Skocz do zawartości

Przeróbka "odrzutowca" 64mm na turbinę 70mm


prezes_wojtek

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

 

Mam taką ładną turbinkę 70mm z nie za mocnym, ale dobrym inrunnerem (~160gram całość) generującą ~400 gram maksymalnego ciągu (a właściwie nacisku) zmierzonego przy 3S i 32A.

 

Postanowiłem włożyć ją do samolotu na turbinę 64mm, bo ze względu na wagę EDFów 70mm (ponad kilogram) generowany ciąg może być już za mały. No i w oko wpadł mi Starmax F18 (~540g wagi RTF wg instrukcji) z ABC RC, który właśnie jedzie do mnie kurierem.

 

Pytanie najważniejsze:

Robił już ktoś coś takiego? Wygląda że wystarczy wybrać 3mm materiału na około turbiny, ale jak to zrobić ładnie i równo?

 

Pytanie nie mniej ważne:

Co z ogólna masą samolotu? 160g to pewnie ze 20g-30g więcej niż ma przeciętna turbina 64 z silnikiem więc wpłynie mi to na CG i ogólną masę samolotu. Przesunąć turbinę bliżej środka czy po prostu doważyć większym pakietem (czego chcę uniknąć)?

 

Zgodnie z radami mądrych ludzi będę też chciał umieścić ESC w kanale dolotowym turbiny bo regiel YEP 30A z domontowanym radiatorem przy mocy maksymalnej będzie dawał 100% możliwości, więc znów masa idzie do tyłu.

 

Jakie macie doświadczenia? Miałem nadzieję na jakiegoś poglądowego "jutjuba", ale nic nie mogę znaleźć…

 

 

PS.:

Z różnych powodów nie chcę iść w mocną elektrykę: 4S, regle 50A, duże pakiety itp. Chcę zostać przy 3S, 1200-1300mAh i YEPach 30A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zaczeła się zabawa.

 

Okazało się że F18 ze Starmaxa nie bardzo nadaje się na taka przeróbkę bo ma bardzo mało materiału w kadłubie - model jest napradę zrobiony na lekko.

 

Udało mi sie wczoraj poszerzyć i przedłużyć miejsce na turbinę ale nie powiem żebym był zadowolony z efektu: turbina leży lekko krzywo, tu i uwdzie przebiłem sie na zewnątrz kadłuba chociaż wygląda że stywność konstrukcyjna nie została naruszona. Słowem: nie jest to taki proste jak się wydawało, brakuje jakiegoś sprytnego patentu żeby takie poszerzenie zrobić równo i osiowo (obrabiarka CNC w garażu?).

 

Tyle dobrego że silnik jest ~10cm od CG i być może się uda wyważyć samolot bez dokładnia mu masy na dziobie / większego pakietu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

OK, przeróbka skończona i model po 2gim weekendzie latania.

 

Lata GENIALNIE - każdemu polecam "rozwiercanie" EDFów na większy rozmiar :)

 

"Makietowy" proces startu wygląda następująco:

 - pełna moc

 - ręce precz od apki (jak w prawdziwym F-18 pilot przy starcie z lotniskowca nie tyka drążka)

 - model po około 5 metrach sam odrywa sie od ziemi i wzosi pod kątem ~40stopni w górę :)

 - a potem przez 3min 30sek (pakiet 3S 1300mAh) uśmiech nie schodzi z twarzy... :):):)

 

...nadmiar mocy jest fantastyczny: GPS pokazał dzisiaj ~130kmk/h przy 3S, 37A i 375W. Mówimy tu o modelu z podwoziem stałym, reglem 30A i pakietem za 50zł :)

 

 

Uwagi dla przyszłych pokoleń "rozwiercaczy":

 - zamiast 550g RTF wg. instrukcji model waży 730g RTF (ale w ogóle mu to nie przeszkadza: airframe F-18 jest naprawdę fajny)

 - 10g ołowiu na dziobie pokonało dodatkowe 50g masy turbiny i model bardzo ładnie szybuje bez prądu

 - trzeba mieć dobry patent i dobrze przemyśleć "rozwiercanie" - ja następym razem uśmiechnę się do kolegi który oferował usłgi CNC dla modelarzy bo ręczna robota jest dość ryzykowna: wycięty kształt nie jest idelnym okręgiem i powietrze przepływa zza turbiny do jej wlotu pomiędzy pianką a obudową turbiny.

...Może jakaś kształtka na przymiarkę? Może okleić obudowę turbiny papierem ściernymi i tak szlifować? CNC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.