Szwarc Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Zrobiłem sobie taki motoszybowiec: http://www.youtube.com/watch?v=WKM_IMq4jVM&feature=youtu.be Konstrukcja oparta na depronie, styrodurze oraz papierze śniadaniowym, oto kilka zdjęć które zrobiłem podczas budowy niestety nie zbyt systematycznie, a pod koniec to już kompletnie zapomniałem. Tak czy owak konstrukcja powstała bardzo szybko i tanio głównie ma na celu przetestowanie styrodurowych płatów. Dodam że rozp. jego skrzydeł wynosi 230cm a masa gotowego do lotu modelu około 900g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Bardzo fajny model. Gratuluję. Szkoda, że nie ma więcej zdjęć z budowy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pyton Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 ladnie wyszły skrzydła , a jak wrażenia z lotu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Dzisiaj wylatałem kilka pakietów, ze 4h w powietrzu ale czuję że to jeszcze nie to, SC wędruje coraz bardziej do tyłu ale jakoś tak....coś ciągle brakuje, Przede wszystkim dzisiaj spodziewałem się że dzięki małemu obc. powierzchni i większej doskonałości niż np "solius" (z którym najlepiej mi porównyać z racji wylatanych godzin) będzie fajnie łapać termikę, ale jakoś nie wychodziło, może pilot d... a może model do d..., sam już nie wiem. Na pewno kadłub jest zbyt delikatny, i na pewno za mało skuteczny ster kierunku, to pierwsze wnioski.Najgorzej że mimo dość tylnego wyważenia po wprowadzeniu w nurkowanie pod kątem ok 45 st dość niechętnie z niego wychodzi. Czego nie widać na zdjęciach, to bambusowe listwy od wręgi silnikowej do końca statecznika tak że belka kadłuba jest dość sztywna i raczej nie powinna mieć wpływu na zachowanie modelu. Pomału biorę się za następny model w którym wykożystam doświadczenia z tego. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pyton Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 sprawdź kat zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego, ja bym jeszcze zalaminował wnętrze kadłuba jakąś cienka tkanina szklaną . Jak na model 2300roz.(nie mając powierzchni skrzydeł) masa 900g jest dobrym wyjściem i może sie zawsze troche zwiększyć. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Po konsultacji z kolegą z drugiego końca polski, spróbuję zwiększyć masę modelu na początek o jakieś 300g, miałem zamiar po prostu włożyć balast, ale jak nie będzie dzisiaj możliwości polatać to skorzystam z rady "pytona" i zalaminuję co się da w kadłubie - niech pożyje trochę dłużej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Po dociążeniu modelu o 300g, lata wyraźnie szybciej na tyle szybciej że nie zmieściłem się na moim lotnisku i uderzyłem skrzydłem w konary drzewa, przy okazji okazało się że tak wykonane skrzydło jest podobnie odporne na uderzenia jak elapor itp a przy tym o wiele łatwiejsze do naprawy. Jednak niechęć do samoczynnego wychodzenia z nurkowania pozostała, i tu już mi brakuje pomysłu SC powędrował maksymalnie do tyłu kąt zaklinowania zwiększyłem o ok 1 st. i nic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karol.M Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 W jakiej odległości od krawędzi natarcia jest teraz środek ciężkości? Poeksperymentuj jeszcze z kątami zaklinowania, aż do skutku. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Tu są pozbierane informacje jak ustawiać szybowiec termiczny: http://www.rcclub.ho...php?f=13&t=2638 Wydaje się to dziwne, ale z tego co zrozumiałem, to w takiej sytuacji należy bardziej obciążyć nos modelu. „nurkujemy” pod kątem ok. 30 stopni i po krótkiej chwili, po nabraniu większej szybkości przez model, puszczamy ster wysokości w położenie neutralne. Model powinien po chwili mieć tendencję do łagodnego wyrównania lotu, ale – ważne spokojnego i powolnego wyrównania. Jeżeli po chwili model przejdzie szybko z nurkowania do wznoszenia to znaczy ,że musimy ująć ołowiu z nosa kadłuba! Odwrotnie, gdy model nie wykazuje tendencji do wyrównania lotu i pozostaje w nurkowaniu należy ołowiu dołożyć. I tu na początku pisałem o fałszywym nawyku – model pompuje – dodać ołowiu itd. Błąd – dlaczego? W locie poziomym ustawiliśmy (wytrymowaliśmy) ster wysokości tak, że w normalnym powolnym locie model leciał poprawnie. Dopiero podwyższona szybkość (nurkowanie z około 30 stopniami) doprowadziła do tego, że model albo zadzierał nos, albo miał tendencję do dalszego nurkowania. Dlaczego tak się stało? Trymowaliśmy ster – więc nie pozostał on w idealnie neutralnym położeniu tylko przez trymowanie został mniej lub więcej wychylony w górę lub w dół. Nawet tak mało, że nie zauważy się tego gołym okiem – ale jednak. Wtedy przy dynamicznym przyspieszeniu lotu wychylenie to powoduje zmianę stateczności wzdłużnej. I tak, gdy model gwałtownie stara się wyjść z nurkowania nie dodajemy a zabieramy ołowiu by można było ster wytrymować w naprawdę neutralne położenie. W prawidłowo oblatanym modelu zmiana szybkości lotu nie powoduje zmian w jego zachowaniu! W prawidłowo ustawionym modelu ster wysokości musi być w idealnie neutralnym położeniu i to można osiągnąć w zasadzie tylko wyżej opisaną metodą.Naturalnie można i na tej zasadzie przeprowadzać korekty ustawienia kąta. Gdy model ma tendencję do gwałtownego przejścia z nurkowania na wznoszenie – to znaczy, że ster wysokości jest wychylony w górę i zamiast zabierać ołów możemy zwiększyć kąt pomiędzy płatem a statecznikiem. Mówiąc wprost – wychylenie steru w górę, co objawia się za szybkim wychodzeniem z nurkowania, kompensuje za ciężki nos modelu i odwrotnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tom_apis Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Witam! Mam podobne doświadczenia - zmajstrowałem 2m motoszybowiec ze styropianu i latał pięknie, tylko po przekroczeniu pewnej prędkości miał tendencję do nurkowania i jego ciągłego pogłębiania. Skutek był taki, że w końcu go rozbiłem po kilku lotach i próbach usunięcia problemu. Wymieniłem stateczniki, eksperymentowałem z SC. Ustawienia były dobre, przy małych prędkościach model latał świetnie. Teorie są wg mnie dwie: - mała sztywność ogona (usunąłem) - mała sztywność skrętna płata (nie zdążyłem) Wg moich obserwacji, przy większych prędkościach spływ płata na skutek dużej siły nośnej szedł w górę, zmieniał się kąt natarcia, model bardziej się rozpędzał, co zwiększało siłę nośną i tak w kółko.... Postanowiłem więc zrobić model od podstaw, tradycyjnie - balsa/sosna/folia. Oblot ponowny mam nadzieje jeszcze w tym sezonie pozdrawiam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Wg programu "Win Schwer" pomiędzy 113 a 128mm teraz mam na 128mm, też podejrzewam miękki ogonek bo jednak trochę się ugina i ma dość długie ramię 690mm od spływu skrzydła do natarcia statecznika, początkowo miałem wychylony ster wysokości do góry i dlatego uciekałem z sc do tyłu, teraz sw jest mniej więcej w neutrum za to model nie wychodzi z nurkowania. A taki byłem szczęśliwy po oblocie - model żucony z ręki leciał i leciał i leciał....... i miało być tak fajnie. Jeśli się potwierdzi teoria o skręcaniu płata to będzie słabo bo kleją mi się skrzydła (uszatek) w podobnej technologii tylko tym razem ponad 3m choć np w "soliusie" płat jest o wiele bardziej miękki i nic takiego się nie dzieje choć krawędź spływu wygina się w palcach dość łatwo w porównaniu z tymi styrodurowymi. Chyba zrobię nowy kadłub i stateczniki to może coś się wyjaśni, na razie loty zostały wstrzymane, zresztą przy tych upałach gdy pot leje się do oczu żadna to jest przyjemność z latania. Pozdrawiam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pyton Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 miedzy 113 a 128 masz SC no no no a przy jakiej cięciwie?? i odleglośc skrzydło i usterzenie no sporo oj sporo... ja bym sie doszukiwał błędów przy konstrukcji chociażby wspomniana odległość . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Cięciwa 210 przy kadłubie, końcówki 175, i też uważam że błąd tkwi w konstrukcji myślałem że ze wzrostem dł ramienia wzrośnie skuteczność steru wysokości i kierunku ale widocznie co za dużo to nie zdrowo no i odbiło się na sztywności belki kadłuba.Osobiście doszedłem do wniosku że to wina niskiej sztywności kadłuba w połączeniu z nieznacznie uniesionym sterem wysokości (na oko jest w neutrum ale może tak nie być) wraz ze wzrostem prędkości belka jest wyginana w dół i ster coraz bardziej "ciśnie" ją ku dołowi powiększając efekt, musiałem też rąbnąć się przy klejeniu statecznika (jest na sztywno połączony z pionowym) dlatego kadłub idzie do kosza! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pyton Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 przy kadłubie 210 wiec teoretycznie SC powinien być na ok 30-35% od natarcia (zaleznie od preferowanego lotu) czyli jakies ~70mm ,ramie max 530mm także widzisz... proponuje ci zakup książki ,,zdalnie sterowane modele szybowców"(W.Niestoja ) jesli chcesz projektowac i budowac szybowce lub motoszybowce ,naprawde pomocna i fajna lektura i wiele wyjaśnia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Nie dawno była na alledrogo i tak długo się zastanawiałem aż ktoś mnie uprzedził Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szwarc Posted September 8, 2013 Author Share Posted September 8, 2013 Ponieważ mój kolega potrzebował kilku serw, więc oddałem mu je razem z częściowo "skanibalizowanym" modelem (zostawiłem sobie osłonę silnika i silnikową wręgę) a zrobiłem sobie kolejny, tym razem 3m. http://www.youtube.com/watch?v=HB_4COgtzLA Tym razem kadłub jest wystarczająco sztywny, za to skrzydła........ trzeba zrobić nowe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts