Lajto87 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Od jakiegoś czasu stworzyłem sobie teorię że: "Jeżeli zawiasy (np.dwa) w lotce zamontujemy w odległości np. 20cm i 40cm od osi podłużnej, lotka będzie gorzej działała( gorzej- mam na myśli wolniejsze obracanie modelu w osi podłużnej) przy tych samych wychyleniach, tych samych lotkach, zamocowanych w tej samej odległości od modelu, niż byśmy zawiasy w tej lotce zamocowali w odległości 30cm i 50cm od osi obrotu." No i drugie, zarazem ostatnie dręczące mnie po nocach pytanie- lotki stosujemy jak najdalej od osi modelu w celu? zmniejszenia oporów, bo im dalej lotki to mogą być mniejsze? ale czy taka lotka im dalej tym ... no własnie co? to chyba tak nie działa... Próbuje sobie wyobrazić lotkę przy samej osi obrotu, oraz lotkę na końcówce skrzydła (oczywiście przyjmuję taki sam wymiar lotki). Chcemy przechylić model o np.180stopni. Ta na końcówce zdaje się być lepszym rozwiązaniem, ponieważ model będzie się szybciej obracał, ale przecież lotka na końcu będzie miała "do przebycia" dłuższą drogę niż ta, która jest bliżej osi obrotu.... to jak w końcu to jest??? Abstrakcyjnie, A co jeżeli skrzydło miało by 1km? umieszczając lotkę tej samej wielkości na samym końcu przyspieszy to przechylenie samolotu, niż umieszczenie lotki w połowie skrzydła? Przecież ta na końcu musi przebyć 4 razy dłuższą odległość(chyba) Mógłby ktoś sprostować i napisać dlaczego to "tak nie działa"? a może działa? może wcale nie wolniej a szybciej model będzie się obracał? Proszę o wyrozumiałość,
michal0051 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Hmm nigdy się z czymś takim nie spotkałem żeby rozmieszczenie zawiasów zminiało coś w działaniu lotki. Lotka bedzie działać tak jakie serwo do niej zastosujesz, a prędkosć robienia przez model beczek zależy od wychylenia lotki, prędkości modu, wielkości skrzydła, obrotów silnika no i jej wielkości. Co do wymyślenego przesunięcia lotki. lotka musi być za skrzydłem bo profil skrzydła powoduje to że powietrze go opływa powodując większy napór na lotkę. Jeżeli lotkę wysuniesz poza skrzydło to może i by to działało ale raczej kiepsko.
Masło Opublikowano 19 Stycznia 2013 Opublikowano 19 Stycznia 2013 ale przecież lotka na końcu będzie miała "do przebycia" dłuższą drogę niż ta, która jest bliżej osi obrotu.... to jak w końcu to jest???I właśnie o to chodzi. Im dalej od osi obrotu jest lotka tym łatwiej nią obrócić samolot. Przy tej samej długości kątowej, lotka musi pokonać dłuższą drogę w tym samym czasie. Można powiedzieć że tworzy się coś, jak przekładnia. Jeżeli musi obrócić się o tyle samo co oś obrotu to im dalej od tej osi tym łatwiej się obracać. Nie wiem jak dokładnie to opisać, ale spróbuję Ci to zobrazować. Spróbuj dokręcić śrubę kluczem trzymając go tuż przy osi obrotu, a potem trzymając jak najdalej od niej. Kiedy musisz użyć do tego mniejszej siły? Mam nadzieję że napisałem to jakoś przejrzyście, jeśli nie to pytaj.
mastergame Opublikowano 19 Stycznia 2013 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Przecież to proste. Jeżeli mamy oś podłużną samolotu, to im dalej niej umieścimy lotkę, tym siła generowana przez nią daje większy MOMENT przechylający. Jest takie równanie, mówiące że w układzie równowagi siła * ramię mus być stałe. Jeśli więc zwiększymi ramię przyłożenia siły, to może byc ona mniejsza do uzyskania identycznego momentu niż gdyby ramię było krótsze. Archimedes powiedział: 'dajcie mi punkt podparcia, a uniosę ziemię'. Natomiast kwestii co do zawiasów nie rozumiem do końca
Lajto87 Opublikowano 19 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 19 Stycznia 2013 No tak, zgadza się, ale to, że daje większy moment, nie znaczy że szybciej obróci model, bo lotka tu i tu jest takiej samej wielkości. Jedyny sens aby lotkę dać na końcówce skrzydła, jak na razie widzę to taki, że serwo będzie mniej obciążone. No dobra, ale model obróci się w takim takim samym czasie, czy im dalej zamocowana lotka to będzie szybciej/wolniej? Co do zawiasów to może tak.: W jednym wypadku zawiasy lotki są zamocowane na początku (przy kadłubie oczywiście do skrzydła jak normalna lotka) i w połowie, w drugim wypadku w połowie i na końcu lotki. W którym wypadku model obróci się szybciej o zadany kąt?? Wydaje mi się, że lepiej sprawować będzie się przypadek drugi. Ale czy samo "zamocowanie" lotki może zmienić prędkość obracania modelu? A z zawiasami to tłumaczę sobie w taki sposób, że Lotka naciska na model taką samą siłą, nie ważne w którym miejscu skrzydła się znajduje. Więc dajmy przykład, gdzie ktoś pomylił mocowanie zawiasów np. w KLAPACH. Na lewej połówce zawiasy zrobił w odległości dajmy 20 -40 cm(początek i połowa klapy,), a w drugiej 40 i 60 (połowa i koniec klapy) Teraz tak, wyobraźmy sobie że skrzydło jest w powietrzu podparte w punkcie na środku, równo w połowie między klapami Jeżeli w miejsce zawiasów i lotek na skrzydło położymy ciężarki o takiej samej masie to okaże się, że skrzydło obróci się w prawo. Więc podczas lotu tym modelem, gdy włączylibyśmy klapy samolot zacznie się obracać w lewo (bo siły działają w drugą stronę niż w przykładzie) Wniosek- coś mi nie pasuje. i jest to w sumie tak samo jak z odległością lotek od osi obrotu. Wychodzi mi na to, że im dalej zamocujemy lotkę tym model się obróci szybciej, oraz jak dalej zamocujemy zawias (który przenosi siły z lotki na skrzydło) od osi obrotu w lotce model znowu obróci się szybciej. Czy tak się stanie? nie wiem, dlatego się pytam:)
mastergame Opublikowano 20 Stycznia 2013 Opublikowano 20 Stycznia 2013 No tak, zgadza się, ale to, że daje większy moment, nie znaczy że szybciej obróci model, bo lotka tu i tu jest takiej samej wielkości. Jedyny sens aby lotkę dać na końcówce skrzydła, jak na razie widzę to taki, że serwo będzie mniej obciążone. No dobra, ale model obróci się w takim takim samym czasie, czy im dalej zamocowana lotka to będzie szybciej/wolniej? Tak, to niestety ale właśnie znaczy - im większy moment jest wytwarzany na lotkach, tym większa siła obracająca model powstaje. Jeżeli chodzi o obciążenie zawiasów, to należy wyznaczyć reakcje w zawiasach, jednak tu zalezy przede wszystkim od opływu. Jeżlei jest to płat prostokątny, to sily na zawiasach będą się od siebie różniły nieznacznie. Jeżeli jest to już płat np trapezowy, to położenie zawiasów będzie już istotniejsze - różne reakcje będą na tychże zawiasach. A z zawiasami to tłumaczę sobie w taki sposób, że Lotka naciska na model taką samą siłą, nie ważne w którym miejscu skrzydła się znajduje. Właśnie że ważne. Zarówno z punktu widzenia jej skuteczności, jak i sił potrzebnych do pokonania tzw. momentów zawiasowych. Musisz zrozumieć pewne rzeczy, niestety ale tutaj aerodynamika ma niewiele wspólnego z fizyką w gimnazjum czy liceum. Rozwiązaniem jedynym mającym sens jest stosowanie symetryczne zawiasów. A to jakie są sily generowane to już jest skomplikowana sprawa. Zabrzmi to ciekawie, ale faktem jest że to wychylenie lotki powoduje powstawanie sił / momentów, to jednak zawiasy stosowane jako połączenie lotka/plat służą głównie do zadania osi obrotu. To płat po całej długości cięciwy generuje moment przechylający. Wniosek taki, że siła która pzechyla model powstaje zarówno na płacie, jak i na lotce. Natomias umiejscowienie zawiasów tym dalej od osi podłużnej mija się z celem, bo lotka nie będzie sie wychylać w skuteczny sposób. Należy ustawić 2 zawiasy, na blisko początku i końca lotki. Trochę zapewne chaotycznie, o wybaczenie proszę
Lajto87 Opublikowano 20 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 20 Stycznia 2013 Jeżeli chodzi o obciążenie zawiasów, to należy wyznaczyć reakcje w zawiasach Żebym ja widział o czym Ty do mnie rozmawiasz:) Trudno, poczekam z 9 lat, to może zrozumiem. Natomias umiejscowienie zawiasów tym dalej od osi podłużnej mija się z celem, bo lotka nie będzie sie wychylać w skuteczny sposóbCzyli jednak pomijając opory zawiasów i uginanie się lotki to im dalej tym moment przechylający będzie większy, bo zawiasy przeniosą te siły w miejscu bardziej oddalonym od osi podłużnej?
mastergame Opublikowano 20 Stycznia 2013 Opublikowano 20 Stycznia 2013 Jeżeli poznałeś już wektory, i umiesz się nimi posługiwać, to poszukaj sobie w internecie zagadnień z mechaniki - statyki, a w szczególności reakcji i uwalniania od więzów. Brzmi to śmiesznie, ale korzystając z tych zagadnień liczy się dziś wszystko co ma siłę
psiwak Opublikowano 21 Stycznia 2013 Opublikowano 21 Stycznia 2013 Trudno, poczekam z 9 lat, to może zrozumiem. Wydaje mi sie ze nie musisz czekac az tyle zeby zrozumiec Pierwsza i Druga zasade dynamiki Newtona.
RenoFlo Opublikowano 21 Stycznia 2013 Opublikowano 21 Stycznia 2013 Spróbowałem, to nie boli : https://www.google.pl/search?q=skuteczno%C5%9B%C4%87+lotek&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a http://www.miramar.com.pl/lotnictwo/index.xml szkice, schematy, wypowiedzi, badania, doświadczenia i doświadczenie. i jeszcz pół tysiąca innych...o pierwszym temacie w tym dziale nie wspominając.
Lajto87 Opublikowano 21 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 21 Stycznia 2013 Dużo ciekawych rzeczy, nie tylko związanych z aerodynamiką, jest też dość sporo o pilotażu. W wolnej chwili przeanalizuję, ale po spisie nie znalazłem tego co mnie interesuje najbardziej, i nadal nie zostało dobitnie (jak dla mnie), prosto wytłumaczone: Czy odległość lotki wpływa na PRĘDKOŚĆ obracania się modelu rc/ szybowca? ( liczę na prostą odpowiedź -tak/nie )
bubu2 Opublikowano 21 Stycznia 2013 Opublikowano 21 Stycznia 2013 Oczywiście, że wpływa. Ale nie są to siły tak duże, jak Ci się pewnie wydaje, i nie są to, w związku tym tak szybkie reakcje. Szybkość obracania się zależy od wielkości powierzchni skrzydeł, ich długości (zwiększa sie opór podnoszącego się skrzydła wraz ze wzrostem jego powierzchni i długości (to dlatego szybowce z długimi skrzydłami wolniej robią beczki od samolotów), od siły unoszącej (i opuszczającej) skrzydło, a więc długości lotki, jej powierzchni i rodzaju profilu skrzydła, oraz od odległości średniej, lotki od osi podłużnej modelu. Im dłuższe ramię tym większy skutek oddziaływania lotki. Mozesz empirycznie sprawdzić wpływ długości i powierzchni, unosząc szybko jedną połówkę skrzydła w rękach. Opór powietrza spowoduje, że mimo zwiększania siły unoszenia skrzydła, skutek, czyli prędkość unoszenia proporcjonalnie sie nie zmieni. Będzie ono niechętnie zwiększało prędkość unoszenia (będzie "hamowało"). Podobnie działa spadochron-mimo zwięszania cieżaru skoczka, jego prędkość opadania tak bardzo (jakby się mogło wydawać) się nie zmieni. Zawiasy traktuj jak element "powodujący" nierozerwalną całość skrzydła-skrzydło z lotką. Są ciałami sztywnymi i umiejscowienie zawiasów staje się nieistotne. Zresztą dobre lotki nie powinny mieć szczelin i ilość zawiasów wówczas jest nieistotna. Musisz jeszcze zauważyć, że działanie lotki, to nie tylko opór stawiany przepływającemu powietrzu (jak równia pochyła), ale przede wszyskim element wysklepiający profil (z jednej strony, a z drugiej "uwkleśniający" a więc również działający siłą w przeciwną stronę). , zwiekszjący jego siłę działania w obrębie działania lotki. Siła oddziaływania lotki, a co za tym idzie, jak pisałem prędkosć obrotu zależeć też będzie od szybkości lotu (co łatwo zauważyć-im model szybciej leci, tym szybsze robi beczki). Ale wogóle to nieźle kombinujesz i widać, ze będzie z Ciebie dociekliwy modelarz. Nie niedzielny styropianowiec. pozdrawiam
Lajto87 Opublikowano 21 Stycznia 2013 Autor Opublikowano 21 Stycznia 2013 Dziękuję bub2 Opisałeś wszystko co chciałem wiedzieć i to w bardzo zrozumiały sposób
Rekomendowane odpowiedzi