Jump to content

Początki: Floater-Jet vs. Wilga-2000 vs. Bixler vs. Phantom FPV


aku
 Share

Recommended Posts

Witam,

chciałbym zacząć swoją przygodę z samolotami RC, obecnie jeżdżę offroadem i latam małym helikopterkiem i lamą, także jakieś tam pojęcie o tym już mam :-) Z reguły mam tak, że jak się na coś zdecyduję to kontynuuję to więc szukam czegoś co będzie dobre na start jak i później, aby za pół roku nie kupować nowego modelu. Chcę iść w stronę FPV bo jest to po prostu relaksujące.

 

Przeglądam sklepy i fora i mam kilka pytań i pewnie po kolejnych etapach - zakup, montaż itd... będą następne.

1. Czy Gotowy zestaw, KIT, ARF?

1.1. Ponoć gotowe zestawy mają kiepskiej jakości wyposażenie, serwa, silnik, radio i z czasem trzeba to wymieniać

1.2. ARF wydaje się rozsądnym do tego wyborem + na allegro widziałem przyzwoite aparatury np. APARATURA TURNIGY 9X 2,4GHz

1.3. przy KIT mogę się wszystkiego od razu nauczyć?

2. Wybrałem kilka modeli

2.1. Floater-Jet EPO with Motor (ARF) Podoba mi się wygląd i opinie są pozytywne o nim

2.2. Wilga-2000 R/C Airplane w/ESC, Motor, Servo and Floats Plug-n-Fly wygląd OK, dodatkowo wiele osób pisze, że dużo prościej się takimi konstrukcjami lata i są bardziej przyjazne początkującym

2.3. Bixler v1.1 EPO 1400mm masę pozytywnych opinie i części, minus taki, że średnio mi się podoba...

2.4. Phantom FPV Flying Wing EPO Airplane 1550mm Wygląda przecudnie, opinie również pozytywne fajnie można go rozbudować, minusem jest jednak cena

 

Jednak, że jako nie posiadający latającego sprzętu się nie znam :-) proszę zatem o radę. Biorę pod uwagę również inne modele.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Może mam nieco niskie doświadczenie lotnicze, ale powiem co myślę. Nie to co ładnie wygląda - ale to co dobrze lata. i nie zniszczy się przy pierwszym krecie. Poczytaj na forum, jest masa tego typu tematów. Ja ze swojego punktu widzenia polecałbym bixler'a albo pioniera. Ale decyzja należy do Ciebie :)

Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się, że jak coś mi się podoba to będzie się tym przyjemniej latać i zapewne wielu tak ma. Czytałem sporo jednak zależy mi konkretnie na tych modelach i jeśli mam już jakieś pojęcie o modelarstwie, ale nie lotniczym to czy mimo wszystko zaczyć od zestawu czy od czegoś innego. Nad bixler'a się właśnie poważnie zastanawiam.

 

Btw. Co tym myślicie? http://allegro.pl/latajace-skrzydlo-multiplex-xeno-uni-kit-rewelacja-i3168479096.html

Link to comment
Share on other sites

Tak słowem wstępu.

Na początek raczej coś z napędem pchającym ale sam samolot w normalnym układzie-nie delta, latające skrzydło itp. bo w tych modelach łatwo jest połamać śmigła i pourywać silniki, sam moim skrzydełkiem staram się lądować do ręki lub robić całe lądowanie na minimalnej prędkości, tak aby "klapnął" lekko na ziemię. Wymaga to choć odrobiny umiejętności i wlatania się w model. Myślę że na razie na myślenie o FPV jest trochę za wcześnie, ale o tym się jeszcze przekonasz, być może będzie Tobie dobrze szło latanie normalnie i szybko się przerzucisz na kamerkę

 

Co do modeli wybranych przez ciebie

 

1. AXN miałem ten model i naprawdę miło go wspominam. Dosyć wytrzymały, napęd pchający więc trudno uszkodzić, może dać naprawdę sporo zabawy bo jest dosyć zwrotny ale to raczej nie przy nauce latania. Na początek wybrałbym jednak coś wolniejszego, bo ten na pełnym gazie idzie prawie pionowo w górę, pod FPV niezbyt dobry bo mały, po dołożeniu dodatkowej wagi będzie latał naprawdę szybko

 

2. Układ ze śmigłem na dziobie wróży połamanie kilku śmigieł, dodatkowo to podwozie na trawie będzie raczej jednorazowe, fakt model ładny, ale raczej ani do nauki latania ani do FPV

 

3. Na początek chyba najlepszy z tych 4 modeli. Duża powierzchnia, dosyć niska masa i napęd pchający będą sporym zaletami przy nauce. Do FPV też jest dosyć dobrym modelem, są do niego nawet specjalne kabinki z mocowaniem kamery.

 

4. Latające skrzydło tak jak już pisałem na początku, modele zazwyczaj dosyć szybkie, zwrotne no i te śmigła, choć jeżeli ma składane to ten problem jest wyeliminowany. Pod FPV też bym go raczej nie wybrał bo nie bardzo jest jak odsunąć od siebie nadajnik FPV i odbiornik RC.

 

Podsumowując osobiście do nauki wybrałbym bixlera z tych 4 modeli. Po opanowaniu latania takim modelem kupisz sobie rdzenie ZAGI za 40zł i będziesz mógł niedużym kosztem wejść w świat latania z kamerką. Mam nadzieję że choć trochę rozjaśniłem

Link to comment
Share on other sites

Tak, dzięki Pawle, nie wiedziałem, o niektórych rzecz zatem na 99% będzie to bixler, kwestia teraz czy gotowy zestaw czy jednak mimo wszystko aparaturę oddzielnie kupić czy już komplet. Opcja ARF wydaje się dla mnie o tyle rozsądna, że przy zmianie modelu będę miał już porządne radio którego nie trzeba zmieniać.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli jesteś zdecydowany i pewny, że będziesz się rozwijał to kup dobre radio i model ARF z elektroniką.

Jak się po motoszybowscu przesiądziesz na coś poważniejszego to aparatura będzie jak znalazł. Poza tym na początek to elektronika zawarta w tych zestawach wystarcza. Przyjdzie czas na poważne modele to i elektronikę będzie lepiej dobierać indywidualnie, na początek nie ma takiej potrzeby moim zdaniem :)

Masz już jakąś aparaturę na oku??

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chodzi o aparaturę to Turnigy Możesz brać w ciemno. Sam na takiej zaczynałem i byłem z niej bardzo zadowolony,a jeśli chodzi o stosunek ceny do możliwości to na pewno lepszej nie znajdziesz. Spokojnie później Możesz wymienić oryginalny moduł na FrSky'a i będzie jak znalazł do FPV. Co do modelu to weź tego Bixlera. To jest to samo co Beta, Pionner itp. Koledzy na lotnisku się na tym uczyli i tyle kretów co to przeżyło ;) Jeden nawet swojego szpachlował szpachlą samochodową i i dalej latał B) Ten Floater Jet wydaje się być lichy w stosunku do Bixlera, a trzeba się liczyć z możliwością złapania kreta B) . Spokojnie Możesz brać zestaw z silnikiem i pozostałą elektroniką, chyba że Chcesz trochę popracować przy modelu to wyposaż go sam. Ja się uczyłem na Easy Gliderze Pro i sam go wyposażałem, a zawsze człowiek się czegoś nowego uczy w takich momentach ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, zatem najpierw aparatura, aby można było poćwiczyć na komputerze, znalazłem takie 2 na allegro i szczerze po za wyglądem nie wiem czym się różnią, przy samochodach jest prościej :-)

 

1. APARATURA TURNIGY 9XR NADAJNIK BEZ MODUŁU MODE 2!!

I jak dobrze rozumiem muszę do niej dokupić odbiornik, który w modelu wmontuję, i chyba pakiet do tego lub baterie w koszyczku?

2. Aparatura 2,4 GHz Mode 2 Turnigy 9X 9-kanałowa

I tutaj chyba też potrzebuję odbiornik kupić

 

Mode 2 gaz z lewej strony - to chyba standard u nas? Czy gwarancja 3tygodnie, 6mc na aparatury to standard?

Link to comment
Share on other sites

Masz apkę po i przed faceliftingiem. Elektronicznie ponoć to samo.

 

Nr 1 - bez modułu - potrzebujesz moduł nadawczy i odbiorczy. Aparatura posiada gniazdo do programowania, podświetlenie i kontrowersyjny design. Wewnątrz soft bazowany na er9x

Nr 2 - niby komplet - niby, bo moduł nadawczy i odbiorczy bardzo kiepskiej jakości (ponoć). Prędzej czy później będziesz chciał zmienić oprogramowanie, wówczas musisz wlutować to, co jest w nr1 std.

 

Ja mam moduł FrSky. Zasięg bez uwag, tanie odbiorniki.

 

Mode 2 i mode 1 są popularne. Popytaj kolegów, którego używają. Osoby latające na 1 nie pomogą Ci na mode2. (nie oddasz im aki ze słowami RATUJ!!!!)

 

Co do bixlera - to zdecydowanie kit z silnikiem. Serwa słabe, zęby padły mi w 3cim locie = dużo klejenia. wpisz w google - "bixler mods" i wiesz wszystko

Link to comment
Share on other sites

Bartek, nie przesadzaj. Mam Turnigy 9X już od dobrego czasu, jak dla mnie aparaturka super, owszem jeżeli w przyszłości będziesz robił dalekie loty FPV to będziesz zmuszony zmienić system nadawania np na LRS, ale na to na razie nie zwracaj uwagi, do tego czasu jeszcze sporo minie. Czy ktoś będzie chciał zmienić oprogramowanie to już kwestia mocno osobista, mi jak na razie oryginalne wystarcza w 150% przyzwyczaiłem się do niego.

 

Turnigy 9XR jak na razie jet u nas nowością, ale jak dokupisz jakiś moduł na który użytkownicy za bardzo nie narzekają to też powinno być ok. Ja osobiście mam coraz większą chęć na zmianę mojej 9X właśnie na 9XR, ale jak na razie nie pozwalają fundusze

Link to comment
Share on other sites

OK bixler v2 KIT zamówiony z HK teraz próbuję skompletować części zapewne będę potrzebował przy tym pomocy, ale najpierw sam poszukam.

Obecnie patrzę na pakiety i się zastanawiam czym różni się pakiet który w nazwie ma 3S od pakietu, który w nazwie ma 3S1P czy to nie jest czasem to samo?

Link to comment
Share on other sites

Moment. Zamówiłeś v2, a do tej pory pisaliśmy o V1

V2 jest nową konstrukcją, ponoć poprawioną. Będziesz zadowolony. Teraz jest "moda" na powiększanie tych modeli i prawie każdy producent coś takiego w swojej ofercie.

Sprawdź w programie drivecalculator twój zestaw napędowy zanim zamówisz ESC. 20-30A wydaje się za mały.

 

S3 - pakiet który składa się z 3 ogniw szeregowo

S31P - jw. uzupełniony o informację, że jest 1ogniwo równolegle (chyba 90%pakietów). Pakiet S32P składa się z 6 ogniw.

Link to comment
Share on other sites

Tak wziąłem v2, znalazłem dużo pozytywnych opinie posiadaczy wcześniejszych v1 i teraz v2 i wszyscy pisali aby brać v2.

1. Czyli S3 = S3S1P i mogę zamówić tą albo tą jak jest w opisie?

2. W specyfikacji jest silnik 1 x 26~28 Size 1300kv Brushless Motor - czytałem, że ludzie dają tam silnik 2200kv - czy to na początek czasem nie za dużo czy wziąć 1800kv?

4. Co to jest serwo dla klapy (2 x 9g Servo For Flaps (Optional))? Bixler v2

5. Czyli na sam koniec dopiero powinienem dobrać do całości '1 x 20~30A ESC' i '4~5 Channel Transmitter and Reciever'

Link to comment
Share on other sites

1. To jest dokładnie to samo

2. Im większe KV tym szybciej się silnik kręci, potrzeba mniejsze śmigło, a model ma większą prędkość. Myślę że te okolice 1800Kv powinny być ok.\

4. Klapy to powierzchnie sterowe takie jak lotki, ale wychylają się symetrycznie, zazwyczaj tylko w dół, zmniejszają prędkość minimalną lotu. Myślę, że nawet jeżeli na razie nie zamierzasz z nich korzystać to serwa warto już zamocować itd. w przyszłości będziesz musiał już tylko ustawić odpowiednie ustawienia w aparaturze

5. Regulator dobierasz do silnika, w zależności od tego ile on prądu pobiera, zawsze warto mieć te parę A na regulatorze zapasu. Aparaturę możesz zamawiać już teraz, niezależnie jaką wybierzesz (oczywiście pow. 4 kanałów) będzie ona pasowała do tego modelu, tutaj nie ma jako takiej różnicy dla samego modelu czy będzie to futaba czy turnigy.

Link to comment
Share on other sites

silnik 2200kV to do bixlara jest za duży. Kupujesz szybowiec. Im wolniejszy silnik, tym większe śmigło możesz dać (zobacz, w jaką stronę są przerabiane te modele http://www.hobbyking...nt_Upgrade.html Naprawdę zainstaluj sobie program o którym pisałem i porównaj wyniki http://www.drivecalc.de/.

Zrobiłem dla ciebie:

 

kV - śmigło - prąd - ciąg

1350 7x5 11A 600g

1800 7x4 17A 840g

1800 6x4 14A 600g

2200 6x4 16A 620g

2200 7x5 25A 830g

 

Znalazłem w bazie programu silniki odpowiadające silnikom NTM w rozmiarze 28 z hobbykinga. Jak widać, większe KV to przede wszystkim większe zużycie prądu. 1800 rzeczywiście wygląda obiecująco, natomiast nie skreślałbym 1350. W końcu model ważyć ma około 800g. To nie akrobat, że ma mieć ciąg równy masie.

 

Jak masz mieć klapy to aparatura min. 5 kanałów, a jeszcze lepiej 7 (wówczas możesz każde serwo wysterować wg potrzeb) Bixler V2 wm opisu ma źle wycięty otwór na jedno serwo klap i wymaga zmiany kierunku działania.

Im więcej prądu będzie potrzebował silnik, tym większy regulator i wydajniejsze pakiety. Popularna 2200mAh ma 20C, to oznacza prąd max 44A, ale dla baterii 1300mAh 20C już tylko 26A

Link to comment
Share on other sites

Bart07 pamiętaj, że jet tam silnik pchający i nie ma sensu dawania tam niskich obrotów, ponieważ nie da rady wsadzić tam dużego śmigła. Przy aparaturze takiej jak turnigy nie ma znaczenia już w jaką stronę będą te otwory na serwa, każdym można przecież sterować osobno (chodzi mi o ustawienia).

 

Nie wierzyłbym też ślepo w te kalkulatory, wg. mnie ten ciąg jest z lekka zawyżony 600g ciągu przy ~120W.

 

Co do samego ciągu w stosunku do modelu to myślę że powinno być koło 1:1. Jest to pierwszy model gwałtowne machanie drążkami, łatwo przeciągnąć na słabym silniku. Dodatkowo wysokość jest jak najbardziej pożądana, więc chyba lepiej jest bezstresowo, szybko wejść na tą wysokość i wyłączyć silnik, niż męczyć się i "wykręcać" na silniku, ryzykując przeciągnięciem.

 

Właściwie, to dlaczego chcecie wymieniać silnik, w tych modelach nie są zazwyczaj źle dobrane.

Link to comment
Share on other sites

1. Pamiętaj, że mówimy o Bixlerze v2. Dawanie 2200kv to było w v1, dla śmigła 5 lub 6 cali. Tutaj jest 7' a pewnie i wejdzie 8.

2. Napisałem o ustawieniu serwa, bo w poprzednim poście zasugerowałeś koledze aparaturę pow. 4 kanałów.

3. Używam kalkulatorów - od czegoś trzeba wyjść. DC jak dotąd się sprawdził na wszystkich silnikach jakie miałem, łącznie ze stokowym z bixlera 1, wklepanym ręcznie (tylko część elektryczna)

4. Udało Ci się przeciągnąć te modele?? Duży silnik to też duża prędkość.

5. W tym kicie nie ma silnika. Silniki są w v1

 

AKU- jak będziesz miał już model, to ustaw w aparaturze expo na 50%. Ja rok się męczyłem, zanim mi ktoś o tym powiedział.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziękuję za informacje, porady i wyrozumiałość, jednak nie jest to wszystko takie proste jak mi się wydawało, przynajmniej się czegoś od razu uczę, przed a nie jak mi coś padnie i nie będę wiedział co zrobić :-)

 

Znalazłem to i chyba będzie ok:

Radio: Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module) jeszcze nie zamówione, ale na 99% te.

Serva: HKSCM9-5 Single Chip Digital Servo (5V) 10g / 1.4kg / 0.09s (DE Warehouse) x4 + 2 for flaps = 6?

ESC: TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (DE Warehouse) chyba ok wg. specyfikacji co potrzeba do modelu

Silnik: C2226 Micro brushless Outrunner 1800kv (21g) - czy on się nada? na allegro dostaję masę różnych ale raczej do samochodów. NA HK szukam w DE, bo chyba najtaniej przesyłka wychodzi, ew. może poszukam jeszcze w polskich sklepach. Czyli jakby wziął ten silnik lub mniejszy to śmigło z KITa mogę zostawić?

Link to comment
Share on other sites

Silnik jest zły.

1. Ma zamontowany na stałe propsaver i bardzo ciężko będzie zamontować śmigło pchające.

2. Max prąd 10A

weź ten http://www.hobbyking...800KV_438W.html tym bardziej, że hk go wymienia w akcesoriach do bix v2

 

Serwo wybrałeś malutkie... Jak chcesz po taniości to weź sprawdzone HXT900. Ja dołożyłem kilka zł i wziąłem do bix v1 te: http://www.hobbyking...g_0_10sec_.html

 

ESC ze sprawdzonej serii, więc powinno być ok.

 

nadajnik - dobra decyzja. Dobierz od razu moduł. Np ten: http://www.hobbyking..._Module_RX.html

lub taniej (odbiornik bez telemetrii, nadajnik ten sam) http://www.hobbyking...V8FR_II_RX.html

 

Bartosz

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.