Skocz do zawartości

Budowa motoszybowca - projekt (prawie) własny.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, planuję wystrugać motoszybowiec z balsy. Taki do relaksującego wożenia się po niebie. Chciałbym aby kręcił również podstawową akrobację.

Rozpiętość: coś ok 2m, skrzydła rozkładane. Obrys skrzydła(rzut z góry) najlepiej aby był całkiem prostokątny.

Przeglądałem strony pokroju profili2 i nie wpadło mi w oczy nic odpowiedniego.

Jeśli ktoś ma namiary na ogólnodostępne plany takiego płata to byłbym wdzięczny.

Jeśli nie, to podpowiedzcie mi proszę Panowie jakiego profilu i cięciwy użyć?

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Dassel ? Miał 2m rozpiętości i cięciwa bodajże 203mm. Skrzydło w obrysie prostokątne. Śmigał, że hej i akrobację podstawową też kręcił. Najlepsza 2m z prostokątnym skrzydłem na świecie.

- Jurek

Opublikowano

Dziękuję Panie Jurku za rzucenie hasła.

Przekopałem się przez kilkadziesiąt stron i muszę powiedzieć że ciężko coś znaleźć na temat tego modelu :/

Nie znalazłem żadnych planów czy zdjęć. Znalazłem natomiast dwie informacje na jego temat:

- jego opis można znaleźć w książce "Zdalne sterowane modele szybowcow" Niestoja, do której nie mam żadnego dojścia,

- w latach 70'tych bito nim rekord prędkości.

A ja bym jednak chciał coś spokojnego do polatania :)

Jakieś inne propozycje?

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Dassel, którym bito rekord prędkości to jednak inny model, inne profile. Miałem na myśli to co wskazał Bartek. Możesz jeszcze raz zmienić profile na spokojniejsze, bardziej termiczne. Był jeszcze 1 taki słynny model 2m ale niestety miał trapezowe uszy. Cięciwa - 420mm ! Wyglądało toto koszmarnie ale latało całkiem, całkiem. Była jeszcze fantastyczna Sagitta - ale znów uciekamy z prostokąta... Na prostokąt nie mam więcej pomysłów.

- Jurek

Opublikowano

Dassel, którym bito rekord prędkości to jednak inny model, inne profile. Miałem na myśli to co wskazał Bartek. Możesz jeszcze raz zmienić profile na spokojniejsze, bardziej termiczne. - Jurek

 

Więc twierdzi Pan że ten model nie jest zbyt wymagający? Pytam ponieważ będzie to mój pierwszy szybowiec. A jeśli zdecydowałbym się na zmianę profilu, to jaki mógłby mi Pan zaproponować?

 

Mam prośbę do forumowiczów: jeśli ktoś ma dostęp do książki "Zdalnie sterowane modele szybowców" Niestoja, to prosiłbym o zapodanie w wersji cyfrowej tych paru stron opisujących budowę Dassela, byłbym zobowiązany :)

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

SD-7080, 7084 - bardziej uniwersalne, zwłaszcza pod żeberka. MH-30 - szybszy i trudny pod żeberka, lepiej do styropian-balsa, fornir, LHK-512 - bardziej do termiki, żeberka tez trudne. Co nie znaczy, ze niewykonalne. Trzeba trochę się pogimnastykować ale przyzwoita sztywność jest osiągalna. HN-354 ? HN-358 ? W Gliwicach przed laty mieli formę na taki kadłub. Popytaj w tamtym środowisku, może komuś coś takiego zalega. Mam wprawdzie jeszcze 1 szt ale łudzę się, że jeszcze kiedyś do tego wrócę.

Książkę mam, spróbuję wieczorem zrobić jakieś fotki bo do skanera nie mam dostępu. Z tego co pamiętam - nie było tam nic istotnego. Trochę na temat rozkładu ciśnień na kadłubie. Dawno do tego nie zaglądałem, mogą mi się mylić źródła.

- Jurek

Opublikowano

Profile Ag dobrze sobie radzą gdy masz niskie obciążenie powierzchni i dość dobrze oddany kształt profilu. Ja do prostokątnej konstrukcji polecałbym S7055, płaski spód więc w miarę łatwo się składa.

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Jasne, że 7055 też może być. Ale 7080 lepszy ! Na desce już kilkanaście lat nie składam skrzydeł więc tego argumentu nie brałem pod uwagę. Z płaskich profili jeszcze S-3021 warto wziąć pod uwagę. 9,5 % na żeberkową konstrukcję w zupełności wystarczy a jest ociupinkę szybszy niż 7055. Na tych Ag jeszcze nie latałem. Przymierzam się już kilka lat ale zawsze w ostatniej chwili jakiś chochlik podpowiada: po czorta się cofać ?

- Jurek

Opublikowano

na s7055 szybko nie polatasz. profil ma problemy pod wiatr. aerodynamikiem nie jestem, ale miałem model na tym profilu. nie polecam.

później zmieniłem skrzydła na s3021. zupełnie inna bajka. ten polecam. kolega z aeroklubu tez na nim lata i jest zadowolony.

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Marcin - coś w tym 7055 musiałeś mieć schrzanione. Widziałem naprawdę szybkie loty na tym profilu,. Jest wolniejszy (cały 1% grubszy) niż 3021 ale nie aż tyle, jak wynikałoby to z Twojej wypowiedzi. Grubszy łatwiej zachowuje sztywność, przy żeberkowej konstrukcji. Warto to wziąć pod uwagę. Ale masz rację - dziś już są znacznie lepsze profile. Jest nawet 1 LHK z płaskim spodem ale też go jeszcze nie testowałem. Generalnie - płaski spód zawsze jest trochę gorszy niż lekko ugięty. Mówimy oczywiście o porównywalnej grubości, ugięciu szkieletowej, Re.

- Jurek

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Obiecane fotki. - Jurek

post-186-0-98965100-1359839378_thumb.jpg

post-186-0-10677900-1359839426_thumb.jpg

post-186-0-97564700-1359839471_thumb.jpg

Opublikowano

Panowie fajnie że piszecie dużo o profilach, i było by fajnie jakby było jeszcze więcej a moderatorzy przypieli temat, a młodzi adepci sztuki konstruowania modeli wiedzieli by jaki odpowiedni wybrać do swych modeli:)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Panie Jurku dzięki za zdjęcia.

Bzik - tak kombinuję, projekcik cały czas rośnie w mojej głowie :)

 

Na lotki mam zamiar dać 9g serwa, a na SW i SK mam 17g (2,5 kg siły), czy będą wystarczające? No i planuję umieścić je gdzieś pod skrzydłem - nie w ogonie, więc jakie popychacze były by odpowiednie?

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Jak model będzie < 0,8kg to te 9g mogą od biedy być. Ale zamontuj je tak, by było można wymienić. Bowdeny Sullivan-a ? Zresztą czeskie też mogą być. A i z klejonej balsy wystarczą.

- Jurek

Opublikowano

Odległości i proporcje sterów wezmę z Dassela, zmienię tylko troszkę ich kształt.

Zdecydowałem się na profil S-3021, teraz pytanie o cięciwę: Dassel ma 201 mm, zostać przy tym rozmiarze, czy coś zmienić?

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Dla tego profilu 200mm to przyzwoita cięciwa.

- Jurek

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.