Skocz do zawartości

Koła-start z trawy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Ostatnio pojawiło się w moim mózgu pytanie, czy jest przejęty jakiś minimalny rozmiar kół potrzebnych do startu z wykoszonej trawy? Jeśli tak, to jaką minimalną średnicę z owiewkami zastosować?

Opublikowano

Odwróć pytanie - jak krótka trawa ma być do danego modelu bo skoro chcesz koła z owiewkami to wielkiego wyboru co do ich wielkości nie masz przy danym modelu. Przecież nie będziesz robił jakiegoś koszmarka z przesadnie wielkimi kołami żeby za wszelką cenę wystartować z trawy, ktorej nie masz możliwości kosić.

Opublikowano

Z doświadczenia wiem, że do startu modelu z trawy wysokość źdźbeł nie może przekraczać 50-60% średnicy kół. Nie wiem jak to jest z owiewkami na kołach

  • Lubię to 1
Opublikowano

Zależy jaki model (konstrukcja, waga, właściwości lotne) i jakie warunki pogodowe... Np. mój depronowy S.E. 5a startował z trawy bez problemu na niezbyt dużych kołach... bo nie potrzebował rozbiegu w ogóle - podrywał się do lotu z miejsca... to jest jedna z tych rzeczy, którą można rozpatrywać tylko w odniesieniu do konkretnego modelu...

Opublikowano

Ja koledze dałem do modelu 1,2m 3D z EPP kółka 50mm i był problem ze startem z trawy około 3cm, mimo 2,5-krotnego nadmiaru ciągu. Dopiero zmiana kół na 71mm umożliwiła bezproblemowy start

Opublikowano

W Twoim przypadku problemem mogą być nie tylko koła. Popatrz na film, jak startujesz z asfaltu. Zwróć uwagę, ile jest wychylony ster wysokości. Przy starcie z trawy prędkość będzie mniejsza a wychylenie SW jeszcze większe. Może być tak, że oderwiesz się od trawy ale już bez steru wysokości albo z zablokowanym sterem przez jakieś wyższe źdźbło. Jeśli więc chcesz startować z trawy tym modelem to z wykoszonej po gołej ziemi bo z wyższej jest ryzyko nawet przy większych kołach.

Opublikowano

O właśnie: zwróciłeś uwagę na istotny element, czyli ster wysokości. Właśnie do startu z podwozia powinien być jak najmniej wychylony, gdyż model nie ma zbytnio podniesionego dziobu, gdy stoi na ziemi. Zaciągając SW tak mocno powodujesz dociśnięcie ogona do ziemi i spowolnienie go, gdyż zwiększa się tarcie i trzeba ratować większą mocą silnika. Mi się kilkakrotnie zdarzyło, że nie dało się wystartować na takim wychyleniu i wymyślilem metodę: rozpędzaj powoli model po podłożu i ja uniesie ogon do góry to DELIKATNIE podciągnij go SW.

Opublikowano

GiulioN - raczej zapożyczyłeś ten start z prawdziwych samolotów :) . Mnie chodzi głównie o to, że ten model ma specyficzny ster wysokości, którym już przy niewielkim wychyleniu łatwo zaczepić o trawę i po prostu urwać. Dlatego napisałem, że nie tyle problem z wielkością kół co z wysokością i jakością trawy. Jeśli to będzie dobrze wygolony, równy kawałek bez pozostałości twardych chwastów, model poradzi sobie na każdych kołach i o nic nie zaczepi.

Opublikowano

Startowałem z tak bardzo zaciągniętym SW, bo to taki przyzwyczajenie z parkflyerów. Wydawało mi się, że ten model nie potrzebuje zbyt długiego rozbiegu. Był to drugi lot, w pierwszym po asfalcie "jechałem" znacznie dłużej i model łagodniej oderwał się od ziemi. Tak więc niestety rozbieg, wspomniany przez Tomka jest długi. Dzięki za porady.

Opublikowano

Witam!

Ostatnio pojawiło się w moim mózgu pytanie, czy jest przejęty jakiś minimalny rozmiar kół potrzebnych do startu z wykoszonej trawy? Jeśli tak, to jaką minimalną średnicę z owiewkami zastosować?

 

Właściwy.

Jakie pytanie taka odpowiedź.

Wszystko uwarunkowane jest właściwościami modelu a przede wszystkim nadmiarem mocy jakim dysponuje napęd.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Ja jestem wielkim fanem startów i ladowań w przygodnym terenie. Nie ma jak FanCub. Koła coś ok..10 cm srednicy dają rade nawet na kaluzach.

Ale w locie takie podwozie czuć bardzo.

Pozdrawiam, J.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.