Kiso Opublikowano 5 Stycznia 2013 Opublikowano 5 Stycznia 2013 Witam, Chciałbym wymienić doświadczenia z Waszymi patentami na sterowanie światłami z aparatury, poprzez przerobienie serwa. Jest kilka gotowych zestawów ale zawsze większa satysfakcja daje zrobienie czegoś samemu. Na forum temat pojawiał się już ale nie znalazłem odpowiedzi na jedno pytanie. A może i na dwa. Poniżej link do mojego filmu z przerobioną elektroniką serwomechanizmu. http://www.youtube.com/watch?v=2Tj74TPk1nk&feature=youtu.be Na wyjściu silnika z serwa mamy 4,8V o ile mój miernik podaje dobre wartości ( bo jest bardzo lichawy). Poszedłem na łatwiznę, ustawiłem potencjometr w punkcie neutralnym i kapnąłem kroplę kleju na gorąco. Jest on bardzo czuły i nawet gdy niby jest neutrum to podaje on jakieś 0,5V na diody, niby nic ale po co.... Jakie rezystory powinny być zastosowane zamiast potencjometru ? W jaki sposób je wlutować ? Ile diod wytrzyma taka płytka z serwa? Oczywiście do każdej lub każdych będą wpięte rezystory. Pozdrawiam Kiso
Wojtek Sz Opublikowano 5 Stycznia 2013 Opublikowano 5 Stycznia 2013 Czytałeś opis przeróbki serwa na wyłącznik w tym temacie (odnośnik do posta #52).Podałem tam linki do stron które opisują co i jak zrobić. Jakie rezystory powinny być zastosowane zamiast potencjometru ? W jaki sposób je wlutować ?Ile diod wytrzyma taka płytka z serwa? Oczywiście do każdej lub każdych będą wpięte rezystory. Opis pochodzi ze strony [Mechanika] Serwa modelarskie w robotyce amatorskiej - Kompendium1. Rozkręcamy serwo, demontujemy zębatki2. Przecinamy przewody od potencjometru, zapamiętując który odpowiada za które wyprowadzenie3. Podłączamy multimetr do skrajnych wyprowadzeń potencjometru4. Zmierzoną wartość (w moim przypadku 5k) dzielimy na 2. Ponieważ nie posiadałem rezystorów o wartości 2,5k , zastąpiłem je 2,7k . Po pomiarach przewody dochodzące do potencjometru ucinamy5. Lutujemy rezystory do przewodów od skrajnych wyprowadzeń potencjometru. WAŻNE Do tego celu najlepiej wykorzystać rezystory subminiaturowe, a nawet w obudowie SMD - jeśli ktoś ma dobry wzrok...6. Wolne końce rezystorów lutujemy do trzeciego przewodu7. Po usunięciu blokady z zębatki i "skrzydełek" potencjometru (jak w rozdziale o standardowej przeróbce mikroserwa) staramy się to wszystko "upakować". Polecam zaizolować nasze rezystory kawałkiem taśmy przed włożeniem do obudowy (żeby nie dotykały metalowego potencjometru).Jeśli przeróbce poddaliśmy standardowe serwo, to stary potencjometr można oczywiście wyjąć i zatrzymać na pamiątkę.Zwykłe serwo 5-9g można obciążyć prądem do 1ANo i chyba wszystko jasne.
e-mir Opublikowano 5 Stycznia 2013 Opublikowano 5 Stycznia 2013 Mała poprawka: oporniki powinny mieć po ok. 2,5k a nie 250 Ohm. Wartość nie jest krytyczna, mogą mieć np. 2,4k lub 2,7k. Ważne żeby były jednakowe. Sam nie przerabiałem serwa, robiłem switche na Attiny25.
Wojtek Sz Opublikowano 5 Stycznia 2013 Opublikowano 5 Stycznia 2013 Mirku masz rację, tak to jest jak się cytuje/wkleja i nie przeczyta całości. Polecam też ten przełącznik rc.
e-mir Opublikowano 5 Stycznia 2013 Opublikowano 5 Stycznia 2013 Przełącznik RC z linku Wojtka kiedyś zrobiłem i potwierdzam, że dobrze działa. Jako tranzystor mocy polecam IRL2203N. Wracając jeszcze do przerobionego serwa: gdyby część ledów spolaryzować odwrotnie to świeciłyby przy wychyleniu drążka w drugą stronę Problem może być z trafieniem w neutrum tak, żeby wszystkie diody zgasły.
Kiso Opublikowano 6 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 6 Stycznia 2013 Panowie dzięki za pomoc, na pewno się przyda mi i nie tylko mi Tamten temat o którym wspominał Wojtek Sz przeczytałem ale chyba nie dość dokładnie jest bardzo rozbudowany. Co do samego przełącznika na pewno super rozwiązanie ale wypadałoby mieć płytki, coś do wytrawiania. Gdzieś powinienem mieć bo dawno dawno temu robiłem sterowanie na pilota do komputera ale chyba poszło na śmieci przy porządkach. Serwo kosztuje 12zł (najtańsze) a wielu na pewno ma jakieś z utartymi trybami, więc powiedzmy że mają darmo. To chyba najszybszy sposób ( nie twierdzę najlepszy). E-mir co do Twojej propozycji to na pewno super pomysł, jeśli ktoś ma np dwa zestawy ledów (do latania i lądowania )
Pioterek Opublikowano 6 Stycznia 2013 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Witam Ja używam sposobu sterowania mocą jak na zdjęciu. To jest prosty sposób który umożliwia pdpinanie urządzeń o różnych napięciach (separacja obwodów oświetlenia od odbiornika) . Diody tzw. super jasne wymagają wyższych napięć zasilania niż 5V i wtedy można wybrać sobie pobierać dowolne napiecie np. z gniazda balansera pakietu. Można umieścić też dwa lub try mikrowyłaczniki tworząc 3 niezależne obwody wybierane przełącznikiem 3 pozycyjnym.
Konrad65 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Może i sposób dobry, ale ja osobiście jak miałbym użyć jakiś mocniejszych diod to do wysterowania użyłbym sposobu z tym przerobionym serwem, który jest kilka postów wyżej i do wyjścia tego układu podłączyłbym jakiś przekaźnik na 5v i wtedy do odseparowanych galwanicznie styków przekaźnika podłączyć jakieś wydajniejsze źródło zasilania
Pioterek Opublikowano 6 Stycznia 2013 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Można tylko po co utrudniać. To był mój pierwszy wyłacznik, następne są już nie wiele większe od samego serwa (mikrowyłacznik od myszy komputerowej) i można je mocować na rzepie. Zasilanie tego modelu to 1,5 V paluszek AA
Kiso Opublikowano 6 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 6 Stycznia 2013 A właśnie, że nie . Diody tzw. super jasne wymagają wyższych napięć zasilania niż 5V i Ja kupiłem super fluxy i opto slupy, wszystkie bez rezystora czyli pracują od 1,8 V i 3v w zależności od koloru świecenia. Ale wielu posiada diody przystosowane na 12V np taśmy ledowe wtedy Twoje rozwiązanie super się nada, bo to z przerobionego serwa nie będzie współpracowało z żadną taśmą led.
Pioterek Opublikowano 6 Stycznia 2013 Opublikowano 6 Stycznia 2013 No właśnie ja używam np. świateł do lądowania dwie migające 1W diody superjasne połączone w szereg, nie potrzeba żadnego opornika wprost do Lipola 3S. Widoczność znakomita.
MarcinG Opublikowano 10 Stycznia 2013 Opublikowano 10 Stycznia 2013 5. Lutujemy rezystory do przewodów od skrajnych wyprowadzeń potencjometru. (...) 6. Wolne końce rezystorów lutujemy do trzeciego przewodu Opis i foto pochodzą z tej samej strony. Poproszę Kolegów Modelarzy o podpowiedź, czy skrajne wyprowadzenia potencjometru, to będą z tych 3 trzech czerwonych kabelków (lewy skrajny i prawy skrajny), czy może jak jest na foto (prawy skrajny i środkowy)? Czy opis i to co jest na zdjęciu pokrywa się ze sobą? Zaznaczam, że elektronikiem nie jestem. Oraz drugie pytanie: Jakiej mocy powinny być wlutowane rezystory?
e-mir Opublikowano 11 Stycznia 2013 Opublikowano 11 Stycznia 2013 Nie patrz na kolejność przewodów na płytce tylko na potencjometrze! Najlepiej wylutuj jeden skrajny i daj opornik, potem drugi skrajny i daj drugi opornik, i dopiero wtedy wylutuj przewód środkowy i przylutuj między oporniki. Dobrze zaizoluj. Oporniki mogą być miniaturowe, tu akurat moc nie ma znaczenia.
MarcinG Opublikowano 11 Stycznia 2013 Opublikowano 11 Stycznia 2013 No tak. Racja. Nie wiem dlaczego założyłem, że kable idą równolegle z potencjometru na płytkę. To chyba przez tą późną porę. Zmylić mnie mogło to,że serwo dostałem rozczłonowane na czynniki pierwsze i nie wpadłem na to, że kable od potencjometru mogą się krzyżować. Sprawdzę zatem układ żyłek na takim samym całym serwie. Dziękuję. Edit: Chociaż to zdjęcie tego samego serwa (co fotki powyżej) z tego samego poradnika, zdaje się mieć skrajne wyprowadzenia z płytki na skrajne wyprowadzenia potecjometru, a środkowy do środkowego. A na foto 5 i 6 kable są już zamienione. Sami przyznacie, że można nabrać pewnych wątpliwości.
Kiso Opublikowano 18 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2013 Udało się!!! Zamiast potencjometru użyłem dwóch rezystorów 2K3, nie miałem 2K5 a 2K7 nie zdawały egzaminu, serwo dawało zbyt mały prąd. W obliczeniach przyjmowałem 4.8V i takie oporniki polutowałem do ledów. U mnie również potencjometr był 5K. Przypadkowo zwarłem przewody i płytka przestała podawać prawidłowe napięcie na jedną "stronę", zamieniłem więc polaryzację a w przełączniku zrobiłem rewers, dzięki temu nadal działa jak dawniej. Działanie w praktyce.... Swoją drogą zastanawiam się jakim prądem można obciążyć takie serwo??
Pioterek Opublikowano 19 Stycznia 2013 Opublikowano 19 Stycznia 2013 No właśnie, wszystko popłynie przez ścieżki odbiornika a i napięcie do dyspozycji to tylko 5-6V.
Kiso Opublikowano 19 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 19 Stycznia 2013 Dlatego nie wrzucałem więcej diod, to dobre rozwiązanie na bajer ale dla kogoś kto chciałby latać w nocy lepiej zastosować rozwiązanie ze sterowanym włącznikiem obwodu 12V lub innym w zależności od pakietu. Nie odważyłbym się też wpiąć do mojej płytki tych mega mocnych modułów LED które są np w latarkach. Dlatego zastanawiam się jakim prądem można obciążyć płytkę serwa. U mnie na płytce serwa jest 4,78V ale mój miernik kosztował 15 zł dawno temu wiec nie gwarantuje poprawności pomiaru
Pioterek Opublikowano 19 Stycznia 2013 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Może przyjąć średni prąd dla serwa standartowego z katalogu np. Hitec
tommy Opublikowano 8 Kwietnia 2014 Opublikowano 8 Kwietnia 2014 Udało mi się zrobić. Ale mam pewny problem. Jak to ustawić żeby służył jak włącznik oświetlenia. Po podpięciu przełącznik jest załączony. Podpiołem to pod kanał 5 od podwozia. Po załączeniu Turnigy 9x silnik serwa chodzi po przełączeniu GEAR zmienia kierunek. To jest naturane, ale jak ogarnąć temat, żeby sterować
Rekomendowane odpowiedzi