blackriver Opublikowano 17 Lutego 2013 Opublikowano 17 Lutego 2013 Fafnir powstaje ze zmniejszonych planów Vincea Cocketta zamieszczonych na stronie http://www.scalesoar...lans/plans.html . Główne różnice w stosunku do oryginału to oczywiście przeskalowane materiały, skrzydła na dźwigarze pasowym-skrzynkowym sosnowo sklejkowym, żebra sklejkowe (centropłat 2mm reszta 1mm), poszycie sklejka 0,4. Bagnet stalowy okrągły 11 mm, gniazda mosiężne. Profil zostawiam jak w oryginale HQ 3,5/17. Kadłub żebra sklejka 1,5 + sosna, poszycie sklejka 0,4, płoza sklejka + wypełnienie balsowe. Statecznik poziomy balsowo-sklejkowy poszycie fornir, profil NASA 00xx . Pionowy podobnie wykonany jak poziomy i również profil symetryczny. Materiały balsa, sosna, sklejka brzozowa. Pokrycie płócienne zastąpi Koverall. Reszta herbata/kawa/bejca + lakier poliuretanowy. Elektronika - 5xcorona 939MG, lotki, wysokość + kierunek, zaczep holu, podwójne zasilanie, odbiornik Corona 6kan synteza. Prawie zmęczyłem poprawianie ogona - wysokość, jak pokleję dam fotki. Zastanawiam się nad techniką budowy kadłuba - 2 do wyboru, na razie skłaniam się do montażu na poziomych listwach 10x10 "w powietrzu" do góry nogami oklejenie dołu sklejką, zdjęcie z "koziołka" i reszta już w rękach. I drugi problem to sposób montażu skrzydła, tym bardziej że żeberka będę nawlekał na dźwigar??? Tu oprócz budowy "krzywego stołu" nie mam pomysłów. Materiałówka wciąż ewoluuje więc na temat wagi na razie nic nie wiem Powierzchnia płatów 33,52 dm.kw. Długość 1106 mm, rozpiętość 2700 mm.
pepcio Opublikowano 18 Lutego 2013 Opublikowano 18 Lutego 2013 Konstrukcja nadwyraz oryginalna.Bardzo jestem ciekawy jak sobie poradzisz z tym "mewim' wzniosem.Projekt wjątkowo ambitny. A na marginesie.Wspólczuję temu pilotowi widoczności.Latać tym to katorga.Kamikadze mieli lepszą widoczność. Bedę śledził temat bo kształtem szybowiec podobny jest do naszego Orlika. Życzę powodzenia.
blackriver Opublikowano 18 Lutego 2013 Autor Opublikowano 18 Lutego 2013 (edytowane) Fafnir jakoś za mną łazi od długiego czasu, włączając 3 letnią przerwę w lataniu... następne w kolejce jest PWS 101 lub właśnie Orlik - nie wiem oba mi się strasznie podobają Apropos Fafnira - sklejka mi kur*** wsiąkła gdzieś, czeka mnie wycieczka do modelfana... edit. Nic to, zamówiłem... sklejkę... Edytowane 18 Lutego 2013 przez blackriver
Janusz Olszówka Opublikowano 18 Lutego 2013 Opublikowano 18 Lutego 2013 Witam, jaką planujesz wagę do lotu? Przy tych materiałach musisz pilnować wagi bo wyjdzie cegła,chyba że zrobisz większy model.
blackriver Opublikowano 18 Lutego 2013 Autor Opublikowano 18 Lutego 2013 Większy wolałbym nie... problemy komunikacyjne uściśliłem powierzchnię nośną wyszło 3723 cm kw (bez poziomego), więc masa od 1,43 do 1,76 kg (nie wiem czy realne jest zmieszczenie się w 45 g/dm ??? do lotu, to wtedy 1,63 kg). Trochę kuso, wiem... ew. przerobić ogon na jak najlżejszy - żeby uniknąć ołowiu, choć kusi mnie troszkę makietowy wygląd. Z drugiej strony sklejka 0,4 "zawinięta" będzie lżejsza i mocniejsza od kombinacji z balsą. No bo drugi pomysł to np 3,8m czyi skala 1/5, ale będę miał problem z przewożeniem i dochodzi problem holowania skubańca. 2,7m wzięło się z możliwości "wyolowania" domowymi środkami, spakowaniem w niewielki wehikuł, spokojnym wyrzutem na żagielku... Na razie ustalam plan wzięcia z zaskoczenia, więc można zmienić skalę i resztę, chociaż z powodów opisanych wolę mniejsze modele...
Rafal B. Opublikowano 18 Lutego 2013 Opublikowano 18 Lutego 2013 Regulaminy makiet dopuszczają chyba 10% większa powierzchnię nośną, trzeba by to sprawdzić i zastosować.
blackriver Opublikowano 18 Lutego 2013 Autor Opublikowano 18 Lutego 2013 (edytowane) Czyli wydłużyć cięciwę? Czyli w zasadzie przeliczenie w Xflr całej aerodynamiki i dobranie powierzchni ogona? W sumie drewno idzie to można pobawić się i powiększyć i zobaczyć jak to wygląda... pomijając obliczenia, zmienią się skrzydła i kilka żeberek kadłuba... no i ogonek... Edytowane 18 Lutego 2013 przez blackriver
Rafal B. Opublikowano 18 Lutego 2013 Opublikowano 18 Lutego 2013 Coś za coś, mając więcej powierzchni zyskasz na obciążeniu, ogon można tez powiększyć o 10%.
blackriver Opublikowano 19 Lutego 2013 Autor Opublikowano 19 Lutego 2013 (edytowane) rozpiętość mm masa g powierzchnia dm o pow g/dm Condor 3450 2600 31,70 82 Term 3048 4360 57,45 76 Reiher 3167 2400 45,00 53 Rhonbusard 2860 2700 38,00 71 Fafnir 2840 1560 25,00 62 Tak się mają mniej więcej makiety, jak wyjdzie coś sensownego przy obciążeniu 50 g/dm to nie robię zmian... to by oznaczało limit 1850 g i wygląda trochę lepiej. edit. Yep, w piątek Mefisto do odbioru edit. Sklejka przyszła, siadam do poziomego i zobaczymy jak to wychodzi... edit. elementy ogonka gotowe do wycinania Edytowane 22 Lutego 2013 przez blackriver
blackriver Opublikowano 23 Lutego 2013 Autor Opublikowano 23 Lutego 2013 Vincent zamieścił poprawione rysunki Fafnira, http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1832267 - tak więc ogon trafił do kosza . Ze zmian są jeszcze: węższy "garb" kabiny i węższy kadłub w miejscu mocowania płatów do kadłuba, większy skos skrzydeł do przodu, inny obrys i długość lotki, niższy i bardziej płaski garb za spływem skrzydła. Z tego wszystkiego poprawiam ogon - a raczej robię od nowa. Nad garbem się zastanowię skrzydeł raczej nie mam ochoty robić od nowa - chociaż z drugiej strony, jak już robić - to powinno się dobrze robić
Rekomendowane odpowiedzi