Krzysztof Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 Witam wszystkich po dość długiej nieobecności. Wiosna zbliża sie wielkimi krokami wiec wymyśliłem sobie że trzeba polatać czymś bardziej zaawansowanym niż easy glider electric i zakupiłem kadłub szybowca; długość - 1360 mm cięciwa płata przy kadłubie - 240mm typ usterzenia kadłuba - w kształcie litery " T " waga - 254g razem z rdzeniami całość na tą chwile waży - 368g [/img] [/img] Teraz przejdę do sedna sprawy nie mam kompletnie doświadczenia w budowie szybowców będę więc potrzebował rad kolegów , może wypunktuje interesujące mnie sprawy. Skrzydło - jak wzmocnić rdzeń przed oklejaniem ,dźwigar węglowy czy sosnowy(rozmiar) - jak przygotować wnęki pod serwa - jak przygotować wnęki pod bagnet czym wzmocnić rdzeń (okrągły, kwdratowy ,węglowy czy stalowy, jakiej długości) - jak poprowadzić kable do serw klapy, lotki ( w jakiejś rurce czy w wyfrezowanym rowku i przykleić) - jak wygląda prawidłowe mocowanie skrzydła do takiego typu kadłuba - jakiego kleju najlepiej użyć przy oklejaniu fornirem Kadłub - w którym miejscu zamontować wręgi wzmacniające kadłub - serwa kierunku i wysokości gdzie zaplanować montaż - jak montuje sie ster kierunku To chyba tyle na początek pytań oczywiście będę miał o wiele więcej w trakcie postępujących prac.
motyl Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 Skrzydło - jak wzmocnić rdzeń przed oklejaniem ,dźwigar węglowy czy sosnowy(rozmiar) - jak przygotować wnęki pod serwa - jak przygotować wnęki pod bagnet czym wzmocnić rdzeń (okrągły, kwdratowy ,węglowy czy stalowy, jakiej długości) - jak poprowadzić kable do serw klapy, lotki ( w jakiejś rurce czy w wyfrezowanym rowku i przykleić) - jak wygląda prawidłowe mocowanie skrzydła do takiego typu kadłuba - jakiego kleju najlepiej użyć przy oklejaniu fornirem - dżwigar węglowy najlepiej zalaminowac w rowku w rdzeniu przed oklejaniem - wnęki pod serwa przygotujesz po oklejaniu fornirem - wnęki pod bagnet też lepiej zrobic po oklejaniu, w twoim przypadku ze względu na kadłub trzeba okrągły zastosować, jak chcesz się bawić to można prostokątny. Rodzaj materiału można określić poźniej jakzobaczysz ile będzie waga wychodzić - przewody od serw poprowadzisz po oklejaniu, dziury na przewody zrobisz sobie rozgrzanym prętem - przwidłowe mocowanie to bagnet główny w dźwigarze, kołki ustalające na spływie płata, a wokolicy dźwigara haczyki i w kadłubie spinane gumkami - SOUDAL 66A klej do drewna wodoodporny. smarujesz fornir tym klejem ale prawie na sucho, rdzeń pryskasz wodą i przykrywasz.Tak się pieni że wypełnia wszystkie pory Kadłub - w którym miejscu zamontować wręgi wzmacniające kadłub - serwa kierunku i wysokości gdzie zaplanować montaż - jak montuje sie ster kierunku -wręg się nie wymaga w kadłubie wklejasz w miejscy bagnetu głównego rure stalową/laminatową tzw. pochwe która zapobiega ściskaniu kadłuba. drugim elementem usztywniającym kadłub jest półka serw. - jako że to szybowiec to zasada montażu jest taka że im cięższy element to tym bardizej z przody go montujemy: balast, pakiet,serwa,odbiornik to taka mniej więcej przybliżona kolejność. Jako że masz statecznik T to serwo od wysokości albo zamontuj w stateczniku pionowym, albo musisz zastosować dźwignie pośredniczącą. montaz bowdenów, robisz na połce z balsy 1mm. Docinasz balse kształtu takeigo jak rzut pionowy kadłuba o szerszą o jakieś 5-10mm. Do tej balsy mocujesz bowdeny dość często,po czym balse skraplasz wodą i wciskasz w kadłubpo wyschnięciu miejsce styku balsy z kadłubem zalewasz CA albo żadką żywicą. -dopercyzuj pytanie,na ogól na zawiasach, ale można też zrobić demontowalny
Rafal B. Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 Dźwigary to płaskowniki węglowe wymiary u nasady 10x1 mm a na końcówce 5x1 mm Wnękę pod bagnet musisz tak zrobić by była między dwoma dźwigarami w każdym bądź razie nie może być tylko w styropianie. Resztę robić tak jak motyl powiedział z tym że ja bym za laminował rdzenie u nasady tkaniną szklaną a na to później fornir położył.
Krzysztof Opublikowano 12 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2008 Dzięki Panowie za szybką odpowiedź dwie sprawy mam jasne (klej i rodzaj dźwigara) . Ze względu na to że muszę dokonać paru zakupów to jeszcze parę pytań . - jaki rodzaj forniru polecacie ? - listwę natarcia płata przykleić przed oklejaniem rdzeni czy lepiej po ? - jaka gramatura tkaniny będzie dobra do za laminowania rdzeni przy nasadzie? - jaki rodzaj szpachli używacie do laminatów - jakie serwa zastosować mini czy standard - jaki lakier do malowania kadłuba Marcinie dokładnie chodzi mi o przestrzeń w stateczniku pionowym o ile dobrze zrozumiałem sugerujesz dopasowanie do niej klocka balsowego i wklejenie do niej zawiasów ? tylko zastanawiam sie czy nie zamontować serw SW i SK właśnie w stateczniku pionowym (oczywiście to czysta teoria nie wiem jak w tym wypadku zachowa sie SC) A i zapomniałem napisać o bardzo istotnej rzeczy to będzie motoszybowiec.
motyl Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 - jaki rodzaj forniru polecacie ? - listwę natarcia płata przykleić przed oklejaniem rdzeni czy lepiej po ? - jaka gramatura tkaniny będzie dobra do za laminowania rdzeni przy nasadzie? - jaki rodzaj szpachli używacie do laminatów - jakie serwa zastosować mini czy standard - jaki lakier do malowania kadłuba - natarcie pooklejaniu fornirem - sądze że 50g/m2 - żywica z mikrobalonem - serwa HS-81 - a po co go malować ?? Marcinie dokładnie chodzi mi o przestrzeń w stateczniku pionowym o ile dobrze zrozumiałem sugerujesz dopasowanie do niej klocka balsowego i wklejenie do niej zawiasów ? tylko zastanawiam sie czy nie zamontować serw SW i SK właśnie w stateczniku pionowym (oczywiście to czysta teoria nie wiem jak w tym wypadku zachowa sie SC) SW jak najbardziej w stateczniku, SK to już w zależności od SC
Krzysztof Opublikowano 12 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2008 - a po co go malować ?? Muszę wyszlifować miejsca łączenia kadłuba i podejrzewam ze w kilku miejscach farba odpryśnie
Jacqubes Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 No to w takim razie, wszyscy chwalą lakiery i podkłady MOTIP'a, na tym forum. Jeśli chodzi o fornir, to topola (chyba arthobby na to okleja). ALe ja bym się zastanowił nad balsą, bo moim zdaniem praca z niąjest przyjemniejsza. Fornir lubi się "rozłamywać" przy krawędziach.
KiG Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 - jakiego kleju najlepiej użyć przy oklejaniu fornirem - SOUDAL 66A klej do drewna wodoodporny. smarujesz fornir tym klejem ale prawie na sucho, rdzeń pryskasz wodą i przykrywasz.Tak się pieni że wypełnia wszystkie pory Z mojego doświadczenia: kleje poliuretanowe (np. soudal 66a) pienią się ale nałożone grubszą warstwą. Klej nałożony prawie "na sucho" się nie zapieni i nie wypełni porów, bo niby co się ma zapienić jak warstwa cienka, że prawie sucha? Blejzyk robi na żywicy, ArtHobby chyba też. Sprzedają też gotowe skrzydła...
MarekJ Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 Tego kleju nakłada się właśnie tak cienko, jakby go prawie nie było. Wystarczy rdzeń styro spryskać lekko wodą a klej będzie się pienił wystarczająco, aby wypełnić wszystkie pory i dobrze trzymać pokrycie.
motyl Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 pienią się ale nałożone grubszą warstwą wtedy to pienią się aż natto
Rafal B. Opublikowano 12 Stycznia 2008 Opublikowano 12 Stycznia 2008 - natarcie po oklejaniu fornirem- sądze że 50g/m2 - żywica z mikrobalonem Yes, Yes, Yes serwa HS-81 lub HS81 MG z czego serwa od sw i sk mogą być na ogonie bo jeśli to motoszybowiec to powinno się udać go wyważyć pakietem oraz silnikiem. Jeśli chodzi o fornir, to topola (chyba arthobby na to okleja). ALe ja bym się zastanowił nad balsą, bo moim zdaniem praca z niąjest przyjemniejsza. Fornir lubi się "rozłamywać" przy krawędziach. Ale balsa ma mniejszą wytrzymałość niż fornir i przy tej wielkości chyba lepiej dać fornir. W skrzydle przed przyklejeniem forniru możesz zrobić rowek tuz przy powierzchni na kable do serw. Gniazda pod serwa możesz też już teraz zrobić (można by wtedy lepiej miejsce pod serwo przygotować niż byś to zrobił po przyklejeniu forniru). Dobrze by było również już teraz zrobić szufladki na bagnet i je wkleić przed przyklejeniem forniru. Dodatkowo można u nasady wkleić sklejkowa żebro i klocek balsowy w miejscu mocowania haczyka pod gumę lub sprężynkę łączącą skrzydła.
Krzysztof Opublikowano 27 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 27 Stycznia 2008 Witam Okleiłem jeden rdzeń skrzydła i coś mi się wydaje że wyszło dość ciężko w stanie surowym bez listwy natarcia serw i kabli (planuje lotki i klapy ) wychodzi 525 g . Długość płata w tej chwili to 140 cm plus grubość kadłuba 8 cm do tego zakończenie skrzydła i wychodzi mi rozpiętość nie 2,6 m a 3m. Policzyłem wagowo wyposażenie i razem wyszło do lotu około 2200g przy założeniu że moje umiejętności w budowie daleko odbiegają od doświadczonych kolegów zakładam wagę do lotu 2600g, czy to oby nie za dużo jak na szybowiec o rozpiętości 3m. Pytanie w jaki sposób robicie wykończenie płata malujecie czy oklejacie folią(co jest lepsze?) Jutro postaram sie wkleić fotki wstępnie zmontowanego kadłuba ze skrzydłami.
Rafal B. Opublikowano 27 Stycznia 2008 Opublikowano 27 Stycznia 2008 Wyznacznikiem wagowym powinno być obciążenie powierzchni więc podaj ile masz dm2 w płacie. Narazie bez podania powierzchni nośnej można powiedzieć że 2,6 kg przy 3 metrach to jeszcze nie jest źle ale dobrze by było tego nie przekraczać. Im wszystko waży mniej tym lepiej. Oklejenie folią w tym wypadku będzie lepsze bo mniej wagi ci przybędzie.
Krzysztof Opublikowano 27 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 27 Stycznia 2008 Narazie bez podania powierzchni nośnej można powiedzieć że 2,6 kg przy 3 metrach to jeszcze nie jest źle ale dobrze by było tego nie przekraczać. Im wszystko waży mniej tym lepiej. Powierzchnia wychodzi 63,8dm^2 bez usterzenia no chyba że zrezygnuje z napędu to zaoszczędzę prawie 300 g
motyl Opublikowano 27 Stycznia 2008 Opublikowano 27 Stycznia 2008 chyba że zrezygnuje z napędu to zaoszczędzę prawie 300 g wtedy 280g ołowiu wsadzisz
Rafal B. Opublikowano 27 Stycznia 2008 Opublikowano 27 Stycznia 2008 No to teraz można powiedzieć że źle nie będzie :-) Ale jednak staraj się nie zwiększać tej wagi.
Krzysztof Opublikowano 27 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 27 Stycznia 2008 wtedy 280g ołowiu wsadzisz No tu masz Marcinie nie wątpliwie rację ale też nie jestem pewien czy nie dopuszczę sie herezji i dostanie mi sie od RafalaB że przerabiam makietę szybowca na elektryka :twisted: . Podobno kadłub to jest Jantar więc chyba zmienię nazwę tematu .
Rafal B. Opublikowano 27 Stycznia 2008 Opublikowano 27 Stycznia 2008 nie dopuszczę sie herezji i dostanie mi sie od RafalaB że przerabiam makietę szybowca na elektryka :twisted: . Podobno kadłub to jest Jantar więc chyba zmienię nazwę tematu . Póki tam pisze podobno to czepiać sie nie będę :-P :-P
Krzysztof Opublikowano 29 Stycznia 2008 Autor Opublikowano 29 Stycznia 2008 Tak jak obiecałem wstawiam fotki niestety nie najlepszej jakości i model nie bardzo mieści sie w pokoju [/img] No to następne pytanko jakiej wielkości powinien być statecznik poziomy i czy robić go w całości czy też konstrukcja żeberkowa oklejona folią ?
Rafal B. Opublikowano 29 Stycznia 2008 Opublikowano 29 Stycznia 2008 To na wszelki wypadek podaj długość ramienia statecznika.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.