Skocz do zawartości

Saito FG40


wdanilowicz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Poszukuję osoby która posiada wiedzę na temat obsługi silnika Saito FG 40. Próbowałem prztłumaczyć instrukcję obsługi. Tłumaczenie niestety wyszło mi z miernym skutkiem.

"

12. Docieranie

Docieranie jest ważną procedurą, którą należy przeprowadzić w celu zapewnienia optymalnego działania silnika. Musi być starannie przeprowadzone. docieranie ma na celu wstępną lubrykację i dopasowanie komponentów mobilnych z wykorzystaniem bogatej mieszanki paliwowej. W żadnym wypadku nie należy stosować ubogiej mieszanki, ponieważ może ona spowodować zakleszczenie/zatrzymanie nawet w czasie bezczynności lub przy niskich prędkościach. Na tym etapie nie ma potrzeby dopasowywania wolnej iglicy ponieważ jest już ona prawidłowo ustawiona, więc w czasie należy ustawić/wyregulować tylko główną iglicę.

Procedura

  1. Po napełnieniu zbiornika paliwa należy uruchomić silnik tak jak to opisano w punkcie 11  i przez 10 sekund utrzymywać go na niskiej prędkości.
  2. Otworzyć główną iglicę 2 obroty od tego stanu i użyć dźwigni przepustnicy, żeby całkowicie otworzyć zawór przepustnicy. W przypadku braku bogatej mieszanki paliwowej, należy dodatkowo otworzyć główną iglicę. Następnie pozwolić by silnik działał przez więcej niż 1 zbiornik [musi spalić paliwo więcej niż z 1 zbiornika]. Podczas tej wstępnej operacji nastąpi kontakt i dopasowanie każdej z części wewnątrz silnika. Tak więc należy zapewnić mieszankę paliwa na tyle bogatą, żeby silnik się nie zatrzymał. Na tym etapie nie należy się martwić brakiem płynnego działania.
  3. Ponownie napełnić zbiornik paliwa i uruchomić główną iglicę tak aby osiągnąć maksymalną i mniejszą prędkość (bogatszą) na zmianę około 5 razy. Następnie utrzymać tę wartość maksymalną długo stopniowo. Kiedy się już ustabilizuje, za pomocą dźwigni przepustnicy należy zmienić prędkość od niskiej do wysokiej kilkanaście razy, żeby sprawdzić reakcję (odpowiedź).Następnie pozwolić silnikowi działać przez 1 zbiornik (ilość paliwa w zbiorniku) utrzymując wysoką prędkość.
  4. Kiedy silnik działa już płynnie przy maksymalnej prędkości, docieranie naziemne jest już ukończone. Następnie należy ustawić  zbieracze zgodnie z opisem w punkcie 14 i gaźnik zgodnie z opisem w punkcie 13. Następnie należ pozwolić mu polatać przez 20 min przy zastosowaniu bogatej mieszanki by dokończyć proces docierania w powietrzu.

Również po dotarciu, należy uruchomić silnik na bogatej mieszance tak długo jak/ o ile nie ma to wpływu na lot.

Uwaga: We wczesnej fazie lotów należy wybrać odpowiednią wysokość tak aby bezpiecznie wylądować w przypadku gdyby silnik w powietrzu nagle przestał działać. Zapobiegnie to kolizji lub wypadku przy lądowaniu.

13. Regulacja gaźnika.  Ponieważ silnik gazowy ma wąski zakres paliwa lotniczego dopasowanie iglic jest bardziej wymagające niż w przypadku silnika z zapłonem (zapłonowego). Obie iglice zachodzą na siebie nieznacznie więc po regulacji należy balans/równowagę wartości maksymalnej [chyba chodzi o prędkość] i odpowiedzi [reakcji]. Zasadniczo gaźnik powinien najpierw osiągnąć wartość maksymalną poprzez wyregulowanie głównej iglicy, następnie w czasie działania w bezczynności [na jałowym biegu] wraz z zaworem przepustnicy i wolną iglicą. (Jeśli wartość maksymalna nie zostanie „dobrze/na pewno” uzyskana, regulacja jałowa [w czasie bezczynności] będzie trudna i nieustabilizowana.)

Wolna iglica ma być tak ustawiona aby utrzymać 1800-2100 obr/min przy ustawieniach producenta dla bezczynności.

  1. Po zatankowaniu należy uruchomić silnik jak opisano to w punkcie 11 tak by działał przez 1 min w „bogatych warunkach.” Następnie za pomocą dźwigni przepustnicy całkowicie otworzyć zawór przepustnicy.
  2. Ostrożnie dochodzić do wartości maksymalnej przekręcając/obracając główną iglicę przy pomocy pręta/drążka regulacji jednocześnie obserwując tachometr i dźwięk wydechowy [z rury wydechowej].
  3. Następnie ostrożnie zamknąć zawór przepustnicy aż do chwili gdy silnik będzie działał stabilnie przy rotacji w stanie bezczynności 1700 obr/min za pomocą wolnej iglicy z prętem/drążkiem. (Podczas lotu jest raczej stabilny przy minimalnie podwyższonym ustawieniu w czasie bezczynności/[pracy na biegu jałowym].) Optymalne skład mieszanki powietrze-paliwo dla niskich prędkości zależy od stylu lotu. Przeważnie skala lotu (scale flight) wymaga stabilności przy niskich prędkościach, więc preferowane są ubogie warunki [mieszanki]. Z drugiej jednak strony, loty akrobatyczne wymagają natychmiastowych reakcji od wolnych do szybkich dla których lepsze są bogatsze warunki [mieszanki].
  4. Gdy zostanie  już wyregulowana faza działania w bezczynności, stopniowo należy otworzyć całkowicie zawór przepustnicy. Jeśli  obroty stają się zbyt wolne lub nagle wzrasta ich ilość, należy ostrożnie ustawić wolną iglicę aż do momentu gdy liniowo wzrośnie  liczba obrotów na minutę od bezczynności do wartości maksymalnej poprzez precyzyjne dostrajanie.
  5. Po wykonaniu regulacji opisanej w punkcie (4) powyżej, należy szybko przeprowadzić proces od bezczynności do wartości maksymalnej. W przypadku gdy pojawiają się opóźnienia w osiągnięciu wartości maksymalnej nawet gdy zawór przepustnicy jest całkowicie otwarty, należy precyzyjnie dostroić główną głowicę i wykonać tę samą operację. Ostrożnie powtórzyć to dostrajanie i  sprawdzić reakcję odpowiedź) aż odpowiedź (reakcja) się poprawi.

Wskazówka do regulacji gaźnika: ustawić wolną iglicę nieznacznie (niezbyt mocno) do pracy na mieszance ubogiej o ile silnik nie zatrzymuje się kiedy szybko otwiera się /jest otwierany zawór przepustnicy od wartości niskich do wysokich.

Dla głównej iglicy, bogata mieszanka, o ile nie wpływa na jakość lotu, przedłuża żywotność silnika. Optymalne dostrojenie może być różne w różnych warunkach,        zależy np. od pogody, jakości oleju, podpory [?] itp.  Podczas lotów należy przeprowadzać precyzyjne dostrajanie tak aby przejście niski-średni-wysoki najlepiej pasowało do samolotu.

            14. Działanie, konserwacja i dodatkowe informacje.

  1. Po zakończeniu dostrajania naziemnego lub pracy silnika przez 1 godzinę, należy wyregulować luki zbieraczy [? Tj. luz/odstępy/prześwit] stosując następującą procedurę by zrekompensować wstępne zużycie, gdy silnik jest zimny (ilustracja nr 10).

Regulacja popychacza

                  Blisko zera, bez ograniczenia                      Nie wolno wprowadzać przez lukę

                  Miernik (limit 0,1mm)

         

 (a) Wyjąć zatyczkę/korek i wahacze rakiety [rakietowe] z cylindra

(B) Ręcznie przekręcić podporę/podstawę do przodu aż ramię wahacza wejściowego/wejścia zatrzyma się. Następnie przekręcić wahacz tak aby tłok znalazł się w pozycji TDC (w górnym martwym punkcie) suwu sprężania.

© zastosować załączony klucz i klucz sześciokątny klucz do regulacji luk/odstępów do zera (zlikwidowania ich) w takim zakresie, by występowało sprężanie/kompresja. Jeśli luka/odstęp jest mniejsza od 0, zawór musi być we wszystkich fazach tak aby nie pojawiła się kompresja (wtedy w celu zresetowania należy poluzować śrubę).

Po regulacji należy umieścić świecę zapłonową i przekręcić wahacz do przodu aby sprawdzić czy kompresja jest wystarczająca.

(d) Po sprawdzeniu luki/odstępu, bezpiecznie (ale nie nazbyt mocno) przykręcić nakrętkę zabezpieczającą.

 

W przypadku silników samochodowych, robi się małą lukę/odstęp, żeby popychacze absorbowały wydłużanie (?) zaworów. Jednakże dla silników SATIO  luka staje się większa podczas działania z powodu ekspansji termicznej cylindra (wykonanego z aluminium. Dlatego należy ustawić lukę jak najbliżej zera gdy silnik jest zimny.

Uwaga: Okazjonalnie należy sprawdzić lukę popychaczy stosując następującą procedurę. Gdy załączony miernik (limit/granica t=0,1mm) ma być włożony, luka musi być powiększona ponad dopuszczalny limit. Należy to wyregulować tak, aby osłabić [zmniejszyć] lukę.  Luka popychacza jest jednym z najważniejszych czynników w konserwacji silników czterosuwowych. Luka popychacza została nadmiernie powiększona zostanie osłabione, może  spowodować słabsze działanie silnika bądź spowodować inne problemy.

 

  1. Tuż po uruchomieniu silnika, należy wykonać „rozgrzewkę” z bogatą mieszanką przez ok. 1 minutę i tuż przed zatrzymaniem należy pozwolić by działał przez minutę w bezczynności aby się mógł schłodzić.
  2. Przy zatrzymaniu silnika, po ostatnim locie w danym dniu, należy upewnić się, żeby odciąć dopływ paliwa  i usunąć paliwo z gaźnika. Należy również usunąć paliwo ze zbiornika i przechowywać je z należytą starannością.
  3. Ponieważ paliwo zawiera więcej niż 5%  ropy, czasem zawór wydechowy staje się matowy/brudny od węgla lub osadów zwłaszcza w zimnie. Należy wtedy wyłączyć (???!!!!tak naprawdę pisze, wydaje mi się, że raczej powinno być ‘włączyć’, bo to uruchamianie)  włącznik zapłonu i wprawić w ruch obrotowy podporę/podstawę za pomocą startera/rozrusznika elektrycznego. Po rozcieńczeniu oleju w ten sposób należy usunąć paliwo z wnętrza gaźnika i silnika. Dzięki temu zawór porusza się płynnie.

Albo usunąć przykrywę wahacza i zastosować środek w sprayu przeciw rdzy do zaworu wydechowego. To także jest skuteczna metoda.

  1. Lubrykacja tłoka, podłączanie pręta, łożyska albo przekładni puszkowej (???) jest lubrykacją nadmuchiwaną, w czasie której ropa zawarta w paliwie przechodzi do skrzyni korbowej z luki/odstępu znajdującej się pomiędzy cylindrem a  tłokiem. Dlatego też na żywotność silnika wpływają właściwości paliwa.

 

O ile procedura docierania jest w miarę zrozumiała o tyle sposób regulacji zaworów niestety nie.

Proszę o prady jak uruchomić oraz eksploatować ten silnik.

 

pozdrawiam

Włodek D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To z jakiegoś translatora?  :wacko:

Nie to nie jest tłumaczenie z translatora. Starałem się to przetłumaczyć ale wyszło jak wyszło.

Luz na zimnym silniku większy niż 0 a mniejszy niż 0,10 mm (0,004") z naciskiem na mniejszy

Mam na wyposarzeniu silnika jeden przymiar 0,10 mm rozumie że ma wchodzić w szczelinę ciasno tak?

Luz na zimnym silniku większy niż 0 a mniejszy niż 0,10 mm (0,004") z naciskiem na mniejszy .

Mam jescze pytanie regulację przeprowadzamy na wykręconej świecy?

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprężyna w Saito  na zaworze to nie sprzęzyna taka jak w C330 Ursusie.

Wciskając ciasno mozesz po prostu zawór otworzyc i nie mieć wcale luzu, ale na siłe wejdzie .

Jak wsuwasz szczelniomierz, to czujesz czy trze o metal, czy "pływa" na oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.