Skocz do zawartości

Jaki silnik


olafd

Rekomendowane odpowiedzi

Sprawdzałem na stronie MM - sugerowany napęd to AXI 4120.

Używałem też Motocalc'a. Porównując Dualskiego i Axi (oba podobne parametry) Axi ma mniejszy ciąg, za to mniejszy amperaż i dłuższy czas pracy, Dualski większy ciąg, duży amperaż i krótki czas pracy.

Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg.

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg.

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

 

Wprawdzie nie napędzałem takiego modelu i nie latałem makietami ale podam kilka informacji, może przydatnych. Przy wyborze silnika zwracaj uwagę na obroty - do szybowca lepszy z mniejszymi i większe śmigło. Poza tym lepiej dać np. 1-2 ogniwa więcej i tym samym zjechać z prądem - uzyskasz dłuższy czas pracy silnika przy niewielkim wzroście masy (mówię o aku Lipol). Chociaż lata u nas 3m Promyk na pakietach 3S i też nieźle sobie radzi.

Wg mnie do takiej makiety min. wystarczający ciąg to 2-2,5kg (dolna granica przy wyładowanym pakiecie). Powinien zapewnić spokojne i raczej łagodne wznoszenie. Moje typy to AXI 4130/16 z pakietem 5 lub 6S ew. 4120/20 i 5S + dobrze dobrane śmigła. Oczywiście mogą być podobne parametrowo Dualsky. Proponuje również rozważyć zakup silnika Roxxy. Na obu typach latają koledzy i jak na razie silniki spisują się bardzo dobrze. Osobiście w akrobacie mam AXI 4120/18 i również bez uwag.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego też pytam czy ma może ktoś już jakieś doświadczenie. np jaki powinien być optymalny ciąg dla makiety o wadze 4,5 kg.

Z makieta jes troche inaczej, jak ze ,,zwyklym'' szybowcem.

Jakis czas temu elektryfikowalem ASW28 (4m).Duzy i ciezki ptak.

Axi 4120 okazal sie zbyt slaby.Do Twojego bylby w sam raz.

Z obserwacji / eksploatacji.Ciag musisz tak dobrac, aby starty nie byly stresujace.

Do lotu/wznoszenia wystarczy mu 1/2 lub 3/4 tej mocy co wywlicza Motocalc.

Ale problem pojawi sie w momencie startu !

Jaka predkosc ma model po wyrzucie ?

Zadna praktycznie,w kazdym badz razie nie do lotu.Teraz po czasie, wiem ze troche wyzsze KV i strumien zasmiglowy pomaga-dzialaja stery.Dlatego z rozmiarem smigiel to tez bym nie przesadzal.

Na plaskim terenie,moc dobierz tak , by model doslownie wyrywal sie z reki na pelnej mocy.

Unikniesz w ten sposob remontow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z obliczeń w MC to całkiem ciekawie wypadł Dualsky 5060. Duży ciąg i pobór prądu w granicach 35A, przy dość sporym śmigle 18/8. Co powinno dać mi około 4,5 min pracy silnika na pakiecie 6S A123

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie,smiglo jak lopata.

Moment obrotowy sprawia problem przy starcie (skret i przechyl).No i jest ciag statyczny duzy (male KV),ale stery (zwlaszcza wysokosci i kierunek) po wyrzucie zaczna dopiero pracowac jak model nabierze predkosci.Lotki wogole nie reaguja jeszcze

Czyli masz na to ok 1-2 s-jak wyrzucisz tak polecisz-bez mozliwosci konroli .To niezbyt dobra opcja.

 

Ciezka makieta nie nosi po wyrzucie tak jak klasyczny szybowiec.

Opory zbyt duze no i ta waga :?

U mnie dopiero zmiana silnika (wieksze obroty-wieksze KV) poprawila sytuacje.Model byl sterowny od momentu wyrzutu .

Zrobic-policzyc naped do lotu,nie jest problemem.Problem to start.

Czyli dobrac silnik nie do lotu-ale do startu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dolly tez cwiczylem.

Nawet za skretem kierunku (wpinany wtyk do szybowca)

To tylko na filmach tak prosto wyglada.

To juz latwiej i bezpieczniej strzelac go z gumy-delikatnie, a potem silnik.

Ta metoda akurat zdala egzamin,choc starty z ziemi na gumie to tez loteria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Nie wiem na ile Ci się przydają moje spostrzeżenia - latam taką poczwarką, hybrydą - skrzydła z Jantara 2 - 3500mm rozpiętości(F3J), kadłub z czeskiej starej "J". Napęd: Phasor 45/3, 4s A123, śmigło 13x10 Aeronaut. Całość do lotu waży 2800g. Na tym akumulatorze silnik bierze 30A, w 2-3 wciągu, jak się akumulator zagrzeje - dochodzi do 35A. Czyli statycznie coś koło 400W, na wale optymistycznie 300W. Modelu nie wyrywa mi z ręki ale lekko pchnięty leci (startuje) stabilnie. Nie startowałem nigdy w absolutnej ciszy... Jak dmucha ze 3m/s to daję delikatnie klapy i lotki w górę - w celu przyspieszenia. Ciągu statycznego ze 2 kg może będzie, ale raczej mniej. Gdybym mógł coś zmienić - to dołożyłbym ciągu statycznego. Tylko po to, żeby skrócić czas dojścia z prędkości 0 m/s do minimalnej, której potrzebuje mój model. Przez zwykłą analogię potrzebujesz coś koło 0,7-1kW. W tym wypadku "5060" to chyba dolna półka. Śmigła 18" potrzebujesz, tylko żeby nie kręciło 3-4 tys. obr. a 6,5 i więcej. Wtedy dostaniesz i prędkość. Sam przymierzałem się do Aligna 600 BL z przekładnią Heindrych 6,8:1zasilaną 6sA123. Taką jednostkę rozprowadza Horejsi. Przelicz ją sobie na Motocalc-u. To jest oczywiście napęd dla ubogich. Nie wiem jak z żywotnością ale łożyska w Axi też pozostawiają dużo do życzenia. W 2820 i 2826 nie wytrzymały nawet 5 godzin... Jeżeli model masz szybki, czy b.szybki to wózek odpada. Nie za bardzo sobie wyobrażam "delikatny" start za pomocą gumy 4,5 kg-owego modelu. Pozdrowienia - Jurek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.