Skocz do zawartości

Figury akrobacji powietrznej


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Kolor zielony na modelu 3d to góra samolotu, szary - spód.



 

 

 

Beczka - efektowny manewr i jeden z najbardziej znanych wszem i wobec (wraz z pętlą), jej prawidłowe wykonanie zależy od zdolności, ale również prędkości lotu i możliwości samolotu. Beczkę możemy podzielić na sterowną i niesterowną. Wchodząc w niej można lekko podnieść dziób samolotu by nie stracić na wysokości.



post-5095-0-88492900-1385112793.jpg

 

 

Beczka akcentowana - manewr stanowiący wyższe opanowanie beczki standardowej, polegający na chwilowym zatrzymaniu rotacji samolotu wokół osi poprzecznej podczas wykonywania beczki o kolejne 90 stopni. Jeden z typów ładniejszej akrobacji powietrznej.

 

post-5095-0-01136000-1385112876.jpg

 

 

Pętla - czyli powietrzny "supełek", cała sztuka wykonać ją w linii prostej w zakresie prowadzonego lotu.

 

post-5095-0-00836900-1385112991.jpg

 

 

Pętla odwrócona - opis patrz wyżej, ale rozpoczynając pętlę samolot znajduje się w locie plecowym - manewr o tyle nieprzyjemny, że na znajdujących się kabinie początkowo działa ujemne duże przeciążenie, więc uważajcie.

;)

 

post-5095-0-97987300-1385113122.jpg

 

 

Ósemka kubańska - dwie pętle wykonane pod rząd, przypominające z boku cyfrę osiem. Bardzo efektowna jeśli samolot ma włączone "dymki".

 

post-5095-0-61458200-1385113249.jpg

 

 

Pół ósemki - polega na rozpędzeniu samolotu i dzięki zmagazynowanej energii (dynamicznej, bądź dzięki mocy silnika) pilot zaciągając drążek wykonuje manewr przypominający pętlę, w której szczytowym momencie odwraca samolot i schodzi lotem koszącym w stronę skąd uprzednio przyleciał.

 

post-5095-0-94383200-1385113351.jpg

 

 

Korkociąg - figura, która również może być kontrolowana przez pilota, lub może wystąpić poprzez niezachowanie optymalnych warunków do zachowania siły nośnej płatowca. W przypadku pierwszym, może być bardzo efektowna wizualnie, w drugim przypadku podczas walki może uratować życie, jednak należy umieć z niego wyjść. Istnieje kilka rodzajów korkociągów, jednym z trudniejszych jest korkociąg plecowy, płaski.

 

post-5095-0-53364500-1385113426.jpg

 

 

Ślizg na ogon - polega na wprowadzeniu samolotu w lot pionowy i wytrzymaniu, aż wytraci prędkość wznoszenia. Należy korygować lot aktywnymi instrumentami pilotażowymi, tak by nie zboczyć podczas opadania. Po wytraceniu energii model opada na ogon, pilot odwraca dziób samolotu do przodu i konturuje lot po nabraniu co najmniej minimalnej prędkości.

 

post-5095-0-37223000-1385113572.jpg

 

 

Zwrot bojowy - połączenie półpętli oraz półbeczki sterowanej w szczytowym momencie, pozwala uzyskać większą wysokość oraz zmienić kierunek lotu o 180 stopni, dobry manewr np. przy zauważeniu przeciwnika lecącego na tej samej wysokości w początkowej fazie lotu co my i z naprzeciwka. W szczytowym momencie nie można jednak doprowadzić do zerowej prędkości, grozi to korkociągiem, należy mieć zmagazynowaną energię na tyle by wykonać obrót i kontynuować lot po prostej.

 

post-5095-0-98342600-1385113955.jpg

 

 

Zwrot bojowy odwrócony - "ujemny", zmiana kierunku lotu ale poprzez półpętlę w dół. Manewr zaczynamy półbeczką i pozwala nam uzyskać bardzo dobrą prędkość do ataku na samolot lecący poniżej w innym kierunku lub do wykorzystania dla kolejnej akrobacji dynamicznej.

 

post-5095-0-89933700-1385114090.jpg

 

 

Przewrót - zwany też ranwersem, podczas tego manewru poprzez strome wznoszenie samolot wytraca energię, w odpowiednim momencie pilot kopie orczyk korygując znoszenie drążkiem i wykonuje przewrót na skrzydło, opadając wyciąga dziób samolotu. Samolot zatacza niejako 180 stopni jedną z końcówek skrzydła, drugą "nie ruszająca się z miejsca".

 

post-5095-0-75496400-1385114170.jpg

 

Lot na "żyletkę" - polega na wprowadzeniu samolotu z dużą prędkością w lot pod kątem bliskim 90 stopni w stosunku skrzydło/ziemia i odchyleniu orczykiem steru kierunku w przeciwną stronę niż ziemia. Da to efekt lotu "nożyczkowego". Figura zalecana do wykonywania jedynie przy lekkich konstrukcjach z dużym stosunkiem mocy silnika. Dalej odbywa się wyprowadzenie samolotu do lotu poziomego.

 

post-5095-0-22444200-1385114241.jpg

 

Można to przypiąć ... ;) Adminie :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

zwrot bojowy to inaczej Immelmann, zwrot, wymyślony przez niemieckiego lotnika :D:D Taka ciekawostka:)

Temat fajny, pozdrawiam

Opublikowano

No i słusznie bo każdy powinien umieć ciut akrobacji.

Brak mi tu wypowiedzi zawodowców - jak wykonywać poszczególne figury.

Gdzie ma być płasko, gdzie ma być na okrągło, gdzie szybko a gdzie wolno.

Ale mam nadzieję, że ktoś dopisze kilka mądrych słów aby można było szlifować swoją technikę.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.