Skocz do zawartości

Jaka konstrukcja skrzydeł ?


Jarek205

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Serdecznie

Chciałbym poznać zdanie (najlepiej z rzeczowymi argumentami ) na następujące pytanie : Która z wymienionych konstrukcji skrzydła o wymiarach 2250*350*200 (skrzydło trapezowe proste) posiada większą wytrzymałość na obciążenia .

 

a) płat styropianowy pokryty fornirem i później tkaniną szklaną

B) płat konstrukcyjny (żeberkowy ) balsowy pokryty balsą 1mm później tkaniną szklaną i

następnie ponownie balsą 1 pod kątem 90 w stosunku do poprzedniego ułożenia

(obrazowe ułożenie balsy #) płat ten posiadał będzie tradycyjne dźwigary

 

a poza tym które rozwiązanie będzie lżejsze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź nie jest taka prosta jakby się mogło wydawać. Wytrzymałość będzie zalezna od gramatury użytej tkaniny i kierunku włókien. Nie bardzo rozumiem co miałoby dać oklejanie skrzydła balsą włóknami w poprzek skrzydła?

Wagowo skrzydło konstrukcyjne powinno być lżejsze(choć to też zależy oc sposobu jego wykonania).

Natomiast pozwolę sobie zaproponować inne rozwiązanie, jakie ostatnio sam uskuteczniłem w modelu 1,8m. Skrzydło Styropianowe z dźwigarem kompozytowym oklejone balsą, a następnie tkaniną 25g/m2(laminowanie w worze przez mylar, włókna na skos) z malowaniem "w formie". Skrzydło wyszło lżejsze od styro + fornir + folia, ale jest o niebo bardziej sztywne i pancerne, a powierzchnia skrzydła lustrzana.

Wydaje mi się, że w ten sposób uzyskasz skrzydło dostatecznie mocne i lżejsze od podanych przez Ciebie alternatyw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Fredzio

Zmiana kierunku ułożenia balsy podyktowana by była (teoretycznie ) próbą zwiększenia sztywności sztywności płata a jednocześnie zmniejszeniem masy własnej .

Co do zaproponowanej przez ciebie metody czy mógłbyś podać odnośnik do poczytania i pooglądania . Przyznam metoda zainteresowała mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki to ma być samolot - akrobat??

Fornir na styro będzie ciężko, chyba że szlifowany na 0,6mm

Balsa 1,5 mm to powinno być to.

 

Tkanina jako pierwsza warstwa - piękny pomysł a potrafisz zrobić pokrycie z kompozytu i balsy czy forniru na tzw. szybie pod pompą??

Jeśli tak to jest najlepsze rozwiązanie duża estetyka i wytrzymałość - od razu możesz dać kolor bazowy na skrzydłach. I takim pokryciem okleić rdzeń styropianowy, oczywiście nie koniecznie pod pompą ale przy tych rozmiarach to dośc trudno będzie bez.

 

Konstrukcyjne powinny być najlżejsze ale tyrzeba mieć trochę wprawy przy budowaniu skrzydła.

 

Reasumując najprościej jest okleić rdzeń pokryciem balsowo-kompozytowym gdzie tkanina jest po między balsą a rdzeniem styropianowym. Na skrzydłach wykonanych tą technologią o rozpietości 2,45 podpartych końcówkami na krzesłach siadam z nogami oderwanymi od podłogi.

 

Zastosowanie rdzenia styropianowego nie wyklucza dzwigara, styropian może nie przenieść scinania, "wygniata" się, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośników do poczytania nie bardzo mogę Ci dać, bo to taki trochę mój pomysł(choć z postu Armanda widzę, że ameryki ni odkryłem).

Wycięte rdzenie styro rozciąłem robiąc miejsce na dźwigar(dla uproszczenia wpyjmijmy, że to sosna z przekładką balsową xalaminowana tkaniną szklaną.

Ro rozciętego rdzenia wklejam gotowy dzwigar, uzupełniam i oklejam rdzeń balsa. Doklejam krawędź natarcia i spływu. Na wcześniej przygotowane wykroje z folii PE nanszę farbę, a jak ta wyschnie na niej przesączam tkaninę. Nakładam mylar tkaniną na skrzydło i do woka próżniowego. Po wyjęciu z wora i wygrzaniu skrzydełko ma piękną powierzchnię i jest wytrzymałe. To skrzydło było przeznaczone jednak do akrobata.

 

Do szybowca zastosowałbym rdzenie ze styroduru zalaminowane próżniowo szkło+węgiel+szkło.

O metodzie produkcji skrzydeł metodą próżniową można sporo znaleźć danych w necie.

Polecam poczytać sobie o produkcji modelu "supra" na rcgroups - poczytasz i wszystko stanie się jasne.

Przy rozpiętości 4m materiały jednak muszą mieć swoją wytrzymałość. Ze względów cenowych proponuję szło+węgiel uni+szkło. Bawiąc się kiedyś n statecznikach do dlg wyszło mi, że taka kombinacja jest tak samo wytrzymała jak pokrycie skrzydła samym węglem o sumarycznej masie powyższych (pomysł podsunął mi ktoś z RCG)

 

Edit.

tutaj znajdziesz większość informacji, których potrzebujesz, żeby się zapoznać z technologią.

Poza tym na forum mamy całą masę speców od vacuum bagging i kompozytów, więc raczej o pomoc trudno nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana kierunku ułożenia balsy podyktowana by była (teoretycznie ) próbą zwiększenia sztywności sztywności płata

Podejrzewam, że masz na myśli sztywność skrętną płata? W takim wypadku zweryfikuj swoją teorię. Na skręcanie najkorzystniejszy jest diagonalny układ słojów w drewnianym poszyciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem dzięki pomocy weryfikuję założenia profile zostają dźwigary też. Układ

-pierwsza warstwa balsy 1,5 (strzałka wskazuje kierunek lotu) ↓ układ słojów //// przekładka

z tkaniny szklanej i ponowne ułożenie balsy tym razem ↓ i układ \\\ balsy również 1,5 .

górna warstwa laminowana na szkle prosta tafla.

- co do łączenia skrzydeł to mocowanie dwóch rur będzie odpowiednie połączenie wewnątrz kadłuba (szerokość ok 17 cm ) nie będzie stanowiło problemu .

armand napisał :

Humm, zabawka tzn. wolnolatający-termiczny, makieta??

Profil o opływie laminarnym czy nie ??

Jak wynoszony??

 

Oczywiście makieta (prawie makieta) :devil:

Profil jeszcze nie uzgodniony bowiem posiadam w okolicy zarówno zbocze tzn Mieroszów , lub góra Jatki jak to woli lub hałdy kopalniane wznoszące się kilkadziesiąt m wyżej niż miasto o przekątnej blisko 200 m nie zarośniętej płaskim podłożu piaskowatym koloru ciemnego dające piękne kominy termiczne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo lepsze połączenie pokrycia z rdzeniem jest jeśli zastosujesz tkaninę szklaną pomiędzy pokryciem a rdzeniem.

 

Nie bardzo rozumiem po co dwie warstwy balsy - co one mają tak naprwdę dać??

 

Jeśli zrobisz "na szybie" pokrycie czyli farba, laminat, balsa i tym okleisz rdzenie pod pompą wkładając jeszcze pomiędzy pokrycie a rdzenie tkaninę szklaną to będzie naprawdę wytrzymałe skrzydło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie miałem zapytać o to samo co Armand. Na co Ci tyle warstw w tej kanapce? Skoro używasz do wzmocnienia tkaniny to zalaminuj rdzenie i na koniec pokryj je balsą dla łatwego uzyskania "gładzi". Jeżeli masz możliwość zrobienia skrzydeł "z wora" (czyli w worku próżniowym) to odpuść sobie zupełnie balsę na pokryciu.

Ogólnie przekładanie 2 warstw laminatu na pokryciu balsą w moim odczuciu będzie znacznie słabsze niż te same warstwy tkaniny zalaminowane ze sobą (jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie przekładanie 2 warstw laminatu na pokryciu balsą w moim odczuciu będzie znacznie słabsze niż te same warstwy tkaniny zalaminowane ze sobą (jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi)...

To poprawiam. To istota kompozytu przekładkowego. Sztywność rośnie z trzecią potęgą grubości, wytrzymałość z drugą, więc opłaca się powiększać grubość kompozytu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie tworzyć nowego tematu dopiszę się ze swoim pytaniem:

Kombinuję czy nie spróbować zrobić skrzydła skorupowego krytego balsą (nie mam wprawy ze styropianem) rozpiętość ok. 2,5m. Macie jakieś propozycje odnośnie konstrukcji? (jaki dźwigar, grubość pokrycia,...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.