Kolikon Opublikowano 22 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Września 2013 Cześć. Chciałem się zapytać, dlaczego dwupłatowce i trójpłatowce mają dolny płat bliżej przodu, a górny bardziej z tyłu. U trójpłatowców to samo, tylko że środkowe mają na środku itp. To dlatego, żeby była lepsza siła nośna, bo samolot jest cięższy? Bo w końcu sila nośna nie będzie np. na 2m tylko na 3-4m. Możecie mi to wyjaśnić? [EDYTOWANE] Pomyliłem się - górne bliżej przodu, a dolne bliżej tyłu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 22 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Września 2013 Łukasz- to nazwimy to "wyprzedzenie" skrzydeł ma raczej przyczyny mniej aerodynamiczne; najczęściej chodzi o wyważenie samolotu, ale i np. o widoczność z kabiny pilota. To ostatnie, zupełnie nieważne w modelu RC, ma kardynalne znaczenie w prawdziwym samolocie, a już szczególnie bojowym. Górnopłaty mają martwą strefę w górę (ratunek- okna w "dachu" kabiny, dolnopłaty przysłonięty kawał ziemi, to samo średniopłaty. Najgorzej ma dwupłat- bo i tu i tu źle. Idealnym prawie wyjściem były nasze PZL-ki (7, 11, 24), w których pilot widział tylko grubość płata. Zeschodkowane skrzydła powodują, że umowna cięciwa (szerokość) płata, a właściwie- płatów, jest nieco większa, więc samolot ma troche większy zakres położeń środka ciężkości, a to ważna rzecz dla własności pilotażowych. Żeby nie było tak łatwo, załączam dwa zdjęcia samolotów z czasu pierwszej wojny- a to jeden dość kuriozalny układ, ilustruje to dowolność podejścia do tematu. Przepraszam za wyjątkowo kiepską jakośc zdjęć ( zrobione telefonem) z książki V. Nemecka "Vojenska letadla" tom 1. Acha- taki np. Spad nie miał wcale przesunięcia. Wypada pochwalić Twoją wnikliwość. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kolikon Opublikowano 23 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Września 2013 Aha, dzięki. Ja myślałem, że to chodzi o siłę nośną, czy zwrotność samolotu... Zrobiłem mini rzutkę z depronu (chyba 20cm), dwupłatowca i dałem górne skrzydła do tyłu, ale jak to nie ma wpływu na aerodynamikę, to dobrze. PS ten samolocik, to będzie mikromodel . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mastergame Opublikowano 21 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2013 Jeżeli dobrze pamiętam, to chodzi o interferencję aerodynamiczną tych płatów, które razem dają wiekszą siłę nośną anieżeli dawałyby oddzielnie. W szczególności na dużych kątach natarcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 21 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2013 No tak, to też można widzieć w ten sposób, bo pomiędzy skrzydłami tworzy sie troche dysza i taki układ aerodymamicznie to nie sa dwa oddzielne płaty, więc to swój wpływ ma. Wszystko zależy od tego "co pan konstruktor chciał przez to powiedzieć", który czynnik bardziej uwzglednić, którty mniej, czy wcale.Z tego własnie sie bierze różnorakość rozwiązań. W tym kierunku też, choć to rozwiązanie dużo, dużo dalej idące, ale o między innymi i takim wpływie, są samoloty z takim , nazwijmy to "przedpłatem", jak np. Viggen, gdzie, oprócz aspektu sterowności (chyba decydujący), to skrzydło daje w niektórych stanach lotu podobny efekt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi