Benio Opublikowano 12 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Marca 2013 Kolego Benio właśnie liczyłem żebra na stronie 25 i jest ich 8 nie wiem gdzie Ty doliczasz to żebro zerowe. Przepraszam, wyraziłem się niejasno. Żebrem "zerowym" nazwałem żebro (którego być może nawet nie ma), które jest zaznaczane w centropłacie, w osi kadłuba. Jest jak gdyby na styku dwóch połówek płata. Ale mniejsza o nie. Od żebra przykadłubowego do początku lotek na dolnym zdjęciu SP-AJU ze strony 28 wzmiankowanej książki wyraźnie widać 6 żeber, czyli razem 7 z żebrem przykadłubowym. Zostaje do wyjaśnienia ilość żeber w części lotkowej. Na stronie 20 książki (prawa kolumna, trzecia i czwarta "kropka" od góry) , Schier opisał proces analizy fotografii. W części lotkowej na zdjęciach naliczył osiem odcinków międzyżebrowych, co daje nam 9 żeber w części lotkowej (wliczając oba skrajne żebra). Przeglądając książkę nie znalazłem wyraźnych (dla mnie) zdjęć SP-AJU, które potwierdzają tą teorię, lecz przemawiają do mnie wyliczenia człowieka, który bardzo siedział w temacie i jestem w stanie wierzyć bardziej jemu niż planom zamieszczonym przez Ciebie w dniu 2-03-2013, gdzie na lewym boku fotografii widać, że jest wydana przez "konkurencję" (taki żarcik). Pierwsze zdjęcie zamieszczone przez Ciebie jest bardzo ciekawe i faktycznie w pełni potwierdza Twoją tezę o ilości żeber. Czy masz pewność, że jest to zdjęcie szkieletu SP-AJU ?, który różnił się konstrukcyjnie od seryjnych RWD 5. Czy masz pewność, że skrzydło na tym zdjęciu jest to na pewno skrzydło RWD 5 jakiegokolwiek?. Wiem, że dyskusja ta może wydać Ci się jałową, ale po to włączyłem się w ten wątek, aby się czegoś dowiedzieć, a nie by złośliwie dywagować o rzeczach być może oczywistych dla kogoś z większą wiedzą o samolocie SP-AJU. Pozdrawiam. PS. Czy mógłbyś Henryku zrobić w całości zdjęcie strony z gazety Świat i zamieścić tutaj. Byłby to wspaniały dodatek do kolekcji którą zbieram w temacie RWD 5 bis SP-AJU. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk S. Opublikowano 13 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2013 No koledzy kończymy te spory na temat RWD 5bis,ile było żeber,czy są to płaty z RWD czy innego samolotu. W tamtym warsztacie DWL-RWD w Warszawie było budowane tylko RWD,a wszystkie RWD 5 czy bis,miały takie same płatu. Prawie wszystkie zdjęcia co ja zamieszczam pochodzą z "Archiwum Mechanicznego"z Warszawy,potwierdzone na odwrocie pieczątką archiwum i nr. sygnatury Teraz jeszcze zamieszcza dwa zdjęcia,jedno z gazety"Świat"o które prosił mnie kolega Janusz,i jeszcze jedno z Archiwum,na którym widać wszystkie zebra i na tym kończę dyskusję na temat RWD 5bis AMEN. Kolego Wojtku dlaczego nie zamieszczasz zdjęć z dalszej budowy swojego RWD nie zwracaj uwagi na nasze spory tylko pokaż co już ulepiłeś. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Benio Opublikowano 14 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2013 No koledzy kończymy te spory na temat RWD 5bis,ile było żeber,czy są to płaty z RWD czy innego samolotu. W tamtym warsztacie DWL-RWD w Warszawie było budowane tylko RWD,a wszystkie RWD 5 czy bis,miały takie same płatu. Prawie wszystkie zdjęcia co ja zamieszczam pochodzą z "Archiwum Mechanicznego"z Warszawy,potwierdzone na odwrocie pieczątką archiwum i nr. sygnatury Teraz jeszcze zamieszcza dwa zdjęcia,jedno z gazety"Świat"o które prosił mnie kolega Janusz,i jeszcze jedno z Archiwum,na którym widać wszystkie zebra i na tym kończę dyskusję na temat RWD 5bis AMEN. Amen. I wszystko jasne (prawie ) Dzięki za zdjęcia i przyłączam się do prośby Henryka w sprawie dalszej relacji z postępu prac. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek_fajga Opublikowano 15 Marca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2013 Witam! Zmieniłem nieco koncepcję krawędzi spływu i usunąłem balsę. Teraz jest to sklejka 1,5 mm podklejona od spodu profilu i doklejony do niej 2 mm drut aluminiowy. Gotowe mam juz drugie skrzydło... ... i mogę dokonać pierwszej przymiarki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtek I Opublikowano 20 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2013 Witaj, a jak wygląda temat dzisiaj? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek_fajga Opublikowano 4 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2013 Model leży nieco odłogiem, zrobione są lotki i końcówki skrzydeł. Teraz, w sezonie, trochę więcej czasu poświęcam większym braciom naszych modeli, tym bardziej, że pogoda sprzyja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bolek Sz Opublikowano 24 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2014 Model leży nieco odłogiem, zrobione są lotki i końcówki skrzydeł. Teraz, w sezonie, trochę więcej czasu poświęcam większym braciom naszych modeli, tym bardziej, że pogoda sprzyja Szkoda, że nie widać postępu prac przy RWD-5 bis. Chcę podkreślić, że Pan Henryk ma rację co do ilości żeber w RWD-5 bis. Było ich 14 w połówce i jedno na środku. Ś.P. Wiesław Schier nie miał dostępu do zdjęcia, które przedstawia wypadek w Kurytybie (tam Skarżyński lekko uszkodził lewą goleń podwozia). Na zdjęciu wyraźnie widać samolot przechlony na lewą stronę, można więc policzyć żebra, zobaczyć jak wielkie są oznakowania na skrzydłach, gdzie są wzierniki, że jest nawet uszczelnienie połączenia skrzydła z kadłubem, że jedna owiewka odpowietrzenia zbiorników jest większa itd. W RWD naprawdę przerabiano tak jak piszą koledzy. Np. RWD-13 w MLP jest szersze niż inne seryjne modele podobnie jak wersja sanitarna (info od Jana Hoffmana). Na zdjęciach widać, że RWD-5 bis ma lewą kratownicę jak samoloty seryjne, (widać rury do których były przymocowane tylne okna w samolotach seryjnych) a na prawej tych rur nie ma. Prawdopodobnie zwyczajem RWD mogli je po prostu wyciąć, żeby wstawić zbiornik 300l w miejsce tylnego fotela. Co do autentyczności zdjęć z NAC, to należy podkreślić, że na zdjęciu, które prezentuje montaż RWD-5 bis (widok z od góry) jest faktycznie biska, bo seryjny RWD-5 miał tylko dwa zbiorniki w skrzydłach , anie cztery. I jeszcze jedno z moich wyliczen wynika, że dźwigar był zbieżny jednakowo od góry i dołu . Pozdrawiam i czekam na fotorelację z budowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi