Skocz do zawartości

Fly Fly Hobby MDM-1 FOX- relacja z...przykręcania serw i montażu


Radek Oleksy

Rekomendowane odpowiedzi

Od dłuższego czasu chodził za mną teki szybowiec z założenie rozpiętość ok 3m, no i z przeznaczeniem do akrobacji.

Jak zobaczyłem model z Fly Fly to podjąłem decyzję. Cena fajna, wielkość też, więc z niecierpliwością otwierałem karton.

Pierwszy wpadł mi w ręce kadłub...i tutaj ulga zobaczyłem dosyć dobry laminat., wklejone solidnie wręgi. Malowanie na 4+ (pomalowany po wyciągnięciu z formy) ale da się przeżyć. Grunt, że nie kadłub zrobiony jest z prawdziwego laminatu, a nie jak CM Po z jakichś szmat.

Skrzydła konstrukcyjne wyglądają na dobrze posklejane, posiadają dobrą sztywność. Klapy i lotki wykonane z pełnej balsy ( hamulców producent nie przewiduje) są na zawiasach taśmowych i są zamontowane w skrzydle.

Statecznik poziomy konstrukcyjny z osadzonym na gotowo sterem wysokości z pełnej balsy, ster kierunku również z pełnej

balsy.

Poza tym w zestawie :

-Kabina z tylnymi oknami i podłogą kabiny z vacu (podłoga dosyć miękka)

-Silnik bezszczotkowy 1200kv (ładnie wykonany)

-Śmigło 10x6

-amortyzowane podwozie główne

-kółko ogonowe

-kółka podpierające końcówki skrzydeł

-osłony vacu na serwa

-popychacze, klocki do mocowania serw, dźwignie sterów, i chyba ze 40 wkrętów (NIE MAM POJĘCIA DO CZEGO ???)

-długie pręty stalowe 1,5mm do napędu pul-pul steru kierunku...(dlaczego nie linka ?)

-solidny węglowy bagnet

 

Dane modelu :

-rozpiętość - 3000mm

-długość - 1270mm

-masa do lotu 1,9kg

-profil skrzydła HQ-1-10

 

Instrukcja przewiduje następujące wyposażenie :

-serwa 9g x 5szt wysokość, klapy, lotki

-serwo standard x1 kierunek

-pakiet 5s 3200mAh

-regulator 60A

 

Ja założę :

-serwo HS-85BB - 4szt - lotki klapy

-serwa HS-635 HB - kierunek wysokość

-regulator 70A

-pakiet zadecyduję przy wyważaniu i testach silnika

Dlaczego takie wyposażenie ??? powód prozaiczny ...takie serwa i regler mam w szufladzie Dołączona grafika

 

Instrukcja taka sobie jedna strona A3...składanie modelu wymaga lekkiego doświadczenia, może moje wypociny pomogą ewentualnym nabywcom

Budowa:

Po przemyśleniach postanowiłem sterowanie steru wysokości zrobić na popychaczu węglowym (rurka 4x2 podparta w połowie) i do mocowania statecznika wkleić nakrętki kłowe M4, bo instrukcja pokazuje jakieś wkręty do mocowania statecznika, ale w nawierconych otworach nie ma żadnych gwintów i nie ma również (przynajmniej w moim zestawie) śrubek do jego przykręcenia. Instrukcja przewiduje serwo 9g (!!!) umieszczone w stateczniku...choć bojaźliwy co do serw nie jestem to jakoś serwo o ciągu ok 2 kg i malutkich może nawet metalowych trybach do mnie nie przemawia - inaczej założył bym je gdyby nie akrobacja. Wymagało to wykonania otworu w tylnej części kadłuba pod sterem wysokości.

cdn.

post-300-0-16528400-1350891242.jpeg

post-300-0-57325100-1350891254.jpeg

post-300-0-01370200-1350891264.jpeg

post-300-0-66571800-1350891270.jpeg

post-300-0-61900100-1350891279.jpeg

post-300-0-39677500-1350891289.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Gość Jerzy Markiton

Radku - możesz coś bliżej n/t silnika ?

Jakoś 5s i 1200 kv do szybowca, nawet akrobacyjnego - mnie nie przekonuje ? Na zdjęciu wygląda to jak kopia Skorpiona.

36 mm ? A jak długość magnesów ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ten silnik FF3-310 i tutaj piszą ...4S eech Chińczycy , mam nadzieje, że do końca tygodnia zdołam sprawdzić ten silnik . A faktycznie wygląda jak Scorpion :-).

Tutaj jest film z ciekawym opisem (też tak zamierzam startować), ale silnik jakiś inny bo 900kv.

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=2bQabW3RkVI&feature=related

 

Albo mi się zdaje, albo coś nawala bo z fotkami i linkami jest kłopot...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Może w tym zestawie miał być ten silnik 900kv i instrukcja mówi - 5s ? Dużo to trochę ale może faktycznie zdzierży. Brakło 900 kv i skompletowali z silnikami 1200kv nie poprawiając instrukcji ?

Powodzenia - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła są bardzo sztywne myślę, że powinny się sprawdzić w 100%.

 

Co do profilu tak właśnie piszą na pudełku E205, a w instrukcji jest HQ i na taki wygląda.

 

Zrobiłem pierwsze próby silnika ale na 3 celach (bo mój leciwy Jeti Advance 70A jest tylko 3 celowy ) na śmigle , które jest w zestawie 10x6 pobrał 26A i dał 300W, na łopatach 11x8 54A i 500W . 11 cali to maksymalny rozmiar śmigła jaki można założyć na trzy cele idealne by było 12x6l lub 7.

 

Model jest praktycznie ukończony , zamontowałem serwa, silnik, i przygotowuję się do oblotu.

Ważyłem model bez pakietu i waży 2600g.

Fotki i opisy dalszych prac wstawię chyba dopiero w niedzielę, bo teraz mam baki czasowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Radku - przeglądnąłem Twoje zdjęcia, kilka filmików i nie zauważyłem mocowania podwozia głównego. Jak to jest zrobione ?

Piszesz, że skrzydła są konstrukcyjne. Są paskowane czy w całości kryte balsą ?

--------------

Twoje pomiary silnika pokrywają się z moimi przeczuciami. Pomijając kv, na 5s przekroczysz masę 3000g. Na 3s - jakieś 2800g, i silnik będzie się męczył. Pomijam sprawę śmigła (łopat). Moje doświadczenia z ichnimi 14x10 są bardzo negatywne - miałem możliwość porównać do czarnych Aeronauta w tym samym rozmiarze.

Nie ukrywam, że czekam na wrażenia ze startu i lotów.

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc tak skrzydła :

Zamontowałem serwa HS-85BB (takie miałem ), zastosowałem mocowanie proste i w/g mnie skuteczne czyli serwo zaciągnięte rękawem termokurczliwym i przyklejone na CA do wylaminowanego tkaniną szklaną wnętrza komory serwa -fabryczne rozwiązanie nie przemawiało do mnie, a to które zastosowałem sprawdziłem już z w wielu modelach.

post-300-0-38140100-1351632932.jpg

Pokrywki serw przyklejone na taśmę dwustronną. .Dźwignie fabryczne, popychacze snap + nagwintowany pręt M2 + "beczułka" (zdjęcia).

post-300-0-72225600-1351633053.jpg

Kable przedłużone poprzez lutowanie i zespolone we wtyczkach typu Multiplex z tym, że nie lutuję do wtyczek, ale najpierw do specjalnych płytek Emcoteca i osadzam w obudowach również Emcoteca.

post-300-0-08104000-1351632905.jpgpost-300-0-55991300-1351632920.jpg

Końcówki skrzydeł laminatowe (troszkę odbiegają od reszty skrzydła i maja tylko po jednym bagnecie drugi musiałem dorobić ) przykleiłem na CA, do nich również na CA przykleiłem kółka pomocnicze.

post-300-0-65505300-1351632950.jpgpost-300-0-25222400-1351632940.jpg

Ten kto wymyślił przykręcanie skrzydła na dwie śruby miał naprawdę małe ręce – dostęp do tylnych śrub jest mocno utrudniony co w efekcie daje mocno upierdliwy system mocowania skrzydeł do kadłuba – jak obloty wypadną pomyślnie zmienię tylne śruby na sprężynę lub gumy.

 

Acha skrzydła są skorupowe- w całości kryte balsą

 

Serwa w kadłubie to w końcu na wysokości HS-605BB, a na kierunku HS-422 (HS-635 pójdą do innego modelu) . Kierunek napędziłem linkami 0,5mm systemem Pul-Pul. Dźwignie fabryczne. Na serwie kierunku zastosowałem przeguby kulowe, które podniosły linki do linii, bo otwory we wręgach „troszkę się rozmijały”.

post-300-0-70066200-1351633228.jpgpost-300-0-31195300-1351633239_thumb.jpgpost-300-0-07991000-1351633274.jpgpost-300-0-86470700-1351633265.jpgpost-300-0-18685800-1351633295.jpg

Żeby zamontować silnik trzeba obciąć przód kadłuba do pierwszej wręgi . Producent niestety przód kadłuba zrobił owalny co powoduje, że kołpak niezbyt ładnie komponuje się z kadłubem- może trzeba by nad tym troszkę popracować lub wstawić silnik z długim wałem jak w modelu z czeskiego Top Model.

post-300-0-26400300-1351633247.jpgpost-300-0-34398300-1351633304.jpg

Mocowanie kabiny zrobiłem tak jak pokazuje instrukcja- przód na śruby, tył przyciągany gumą . samo dopasowanie szkła do podłogi i całości do kadłuba wymaga trochę zachodu.

 

Podwozie główne jest amortyzowane, ale sprężyna jest zbyt słaba (od razu siada do końca) więc chyba ją wymienię. Poza tym wkleiłem goleń w jej podstawę na klej dwuskładnikowy i dokręciłem śrubą imbusową (zamiast fabrycznej krzyżakowej)– bo gdy występowały naprężenia ruszała się powodując tarcie koła o kadłub co uniemożliwiało kołowanie. Mocowane jest na czterech śrubach do dosyć grubej i solidnie wklejonej wręgi – ja założyłem nakrętki kłowe M4 – bo w moim zestawie nie było śrub mocujących podwozie .Tylne koło mocowane na śrubę M3.

post-300-0-97471400-1351633213.jpgpost-300-0-56772700-1351633254.jpg

 

Dziś model wyważyłem i poustawiałem serwa na początek zastosowałem takie ustawienia :

-start : klapy na zero, pozostałe stery standardowo

-akrobacja : lotki i klapy tworzą jedną „krawędziową lotkę”

-lądowanie : tak jak start + mikser typu „motylek” (klapy w dół , lotki do góry, ster wysokości oddany ok 2 stopnie) czyli jeden z najskuteczniejszych hamulców.

No może juto go oblecę ...

 

 

cdn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spartaczony to jest ale dziób i wygląda to fatalnie :( Powinieneś dalej odciąć dziób i dopasować kołpak porządnie, a później go psiknąć białym połyskowym lakierem aby nie rzucał się tak w oczy. Na moje oko to 3-5mm można spokojnie odciąć z tego co jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no odcięcie dalszej części nic nie da bo kadłub jest spłaszczony (owalny przekrój przedniej części) ! trzeba by wyprowadzić na nowo od kabiny do samego przodu . Pomyślę co z tym zrobić. Jak jest poskładany to nie wygląda tak źle :) . Najlepszym rozwiązaniem było by nie obcinanie przodu i założenie silnika z długim wałem ... ale na ten czas jest jak jest .

 

Znalazłem dzisiaj godzinkę i OBLATAŁEM Fox-a .

Przy zastosowanym aku czyli 3600 11,1v i łopatach 11x8 model startuje po około 4 metrach rozbiegu z trawy, start przebiegł spokojnie i praktycznie bez trymowania , efekt zaciągania na pełnym gazie jest stosunkowo mały określił bym go jako standardowy... czyli ten wznios silnika do góry nie jest chyba pomyłką.

Model lata bardzo ładnie - co prawda wykonałem tylko dwa starty i lot ogólnie ok 0,5h. przy fabrycznym środku ciężkości jest trochę za ciężki na tył więc nie można go było dobrze rozpędzić do figur, bo ma tendencję do samoczynnego wybierania - zrobiłem tylko pętle, beczkę i przewrót

Teraz model zostanie doważony i poprawię wychylenia sterów bo jak zwykle są trochę za duże i model aż zrywa strugi przy ostrzejszym wychyleniu.Ogólnie wygląda na to że z modelu będzie pociecha :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli kadłub jest nieco owalny na przodzie powinno się go dać doprowadzić do okrągłości wciskając do środka wręgę silnika o takim prekroju po uprzednim zagrzaniu noska kadłuba np. we wrzątku . Nie sądze by był on na tyle gruby i twardy by nie poddał się takiej kuracji ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.