Skocz do zawartości

YAK 88'EF /23.09 filmik/


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

statecznik poziomy już uzbrojony w serwo. Przed zamontowaniem całą wnękę , gdzie może dostawać się brud zabezpieczyłem roztworem żywicy rozpuszczonej w denaturacie.

Zarówno CARF jak i TBM podają ,by nie mocować serw na fabrycznie dołączone śruby JR.

Serwo przykręcone jest na śrubach 3/16 z podkładką.W otwór przed wkręceniem wpuszczam kroplę żywicy rozpuszczonej w denaturacie.Zastosowałem dżwignie SWB 1,5' co odpowiada wielkości dżwigni w sterze wysokości.Uzyskałem maksymalne wychylenia wysokości - ponad 50 stopni.

y13.jpg

 

y14.jpg

 

cdn...

  • Odpowiedzi 110
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano
Ja bym się bał. Zwłąszcza, że grubośc płata pozwala chyba na zastosowanie większej średnicy.

 

Przejrzyj internet ... wytrzyma ta "rurka" :lol:

 

Miałem okazje widzieć ten model w locie "na żywo" "Cuda na kiju" z tym modelem gościu wyczyniał i nic się nie rozsypało :lol:

 

Dodatkowo powiem, że moim skromnym zdaniem ... to chyba jest najlepszy model w tej klasie ... może ustępuje co najwyżej nowemu Yakowi od QS.

Opublikowano
Ja bym się bał. Zwłąszcza, że grubośc płata pozwala chyba na zastosowanie większej średnicy.

 

Przejrzyj internet ... wytrzyma ta "rurka" :lol:

 

Miałem okazje widzieć ten model w locie "na żywo" "Cuda na kiju" z tym modelem gościu wyczyniał i nic się nie rozsypało :lol:

(..)

 

Dlatego napisałem, że bym się bał, nie latałem tym modelem, nie twięrdzę że nie wytrzyma, a może dodali tzw. duszę do rury w tym modelu, model nie wykonywał "ostrej" akrobacji na dużej prędkości, itd. Też trudno powiedzieć, dlatego postawiłem taką wątpliwość a nie twierdzę kategorycznie.

 

Zgodzisz się z tym iż mogli zastosować rurę o większej średnicy co przy dość małym przyroście masy dało by dużo większą wytrzymałość i sztywność łącznika - prawda???

 

To że piszą, coś w Internecie to nie znaczy, że jest to prawda może być równie dobrze "pół prawda" - marketing, kreowanie trędu itd. - trzeba brać na to zawszę poprawkę.

 

Równie dobrze mogę napisać, że nigdy nie urywały się wały w boxerach 3W - prawda czy nie??

 

Po tym jak kompozytowa rura wytrzymująca na łamarce 0.5 t (rozstawy podpór jak w modelu i przyłożenie siły) pekła w modelu jak zapałka mam trochę respektu do sił działających na łącznik a wcale nie był to akrobat :wink:

Opublikowano
Po tym jak kompozytowa rura wytrzymująca na łamarce 0.5 t (rozstawy podpór jak w modelu i przyłożenie siły) pekła w modelu jak zapałka mam trochę respektu do sił działających na łącznik a wcale nie był to akrobat :wink:

 

Bo niektórzy zapominają, że wytrzymałośc materiału na łamarce to jedno, a po dodaniu wibracji drgań które wystepują w locie i potrafia kruszyć żywice to drugie ;-)

Opublikowano

w dużym lotnictwie współczynnik bezpieczeństwa jest rzędu k=1.2, tyle że czasowo prowadzi się badania na występowanie ognisk zmęczenia poszczególnych części, i maja one swój resurs.

 

ta rurka 25mm spokojnie da rade :) nie ma sie czym przejmować :)

Opublikowano

Jak każdy dobry płatowiec ma "resours" dożywotnio :wink:

Pozwolicie, że pozostanę na swoim stanowisku, że rura mogła i powinna być większej średnicy bez większego zagłębiania się w wytrzymałość konstrukcji zwłaszcza dynamiczną.

Mnożenie przez współczynnik 1,2 (bezpieczeństwa konstrukcji) z tego co pamiętam to dopiero na końcu obliczeń jeśli zostaną spełnione inne warunki (nośności, ugięć, itd.)

Tylko, że coś trzeba policzyć a najczęściej obliczenia są upraszczane do minimum (po prostu ich nie ma) w konstruowaniu modeli :wink:

Opublikowano

wspolczynik k stosuje sie wlasnie po to zeby zrekompensowac uproszczenia modelu obliczeniowego, tak mowi scisla definicja, mozna pod to jeszce podciagnac niedoskonalosc materialu i procesów wytworzenia. Rurka faktycznie mogla byc grubsza, w superstarze mam rurke fi30mm. Mozna pomyslec ze tak troche czepiamy sie szczegolow, ale konstrukcyjnie ten model nie jest super dopracowany (chocby wypelnienie miedzydzwigarowe ). Wytrzymac to i tak pewnie wytrzyma wiele (w powietrzu :) ) . Nie wszystko co ze stanow to dobre :) i to chyba od nich kiedys ogladalem filmik w ktorym model ladowal bez jednego skrzydelka, i to nie to ze sie wysunelo, po prostu sie oderwalo !! :evil:

Opublikowano

Masz rację nie jest perfekcyjnie zaprojektowany. Może nasze "wtrancanie" uchroni kogoś od popełnienia tych samych błędów - dość często projektując i wykonując modele podpatrujemy rozwiązania z gotowych modeli.

Opublikowano

Dyskusja o rurach i współczynnikach K jest jak najbardziej pasjonująca aczkolwiek dla mnie raczej praktyka niż teoretyka wystarczy to co napisał Marek

 

 

 

Miałem okazje widzieć ten model w locie "na żywo" "Cuda na kiju" z tym modelem gościu wyczyniał i nic się nie rozsypało :lol:

 

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Witam,

po noworocznej przerwie wróciłem do składania modelu.

Skrzydła już skończone. Zastosowałem dżwignie SWB 1,5" tak jak w instrukcji.

y16.jpg

Yak dostał pompowane koła Kavan 100 mm.Mam takie w Extrze i jestem zadowolony. Dodatkowo amortyzują przy lądowaniu.Zastosowałem stalowe ośki Du-Bro fi 3/16" długość 2".

y17.jpg

cdn...

Opublikowano

Witam,

można powiedzieć ,że stoimy już na własnych nogach.

y18.jpg

podwozie przykręcone jest na 4 śruby M4. W kadłubie śruby przechodzą przez widoczne wzmocnienie z "duralu".

y19.jpg

cdn...

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

trzeba kończyć model, bo zapowiadaja ładną pogodę na najbliższy weekend.

Zamontowałem serwo kierunku , ale muszę coś wzmocnić tą "półkę".Przy pracy kierunku całe mocowanie "chodzi". Chyba dodam węgiel po bokach tak, by wypełnić całą półkę i usztywnić konstrukcję.Może są jakies inne pomysły?

y20.jpg

Opublikowano

Aby było sztywnie i ładnie to sklejka oblaminowana z dołu tkaniną sklaną a z góry węglem.

Zdejmin ramkę od serwa i daj nową cała sklejkę. Tylko tak aby była "związana" z bokami konstrukcji kadłuba.

Opublikowano

Witam,

chyba pobiję rekord w nadłuższym składaniu modelu.Z drugiej strony cały czas mam coś do zrobienia i przyjemność składania trwa dłużej :lol:

Półkę od serwa kierunku podkleiłem od spodu dwoma szerszymi kawałkami sklejki 5mm.

Całość jest naprawdę sztywna.

Złożyłem i zamontowałem bak.Polecam uwadze zamocowanie przewodu paliwowego na rurce mosiężnej. Pomiedzy opaskami jest zgrubienie - zalutowana opaska mosiężna.

Uniemożliwia to przesunięcie się przewodu na rurce, a tym samym zablokowanie ssaka o ściankę zbiornika. Zastosowałem ceramiczny filtr paliwa Madison.

y22.jpg

Do zbiornika od spodu przykleiłem gabkę samoprzylepną co skutecznie unieruchomiło bak.

y21.jpg

Opublikowano

Witam,

Yak jest specjalnie przystosowany do montażu DA50.W instrukcji jest szablon, który należy tylko przykleić do firewalla i nawiercić otwory. Wszystko dobrze pasuje, a wykłon jest już gotowy.y23.jpg

Do zasilania zapłonu zastosowałem Lipo 1800 20C oraz Smart Switch Power Boxa - włącznik z regulatorem napięcia na 5,9 V - najnowszy PB ma również wskażnik napięcia.

y24.jpg

Niestety KS pomylił coś z kolektorem i rurka jedzie do wymiany :(

y25.jpg

Maska już uzbrojona.

y26.jpg

Opublikowano
Pomiedzy opaskami jest zgrubienie - zalutowana opaska mosiężna.

 

Zanim zaczniesz latać sprawdź czy benzyna nie rozpuszcza tych opasek. Nie jestem pewien co do tych opasek ale benzynka czasem lubi "zjadać" niektóre tworzywa.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.