Jump to content

Piotr Berus / senior / Siemens Schuckert D III


piotrb
 Share

Recommended Posts

Witam

Zdecydowałem się wykonać model samolotu Siemens Schuckert D III  ponieważ zależało mi na zbudowaniu konstrukcji troszkę innej od wszystkich. Mam nadzieje że uda mi się udowodnić, że coś tak „pękatego” potrafi lataćJ

 

Historia

 

Siemens-Schuckert D.III był niemiecki myśliwiec jednomiejscowy zbudowanym przez Siemens-Schuckert Werke. Oblatany w I połowie 1917 roku dwupłatowiec posiadał silnik gwiazdowy  o mocy 118 kW (160 KM) W związku z licznymi awariami seryjne myśliwce trafiły do służby dopiero na początku 1918 r. Samolot ten miał najlepszą prędkość wznoszenia ze wszystkich myśliwców I wojny światowej (1 min 45 s na 1000 m, 3 min 45 s na 2000 m i 20 min na 6000 m). Zastąpiony został w ostatnim okresie wojny przez nowszy model Siemens-Schuckert D.IV, napędzany mocniejszym silnikiem Siemens-Halske Sh.IIIa o mocy 147 kW (200 KM). Ogółem wyprodukowano 200 samolotów wersji D.III i D.IV

Opis konstrukcji

Był to jednomiejscowy dwupłat konstrukcji drewnianej. Kadłub półskorupowy o przekroju kołowym pokryty sklejką, aluminiowa osłona silnika. Skrzydła dwudźwigarowe, konstrukcji drewnianej, kryte płótnem, zespolone słupkami drewnianymi i drutem stalowym. Śmigło czterołopatowe z kołpakiem. Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe Spandau LMG 08/15 7,92 mm umieszczone na grzbiecie kadłuba przed kabiną pilota.

·         Długość: 5,70 m

·         Rozpiętość : 8,43 m

·         Wysokość: 2,80 m

·         Powierzchnia nośna: 18,90 m²

·         Masa własna : 534 kg

·         Max. masa startowa : 725 kg

·         Prędkość maksymalna : 180 km / h

·         Pułap : 8000 m

·         Uzbrojenie: 2 x 7,92 mm (0,31 cala) LMG 08/15 karabinów maszynowych

 

post-15255-0-86773700-1410810860_thumb.png

 

A tak model zostanie pomalowany

 

 

Opis i zdjęcia pochodzą z Internetu – Wikipedia

post-15255-0-95418600-1410811339_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Witam po dłuższej przerwie:)

Nie wiele czasu do końca konkursu zostało więc zabrałem się do pracy

Prace rozpocząłem od sklejenia kadłuba

post-15255-0-52209000-1417160372_thumb.jpg

 

Do sklejenia pianki użyłem kleju UHU POR 

 

post-15255-0-44247400-1417160655_thumb.jpg

 

Następnie przystąpiłem do wycięcia steru wysokości i kierunku ze stateczników i do obróbki wyżej wymienionych elementów  tj. delikatnie zaokrągliłem narożniki nożykiem, oszlifowałem papierem 100 i wyprasowałem żelazka

 

post-15255-0-97509800-1417160899_thumb.jpg

 

post-15255-0-66419800-1417160934_thumb.jpg

 

post-15255-0-42273000-1417160972_thumb.jpg

 

post-15255-0-71749700-1417161004_thumb.jpg

 

Następnie wkleiłem wzmocnienia z prętów węglowych

 

post-15255-0-86387900-1417161318_thumb.jpg

 

Wyciąłem w kadłubie miejsce na stateczniki

 

post-15255-0-45322200-1417161418_thumb.jpg

 

Wkleiłem stateczniki w kadłub

 

post-15255-0-52545800-1417161569_thumb.jpg

 

W tym samym czasie trwały prace przy skrzydłach.  Polegały one na wycięciu nożykiem lotek, zaokrągleniu i wygładzeniu krawędzi tak jak zrobiłem to ze statecznikami. 

 

Skrzydła skleiłem klejem UHU POR

 

post-15255-0-44625200-1417162384_thumb.jpg

 

 


Wkleiłem w skrzydła wzmocnienia z prętów węglowych oraz serwada lotek. Lotki również wkleiłem na klej UHU POR

 

post-15255-0-68202700-1417164118_thumb.jpg

 

post-15255-0-47626900-1417164136_thumb.jpg

 

Żeby uzyskać odpowiedni kształt kadłuba ponacinałem i skleiłem przód kadłuba. Po wyschnięciu oszlifowałem papierem 100 i wyprasowałem

 

post-15255-0-34900200-1417163390_thumb.jpg

 

Wykonałem łoże ze sklejki 

 

post-15255-0-28380800-1417163298_thumb.jpg

 

Wyciąłem w kadłubie miejsce na pakiet

 

post-15255-0-72533300-1417163484_thumb.jpg

 

Z kawałka pianki epp przygotowałem łoże pod pakiet

 

post-15255-0-13466400-1417163627_thumb.jpg

 

post-15255-0-13246500-1417163651_thumb.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Witam

Dziękuję za radę. Rozwiązałem ten problem:) Ale o tym troszkę dalej:)


cd...

Wkleiłem łoże pod pakiet i wyprofilowałem kadłub

 

post-15255-0-86291000-1417382715_thumb.jpg

 

post-15255-0-99353300-1417382750_thumb.jpg

 

Przygotowałem wręgę pod serwa od steru kierunku i wysokości ze sklejki

 

post-15255-0-48707000-1417382899_thumb.jpg

 

Poprowadziłem bowdeny

 

post-15255-0-85701400-1417383057_thumb.jpgpost-15255-0-85701400-1417383057_thumb.jpg

 

post-15255-0-50706500-1417383084_thumb.jpg

 

 

Malowanie

 

W związku z bardzo wysokim poziomem konkursu postanowiłem zmienić malowanie. Jest to malowanie ze stycznia 1918 r. Posiada ono jeszcze „stare” krzyże i pełną obudowę silnika oraz nowy ster kierunku

 

Przygotowałem szablony ( wydruk z komputera przyklejony na taśmę dwustronną)

 

post-15255-0-37588100-1417383424_thumb.jpg

 

post-15255-0-66062800-1417383479_thumb.jpg

 

post-15255-0-00215600-1417383497_thumb.jpg

 

Skrzydła 

 

Żeby pomalować skrzydła przygotowałem szablony z twardego „śliskiego” kartony i nakładałem kolejno różne kolory farby

 

post-15255-0-98213000-1417383377_thumb.jpg

 

post-15255-0-82891000-1417383573_thumb.jpg

 

post-15255-0-50460100-1417383589_thumb.jpg

 

post-15255-0-08725100-1417383613_thumb.jpg

 

post-15255-0-82246400-1417383626_thumb.jpg

 

Dodałem kilka szczegółów pisakiem na kadłubie

Wkleiłem stery kierunku i wysokości na klej UHU POR

 

Efekt końcowy

 

post-15255-0-00649900-1417383865_thumb.jpg

 

Wkleiłem dolne skrzydło

 

post-15255-0-13640500-1417384173_thumb.jpg

 

i górne

 

post-15255-0-93364600-1417384238_thumb.jpg

 

post-15255-0-15542000-1417384276_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ze sklejki wyciąłem dodatkowy szczegół

 

post-15255-0-80001700-1417384844_thumb.jpg

 

Połączyłem lotki dolnego i górnego skrzydła

 

post-15255-0-21147500-1417384882_thumb.jpg

 

Podwozie wykonałem z płaskowników węglowych

 

post-15255-0-94824600-1417385036_thumb.jpg

 

post-15255-0-68150500-1417385068_thumb.jpg

 

Wsadziłem silnik i regulator

 

post-15255-0-42017100-1417385673_thumb.jpg

 

Wykonałem kołpak wykorzystując plastikowy kołpak kupiony w sklepie

 

post-15255-0-75050300-1417385527_thumb.jpg

 

post-15255-0-47386900-1417385555_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pierwszy lot

Pierwszy lot mam już za sobą. Strasznie wiało i nie były to najlepsze warunki do lotów.

Model okazał się bardzo szybki i zwrotny oraz odporny na uderzenia (miałem twarde lądowanie – ucierpiało tylko zawieszenia ale po chwili samolot był gotowy do walki)

 


Pierwsza walka

 

Pierwsza walka odbyła się zaraz po oblocie. Miałem trudnych przeciwników. Koledzy Tomek i Marek z Bierutowa byli gotowi walczyć w tak trudnych warunkach. Na marginesie Tomek również bierze udział w konkursie. Jego Pfalz D III okazał się trudnym przeciwnikiem dla mojego Siemensa. Filmowała moja żona swoim aparatem a nie kamerą więc jakość nie jest za dobra

 

 


Po pierwszej walce która była raczej walką z wiatrem postanowiliśmy zmierzyć się jeszcze raz bo co to za walka jak wszystkie taśmy są całe. Niestety operator nam zmarzł i zrobił sobie przerwę więc było bez kamerowania. Walka była od samego początku bardzo ostra i niestety przyniosła swoje żniwoL

 

post-15255-0-91187900-1417387789_thumb.jpg

 

post-15255-0-23128200-1417387819_thumb.jpg

 

post-15255-0-28975400-1417388367_thumb.jpg

 

 

 


Jeszcze kilka zdjęć gotowego modelu który został naprawiony po kraksie

Dołożyłem karabiny i pilota oraz skończyłem malowanie

 

post-15255-0-14694700-1417391181_thumb.jpg

 

post-15255-0-42802200-1417391211_thumb.jpg

 

post-15255-0-52335700-1417391249_thumb.jpg

 

post-15255-0-62836900-1417391291_thumb.jpg

 

Waga bez pakietu

 

post-15255-0-80023200-1417391320_thumb.jpg

 

Waga z pakietem

 

post-15255-0-14535800-1417391343_thumb.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.