Gość Anonymous Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Wkraczam dopiero na teren modeli elektrycznych. Czy możecie odpowiedzieć na jakiej zasadzie działa silnik 3F. Silniki elektryczne trójfazowe codziennego użytku sa przecież zasilane prądem zmienny. W modelach mam do dyspozycji prąd stały. Na czym polega trójfazowosć silnika modelarskiego? Piotr
fredzio Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Trójfazowość silnika polega na tym, iż posiada on 3 uzwojenia porozkladane na ramionach statora. Regulator 3-fazowy podłącza po kolei na uzwojenia sygnał możliwie zbliżony do sinusoidy, co powoduje obracanie się rotora silnika (dzięki wklejonym w rotor magnesom). Położenie rotora w ruchu wykrywa się albo czujnikami halla, albo sprawdzając indukujące się napięcie na uzwojeniu "jałowym"(poruszające się koło uzwojenia magnesy powodują indukowanie się prądu). Na podstawie takiego testu regulator "wie" kiedy przełączyć sygnał na kolejne uzwojenie. To tak pokrótce. Jeżeli coś pominąłem albo zamieszałęm proszę kolegó elektroników o skorygowanie.
skidan Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Witaj. Silnik bezszczotkowy - to jest prawidłowa nazwa tego silnika. Silnik 3-fazowy - jest to potoczna nazwa i wzięła się pewnie z tego, że z silnika wychodzą 3 przewody. Fredzi w skrócie przedstawił ci działanie tych silników. A tutaj znajdziesz coś więcej Powiem tak. Jeśli nie zamierzasz sam robić silników i regulatorów to nie ma sensu się nad tym doktoryzować :devil:
Gość slawekmod Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Potoczna nazwa to silnik bezszczotkowy, silniki mogą być także 4-fazowe jak na przykład w dysku twardym.Silnik 3-fazowy nazywa się dlatego tak, ponieważ do jego zasilania wykorzystuje się najprościej mówiąc trzy napięcia zmienne (najczęściej sinusoidalne) przesunięte w fazie o 120 stopni względem siebie.Tymi silnikami sterują z reguły falowniki.
bzik4 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 bezszczotkowe silniki mają taką samą zasadę działania jak silniki 3 fazowe prądu zmiennego zasilane z sieci 380V RST
motyl Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 silniki 3 fazowe prądu zmiennego zasilane z sieci 380V RST takiej sieci to juz kolego dawno nie ma teraz jest 0,4kV L1 L2 L3 A co do naszych silników to z tego co mi tłumaczono to nie sa one zasilane napięciem sinusoidalnym ani nawet przypominającym sinusoide. regulatory nasze nie są również falownikami. Zasada działania jest taka że "faza" polega na podaniu napięcia stałęgo na dwa przewody, a trzeci służy jako "czujnik" położenia. Częstotliwością przełączania przewodów regulujemy obroty silnika.
Cornel Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 moze dowiesz sie coś wiecej z tej strony
n6210 Opublikowano 23 Stycznia 2008 Opublikowano 23 Stycznia 2008 To ja dodam od siebie tylko tyle, że silniki bezszczotkowe zasila się niesinusoidalnym napięciem z elektronicznego ("zamiennika") komutatora znanego nam pod nazwa regulatora. Regulator oczywiście łączy w sobie funkcję regulacji jak i komutacji. Prawdziwe silniki trójfazowe zasila się sinusoidalnym napięciem gdzie przesunięcie miedzy fazami wynosi 120st. Co jeszcze powinno być interesujące dla dociekliwych nie stosuje się tam magnesów neodymowych jak w "naszych" silnikach bezszczotkowych Żeby była jasność terminologiczna to te nasze to BL (BrushLess) czyli bezszczotkowe z komutacją elektroniczna a nazywanie ich 3-fazowymi jest bardziej zwyczajowe niż prawidłowe co jednak nie powinno nikomu przeszkadzać chyba, że walczymy o ideologie i czystość rasową
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.