Skocz do zawartości

Jaki silnik


olafd

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

proszę o podanie propozycji silnika do modelu szybowca dg 1000 3,6 m. Waga gotowego do lotu około 4,5 kg.

 

Zastanawiam sie nad następującymi: Axi, Dualski lub ACn.

Opublikowano

Sprawdzałem na stronie MM - sugerowany napęd to AXI 4120.

Używałem też Motocalc'a. Porównując Dualskiego i Axi (oba podobne parametry) Axi ma mniejszy ciąg, za to mniejszy amperaż i dłuższy czas pracy, Dualski większy ciąg, duży amperaż i krótki czas pracy.

Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg.

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Opublikowano
...Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg.

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

 

Wprawdzie nie napędzałem takiego modelu i nie latałem makietami ale podam kilka informacji, może przydatnych. Przy wyborze silnika zwracaj uwagę na obroty - do szybowca lepszy z mniejszymi i większe śmigło. Poza tym lepiej dać np. 1-2 ogniwa więcej i tym samym zjechać z prądem - uzyskasz dłuższy czas pracy silnika przy niewielkim wzroście masy (mówię o aku Lipol). Chociaż lata u nas 3m Promyk na pakietach 3S i też nieźle sobie radzi.

Wg mnie do takiej makiety min. wystarczający ciąg to 2-2,5kg (dolna granica przy wyładowanym pakiecie). Powinien zapewnić spokojne i raczej łagodne wznoszenie. Moje typy to AXI 4130/16 z pakietem 5 lub 6S ew. 4120/20 i 5S + dobrze dobrane śmigła. Oczywiście mogą być podobne parametrowo Dualsky. Proponuje również rozważyć zakup silnika Roxxy. Na obu typach latają koledzy i jak na razie silniki spisują się bardzo dobrze. Osobiście w akrobacie mam AXI 4120/18 i również bez uwag.

Opublikowano
Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg.

Z makieta jes troche inaczej, jak ze ,,zwyklym'' szybowcem.

Jakis czas temu elektryfikowalem ASW28 (4m).Duzy i ciezki ptak.

Axi 4120 okazal sie zbyt slaby.Do Twojego bylby w sam raz.

Z obserwacji / eksploatacji.Ciag musisz tak dobrac, aby starty nie byly stresujace.

Do lotu/wznoszenia wystarczy mu 1/2 lub 3/4 tej mocy co wywlicza Motocalc.

Ale problem pojawi sie w momencie startu !

Jaka predkosc ma model po wyrzucie ?

Zadna praktycznie,w kazdym badz razie nie do lotu.Teraz po czasie, wiem ze troche wyzsze KV i strumien zasmiglowy pomaga-dzialaja stery.Dlatego z rozmiarem smigiel to tez bym nie przesadzal.

Na plaskim terenie,moc dobierz tak , by model doslownie wyrywal sie z reki na pelnej mocy.

Unikniesz w ten sposob remontow.

Opublikowano

Z obliczeń w MC to całkiem ciekawie wypadł Dualsky 5060. Duży ciąg i pobór prądu w granicach 35A, przy dość sporym śmigle 18/8. Co powinno dać mi około 4,5 min pracy silnika na pakiecie 6S A123

Opublikowano

No wlasnie,smiglo jak lopata.

Moment obrotowy sprawia problem przy starcie (skret i przechyl).No i jest ciag statyczny duzy (male KV),ale stery (zwlaszcza wysokosci i kierunek) po wyrzucie zaczna dopiero pracowac jak model nabierze predkosci.Lotki wogole nie reaguja jeszcze

Czyli masz na to ok 1-2 s-jak wyrzucisz tak polecisz-bez mozliwosci konroli .To niezbyt dobra opcja.

 

Ciezka makieta nie nosi po wyrzucie tak jak klasyczny szybowiec.

Opory zbyt duze no i ta waga :?

U mnie dopiero zmiana silnika (wieksze obroty-wieksze KV) poprawila sytuacje.Model byl sterowny od momentu wyrzutu .

Zrobic-policzyc naped do lotu,nie jest problemem.Problem to start.

Czyli dobrac silnik nie do lotu-ale do startu.

Opublikowano

Dolly tez cwiczylem.

Nawet za skretem kierunku (wpinany wtyk do szybowca)

To tylko na filmach tak prosto wyglada.

To juz latwiej i bezpieczniej strzelac go z gumy-delikatnie, a potem silnik.

Ta metoda akurat zdala egzamin,choc starty z ziemi na gumie to tez loteria.

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Nie wiem na ile Ci się przydają moje spostrzeżenia - latam taką poczwarką, hybrydą - skrzydła z Jantara 2 - 3500mm rozpiętości(F3J), kadłub z czeskiej starej "J". Napęd: Phasor 45/3, 4s A123, śmigło 13x10 Aeronaut. Całość do lotu waży 2800g. Na tym akumulatorze silnik bierze 30A, w 2-3 wciągu, jak się akumulator zagrzeje - dochodzi do 35A. Czyli statycznie coś koło 400W, na wale optymistycznie 300W. Modelu nie wyrywa mi z ręki ale lekko pchnięty leci (startuje) stabilnie. Nie startowałem nigdy w absolutnej ciszy... Jak dmucha ze 3m/s to daję delikatnie klapy i lotki w górę - w celu przyspieszenia. Ciągu statycznego ze 2 kg może będzie, ale raczej mniej. Gdybym mógł coś zmienić - to dołożyłbym ciągu statycznego. Tylko po to, żeby skrócić czas dojścia z prędkości 0 m/s do minimalnej, której potrzebuje mój model. Przez zwykłą analogię potrzebujesz coś koło 0,7-1kW. W tym wypadku "5060" to chyba dolna półka. Śmigła 18" potrzebujesz, tylko żeby nie kręciło 3-4 tys. obr. a 6,5 i więcej. Wtedy dostaniesz i prędkość. Sam przymierzałem się do Aligna 600 BL z przekładnią Heindrych 6,8:1zasilaną 6sA123. Taką jednostkę rozprowadza Horejsi. Przelicz ją sobie na Motocalc-u. To jest oczywiście napęd dla ubogich. Nie wiem jak z żywotnością ale łożyska w Axi też pozostawiają dużo do życzenia. W 2820 i 2826 nie wytrzymały nawet 5 godzin... Jeżeli model masz szybki, czy b.szybki to wózek odpada. Nie za bardzo sobie wyobrażam "delikatny" start za pomocą gumy 4,5 kg-owego modelu. Pozdrowienia - Jurek.

Opublikowano

Dziękuję za wszelkie odpowiedzi, Każda z nich jest cenna.

Dualsky 5060 ze śmigłem 18/8 i 7 A123 daje ciąg statyczny koło 4,5 kg i około 19m/s zaśmigłowego.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.