olafd Opublikowano 1 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2008 Witam, proszę o podanie propozycji silnika do modelu szybowca dg 1000 3,6 m. Waga gotowego do lotu około 4,5 kg. Zastanawiam sie nad następującymi: Axi, Dualski lub ACn. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomisław Piotr Opublikowano 1 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2008 Proponuję Dualski,ACn lub Axi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
attyla Opublikowano 2 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2008 Na pewno jakiś spory pytanie jaka średnica kadłuba , proponuje Motocalc sciagnąć na pewno coś dobierzesz. na stronie http://www.modelmotors.cz/ po prawej stronie masz menu Fast AXi setup od tego zacznij. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olafd Opublikowano 2 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2008 Sprawdzałem na stronie MM - sugerowany napęd to AXI 4120. Używałem też Motocalc'a. Porównując Dualskiego i Axi (oba podobne parametry) Axi ma mniejszy ciąg, za to mniejszy amperaż i dłuższy czas pracy, Dualski większy ciąg, duży amperaż i krótki czas pracy. Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pilot Opublikowano 4 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2008 ...Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie. Wprawdzie nie napędzałem takiego modelu i nie latałem makietami ale podam kilka informacji, może przydatnych. Przy wyborze silnika zwracaj uwagę na obroty - do szybowca lepszy z mniejszymi i większe śmigło. Poza tym lepiej dać np. 1-2 ogniwa więcej i tym samym zjechać z prądem - uzyskasz dłuższy czas pracy silnika przy niewielkim wzroście masy (mówię o aku Lipol). Chociaż lata u nas 3m Promyk na pakietach 3S i też nieźle sobie radzi. Wg mnie do takiej makiety min. wystarczający ciąg to 2-2,5kg (dolna granica przy wyładowanym pakiecie). Powinien zapewnić spokojne i raczej łagodne wznoszenie. Moje typy to AXI 4130/16 z pakietem 5 lub 6S ew. 4120/20 i 5S + dobrze dobrane śmigła. Oczywiście mogą być podobne parametrowo Dualsky. Proponuje również rozważyć zakup silnika Roxxy. Na obu typach latają koledzy i jak na razie silniki spisują się bardzo dobrze. Osobiście w akrobacie mam AXI 4120/18 i również bez uwag. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 4 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2008 Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg. Z makieta jes troche inaczej, jak ze ,,zwyklym'' szybowcem. Jakis czas temu elektryfikowalem ASW28 (4m).Duzy i ciezki ptak. Axi 4120 okazal sie zbyt slaby.Do Twojego bylby w sam raz. Z obserwacji / eksploatacji.Ciag musisz tak dobrac, aby starty nie byly stresujace. Do lotu/wznoszenia wystarczy mu 1/2 lub 3/4 tej mocy co wywlicza Motocalc. Ale problem pojawi sie w momencie startu ! Jaka predkosc ma model po wyrzucie ? Zadna praktycznie,w kazdym badz razie nie do lotu.Teraz po czasie, wiem ze troche wyzsze KV i strumien zasmiglowy pomaga-dzialaja stery.Dlatego z rozmiarem smigiel to tez bym nie przesadzal. Na plaskim terenie,moc dobierz tak , by model doslownie wyrywal sie z reki na pelnej mocy. Unikniesz w ten sposob remontow. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olafd Opublikowano 4 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2008 Z obliczeń w MC to całkiem ciekawie wypadł Dualsky 5060. Duży ciąg i pobór prądu w granicach 35A, przy dość sporym śmigle 18/8. Co powinno dać mi około 4,5 min pracy silnika na pakiecie 6S A123 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 4 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2008 No wlasnie,smiglo jak lopata. Moment obrotowy sprawia problem przy starcie (skret i przechyl).No i jest ciag statyczny duzy (male KV),ale stery (zwlaszcza wysokosci i kierunek) po wyrzucie zaczna dopiero pracowac jak model nabierze predkosci.Lotki wogole nie reaguja jeszcze Czyli masz na to ok 1-2 s-jak wyrzucisz tak polecisz-bez mozliwosci konroli .To niezbyt dobra opcja. Ciezka makieta nie nosi po wyrzucie tak jak klasyczny szybowiec. Opory zbyt duze no i ta waga :? U mnie dopiero zmiana silnika (wieksze obroty-wieksze KV) poprawila sytuacje.Model byl sterowny od momentu wyrzutu . Zrobic-policzyc naped do lotu,nie jest problemem.Problem to start. Czyli dobrac silnik nie do lotu-ale do startu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olafd Opublikowano 4 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2008 No nic będę coś kombinował w MC. Co do startu to myślę, że zrobię wózek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter Opublikowano 4 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2008 Dolly tez cwiczylem. Nawet za skretem kierunku (wpinany wtyk do szybowca) To tylko na filmach tak prosto wyglada. To juz latwiej i bezpieczniej strzelac go z gumy-delikatnie, a potem silnik. Ta metoda akurat zdala egzamin,choc starty z ziemi na gumie to tez loteria. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 6 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2008 Nie wiem na ile Ci się przydają moje spostrzeżenia - latam taką poczwarką, hybrydą - skrzydła z Jantara 2 - 3500mm rozpiętości(F3J), kadłub z czeskiej starej "J". Napęd: Phasor 45/3, 4s A123, śmigło 13x10 Aeronaut. Całość do lotu waży 2800g. Na tym akumulatorze silnik bierze 30A, w 2-3 wciągu, jak się akumulator zagrzeje - dochodzi do 35A. Czyli statycznie coś koło 400W, na wale optymistycznie 300W. Modelu nie wyrywa mi z ręki ale lekko pchnięty leci (startuje) stabilnie. Nie startowałem nigdy w absolutnej ciszy... Jak dmucha ze 3m/s to daję delikatnie klapy i lotki w górę - w celu przyspieszenia. Ciągu statycznego ze 2 kg może będzie, ale raczej mniej. Gdybym mógł coś zmienić - to dołożyłbym ciągu statycznego. Tylko po to, żeby skrócić czas dojścia z prędkości 0 m/s do minimalnej, której potrzebuje mój model. Przez zwykłą analogię potrzebujesz coś koło 0,7-1kW. W tym wypadku "5060" to chyba dolna półka. Śmigła 18" potrzebujesz, tylko żeby nie kręciło 3-4 tys. obr. a 6,5 i więcej. Wtedy dostaniesz i prędkość. Sam przymierzałem się do Aligna 600 BL z przekładnią Heindrych 6,8:1zasilaną 6sA123. Taką jednostkę rozprowadza Horejsi. Przelicz ją sobie na Motocalc-u. To jest oczywiście napęd dla ubogich. Nie wiem jak z żywotnością ale łożyska w Axi też pozostawiają dużo do życzenia. W 2820 i 2826 nie wytrzymały nawet 5 godzin... Jeżeli model masz szybki, czy b.szybki to wózek odpada. Nie za bardzo sobie wyobrażam "delikatny" start za pomocą gumy 4,5 kg-owego modelu. Pozdrowienia - Jurek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olafd Opublikowano 7 Marca 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2008 Dziękuję za wszelkie odpowiedzi, Każda z nich jest cenna. Dualsky 5060 ze śmigłem 18/8 i 7 A123 daje ciąg statyczny koło 4,5 kg i około 19m/s zaśmigłowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.