Jump to content

Antena TX - pionowo "w górę" czy "w dół"


krall

Recommended Posts

Może temat był gdzieś tu przerabiany i może nie szukałem zbyt wytrwale ale nawet jeśli to w przyszłości będzie łatwiej znaleźć odpowiedź w wątku o "konkretnym" tytule.

 

Pytanie jest następujące:

Wiadomo, że antena nadajnika ma najlepszą skuteczność jak jest ustawiona pionowo. Wiadomo że pionowo "w górę" ale "nasza" sytuacja gdy model jest zawsze wyżej a pilot niżej nasuwa pytanie czy nie lepiej jak ta antena jest pionowo - ale "w dół" czyli zamontowana od spodu? Chwilowo pomińmy problemy techniczne związane z użytkowaniem anteny zainstalowanej pod modelem.

Link to comment
Share on other sites

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Wezmy na ten przyklad pierwsza z brzegu (z google) charakterystyke anteny.

http://yagi.pl/product_info.php/cPath/28/products_id/1056?osCsid=d06a189cc74b79a9f89e360e25c9f9ec

 

Jesli sie dokladnie przyjrzymy,to taka antena-jako odbiorcza jest idealna.

A jak sie ma to do anteny nadawczej?

Diametralnie inaczej-model czasem leci inaczej niz poziomo,na okreslonej wysokosci.

A juz calkiem powazne klopoty zaczna sie gdy antena TX zacznie sie poruszac.

Troche to jak czary-ale wiekszosc wiedzy i podst. wiadomosci biora tu tegie lanie od praktyki.Czyli nic sie nie zgadza co tam na tych papierkach - opisach napisali :crazy:

 

Postaram sie to obrazowo nakreslic,nie wdajac sie w detale.

Nadajnik-jesli latasz,nisko (i powoli :lol2: ))zwykly bacik powinien wystarczyc,ustawiony pionowo w modelu.

Zauwaza sie tez wplyw tego ustawienia,gdy antena wchodzi w tzw. cien,czyli martwe pole u jej podstawy-czili latajac bezposrednio na soba.Jakims rozwiazaniem jest wtedy,umieszczenie jej odwrotnie,ale to raczej zludna poprawa.Przy takiej konfiguracji j/w trzeba z tym zyc-tak juz bedzie.Przy wyzszych lotach,bedzie bardzo wyraznie widac ,,granice'' wyjscia z jej pola widzenia.Patrzac na charakterystyke,jest ono stosunkowo waskie.I tu mozna polec calkowicie,bo im wyzej tym gorzej.

Sytuacja zmienia sie diametralnie gdy ustawimy antene ....poziomo,ale wzdluz skrzydla,w poprzek lotu.Juz wyjasniam dlaczego.Modelem najczesciej startujemy pod wiatr-czyli widzimy go z tylu.Najczesciej wraca z wiatrem-czyli widzimy go z przodu.W kazdym z tych ustawien,antena jest rownolegle do RX czyli promieniuje najwieksza powierzchnia.

Jesli teraz obrocimy kartke z charakterystyka o 90stopni,to zauwazyc sie da ze rx caly czas,niezaleznie od wysokosci bedzie w centrum.Wada tego rozwiazania jest kierunkowosc.

Trzeba leciec ,,waskim'' korytarzem by model nie wylecial z wiazki.Tu z koleji okaze swa ulomnosc antena RX,ale ,,objaw'' nie widzenia, nie jest az tak drastyczny jak w przypadku TX.Znakomicie poprawia sytuacje zainwestowanie (od razu-jako pierwszy RX) w czuly,selektywny odbiornik.A jesli jego automatyka (arw,arcz) czyli pomyslunek bedzie dzialal na zasadzie nie odcinania sygnalu to juz moze poprawic sytuacje calkowicie.

Objaw bedzie taki,ze zobaczymy obraz zasniezony-najwyzsza pora zmienic kierunek lotu.

W wiekszosci odbiornikow mamy w tym miejscu zaklocenia,zaniki,slowem brak obrazu.

Czyli tracimy model (znam to uczucie :faja: )

Pamietajmy ze w/w to moje spostrzezenia nt. anten pretowych-bacikow.

 

Do latania wyzej i/lub dalej ,niestety potrzebne sa inne anteny.

 

Co ciekawe,zwiekszenie mocy nadajnika nie powoduje poprawy.

Jesli chcemy zachowac komfort latania do ok 1km ,bez zanikow,przerw,nalezy zastosowac inne anteny odbiorcze,bo od nich najwiecej zalezy-a wlasciwie wszystko.

No ale to juz inny temat..

Praktycy i teoretycy moga miec odmienne zdanie co do w/w.Chetnie ich zapraszam do dyskusji.

Link to comment
Share on other sites

Armand,konstrukcja kadluba (jesli nie metalowa) nie ma wplywu na mikrofale.

Kadlub nie przeszkadza.

Z moich obserwacji wynika to ,ze przy takim ulozeniu anteny (jesli lecisz okreslona sciezka)

jest o wiele mniej zaklocen.I nie ma wplywu wysokosc i odleglosc w takim stopniu jak klasyczne ustawienie-pionowo.W sensownych rozmiarach oczywiscie.Czyli do 1000m.Przy niektorych ,,cudach'' jak np. antenka bacik gain 6-8 dB :crazy: jest jeszcze gorzej.

Wtedy naprawde lepiej dziala zwykly drut uciety na ,,miare""

Czyli,antena ustawiona poziomo,ale w poprzek modelu,nie wdluz.A miejsce jej usytuowania jest malo istotne.

Link to comment
Share on other sites

Wegiel ma wplyw -reszta zalezy od konstrukcji modelu.Umiescic tx tam gdzie go nie ma

lub nie zaslania (w dol i na wprost).

Kable,tak jak wszedzie-najkrotsze,chociaz to nie jest az tak krytyczny parametr.

Wnioskuje po pytaniach ze cos sie szykuje :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jak kiedyś pisałem, projekty idą wolno ale do przodu :wink:

Pierw platforma - obloty, poprawki, itd. - po tym dopiero kamery, avionika, radiolinie, stabilizacja lotu itd. a zastałą nas zima i mimo, że musze latać jak jest zimno to wcale nie mam ochoty na obloty nowego samolotu.

Jeśli jest zadawalający obraz przy zasięgu aparatury RC, a to udowodniłeś, to czemu nie spróbować.

Link to comment
Share on other sites

Wracajac do tematu,pozycja anteny.

Zrobilem maly eksperyment.

Mial on na celu,pokazanie w dosc obrazowy sposob,jak i dlaczego zmienia sie jakosc obrazu.

Zanim dojdziemy do szczegolow,kilka slow wprowadzenia.

Po pierwsze anteny.Nie kazda antena bedzie poprawnie pracowala z kazdym odbiornikiem.

Krall,w Twoim przypadku zastosowanie anteny typu circular/patch,pozwala na dosc szeroki

zakres tzw.bezpieczenstwa.Nie bez znaczenia jest tez zastosowany tuner,ktory ,,miekko'' reaguje na zmiany natezenia sygnalu i ma dosc sprawna automatyke.Niektore tunery na rynku,potrafia w takich przypadkach,po prostu odciac sygnal wideo.Calkiem !!!.Wydaje mi sie ze lepiej miec zasniezony/zaklocony sygnal wideo niz niebieski lub czarny ekran :devil:

Oczywiscie,jak tuner ,,zalapie'' powtornie sygnal radiowy,wszystko wraca do normy,ale tez i moze byc troche za pozno na ew. poprawki w locie :devil:

Druga sprawa.Gogle-jak reaguja na zmiany sygnalu wideo.Wiekszosc gogli na rynku,ma elektronike dosc madra,ale zdazaja sie tez i takie,ktore same odcinaja sygnal wideo,do czasu az bedzie on poprawny.I tu mozna polec,bo sa i takie przypadki gdzie zaklocenie np.parametru ramki - synchro czy tez chrominacji (kolor) moze spowodowac w/w skutek.Tutaj dodam takze zelazna zasade-gogle powinny byc podlaczone bezposrednio pod tuner.Nie powinno byc wlaczone zadne inne urzadzenie w szereg-w linie wideo np.laptop,nagrywarka,wzmacniacz/rozdielacz wideo.

Kazde z tych urzadzen moze rowniez inaczej reagowac na zmiany poziomu syg. wideo.

 

.Dodam,ze anteny o mniejszym zysku,lepiej sie nadaja do naszych celow,tunery lagodniej reaguja na tzw. wyjscie z pola.Przy antenach o wysokim parametrze ,,high gain'' taki efekt jak lot z boku czy tez z tylu-za antena moze sie zakonczyc kraksa,gdyz (stwierdzone) pozycja prostopadle,czyli z boku,powoduje kompletny zanik sygnalu.Tak wiec pogon za ,,lepszymi'' antenami,moze okazac sie zgubna.Takze moc nadajnika ma tu spore znaczenie-przy silnym sygnale,wachniecie poziomu sygnalu moze byc tak duze,ze tuner zinterpretuje to jako brak sygnalu ! .Lepiej ,gdy pracuje on na max.wzmocnienia (ARW),gdyz ten stan nie powoduje takich efektow.Aby zmusic Rx do takiej pracy,posrednim sposobem jest uzycie Tx o malej mocy.Jestem coraz bardziej przekonany o tym, ze przy mocy 100 mW da sie latac na duze odleglosci.Wieksze moce , powoduja wiecej klopotow niz korzysci- w zakresie do 2 km.

Problem jest dosc zlozony i dosc trudno jest wywazyc to,jakie elementy dobrac.

Dla mnie osobiscie,idealna sytuacja jest taka,gdy widze pogarszajacy sie obraz/sniezenie w miare wychodzenia z wiazki anteny.

Co ciekawe,na b.duzym ekranie widac najmniejsze nawet zaklocenia,kolorowe dropy,sniezenie,mora,ghost-y.Na malenkich monitorkach nie sposob tego dostrzec,widzimy dopiero stadium juz dosc powazne,ale to kwestia treningu,ale na podstawie/analizie kiedy sie nasilaja-czyli model leci-gora-dola-lewa-prawa,przy odrobinie treningu,mozna prowadzic model dokladnie w polu wiazki.Jest to dosc wazne-gdyz czesto nie znamy orientacji wzgledem bazy,wtedy wystarczy chociazby przyblizony kierunek,aby moc prowadzic model

z poprawna lacznoscia.Malo tego,mozna w ten sposob w razie zgubienia sie,odnalezc droge do domu.Przy pionowej pozycji anteny Tx ta sztuka nie uda sie.

W pierwszym poscie pytanie dot.pozycji anteny w modelu.Wyjasnilem w skrocie,moj preferowany setup- antena w poprzek toru lotu-poziomo.

Na filmie ,wyraznie bedzie widac,zmiany wzgledem anten.Jesli glebiej sie nad tym zastanowimy,bedzie mozna niejako ,,zobaczyc'' w jakim zakresie wysokosci i szerokosci antena ,,widzi'' nadajnik.

Podkreslam,ze antene Rx ustawilem celowo w ten sposob :

Antena jest (doslownie) metr nad ziemia.To w celu,by pracowala jej gorna czesc(czyli ok 30 stopni) . Ustawiona jest dokladnie tak jak bialy budynek-rownolegle do niego i prostopadle do ziemi,czyli pod katem prostym wzgl.niej.To dosc trudne warunki pracy-ale ,jesli jakkolwiek ,,pocelujemy'' w strone nieba,eksperyment nie udalby sie.Celowo rowniez umiescilem sciezke dzwiekowa-wbrew pozorom,to bardzo wazna wskazowka.

Oczywiscie,da sie tez zauwazyc,celowy blad-jesli zanika sygnal-nie dodawaj gazu-lec spokojnieTu zrobilem to celowo kilka razy-by pokazac do jakich skrajnosci wtedy dochodzi.

.Na koniec dodam,ze polowy tych zaklocen nie widac w goglach-sama elektronika nagrywarki tak interpretuje te zaklocenia o czym juz pisalem wczesniej.Zwroccie tez uwage,na to jak w miare-im dalej tym lepiej (w tym przypadku poziomo) .

To wlasnie kat widzenia szeroko .ok 60 stopni.Czyli w odleglosci ok 700m w lini prostej od anteny,pozwala na lot ok 1km na boki-w kazda strone.Oczywiscie najgorzej jest z pionem.Zaznaczam takze,ze bi-direct ,spowodowany takim usytuowaniem anteny Tx,jest wykladnikiem lotow w okreslonym kierunku +/- 60 stopni.Nie jest to knfiguracja do lotow 360 stopni (choc jak widac na filmie ,udaje sie i to).

 

Pamietac nalezy,ze wiazka z anteny nadawczej jest stricte kierunkowa i ma rozwartosc ok 30 stopni !!! Tylko.W koncu to chrakterystyka kolowa-tyle ze pozycja anteny,sprawia ze w pionie.To bardzo wany parametr,ale wymaga uwagi od pilota,by nie zapomnial ze antena nie ,,widzi'' dookola,tylko gora dol na szerokosci 30 stopni.

Oczywiscie , znakomicie polepszymy sytuacje,ustawiajac ja w pion,ale zagubi sie idea-lot bez limitu wysokosci,dostarczanie informacji o polozeniu modelu wzgledem bazy na podstawie oceny zalocen.Kto choc raz poleci poza zakres widocznosci,doceni te ceche.

Nie mowiac juz o tym ze model ma tylko dwie mozliwosci ,gdzie mamy poprawny sygnal-albo leci w naszym kierunku,lub ta gorsza-oddala sie od nas :lol2: .W tych dwoch polozeniach mamy najlepszy odebrany sygnal .

 

Wnioski wyciagnijcie sami-jest to dosc dobry przyklad,by troche sie tego nauczyc i nie zgubic modelu .Co kilka razy mi sie zdazylo :oops:

Material celowo jest skompresowany (jakosc) gdyz filmik jest dosc dlugi

http://www.stage6.com/user/Kamera_Petera/video/2014322/Position-antenna

Oraz mapka , w celu lepszej orientacji.Dodam ze ,,niestety,z linijki

wychodzi ze sa to juz odleglosci kilometrowe,a to dopiero przedbiegi :lol2:

9d8514039963d740.jpg

 

Dla zasady informuje,ze nie polecam ladowania w goglach,a juz tym bradziej startow

.Przynajmniej w pierwszych lotach :lol2:

No i nie latajcie solo,tak ja ja.Najlepiej gdy umyslny obserwuje caly czas model i pomoze np. na zasadzie ,,wyrwania'' aparatury z rak zagubionego pilota FVP :*

Link to comment
Share on other sites

Dzieki Peter za kolejne informacje.

Pełen ekspresji i niespodziewanych zwrotów akcji film obejrzałem :D

 

Podpytam żeby trochę uporządkować moje spostrzeżenia, popraw mnie jeśli coś źle wydedukowałem:

1. celowo pogorszyłeś parametry transmisji ustawiając antene RX tak żeby najlepsze parametry odbioru były daleko i nisko?

2. Antenę TX ustawiłeś poziomo celowo czy zwykle tak masz (BTW - po której stronie modelu była na tym filmie?)?

3. W sieciach wifi występuje polaryzacja anten - tu oczywiście także? - tzn w zależności od ustawienia anteny TX obracasz antenę RX?

4. cały eksperyment miał na celu pokazanie charakterystyk anten TX/RX

 

Jakie więc konkluzje?:

1. W lotach zawsze mieć na uwadze jak mamy ustawione anteny i na co możemy sobie w locie pozwolić - w związku z tym -także- zapoznanie się z topografią terenu wskazane

2. W zależności od planowanego lotu odpowiednio skonfigurować anteny (?)

(latać zawsze jak najbardziej "w stożku" - jeśli wysoko to antena RX "pionowo" i 45stopni do góry, TX pionowo, jeśli daleko to antena RX "poziomo" i 10stopni do góry, TX poziomo).

3. Ideałem więc byłoby ustawienie "masztu" wysoko a na nim:

a) kilku (różnie ustawionych) anten z wielowejściowym diversity

B) jednej anteny sterowanej przez komputer (w 3 osiach)

Namiastką tego jest zamontowanie anteny na głowie pilota - czasem można by

się ratować obracając i pochylając głowę (to musiałoby wyglądać prześmiesznie)

A do tego antena TX obracana przez komputer na podstawie danych z GPS (orientacja

wzgledem pilota). (hehe - no to "pojechałem" ;) )

 

(?)

Link to comment
Share on other sites

1. celowo pogorszyłeś parametry transmisji ustawiając antene RX tak żeby najlepsze parametry odbioru były daleko i nisko?

Ustawiona byla w pionie (by nie odbierala wysoko)

Odleglosc (w w stozku) nie ma znaczenia.Calosc obrazuje ,,mniej wiecej'' zakres widzenia ,,polowy-gornej'' anteny.

2. Antenę TX ustawiłeś poziomo celowo czy zwykle tak masz (BTW - po której stronie modelu była na tym filmie?)?

Antena w pionie TX inaczej nadaje (dookolnie) , nastepny filmik pokaze jakie sa roznice.Strona nie ma znaczenia,u mnie po prawej.

3. W sieciach wifi występuje polaryzacja anten - tu oczywiście także? - tzn w zależności od ustawienia anteny TX obracasz antenę RX?

Polaryzacja jest wazna,ale przy tego typu antenie RX nie ma sensu tego rozwijac.Roznice sa i to spore (jesli niezgodne polar. V lub H ) ale przy innej konfiguracji anten.

4. cały eksperyment miał na celu pokazanie charakterystyk anten TX/RX

Dokladnie.Daje pewne wyobrazenie zakresu ,,stozka'' lub raczej widelek , w jakich granicach mozemy sie poruszac.TX jest drugorzedna sprawa-wazniejsze jest ,,zobaczenie'' jak szeroko i wysoko odbiera antena RX.

Link to comment
Share on other sites

Konkluzje

1-plan lotu ,(uwzgledniajac kierunek wiatru do bazy) o topografi bylo w elementarzu 8)

http://pfmrc.pl/viewtopic.php?t=3943&postdays=0&postorder=asc&start=60

2-dokladnie-bok anteny do bazy,czyli szybowiec leci do nas.Jak sie zgubisz-wiatr pomaga-spycha w strone bazy.Reszta ok,45 stopni to optimum-RX.

3-pojechales :oops:

Przy lotach ,,kolo nogi'' Twoj zestaw bedzie ok.

Double diversity (ale bez anten na maszcie :crazy: ) zrobie,czekam na nowy odbiornik RC.

Moze wtedy peknie 5 km ;D

Link to comment
Share on other sites

Polaryzacja jest wazna,ale przy tego typu antenie RX nie ma sensu tego rozwijac.Roznice sa i to spore (jesli niezgodne polar. V lub H ) ale przy innej konfiguracji anten.

Zasiałeś ziarno niepokoju - może jednak rozwiń zdeczko

2-dokladnie-bok anteny do bazy,czyli szybowiec leci do nas.Jak sie zgubisz-wiatr pomaga-spycha w strone bazy.Reszta ok,45 stopni to optimum-RX.

No ale jak zepchnie na bok to "leżysz" szybciej...

To powiedzmy sobie jasno - z moich obserwacji (no nie tak wnikliwych) wynika, ze wszyscy maja antenę pionowo - Ty twardo stosujesz ułożenie w poziomie - tak?

A pokaż zdjęcie modelu z "twoją" anteną.

3-pojechales :oops:

Eee tam - mając tak zdolnych kolegów elektroników/naukowców to - jeśli nie jest to ślepy zaułek - to na pewno da sie zrobić :)

Przy lotach ,,kolo nogi'' Twoj zestaw bedzie ok.

Zaraz zaraz - co to znaczy "koło nogi"? ;)

Double diversity (ale bez anten na maszcie :crazy: ) zrobie,czekam na nowy odbiornik RC.

Więc jest to jakaś droga (maszt - miałem na myśli 2-3m - żeby był nad głową)

Moze wtedy peknie 5 km ;D

:)

Link to comment
Share on other sites

Ziarno niepokoju?

Nie uzywamy anten o okreslonej polaryzacji.Czyli przyjma sygnal V i H.

,,No ale jak zepchnie na bok to "leżysz" szybciej...''

Na tym polega swiadome latanie,a te szybciej widac pow. 2 km :P -wyraznie

A pokaż zdjęcie :mrgreen: moze o innej porze-clock

To cos w ten desen,u mnie zamiast plytki za kilka euro jet przyklejony tasma przewod

256bbacb016c014d.jpg

Kolo nogi-1000m-

Maszt ?To sa mikrofale.

Owszem , przyda sie ale przy odl. 5 km

Link to comment
Share on other sites

Dodam tylko na koniec ze jeden z z uczestnikow forum , odpowiedzial na moj apel

i moze w niedalekim czasie bede mial przyjemnosc zarekomendowac pierwszy sytem aktywnego sledzenia modelu-w skrocie ,antena odbiorcza bedzie podazac za modelem.

Unikamyw ten sposob wszystkich problemow jakie nastrecza w/w czyli kilku anten,komplikacji zestawu a zyskujemy-co najwazniejsze kilkakrotny zysk w postaci zwiekszenia zasiegu-w przypadku kierunkowej anteny-bardzo znaczacy

Bo tak naprawde,wszelkie diversity,szeroko widzace anteny itd. to reperacja tego stanu , ze antena odbiorcza nie widzi nadawczej.Zastosowanie w tym wypadku lepszej - o duzym zysku kierunkowej anteny , eliminuje juz na starcie wszelkie problemy jakie napotyka sie przy dotychczasowych konfiguracjach.

Jak do tej pory,amatorsko nikt tego nie zrobil.Projekt co prawda jest komercyjny,ale do zastosowan FVP-amatorskich.Moze bedzie rowniez dostepny w RP.

Najtansze rozwiazanie tego typu jest raczej do innych zastosowan-profesjonalnych.A koszt, raczej poza zasiegiem wiekszosci z nas-k $ ,mysle ze uda sie to zrobic o wiele taniej-bo w sumie to te pieniadze jest warty soft i pomysl.

Na dzien dzisiejszy nie moge wiecej powiedziec,ale obiecuje , ze prototyp pokaze-takze w locie-czyli praktycznie jak to dziala.

Link to comment
Share on other sites

...

i moze w niedalekim czasie bede mial przyjemnosc zarekomendowac pierwszy sytem aktywnego sledzenia modelu ....

 

Hehe - no to jednak nie "pojechałem" :mrgreen:

 

A póki co - skoro zaleca sie jednak latanie z pomocnikiem - to taki aktywny system naprowadzania moze spokojnie pełnić kolega. No i pomysł z anteną na głowie (przymocowana np. do kasku) - wizualnie śmieszne - ale przy odrobinie doświadczenia "w obsłudze"wcale nie takie głupie...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.