bart07 Opublikowano 5 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2013 Witam. Poszukuję zależności między napędami. Wielu z nas robiło różne konwersje i posiada wiedzę w tym temacie. Przeglądając modele dostępne w sklepach znalazłem np takie (ze strony abc-rc.pl): silnik spalinowy: 2T 40-46, 4T 52 lub elektryczny min 800W silnik spalinowy: 2T 55, 4T 91 silnik spalinowy: 2T 55 lub benzynowy 26-35ccm, lub elektryczny min 1000W Jakie napędy są polecane do jakich wielkości modeli - rozpiętość/masa? Czy moc spalinową przelicza się na elektryczną wprost, czy z jakimś współczynnikiem? Pozdrawiam - Bartosz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_S Opublikowano 5 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2013 Tutaj masz kalkulator mocy: http://www.rapidtables.com/convert/power/hp-to-watt.htm Moc i pozostałe parametry napędu dobierasz zależnie od przeznaczenia modelu. Inaczej do tego się podchodzi przy szybowcach a inaczej przy akrobatach albo pylonach... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 5 Listopada 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2013 To nie o to chodzi. Jednostki sobie zmienię dowolnie. Z tego co znalazłem w sieci (tak, wiem, że dzwonią, tylko w którym kościele?) wynika, że potrzebujesz dużo mniej mocy elektrycznej w stosunku do mocy nominalnej napędu spalinowego. Widać to zresztą w przykładach jakie podałem. silnik benzynowy 20cc ma moc około 2,2hp = 1600W - a odpowiednikiem jest silnik elektryczny 1000W. Dla silników żarowych znowu typową miarą jest pojemność w calach sześciennych, bez podawania mocy. Chciałbym właśnie to jakoś ogarnąć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 5 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2013 heh .. ciekawe, może to się bierze z różnicy wagi napędu elektrycznego i spalinowego (dokładanego do wagi modelu) ? Nie wiem, pewnie głupoty piszę, ale zastanowił mnie ten wskaźnik, jaki podałeś co do "sprawności". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 5 Listopada 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2013 Spotkałem się z tym problemem kalkulując konwersję w samochodach RC. Tam wynikało to chyba z wielkości momentu użytkowego w spalinie i elektryku - modele spalinowe mają 2 lub 3 biegi, elektryczne 1. Czy to dotyczy też lotnictwa to nie wiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jpd Opublikowano 7 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2013 Moim skromnym zdaniem : Dla silnika spalinowego tłokowego podawana jest moc maksymalna przy obrotach, które bardzo rzadko są osiągalne w przypadku śmigła o stałym skoku - max jest w okolicach maksymalnych dopuszczalnych obrotów silnika. Czyli nominalnie mamy taką to a taką moc a de facto wykorzystujemy o wiele mniej (no może przy nurkowaniu na pełnym gazie ). Dla elektryka jest inaczej przynajmniej dla bezszczotkowca - mamy ustalone KV i należy śmigła dobierać właśnie tak aby nie kręcił się wolniej (z braku mocy) bo ulegnie uszkodzeniu - tym samym korzystamy z pełnej mocy. Przykład - OS 46AX - moc maksymalna przy 16k obr/min.. na dobrym paliwie na ziemi (przy nieruchomym samolocie) na śmigle 11x6 nie przekracza 12k obr/min. - w czasie lotu nie wiem, ale niewiele one wzrosną -1-2k sądzę. Przy założeniu że w zakresie pracy moment obrotowy silnika tłokowego jest stały - 1/4 mocy jest tylko na papierze.... Dodatkowo - (w modelarstwie ma to znikome znaczenie ale warto pamiętać) moc silnika tłokowego wolnossącego drastycznie spada wraz z wysokością. O ile dobrze pamiętam mój projekt z mechaniki lotu silnik JAKa-9 na pułapie praktycznym miał ok. 10% mocy nominalnej na poziomie morza. Tak na marginesie, w przypadku samolotu śmigłowego rozpatrywanie mocy silnika w oderwaniu od śmigła jest bez sensu należy rozpatrywać napęd jako całość. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi