Horhe Opublikowano 18 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2014 Natomiast co do pręta to osobiście sprawdzałem i ma mniejszą sztywność niż rurka. Hmm, a czy to nie jest tak, że pręt to nic innego jak rurka z wypełnieniem w środku? . Jakim cudem rurka jest sztywniejsza od pręta? Inaczej - pręt to rurka o grubości ścianki równej połowie jej średnicy, więc każda rurka o mniejszej grubości ścianki (innych nie ma) będzie miała mniejszą sztywność. No chyba, że mówimy o różnych materiałach lub ich strukturze, to może tak się zdarzyć oczywiście. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 18 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2014 Nie zupełnie. Pręt to włókna ułożone równolegle. Odkształcają się jednocześnie i nic ich nie podpiera. Rurka ma na całym obwodzie ścianki zawsze podlegającą ściskaniu przy dowolnym kierunku działania siły odkształcającej., czyli zachowuje się trochę jak profil zamknięty. Dlatego właśnie wymyślono profile konstrukcyjne, żeby uzyskać maksimum wytrzymałości przy minimalnym zużyciu materiałów. Wśród profili rurki są na poczesnym miejscu. Pręty, raczej na dole tabeli. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Xeo Opublikowano 19 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2014 Jakim cudem rurka jest sztywniejsza od pręta? To jest dokładnie odwrotnie, rurka jest sztywniejsza niż pręt. Wysłane z GT-N7100 przy użyciu Tapatalk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 19 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2014 Kochani, na Wydziale Mechanicznym politechniki uczyli mnie co innego. Przy tej samej średnicy zewnętrznej pręt jest sztywniejszy od rurki. Natomiast przy tej samej WADZE rurka jest sztywniejsza od pręta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Xeo Opublikowano 19 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2014 Tomku jakiś czas temu sprawdzałem w sklepie osobiście krzywą wycięcia pręta i rurki i pręt był sztywniejszy. Jak się jeszcze włoży jeden w drugi to sztywność gwarantowana. U mnie w Bixlerze miałem problem bo skrzydła latały i wyglądało to jakby leciał ptak a nie samolot. Po zmianie oryginalnej rurki 6mm na 7/6 mm + 6/4 mm sztywność jest na zadowalającym poziomie podczas lotów. Wysłane z GT-N7100 przy użyciu Tapatalk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Horhe Opublikowano 21 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2014 Nie zupełnie. Pręt to włókna ułożone równolegle. Odkształcają się jednocześnie i nic ich nie podpiera. Rurka ma na całym obwodzie ścianki zawsze podlegającą ściskaniu przy dowolnym kierunku działania siły odkształcającej., czyli zachowuje się trochę jak profil zamknięty. Przykro mi, ale argumentacja po prostu nieprawdziwa. W każdym zginanym kształcie, na przekroju można wyróżnić strefę ściskania i strefę rozciągania. Bez żartów Panowie. Wystarczy uruchomić troszkę wyobraźni i wiadomo, że pręt jest sztywniejszy . Tomek to dobrze ujął, a i Adrian napisał w ostatnim zdaniu dlaczego chętnie stosuje się rurki i tutaj pełna zgoda z mojej strony : Dlatego właśnie wymyślono profile konstrukcyjne, żeby uzyskać maksimum wytrzymałości przy minimalnym zużyciu materiałów. Wśród profili rurki są na poczesnym miejscu. Pręty, raczej na dole tabeli. Tym, którzy wątpią proponuję zrobić eksperyment myślowy, mianowicie weźmy do testów rurkę: 6/5 (taka jak w Pionierze) 6/4 (taka jak wkładają użytkownicy żeby było sztywniej) 6/3 (jeszcze grubsza ścianka) 6/2 (i jeszcze grubsza) Pytanie - która z nich będzie najbardziej sztywna? A teraz wypełnijcie ten otwór 2mm w ostatniej rurce. Czy rurka w magiczny sposób straci sztywność? To jest dokładnie odwrotnie, rurka jest sztywniejsza niż pręt. Tomku jakiś czas temu sprawdzałem w sklepie osobiście krzywą wycięcia pręta i rurki i pręt był sztywniejszy. Sebastianie, to jakie masz w końcu zdanie, bo już zgłupiałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Xeo Opublikowano 21 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2014 Zamotałem się, ale z moich testów wyszło że większą sztywność ma rurka węglowa vs pręt. ☺ Wysłane z GT-N7100 przy użyciu Tapatalk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kry Opublikowano 22 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2014 Pręt w osi ma materiał, który nie pracuje- warstwę neutralną. Dlatego jest nieoptymalnie stosować pręty w lotnictwie, bo zwiększamy masę modelu o elementy zbędne. Dlatego ludzie wkładają rurkę w rurkę, lub biorą zamieniają rurki na inne o tej samej średnicy z grubszą ścianką. Oczywiście przy zachowaniu rodzaju materiału:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 22 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2014 Pręt w osi ma materiał, który nie pracuje- warstwę neutralną. To prawda, ale pamiętajmy, że - mówiąc po inżyniersku - grubość tej warstwy wynosi zero Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kry Opublikowano 22 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2014 To prawda, ale pamiętajmy, że - mówiąc po inżyniersku - grubość tej warstwy wynosi zero Dokładnie, zgadzam się. Ale stosując metody numeryczne lub elastooptyczne możemy wyznaczyć optymalną średnicę otworu, która da nam zysk na sztywności i nie obciąży struktury. Kończę już marudzić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi