Skocz do zawartości

Zboczowy akrobacik


Tomek_W

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Dźwigar jest w 1/3 cięciwy. Skrzydło jest robione tak, że przed dźwigarem jest 1/3 a za 2/3 cięciwy - nasada 8/16 cm końcówka 5/10 cm. Dźwigar jest prosty. Szerokość kadłuba jest taka sama na całej długości - 6x depron 6mm czyli 36mm :) Jakiej długości jest przód - nie wiem, a nie chce mi się o tej porze szukać linijki :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj szybowczyk został oblatany na tym małym zboczu Niestety byłem sam więc na razie nie będzie filmu. Wiatr w.g. ICM 5m/s, na moje oko 4 m/.s Modelik przy tym wiaterku całkiem dobrze sobie radzi. Nalatałem ok. 20 minut w trzech lotach :lol: . Na ten moment jest wyważony w 35% cięciwy, płat i statecznik na zero . Model jest nieco za lekki według mnie , wytraca szybkośc w beczkach, za to świetnie wykonuje przewroty. Wnioski: płat na + 0,5 do 1 stopnia, wyważenie trochę do przodu, powinno być OK. Trzy ladowania na zaoranym zamarzniętym polu - zero uszkodzeń, to też duży plus.

Pozdrawiam :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Hmmmm... Jak w modelarni robimy "styropiany" to dla jednego chętnego wycinam 2 - 3 komplety, bo i tak rozbije i żeby potem nie marudził jak robimy co innego. Twoje podejście: kilkunastu chętnych na kilka wyciętych zestawów.... no cóż, muszę to przemyśleć. Pozdrowienia - Jurek M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Nie, nie - dobrze się wyraziłeś, To mój swoisty dowcip, przepraszam. Śledzę ten temat bo coś takiego chodzi mi głowie od 2 lat i nie potrafiłem się zmobilizować. Teraz dostałem od Was kopniaka. Nie jestem tylko przekonany do profilu jaki zastosowaliście i dlatego czekam na filmik. Szablony na SB mam gotowe, styropian i depron leżą w pogotowiu ale na razie walczymy na hali. Przygotowane mam również szablony na Ritza bo to była moja pierwsza myśl. Chcę to porównać. Jakoś tak nie przekonują mnie profile laminarne w technologii styropianu i taśmy pakowej. Mam oryginalny artykuł Serga Bartha w Looping-u i dalej nie rozumiem zastosowania SB- 96v przy kadłubie i SB- 96vs na końcówce...Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki, powiem tak - profil typu SB w technologii taśmowo styropianowej sprawdza się, modelik latał już przy wietrze ok 8m/s i nie miał problemów z odejściem pod wiatr. A głownie o to chodziło. Poza tym nie ma takiej tendencji jak Alula, znaczy się w przypadku lotu z wiatrem zasuwa a nie przeciąga się. Cały czas jest sterowny. Tato testował to letadlo w konfiguracji do latanie spokojnie, teraz ja potestuję w akrobacji :)

 

Generalnie - wiem, że laminarny profil to wyrażenie przeciwstawne do styropianu z taśmą, ale powiem tak - mimo wszystko warto profil SB zastosować, przynajmniej tak wynika z pierwszych obserwacji. W 50% jest już ukończona druga wersja modelu, z inną geometrią skrzydeł - poza tym będzie miała większe lotki (jak choćby w tym costam fishu - 33%cięciwy) a poza tym będzie mieć delikatnie dodatni kąt nastawienia skrzydła - plus 0,5 stopnia. Zobaczymy jak taka konfiguracja się spisze.

 

Co do produkcji rdzeni - za wycięte połówki - 20 zł z materiałem i wysyłką. Mam w tej chwili 4 chętne osoby. Co do wysyłki do Englandii - jeśli celnicy nie rozwalą paczki, ja jestem w stanie zapakować ją tak żeby była niezniszczalna :)

 

Jeśli te 4 osoby się potwierdzają, to działamy :)

 

Jurek - który Ritz? Też myśleliśmy nad nim Ritzem którymśtam w sensie, ale w kilku (nastu) modelach francuskich i amerykańskich (m.in. Le Fish, MadSlide) są właśnie SB - stąd ten wybór. Jak narazie sprawdza się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurku, nie znam artykułu na który się powołujesz, ale wydaje mi się, że chodzi tu o efekt tzw. " zwichrzenia aerodynamicznego " płata. SB 96VS ma większą grubość, obrys prawie dwuwypukły a tym samym mniejsze ugięcie szkieletowej, i jak wydaje mi się maksymalną grubość przesuniętą bardziej w tył. Nie zagłębiając się w teorię sądzę, że taka kombinacja profili daje lepsze zachowanie modelu w ciasnych nawrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Nie jestem aerodynamikiem. Wiem, że niektóre profile latają mimo niekorzystnej dla nich teorii. Dlatego z uwagą śledzę ten wątek. Jeżeli przy 8 m/s model o takim małym obciążeniu idzie pod wiatr to znaczy że moje obawy są nadmierne i należy to zrobić a nie filozofować.

Będę bardzo ciekaw eksperymentów z 33% lotką. Nie wszystkie profile to tolerują. Chciałem zrobić jeszcze większe barbarzyństwo i skończyć profil w miejscu w którym osiąga 6mm i dalej walnąć lotkę z depronu 6mm. Pod kątem chłopców w modelarni. Lekko 1 dzień szybciej bo odpada podlaminowywanie spływu i lotki. 2 wersja zakładała skrzydła ze styroduru i pełny profil, jak się sprawdzi w locie to ew. z EPP, ale to już znacznie podnosi koszt.

Co do SB v i vs. Jak znajdę w modelarni ten artykuł to spróbuję skserować. Barth miał w Loopingu cykl artykułów poświęconych profilom. Mój francuski to żona, która uczyła się go 30 lat temu w liceum.....On je też tak polecał stosować. Tak przynajmniej zrozumiałem i masz rację, jak Mad Slide tak jeszcze kilka innych modeli je miało. Zdziwiłem się jak wrzuciłem te profile do Winfoil-a. Na zakończenie zwykle stosuje się profile z mniejszym ugięciem szkieletowej i cieńsze, żeby miały mniejszą siłę nośną i nie zrywały strug, których konsekwencją jest zwalanie się na skrzydło i korek. Natomiast SB96vs ma większą i grubość i ugięcie szkieletowej niż SB96v ! Nieznacznie ale większą...I tego nie potrafię zrozumieć. Profesor Drela też w swoich konstrukcjach konsekwentnie (tak mi się zdawało) tę zasadę stosuje - im dalej od nasady skrzydła tym profil cieńszy i z mniejszym ugięciem szkieletowej. Ale znalazłem jego jedną konstrukcję gdzie im dalej od nasady to profil cieńszy ale o większym ugięciu szkieletowej. W biegunowych profilu nie potrafię znaleźć uzasadnienia dla tej koncepcji i dalej nie wiem "o co biega".

Co do Ritz-a: Mam przygotowane szablony na 1-30-10 u nasady i 1-30-08 na końcu.

Jak przeczytałem w Waszym opisie, że model jest za lekki to pomyślałem,że macie problemy z prędkością. W związku z tym wydrukowałem (ale na szczęście nie zdążyłem wyciąć) Ritza 1-30-08 o cięciwie 240 mm na nasadę. Potem przeczytałem że zamierzacie zwiększyć kąt natarcia. To wzrost siły nośnej ale i oporu ! Ździebko mi się pomieszało to wszystko i postanowiłem jeszcze poczekać. Pozdrowienia - Jurek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy silnym wietrze to faktycznie była "walka".a nie latanie. Na naszej skarpie jest wtedy taka turbulencja, że przyjemność z latania żadna. Trudno mi też ocenić tak naprawdę zachowanie modelu. Dzisiaj trochę polataliśmy w spokojnych warunkach. Regulacja modelu bez zmian, płat jest przyklejone na stałe i nie chciało mi slę tego "pruć". Wiało ok.5 m/s, idealnie na zbocze. Właściwie to w większości było wożenie się . Paweł próbował trochę "pokręcić" . Model w tej konfiguracji nadaje sie doskonale do latania w takich warunkach na niewielkim nawet zboczu. Do akrobacji musi być cięższy (w tej chwili waży ok. 320 g.) no i troszkę silniejszy wiatr.

Jurek- faktycznie pomyłka, 96VS ma większe ugięcie. Mnie też zaczyna się to mieszać, ale moim zdaniem to jednak opóżnia oderwanie sie strug na końcówce w stosunku do części przykadłubowej płata zapobiegając zwalaniu się na skrzydło. Co prawda powoduje to jakiś tam wzrost oporu, ale chyba bilans jest na plus przynajmniej dla szybowca o takim jak ten przeznaczeniu. Pewno w DLG chodzi o coś innego, nie znam sie, nie będę się wypowiadał.

Wieczorem (póżnym) Paweł wstawi filmik z dzisiejszego latania.

Zaczynam myśleć o następnym..... :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Z niecierpliwością czekam na filmik ale do 2 w nocy czekać nie będę więc zobaczę jutro...

A co Ci chodzi po głowie, jeśli wolno zapytać ?

Buble Dancer ( tak się to pisze ?) czy Supra to nie DLG a jednak różne rozwiązania. Przynajmniej jedno różni się od tego co mnie podano do wierzenia. Gdyby to zrobił kto inny niż Drela czy Barth to przeszedłbym nad tym do porządku dziennego. A tak mnie męczy - czego znowu nie rozumiem ?

I jeszcze jeden przeskok - jaką aktualnie macie szerokość lotki (w % lub mm ) ?

Pozdrowienia - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę zdradzać Taty planów, ale generalnie coś trochę większego nam chodzi po głowie...

 

Co do 33% lotki - do modelu akrobacyjnego może się jak najbardziej nadać, bo

 

a) Ot choćby MadSlide taką ma :D

B) Większa lotka = większa skuteczność przy małej prędkości oraz

c) Podobna skuteczność przy mniejszym wychyleniu w porównaniu do mniejszej lotki, a co za tym idzie mniejszy opór i mniejsza strata prędkości.

 

Punkt c to tak na mój rozum...

 

EDIT: Film będzie jutro :( Wybaczcie, ale nie chcę już o tej porze włazić siostrze na głowę, a tylko u niej w pokoju jest łącze o normalnej prędkości...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Od a-c: na mój też....Mam nadzieję, że nie obraziłem Cię uwagą o 2 w nocy. Jak się spotkamy na "J" pod koniec kwietnia to obiecuję piwo, poprawy nie obiecuję....Pozdrowienia

 

 

Wkleiłem obrazek w profilu a nie pokazuje się. Co zrobiłem źle ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

YouTube wchłonął film, ale nie wypluł z powrotem :( Jak tylko odda mi adres, to od razu wklejam. Film jest niezbyt długi (48 sekund), niestety dłuższy, dwuipółminutowy był za duży (130MB) a ja nie mam kurcze oprogramoiwania do kompresji :( a przynajmniej nie wiem nic o tym, abym miał.

 

Jurku, nic się nie stało - niestety taka prawda, że ostatnio dopiero o tej porze bywam w domu... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.