Skocz do zawartości

Jak zamieniać napędy - elektr / żarowy 2T i 4T / benzyna


bart07

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Poszukuję zależności między napędami.

 

Wielu z nas robiło różne konwersje i posiada wiedzę w tym temacie. Przeglądając modele dostępne w sklepach znalazłem np takie (ze strony abc-rc.pl):

 

silnik spalinowy: 2T 40-46, 4T 52 lub elektryczny min 800W

silnik spalinowy: 2T 55, 4T 91

silnik spalinowy: 2T 55 lub benzynowy 26-35ccm, lub elektryczny min 1000W

 

Jakie napędy są polecane do jakich wielkości modeli - rozpiętość/masa?

Czy moc spalinową przelicza się na elektryczną wprost, czy z jakimś współczynnikiem?

 

Pozdrawiam - Bartosz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie o to chodzi. Jednostki sobie zmienię dowolnie.

 

Z tego co znalazłem w sieci (tak, wiem, że dzwonią, tylko w którym kościele?) wynika, że potrzebujesz dużo mniej mocy elektrycznej w stosunku do mocy nominalnej napędu spalinowego. Widać to zresztą w przykładach jakie podałem. silnik benzynowy 20cc ma moc około 2,2hp = 1600W - a odpowiednikiem jest silnik elektryczny 1000W. Dla silników żarowych znowu typową miarą jest pojemność w calach sześciennych, bez podawania mocy. Chciałbym właśnie to jakoś ogarnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem :

Dla silnika spalinowego tłokowego podawana jest moc maksymalna przy obrotach, które bardzo rzadko są osiągalne w przypadku śmigła o stałym skoku - max jest w okolicach maksymalnych dopuszczalnych obrotów silnika.

Czyli nominalnie mamy taką to a taką moc a de facto wykorzystujemy o wiele mniej (no może przy nurkowaniu na pełnym gazie ).

Dla elektryka jest inaczej przynajmniej dla bezszczotkowca - mamy ustalone KV i należy śmigła dobierać właśnie tak aby nie kręcił się wolniej (z braku mocy) bo ulegnie uszkodzeniu - tym samym korzystamy z pełnej mocy.

Przykład - OS 46AX - moc maksymalna przy 16k obr/min.. na dobrym paliwie na ziemi (przy nieruchomym samolocie) na śmigle 11x6 nie przekracza 12k obr/min. - w czasie lotu nie wiem, ale niewiele one wzrosną -1-2k sądzę.

Przy założeniu że w zakresie pracy moment obrotowy silnika tłokowego jest stały - 1/4 mocy jest tylko na papierze....

 

Dodatkowo - (w modelarstwie ma to znikome znaczenie ale warto pamiętać) moc silnika tłokowego wolnossącego drastycznie spada wraz z wysokością.

O ile dobrze pamiętam mój projekt z mechaniki lotu silnik JAKa-9 na pułapie praktycznym miał ok. 10% mocy nominalnej na poziomie morza.

 

Tak na marginesie, w przypadku samolotu śmigłowego rozpatrywanie mocy silnika w oderwaniu od śmigła jest bez sensu należy rozpatrywać napęd jako całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.