Skocz do zawartości

Figury akrobacji powietrznej


Zefirek

Rekomendowane odpowiedzi

Kolor zielony na modelu 3d to góra samolotu, szary - spód.



 

 

 

Beczka - efektowny manewr i jeden z najbardziej znanych wszem i wobec (wraz z pętlą), jej prawidłowe wykonanie zależy od zdolności, ale również prędkości lotu i możliwości samolotu. Beczkę możemy podzielić na sterowną i niesterowną. Wchodząc w niej można lekko podnieść dziób samolotu by nie stracić na wysokości.



post-5095-0-88492900-1385112793.jpg

 

 

Beczka akcentowana - manewr stanowiący wyższe opanowanie beczki standardowej, polegający na chwilowym zatrzymaniu rotacji samolotu wokół osi poprzecznej podczas wykonywania beczki o kolejne 90 stopni. Jeden z typów ładniejszej akrobacji powietrznej.

 

post-5095-0-01136000-1385112876.jpg

 

 

Pętla - czyli powietrzny "supełek", cała sztuka wykonać ją w linii prostej w zakresie prowadzonego lotu.

 

post-5095-0-00836900-1385112991.jpg

 

 

Pętla odwrócona - opis patrz wyżej, ale rozpoczynając pętlę samolot znajduje się w locie plecowym - manewr o tyle nieprzyjemny, że na znajdujących się kabinie początkowo działa ujemne duże przeciążenie, więc uważajcie.

;)

 

post-5095-0-97987300-1385113122.jpg

 

 

Ósemka kubańska - dwie pętle wykonane pod rząd, przypominające z boku cyfrę osiem. Bardzo efektowna jeśli samolot ma włączone "dymki".

 

post-5095-0-61458200-1385113249.jpg

 

 

Pół ósemki - polega na rozpędzeniu samolotu i dzięki zmagazynowanej energii (dynamicznej, bądź dzięki mocy silnika) pilot zaciągając drążek wykonuje manewr przypominający pętlę, w której szczytowym momencie odwraca samolot i schodzi lotem koszącym w stronę skąd uprzednio przyleciał.

 

post-5095-0-94383200-1385113351.jpg

 

 

Korkociąg - figura, która również może być kontrolowana przez pilota, lub może wystąpić poprzez niezachowanie optymalnych warunków do zachowania siły nośnej płatowca. W przypadku pierwszym, może być bardzo efektowna wizualnie, w drugim przypadku podczas walki może uratować życie, jednak należy umieć z niego wyjść. Istnieje kilka rodzajów korkociągów, jednym z trudniejszych jest korkociąg plecowy, płaski.

 

post-5095-0-53364500-1385113426.jpg

 

 

Ślizg na ogon - polega na wprowadzeniu samolotu w lot pionowy i wytrzymaniu, aż wytraci prędkość wznoszenia. Należy korygować lot aktywnymi instrumentami pilotażowymi, tak by nie zboczyć podczas opadania. Po wytraceniu energii model opada na ogon, pilot odwraca dziób samolotu do przodu i konturuje lot po nabraniu co najmniej minimalnej prędkości.

 

post-5095-0-37223000-1385113572.jpg

 

 

Zwrot bojowy - połączenie półpętli oraz półbeczki sterowanej w szczytowym momencie, pozwala uzyskać większą wysokość oraz zmienić kierunek lotu o 180 stopni, dobry manewr np. przy zauważeniu przeciwnika lecącego na tej samej wysokości w początkowej fazie lotu co my i z naprzeciwka. W szczytowym momencie nie można jednak doprowadzić do zerowej prędkości, grozi to korkociągiem, należy mieć zmagazynowaną energię na tyle by wykonać obrót i kontynuować lot po prostej.

 

post-5095-0-98342600-1385113955.jpg

 

 

Zwrot bojowy odwrócony - "ujemny", zmiana kierunku lotu ale poprzez półpętlę w dół. Manewr zaczynamy półbeczką i pozwala nam uzyskać bardzo dobrą prędkość do ataku na samolot lecący poniżej w innym kierunku lub do wykorzystania dla kolejnej akrobacji dynamicznej.

 

post-5095-0-89933700-1385114090.jpg

 

 

Przewrót - zwany też ranwersem, podczas tego manewru poprzez strome wznoszenie samolot wytraca energię, w odpowiednim momencie pilot kopie orczyk korygując znoszenie drążkiem i wykonuje przewrót na skrzydło, opadając wyciąga dziób samolotu. Samolot zatacza niejako 180 stopni jedną z końcówek skrzydła, drugą "nie ruszająca się z miejsca".

 

post-5095-0-75496400-1385114170.jpg

 

Lot na "żyletkę" - polega na wprowadzeniu samolotu z dużą prędkością w lot pod kątem bliskim 90 stopni w stosunku skrzydło/ziemia i odchyleniu orczykiem steru kierunku w przeciwną stronę niż ziemia. Da to efekt lotu "nożyczkowego". Figura zalecana do wykonywania jedynie przy lekkich konstrukcjach z dużym stosunkiem mocy silnika. Dalej odbywa się wyprowadzenie samolotu do lotu poziomego.

 

post-5095-0-22444200-1385114241.jpg

 

Można to przypiąć ... ;) Adminie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No i słusznie bo każdy powinien umieć ciut akrobacji.

Brak mi tu wypowiedzi zawodowców - jak wykonywać poszczególne figury.

Gdzie ma być płasko, gdzie ma być na okrągło, gdzie szybko a gdzie wolno.

Ale mam nadzieję, że ktoś dopisze kilka mądrych słów aby można było szlifować swoją technikę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję trochę materiałów do poczytania, stronka mało znana, ale mam nadzieję, że będzie coraz bardziej bo bardzo wartościowa i rzeczowa. Warto się na niej skupić i "kultywować" :)

 

http://www.modelarz.one.pl/porady-modelarskie/akrobacja-f3a/wykonywanie-figur-f3a-cz-1/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.