Skocz do zawartości

Jak działa silnik trójfazowy?


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Wkraczam dopiero na teren modeli elektrycznych. Czy możecie odpowiedzieć na jakiej zasadzie działa silnik 3F. Silniki elektryczne trójfazowe codziennego użytku sa przecież zasilane prądem zmienny. W modelach mam do dyspozycji prąd stały. Na czym polega trójfazowosć silnika modelarskiego?

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trójfazowość silnika polega na tym, iż posiada on 3 uzwojenia porozkladane na ramionach statora. Regulator 3-fazowy podłącza po kolei na uzwojenia sygnał możliwie zbliżony do sinusoidy, co powoduje obracanie się rotora silnika (dzięki wklejonym w rotor magnesom).

Położenie rotora w ruchu wykrywa się albo czujnikami halla, albo sprawdzając indukujące się napięcie na uzwojeniu "jałowym"(poruszające się koło uzwojenia magnesy powodują indukowanie się prądu). Na podstawie takiego testu regulator "wie" kiedy przełączyć sygnał na kolejne uzwojenie.

To tak pokrótce. Jeżeli coś pominąłem albo zamieszałęm proszę kolegó elektroników o skorygowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

 

Silnik bezszczotkowy - to jest prawidłowa nazwa tego silnika.

Silnik 3-fazowy - jest to potoczna nazwa i wzięła się pewnie z tego, że z silnika wychodzą 3 przewody.

Fredzi w skrócie przedstawił ci działanie tych silników. A tutaj znajdziesz coś więcej :D

 

Powiem tak. Jeśli nie zamierzasz sam robić silników i regulatorów to nie ma sensu się nad tym doktoryzować :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potoczna nazwa to silnik bezszczotkowy, silniki mogą być także 4-fazowe jak na przykład w dysku twardym.Silnik 3-fazowy nazywa się dlatego tak, ponieważ do jego zasilania wykorzystuje się najprościej mówiąc trzy napięcia zmienne (najczęściej sinusoidalne) przesunięte w fazie o 120 stopni względem siebie.Tymi silnikami sterują z reguły falowniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silniki 3 fazowe prądu zmiennego zasilane z sieci 380V RST

 

 

takiej sieci to juz kolego dawno nie ma :P

 

teraz jest 0,4kV L1 L2 L3 :D

 

 

A co do naszych silników to z tego co mi tłumaczono to nie sa one zasilane napięciem sinusoidalnym ani nawet przypominającym sinusoide. regulatory nasze nie są również falownikami. Zasada działania jest taka że "faza" polega na podaniu napięcia stałęgo na dwa przewody, a trzeci służy jako "czujnik" położenia. Częstotliwością przełączania przewodów regulujemy obroty silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dodam od siebie tylko tyle, że silniki bezszczotkowe zasila się niesinusoidalnym napięciem z elektronicznego ("zamiennika") komutatora znanego nam pod nazwa regulatora.

Regulator oczywiście łączy w sobie funkcję regulacji jak i komutacji.

Prawdziwe silniki trójfazowe zasila się sinusoidalnym napięciem gdzie przesunięcie miedzy fazami wynosi 120st. Co jeszcze powinno być interesujące dla dociekliwych nie stosuje się tam magnesów neodymowych jak w "naszych" silnikach bezszczotkowych :)

Żeby była jasność terminologiczna to te nasze to BL (BrushLess) czyli bezszczotkowe z komutacją elektroniczna a nazywanie ich 3-fazowymi jest bardziej zwyczajowe niż prawidłowe :) co jednak nie powinno nikomu przeszkadzać chyba, że walczymy o ideologie i czystość rasową :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.