prezes_wojtek Opublikowano 17 Października 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2014 Hej, Mam taką ładną turbinkę 70mm z nie za mocnym, ale dobrym inrunnerem (~160gram całość) generującą ~400 gram maksymalnego ciągu (a właściwie nacisku) zmierzonego przy 3S i 32A. Postanowiłem włożyć ją do samolotu na turbinę 64mm, bo ze względu na wagę EDFów 70mm (ponad kilogram) generowany ciąg może być już za mały. No i w oko wpadł mi Starmax F18 (~540g wagi RTF wg instrukcji) z ABC RC, który właśnie jedzie do mnie kurierem. Pytanie najważniejsze: Robił już ktoś coś takiego? Wygląda że wystarczy wybrać 3mm materiału na około turbiny, ale jak to zrobić ładnie i równo? Pytanie nie mniej ważne: Co z ogólna masą samolotu? 160g to pewnie ze 20g-30g więcej niż ma przeciętna turbina 64 z silnikiem więc wpłynie mi to na CG i ogólną masę samolotu. Przesunąć turbinę bliżej środka czy po prostu doważyć większym pakietem (czego chcę uniknąć)? Zgodnie z radami mądrych ludzi będę też chciał umieścić ESC w kanale dolotowym turbiny bo regiel YEP 30A z domontowanym radiatorem przy mocy maksymalnej będzie dawał 100% możliwości, więc znów masa idzie do tyłu. Jakie macie doświadczenia? Miałem nadzieję na jakiegoś poglądowego "jutjuba", ale nic nie mogę znaleźć… PS.: Z różnych powodów nie chcę iść w mocną elektrykę: 4S, regle 50A, duże pakiety itp. Chcę zostać przy 3S, 1200-1300mAh i YEPach 30A. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 17 Października 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2014 Ja bym rozłożył tak elektronikę, aby SC było dobre bez dokładania wagi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
prezes_wojtek Opublikowano 21 Października 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Października 2014 No i zaczeła się zabawa. Okazało się że F18 ze Starmaxa nie bardzo nadaje się na taka przeróbkę bo ma bardzo mało materiału w kadłubie - model jest napradę zrobiony na lekko. Udało mi sie wczoraj poszerzyć i przedłużyć miejsce na turbinę ale nie powiem żebym był zadowolony z efektu: turbina leży lekko krzywo, tu i uwdzie przebiłem sie na zewnątrz kadłuba chociaż wygląda że stywność konstrukcyjna nie została naruszona. Słowem: nie jest to taki proste jak się wydawało, brakuje jakiegoś sprytnego patentu żeby takie poszerzenie zrobić równo i osiowo (obrabiarka CNC w garażu?). Tyle dobrego że silnik jest ~10cm od CG i być może się uda wyważyć samolot bez dokładnia mu masy na dziobie / większego pakietu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
prezes_wojtek Opublikowano 1 Listopada 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2014 OK, przeróbka skończona i model po 2gim weekendzie latania. Lata GENIALNIE - każdemu polecam "rozwiercanie" EDFów na większy rozmiar "Makietowy" proces startu wygląda następująco: - pełna moc - ręce precz od apki (jak w prawdziwym F-18 pilot przy starcie z lotniskowca nie tyka drążka) - model po około 5 metrach sam odrywa sie od ziemi i wzosi pod kątem ~40stopni w górę - a potem przez 3min 30sek (pakiet 3S 1300mAh) uśmiech nie schodzi z twarzy... :) ...nadmiar mocy jest fantastyczny: GPS pokazał dzisiaj ~130kmk/h przy 3S, 37A i 375W. Mówimy tu o modelu z podwoziem stałym, reglem 30A i pakietem za 50zł Uwagi dla przyszłych pokoleń "rozwiercaczy": - zamiast 550g RTF wg. instrukcji model waży 730g RTF (ale w ogóle mu to nie przeszkadza: airframe F-18 jest naprawdę fajny) - 10g ołowiu na dziobie pokonało dodatkowe 50g masy turbiny i model bardzo ładnie szybuje bez prądu - trzeba mieć dobry patent i dobrze przemyśleć "rozwiercanie" - ja następym razem uśmiechnę się do kolegi który oferował usłgi CNC dla modelarzy bo ręczna robota jest dość ryzykowna: wycięty kształt nie jest idelnym okręgiem i powietrze przepływa zza turbiny do jej wlotu pomiędzy pianką a obudową turbiny. ...Może jakaś kształtka na przymiarkę? Może okleić obudowę turbiny papierem ściernymi i tak szlifować? CNC? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi