Jarek205 Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 Witam Serdecznie Chciałbym poznać zdanie (najlepiej z rzeczowymi argumentami ) na następujące pytanie : Która z wymienionych konstrukcji skrzydła o wymiarach 2250*350*200 (skrzydło trapezowe proste) posiada większą wytrzymałość na obciążenia . a) płat styropianowy pokryty fornirem i później tkaniną szklaną płat konstrukcyjny (żeberkowy ) balsowy pokryty balsą 1mm później tkaniną szklaną i następnie ponownie balsą 1 pod kątem 90 w stosunku do poprzedniego ułożenia (obrazowe ułożenie balsy #) płat ten posiadał będzie tradycyjne dźwigary a poza tym które rozwiązanie będzie lżejsze?
fredzio Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 Odpowiedź nie jest taka prosta jakby się mogło wydawać. Wytrzymałość będzie zalezna od gramatury użytej tkaniny i kierunku włókien. Nie bardzo rozumiem co miałoby dać oklejanie skrzydła balsą włóknami w poprzek skrzydła? Wagowo skrzydło konstrukcyjne powinno być lżejsze(choć to też zależy oc sposobu jego wykonania). Natomiast pozwolę sobie zaproponować inne rozwiązanie, jakie ostatnio sam uskuteczniłem w modelu 1,8m. Skrzydło Styropianowe z dźwigarem kompozytowym oklejone balsą, a następnie tkaniną 25g/m2(laminowanie w worze przez mylar, włókna na skos) z malowaniem "w formie". Skrzydło wyszło lżejsze od styro + fornir + folia, ale jest o niebo bardziej sztywne i pancerne, a powierzchnia skrzydła lustrzana. Wydaje mi się, że w ten sposób uzyskasz skrzydło dostatecznie mocne i lżejsze od podanych przez Ciebie alternatyw.
Jarek205 Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor Opublikowano 19 Lutego 2008 Witaj Fredzio Zmiana kierunku ułożenia balsy podyktowana by była (teoretycznie ) próbą zwiększenia sztywności sztywności płata a jednocześnie zmniejszeniem masy własnej . Co do zaproponowanej przez ciebie metody czy mógłbyś podać odnośnik do poczytania i pooglądania . Przyznam metoda zainteresowała mnie.
armand Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 A jaki to ma być samolot - akrobat?? Fornir na styro będzie ciężko, chyba że szlifowany na 0,6mm Balsa 1,5 mm to powinno być to. Tkanina jako pierwsza warstwa - piękny pomysł a potrafisz zrobić pokrycie z kompozytu i balsy czy forniru na tzw. szybie pod pompą?? Jeśli tak to jest najlepsze rozwiązanie duża estetyka i wytrzymałość - od razu możesz dać kolor bazowy na skrzydłach. I takim pokryciem okleić rdzeń styropianowy, oczywiście nie koniecznie pod pompą ale przy tych rozmiarach to dośc trudno będzie bez. Konstrukcyjne powinny być najlżejsze ale tyrzeba mieć trochę wprawy przy budowaniu skrzydła. Reasumując najprościej jest okleić rdzeń pokryciem balsowo-kompozytowym gdzie tkanina jest po między balsą a rdzeniem styropianowym. Na skrzydłach wykonanych tą technologią o rozpietości 2,45 podpartych końcówkami na krzesłach siadam z nogami oderwanymi od podłogi. Zastosowanie rdzenia styropianowego nie wyklucza dzwigara, styropian może nie przenieść scinania, "wygniata" się, itd.
Jarek205 Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor Opublikowano 19 Lutego 2008 Model to 4,5 m zabawka (szybowiec) stąd te kombinacje wytrzymałościowe. .
armand Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 Szybowiec łatwo nie będzie - dzwigar obowiązkowy. Humm, zabawka tzn. wolnolatający-termiczny, makieta?? Profil o opływie laminarnym czy nie ?? Jak wynoszony??
fredzio Opublikowano 19 Lutego 2008 Opublikowano 19 Lutego 2008 Odnośników do poczytania nie bardzo mogę Ci dać, bo to taki trochę mój pomysł(choć z postu Armanda widzę, że ameryki ni odkryłem). Wycięte rdzenie styro rozciąłem robiąc miejsce na dźwigar(dla uproszczenia wpyjmijmy, że to sosna z przekładką balsową xalaminowana tkaniną szklaną. Ro rozciętego rdzenia wklejam gotowy dzwigar, uzupełniam i oklejam rdzeń balsa. Doklejam krawędź natarcia i spływu. Na wcześniej przygotowane wykroje z folii PE nanszę farbę, a jak ta wyschnie na niej przesączam tkaninę. Nakładam mylar tkaniną na skrzydło i do woka próżniowego. Po wyjęciu z wora i wygrzaniu skrzydełko ma piękną powierzchnię i jest wytrzymałe. To skrzydło było przeznaczone jednak do akrobata. Do szybowca zastosowałbym rdzenie ze styroduru zalaminowane próżniowo szkło+węgiel+szkło. O metodzie produkcji skrzydeł metodą próżniową można sporo znaleźć danych w necie. Polecam poczytać sobie o produkcji modelu "supra" na rcgroups - poczytasz i wszystko stanie się jasne. Przy rozpiętości 4m materiały jednak muszą mieć swoją wytrzymałość. Ze względów cenowych proponuję szło+węgiel uni+szkło. Bawiąc się kiedyś n statecznikach do dlg wyszło mi, że taka kombinacja jest tak samo wytrzymała jak pokrycie skrzydła samym węglem o sumarycznej masie powyższych (pomysł podsunął mi ktoś z RCG) Edit. tutaj znajdziesz większość informacji, których potrzebujesz, żeby się zapoznać z technologią. Poza tym na forum mamy całą masę speców od vacuum bagging i kompozytów, więc raczej o pomoc trudno nie będzie.
Czaro Opublikowano 20 Lutego 2008 Opublikowano 20 Lutego 2008 Zmiana kierunku ułożenia balsy podyktowana by była (teoretycznie ) próbą zwiększenia sztywności sztywności płata Podejrzewam, że masz na myśli sztywność skrętną płata? W takim wypadku zweryfikuj swoją teorię. Na skręcanie najkorzystniejszy jest diagonalny układ słojów w drewnianym poszyciu.
fredzio Opublikowano 20 Lutego 2008 Opublikowano 20 Lutego 2008 Właśnie o to mi chodziło - słoje w poprzek skrzydła raczej nic nie dadzą... Wracając do tematu Twojego skrzydła - jak planujesz zrobić dzielenie skrzydła?
Jarek205 Opublikowano 24 Lutego 2008 Autor Opublikowano 24 Lutego 2008 Zatem dzięki pomocy weryfikuję założenia profile zostają dźwigary też. Układ -pierwsza warstwa balsy 1,5 (strzałka wskazuje kierunek lotu) ↓ układ słojów //// przekładka z tkaniny szklanej i ponowne ułożenie balsy tym razem ↓ i układ \\\ balsy również 1,5 . górna warstwa laminowana na szkle prosta tafla. - co do łączenia skrzydeł to mocowanie dwóch rur będzie odpowiednie połączenie wewnątrz kadłuba (szerokość ok 17 cm ) nie będzie stanowiło problemu . armand napisał : Humm, zabawka tzn. wolnolatający-termiczny, makieta??Profil o opływie laminarnym czy nie ?? Jak wynoszony?? Oczywiście makieta (prawie makieta) :devil: Profil jeszcze nie uzgodniony bowiem posiadam w okolicy zarówno zbocze tzn Mieroszów , lub góra Jatki jak to woli lub hałdy kopalniane wznoszące się kilkadziesiąt m wyżej niż miasto o przekątnej blisko 200 m nie zarośniętej płaskim podłożu piaskowatym koloru ciemnego dające piękne kominy termiczne .
armand Opublikowano 24 Lutego 2008 Opublikowano 24 Lutego 2008 Dużo lepsze połączenie pokrycia z rdzeniem jest jeśli zastosujesz tkaninę szklaną pomiędzy pokryciem a rdzeniem. Nie bardzo rozumiem po co dwie warstwy balsy - co one mają tak naprwdę dać?? Jeśli zrobisz "na szybie" pokrycie czyli farba, laminat, balsa i tym okleisz rdzenie pod pompą wkładając jeszcze pomiędzy pokrycie a rdzenie tkaninę szklaną to będzie naprawdę wytrzymałe skrzydło.
Jarek205 Opublikowano 24 Lutego 2008 Autor Opublikowano 24 Lutego 2008 Nie bardzo rozumiem po co dwie warstwy balsy - co one mają tak naprwdę dać?? balsa zupełnie nic niestety nie potrafię wykonać skrzydeł w technice "pompy " Ale wykonanie skrzydeł pełnego kompozytu jest kuszące .
fredzio Opublikowano 24 Lutego 2008 Opublikowano 24 Lutego 2008 W sumie miałem zapytać o to samo co Armand. Na co Ci tyle warstw w tej kanapce? Skoro używasz do wzmocnienia tkaniny to zalaminuj rdzenie i na koniec pokryj je balsą dla łatwego uzyskania "gładzi". Jeżeli masz możliwość zrobienia skrzydeł "z wora" (czyli w worku próżniowym) to odpuść sobie zupełnie balsę na pokryciu. Ogólnie przekładanie 2 warstw laminatu na pokryciu balsą w moim odczuciu będzie znacznie słabsze niż te same warstwy tkaniny zalaminowane ze sobą (jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi)...
instruktor Opublikowano 24 Lutego 2008 Opublikowano 24 Lutego 2008 no to obejrzyj to między balsą a rdzeniem styropianowym oczywiście tkanina .W tym przypadku jest to końcówka ucha przygotowana do klejenia ,widoczne rowki na żywiczkę z aerosilem
Czaro Opublikowano 25 Lutego 2008 Opublikowano 25 Lutego 2008 Ogólnie przekładanie 2 warstw laminatu na pokryciu balsą w moim odczuciu będzie znacznie słabsze niż te same warstwy tkaniny zalaminowane ze sobą (jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi)... To poprawiam. To istota kompozytu przekładkowego. Sztywność rośnie z trzecią potęgą grubości, wytrzymałość z drugą, więc opłaca się powiększać grubość kompozytu.
armand Opublikowano 25 Lutego 2008 Opublikowano 25 Lutego 2008 Ale wykonanie skrzydeł pełnego kompozytu jest kuszące . Ale kosztuje wykonanie formy.
fredzio Opublikowano 26 Lutego 2008 Opublikowano 26 Lutego 2008 Czarku mógłbyś może podać jakąś literaturę w tematyce kompozytów? Chętnie bym sobie swoją wiedzę poszerzył.
Mareq Opublikowano 27 Lutego 2008 Opublikowano 27 Lutego 2008 Żeby nie tworzyć nowego tematu dopiszę się ze swoim pytaniem: Kombinuję czy nie spróbować zrobić skrzydła skorupowego krytego balsą (nie mam wprawy ze styropianem) rozpiętość ok. 2,5m. Macie jakieś propozycje odnośnie konstrukcji? (jaki dźwigar, grubość pokrycia,...)
armand Opublikowano 27 Lutego 2008 Opublikowano 27 Lutego 2008 Mareq a mamy zostać jasnowidzamy bo trochę inaczej będzie do akrobata a trochę inaczej będzie do trenerka a jeszcze inaczej do szybowca choć różnice nie będą kolosalne :wink:
Mareq Opublikowano 27 Lutego 2008 Opublikowano 27 Lutego 2008 Chodziło mi o skrzydło do szybowca. No cóż myślałem, że będzie to oczywiste gdyż post znajduje się w dziale Szybowce i motoszybowce ? Warsztat
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.