Zefirek Opublikowano 22 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2013 Kolor zielony na modelu 3d to góra samolotu, szary - spód. Beczka - efektowny manewr i jeden z najbardziej znanych wszem i wobec (wraz z pętlą), jej prawidłowe wykonanie zależy od zdolności, ale również prędkości lotu i możliwości samolotu. Beczkę możemy podzielić na sterowną i niesterowną. Wchodząc w niej można lekko podnieść dziób samolotu by nie stracić na wysokości. Beczka akcentowana - manewr stanowiący wyższe opanowanie beczki standardowej, polegający na chwilowym zatrzymaniu rotacji samolotu wokół osi poprzecznej podczas wykonywania beczki o kolejne 90 stopni. Jeden z typów ładniejszej akrobacji powietrznej. Pętla - czyli powietrzny "supełek", cała sztuka wykonać ją w linii prostej w zakresie prowadzonego lotu. Pętla odwrócona - opis patrz wyżej, ale rozpoczynając pętlę samolot znajduje się w locie plecowym - manewr o tyle nieprzyjemny, że na znajdujących się kabinie początkowo działa ujemne duże przeciążenie, więc uważajcie. Ósemka kubańska - dwie pętle wykonane pod rząd, przypominające z boku cyfrę osiem. Bardzo efektowna jeśli samolot ma włączone "dymki". Pół ósemki - polega na rozpędzeniu samolotu i dzięki zmagazynowanej energii (dynamicznej, bądź dzięki mocy silnika) pilot zaciągając drążek wykonuje manewr przypominający pętlę, w której szczytowym momencie odwraca samolot i schodzi lotem koszącym w stronę skąd uprzednio przyleciał. Korkociąg - figura, która również może być kontrolowana przez pilota, lub może wystąpić poprzez niezachowanie optymalnych warunków do zachowania siły nośnej płatowca. W przypadku pierwszym, może być bardzo efektowna wizualnie, w drugim przypadku podczas walki może uratować życie, jednak należy umieć z niego wyjść. Istnieje kilka rodzajów korkociągów, jednym z trudniejszych jest korkociąg plecowy, płaski. Ślizg na ogon - polega na wprowadzeniu samolotu w lot pionowy i wytrzymaniu, aż wytraci prędkość wznoszenia. Należy korygować lot aktywnymi instrumentami pilotażowymi, tak by nie zboczyć podczas opadania. Po wytraceniu energii model opada na ogon, pilot odwraca dziób samolotu do przodu i konturuje lot po nabraniu co najmniej minimalnej prędkości. Zwrot bojowy - połączenie półpętli oraz półbeczki sterowanej w szczytowym momencie, pozwala uzyskać większą wysokość oraz zmienić kierunek lotu o 180 stopni, dobry manewr np. przy zauważeniu przeciwnika lecącego na tej samej wysokości w początkowej fazie lotu co my i z naprzeciwka. W szczytowym momencie nie można jednak doprowadzić do zerowej prędkości, grozi to korkociągiem, należy mieć zmagazynowaną energię na tyle by wykonać obrót i kontynuować lot po prostej. Zwrot bojowy odwrócony - "ujemny", zmiana kierunku lotu ale poprzez półpętlę w dół. Manewr zaczynamy półbeczką i pozwala nam uzyskać bardzo dobrą prędkość do ataku na samolot lecący poniżej w innym kierunku lub do wykorzystania dla kolejnej akrobacji dynamicznej. Przewrót - zwany też ranwersem, podczas tego manewru poprzez strome wznoszenie samolot wytraca energię, w odpowiednim momencie pilot kopie orczyk korygując znoszenie drążkiem i wykonuje przewrót na skrzydło, opadając wyciąga dziób samolotu. Samolot zatacza niejako 180 stopni jedną z końcówek skrzydła, drugą "nie ruszająca się z miejsca". Lot na "żyletkę" - polega na wprowadzeniu samolotu z dużą prędkością w lot pod kątem bliskim 90 stopni w stosunku skrzydło/ziemia i odchyleniu orczykiem steru kierunku w przeciwną stronę niż ziemia. Da to efekt lotu "nożyczkowego". Figura zalecana do wykonywania jedynie przy lekkich konstrukcjach z dużym stosunkiem mocy silnika. Dalej odbywa się wyprowadzenie samolotu do lotu poziomego. Można to przypiąć ... Adminie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Johny88 Opublikowano 5 Grudnia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2013 zwrot bojowy to inaczej Immelmann, zwrot, wymyślony przez niemieckiego lotnika :D Taka ciekawostka:) Temat fajny, pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 5 Grudnia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2013 No nie mogło być inaczej przypięte .. proszę tylko o unikanie OT bo temat warty uwagi a nie zaśmiecania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PK999 Opublikowano 5 Grudnia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2013 No i słusznie bo każdy powinien umieć ciut akrobacji. Brak mi tu wypowiedzi zawodowców - jak wykonywać poszczególne figury. Gdzie ma być płasko, gdzie ma być na okrągło, gdzie szybko a gdzie wolno. Ale mam nadzieję, że ktoś dopisze kilka mądrych słów aby można było szlifować swoją technikę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 5 Grudnia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2013 Proponuję trochę materiałów do poczytania, stronka mało znana, ale mam nadzieję, że będzie coraz bardziej bo bardzo wartościowa i rzeczowa. Warto się na niej skupić i "kultywować" http://www.modelarz.one.pl/porady-modelarskie/akrobacja-f3a/wykonywanie-figur-f3a-cz-1/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi