Skocz do zawartości

Yak 54 Środek ciężkości


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień Dobry

 

Mam problem z SC nie tyle z wyznaczeniem, co uzyskanie go w odpowiednim miejscu. Odkupiłem model YAK 54 bez silnika. Zamontowałem silnik DLA 56 i okazało się, że na przód musze dołożyć ok 1kg by uzyskać SC w wyznaczonym miejscu. Rozwiązania, jakie mi się nasuwają to zmiana dystansów montażowych silnika z aluminiowych na stalowe oraz dołożenie ołowiu w owiewce. Najbardziej by mi pasowała ta owiewka po zamontowaniu tłumika, kołpaka i śmigła do owiewki musiałbym dołożyć tylko 0,5 kg., Ponieważ jest to mój pierwszy model benzynowy i tak dużej wielkości 2.16 m rozpiętość mam obawy czy można tak dużo ołowiu wsadzić do owiewki. Proszę doświadczonych modelarzy o pomoc w tej kwestii. Przeniosłem praktycznie wszytko na przód modelu ale jest to niestety za mało

pozdrawiam

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś wg mnie jest nie teges... gdzie próbujesz uzyskać ten środek ?

Jeśli to model z GW lub Pilota RC próbuj uzyskać go na rurze skrzydeł lub lekko za nią.

Zerknij na kilka wątków z prezentacjach modeli w dziale 3 d, i np .w mojej relacji w Yaku 54 widać na fotkach rozmieszczenie wyposażenia.

Nawet przez myśl mi nie przeszło dokładać grama ołowiu i model wyważył się bezproblemowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś wg mnie jest nie teges... gdzie próbujesz uzyskać ten środek ?

Jeśli to model z GW lub Pilota RC próbuj uzyskać go na rurze skrzydeł lub lekko za nią.

Zerknij na kilka wątków z prezentacjach modeli w dziale 3 d, i np .w mojej relacji w Yaku 54 widać na fotkach rozmieszczenie wyposażenia.

Nawet przez myśl mi nie przeszło dokładać grama ołowiu i model wyważył się bezproblemowo.

Środek mam zaznaczony na środku rury. Model niestety nie wiem jakiej jest firmy może być to Topmodel.cz.

Postaram sie zrobić zdjęcia. Nie mam juz co przenieś do przodu za rura pozostał tylko odbiornik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam!mam YAKa 54 2,16m z TOPMODEL i żeby uzyskać odpowiednie wyważenie modelu (czytaj:na rurze skrzydła) musiałem pierwotnie zamontowany pakiet zapłonu na domku silnika przenieść na tuż przed serwo kierunku gdyż nos modelu był trochę za ciężki.w modelu ma taki sam silnik jak ty czyli DLA 56 i tylko samym wyposażeniem udało mi się bez problemu YAKa wyważyć.

nie wiem czy już przeglądałeś ten wątek ? :

 

http://pfmrc.eu/inde...ny/page__st__20

 

wrzuć kilka fotek modelu i samego wnętrza,wtedy będzie jasność sytuacji :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zbiornik paliwa to Ty masz ? :huh: bo albo jestem dziś bardzo zmęczony i nie widzę albo gdzieś jest a ja nie widzę..

Poprzedni właściciel miał silnik chyba coś ok.60 cm i pewnie był trochę cięższy od Twojego DLA.

Z ciekawości jak sprawdzasz ten SC ? na wyważarce ,na sznurku ?.

Model dobrze znany ;) ...i nawet lata, chociaż ja miałem przyjemność widzieć to latające non stop na 3/4 gazu głównie coś a,la F3A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zbiornik paliwa to Ty masz ? :huh: bo albo jestem dziś bardzo zmęczony i nie widzę albo gdzieś jest a ja nie widzę..

Poprzedni właściciel miał silnik chyba coś ok.60 cm i pewnie był trochę cięższy od Twojego DLA.

Z ciekawości jak sprawdzasz ten SC ? na wyważarce ,na sznurku ?.

Model dobrze znany ;) ...i nawet lata, chociaż ja miałem przyjemność widzieć to latające non stop na 3/4 gazu głównie coś a,la F3A.

Tak mam zbiornik paliwa, w trakcie robienia zdjęć byl wymontowany. SC sprawdzam na sznurku.Chciałem ustalić wstępnie ile musze dołozyć ołowiu na przód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam!jeśli ustalanie środka ciężkości w twoim modelu wygląda dokładnie tak jak na ostatnim zdjęciu to ja życzę ci powodzenia... :(

do poprawnego wyważenia model musi być kompletny i gotowy do lotu.

zawieszając model na samej rurze (bez obu płatów) nigdy go dobrze nie wyważysz.

tak na marginesie dodam że trochę mnie przeraża brak porządku w kadłubie,widać niechlujstwo i wielki nieład... :( .

 

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam!jeśli ustalanie środka ciężkości w twoim modelu wygląda dokładnie tak jak na ostatnim zdjęciu to ja życzę ci powodzenia... :(

do poprawnego wyważenia model musi być kompletny i gotowy do lotu.

zawieszając model na samej rurze (bez obu płatów) nigdy go dobrze nie wyważysz.

tak na marginesie dodam że trochę mnie przeraża brak porządku w kadłubie,widać niechlujstwo i wielki nieład... :( .

 

pozdrawiam!

Masz oczywiście racje . Zdjęcia nie są najlepszym przykładem. Ja tylko zasygnalizowałem problem. W modelu panuje bałagan ponieważ wszystko jest włożone na próbę by znaleźć jak najlepsze miejsce do wyważenia modelu. To co widać na zdjęciu to pokazanie jaka jest skala problemu. Model wywarzać będę do lotu z pełnym wyposażeniem i na przyrządzie różnica będzie wtedy ok 100g a muszę obecnie dołożyć 1000g. Liczyłem raczej na konstruktywne rozwiązanie problemu a nie krytykę tego co widać no ale trudno takie uwagi przyjmuje też z pokorą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyznam szczerze że twój model to dość specyficzny przypadek...

czy kadłub Yaka był wcześniej naprawiany?

Czytając wszystkie posty dotyczące Yaka 54 doszedłem do wniosku że cos jest nie tak z moim modelem. Praktycznie nikt nie miał podobnych problemów jak ja.Kadłub wygląda na nienaprawiany. Zastosuje następujące rozwiązanie. Tuleje duraluminiowe mocujące silnik zastąpie tulejami stalowymi w ten sposób dociąże przód o 60dkg co powinno wstępnie wyważyć model. Reszta już na wyważarce. Boje sie tylko czy takie tuleje stalowe nie bedą miały wpływu na całą konstrukcję. Zobaczymy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy nie możesz skontaktować się z byłym właścicielem, który może by Ci podpowiedział jak to było u niego tzn.rozmieszczenie wyposażenia ? i jak jemu wychodził SC . Nie wiem czy zwiększanie masy o kg ma sens ,model sporo straci na własnościach bo i tak widać iż lekko i czysto (np.domek) nie jest zrobiony.Założę się iż jak dołożysz na ten przód te ok kg to model będzie bardzo mocno przeważony na przód. Wiem sam po swoim ostatnim modelu ,gdzie środek miał być na rurze a okazało się iż jest on sporo za nią i trochę wyposażenia przeniosłem na tył by model zaczął poprawnie latać.

Chyba że jak sam piszesz - z Twoim modelem jest coś nie tak ale nie wydaje mi się, tym bardziej iż jak pisałem widziałem go w locie i latał poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy nie możesz skontaktować się z byłym właścicielem, który może by Ci podpowiedział jak to było u niego tzn.rozmieszczenie wyposażenia ? i jak jemu wychodził SC . Nie wiem czy zwiększanie masy o kg ma sens ,model sporo straci na własnościach bo i tak widać iż lekko i czysto (np.domek) nie jest zrobiony.Założę się iż jak dołożysz na ten przód te ok kg to model będzie bardzo mocno przeważony na przód. Wiem sam po swoim ostatnim modelu ,gdzie środek miał być na rurze a okazało się iż jest on sporo za nią i trochę wyposażenia przeniosłem na tył by model zaczął poprawnie latać.

Chyba że jak sam piszesz - z Twoim modelem jest coś nie tak ale nie wydaje mi się, tym bardziej iż jak pisałem widziałem go w locie i latał poprawnie.

Rozmawialem z właścicielem jak kupowałem model niestety nie pamietał jak jest wyznaczony SC. Przydała by sie jakaś dokumentacja od tego modelu. No nic będę z nim walczył dalej sezon powoli się kończy wię mam czas do wiosny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Specjalistą nie jestem ale moim zdaniem, powinieneś złożyć najpierw model, tzn. założyć aparat zapłonowy (na domku silnika), maskę, śmigło i kołpak śmigła. Zamontuj zbiornik paliwa przed rurą skrzydeł. Zamontuj skrzydła i stateczniki przywiązując do rury skrzydeł z jednej i drugiej strony kadłuba mocny sznurek, ale nie za gruby bo skrzydła nie wejdą, a wiadomo że na siłę to można tylko popsuć... Jeżeli nie uda się ze sznurkiem, przydałaby się jakaś laserowa poziomica, lub po prostu rura (warunek - prosta) o długości ok 2,2m. Wypoziomuj model podkładając ile trzeba pod koło ogonowe, lub tył kadłuba. Na równo z osią rury skrzydeł ustawiasz laser poziomicy (laser musi padać prostopadle do kadłuba), tak aby środek lasera wychodził w osi rury skrzydeł a jego końce odbijały się jednocześnie na obu końcówkach (poziomicę najlepiej zawiesić i unieruchomić nad modelem, centralnie nad rurą skrzydeł kiedy model jest wypoziomowany). Na obu końcówkach skrzydeł naklej kawałek taśmy papierowej (takiej do malowania okien) i odznacz markery w miejscach gdzie przechodzi laser. Kiedy już oznaczysz, wywal to co dałeś pod ogon do wypoziomowania modelu i podeprzyj czymś model punktowo w tych miejscach gdzie oznaczyłeś marker. Jeżeli nie masz czym podeprzeć, wezwij jakiegoś kolegę i starym modelarskim sposobem (tak mi ktoś kiedyś doradził) podnieście model podpierając go w miejscach oznaczonych markerem, bokiem wyprostowanego palca wskazującego (ty z jednej strony, pomocnik z drugiej strony). Przechodzimy do wyważania modelu. Jeżeli model ucieka na tył, pierdyknij wszystkie baterie na masce i przyklej je do niej samoprzylepną papierową taśmą (tą do malowania). Znowu podeprzyjcie model, jeżeli dalej ucieka na tył zatankuj zbiornik do 1/4 (zobacz czy nadal ucieka na tył). Jeżeli nadal ucieka zatankuj zbiornik do pełna (jeżeli nadal ucieka przesuwaj zbiornik stopniowo do przodu aż zacznie nieznacznie opadać na nos. Wytankuj 3/4 paliwa i zobacz co się dzieje. Jeżeli nieznacznie ucieka do tyłu lub pozostaje jest ok. Jeżeli nie poszukaj zbiornikiem tego miejsca, gdzie zbiornik maksymalnie może być wysunięty w przód (za daleko być nie może bo im dalej od rury skrzydeł tym bardziej będzie zmieniało się wyważenie wraz z ubytkiem paliwa) - moim zdaniem do 5 cm od rury skrzydeł można próbować. Jeżeli uda Ci się wyważyć model zamocuj baterie na stałe. Jeżeli i to nie pomoże to możesz:

a. wymienić rurę stateczników z aluminiowej na węglową, która o połowę lżejsza znacznie odciąży ogon modelu.

b. wywalić puszkowy tłumik i zamontować tłumik typu pitts (który jest cięższy od fabrycznej puszki), lub canister, (który wraz z kolektorem będzie cięższy niż pitts i puszka razem wzięte).

Jednak jak widzisz, wszystko wiąże się z kosztami. Dodatkowo nie chce mi się wierzyć, że trzeba dać kilogram aby wyważyć model kiedy jest złożony do kupy, no chyba, ze ten kilogram chcesz dodać 2 cm od rury skrzydeł ( mniej więcej środka ciężkości modelu). Ale na wysokości domku silnika to po prostu niemożliwe. Zróbmy tak, złóż model do kupy jak napisałem wcześniej (zamontuj wszystko na cacy, oczywiście poza bateriami - bo tymi najczęściej się wyważa) i sprawdź co się stanie i napisz. Dodatkowo możesz zrobić fotkę gdzie niby ten kilogram chciałbyś dodać. I o co chodzi z tym przyrządem do wyważania modelu, że różnica jest j 100g. a nie 1000g ? Pogubiłem się trochę.

 

Ołów zostaw na koniec, kiedy wszystkie próby zawiodą.

 

ps. zdjęcie ukazujące sposób wyważania modelu bez maski silnika, bez skrzydeł z włożoną jedynie rurą skrzydeł i podpartą na krzesłach jest jakby to powiedzieć mało poważne. W ten sposób nie można nic ustalać nawet wstępnie i wstępnie do wstępnie. MODEL WYWAŻA SIĘ CAŁKOWICIE ZŁOŻONY DO LOTU (i dobrze też sprawdzić dodatkowym testem wyważenie: null paliwo, full paliwo i rezerwa 1/4 lub 1/5) , no chyba że masz zamiar latać bez maski, bo skrzydła do lotu są zupełnie niepotrzebne i stanowią jedynie element kosmetyczny - chyba każdy kto to czyta całkowicie się ze mną zgodzi ;)

 

Pozdrawiam, Piotrek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Specjalistą nie jestem ale moim zdaniem, powinieneś złożyć najpierw model, tzn. założyć aparat zapłonowy (na domku silnika), maskę, śmigło i kołpak śmigła. Zamontuj zbiornik paliwa przed rurą skrzydeł. Zamontuj skrzydła i stateczniki przywiązując do rury skrzydeł z jednej i drugiej strony kadłuba mocny sznurek, ale nie za gruby bo skrzydła nie wejdą, a wiadomo że na siłę to można tylko popsuć... Jeżeli nie uda się ze sznurkiem, przydałaby się jakaś laserowa poziomica, lub po prostu rura (warunek - prosta) o długości ok 2,2m. Wypoziomuj model podkładając ile trzeba pod koło ogonowe, lub tył kadłuba. Na równo z osią rury skrzydeł ustawiasz laser poziomicy (laser musi padać prostopadle do kadłuba), tak aby środek lasera wychodził w osi rury skrzydeł a jego końce odbijały się jednocześnie na obu końcówkach (poziomicę najlepiej zawiesić i unieruchomić nad modelem, centralnie nad rurą skrzydeł kiedy model jest wypoziomowany). Na obu końcówkach skrzydeł naklej kawałek taśmy papierowej (takiej do malowania okien) i odznacz markery w miejscach gdzie przechodzi laser. Kiedy już oznaczysz, wywal to co dałeś pod ogon do wypoziomowania modelu i podeprzyj czymś model punktowo w tych miejscach gdzie oznaczyłeś marker. Jeżeli nie masz czym podeprzeć, wezwij jakiegoś kolegę i starym modelarskim sposobem (tak mi ktoś kiedyś doradził) podnieście model podpierając go w miejscach oznaczonych markerem, bokiem wyprostowanego palca wskazującego (ty z jednej strony, pomocnik z drugiej strony). Przechodzimy do wyważania modelu. Jeżeli model ucieka na tył, pierdyknij wszystkie baterie na masce i przyklej je do niej samoprzylepną papierową taśmą (tą do malowania). Znowu podeprzyjcie model, jeżeli dalej ucieka na tył zatankuj zbiornik do 1/4 (zobacz czy nadal ucieka na tył). Jeżeli nadal ucieka zatankuj zbiornik do pełna (jeżeli nadal ucieka przesuwaj zbiornik stopniowo do przodu aż zacznie nieznacznie opadać na nos. Wytankuj 3/4 paliwa i zobacz co się dzieje. Jeżeli nieznacznie ucieka do tyłu lub pozostaje jest ok. Jeżeli nie poszukaj zbiornikiem tego miejsca, gdzie zbiornik maksymalnie może być wysunięty w przód (za daleko być nie może bo im dalej od rury skrzydeł tym bardziej będzie zmieniało się wyważenie wraz z ubytkiem paliwa) - moim zdaniem do 5 cm od rury skrzydeł można próbować. Jeżeli uda Ci się wyważyć model zamocuj baterie na stałe. Jeżeli i to nie pomoże to możesz:

a. wymienić rurę stateczników z aluminiowej na węglową, która o połowę lżejsza znacznie odciąży ogon modelu.

b. wywalić puszkowy tłumik i zamontować tłumik typu pitts (który jest cięższy od fabrycznej puszki), lub canister, (który wraz z kolektorem będzie cięższy niż pitts i puszka razem wzięte).

Jednak jak widzisz, wszystko wiąże się z kosztami. Dodatkowo nie chce mi się wierzyć, że trzeba dać kilogram aby wyważyć model kiedy jest złożony do kupy, no chyba, ze ten kilogram chcesz dodać 2 cm od rury skrzydeł ( mniej więcej środka ciężkości modelu). Ale na wysokości domku silnika to po prostu niemożliwe. Zróbmy tak, złóż model do kupy jak napisałem wcześniej (zamontuj wszystko na cacy, oczywiście poza bateriami - bo tymi najczęściej się wyważa) i sprawdź co się stanie i napisz. Dodatkowo możesz zrobić fotkę gdzie niby ten kilogram chciałbyś dodać. I o co chodzi z tym przyrządem do wyważania modelu, że różnica jest j 100g. a nie 1000g ? Pogubiłem się trochę.

 

Ołów zostaw na koniec, kiedy wszystkie próby zawiodą.

 

ps. zdjęcie ukazujące sposób wyważania modelu bez maski silnika, bez skrzydeł z włożoną jedynie rurą skrzydeł i podpartą na krzesłach jest jakby to powiedzieć mało poważne. W ten sposób nie można nic ustalać nawet wstępnie i wstępnie do wstępnie. MODEL WYWAŻA SIĘ CAŁKOWICIE ZŁOŻONY DO LOTU (i dobrze też sprawdzić dodatkowym testem wyważenie: null paliwo, full paliwo i rezerwa 1/4 lub 1/5) , no chyba że masz zamiar latać bez maski, bo skrzydła do lotu są zupełnie niepotrzebne i stanowią jedynie element kosmetyczny - chyba każdy kto to czyta całkowicie się ze mną zgodzi ;)

 

Pozdrawiam, Piotrek

Bardzo dziekuję. Całą operacje bedę mógł przeprowadzic w najbiższą sobotę. O rezultatach napewno poinformuje. Mam nadzieje że to tylko moja niewiedza jest powodem całego zamieszania z wyznaczeniem SC.

Pozdrawiam, Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.