mati1988k Opublikowano 10 Maja 2008 Opublikowano 10 Maja 2008 Na gg coraz częściej piszą do mnie ludzie chcący zająć sie modelarstwem. Nie znają oni jednak podstaw działania samolotu dlatego postanowiłem napisać taki oto artykulik . http://www.gorzow.mm.pl/~mati1988k/modelarstwo/jakdziala.html
Gość miszczu Opublikowano 21 Maja 2008 Opublikowano 21 Maja 2008 fajnie ;] wreszcie mam link dla znajomych którzy chcą zacząć z RC
spiderok Opublikowano 22 Maja 2008 Opublikowano 22 Maja 2008 Świetny opis bardzo pomocny zawsze myliły mi sie te wszystkie strony dzieki za link pozdro
Marcus Opublikowano 22 Maja 2008 Opublikowano 22 Maja 2008 Wspaniały artykuł. Wszystko przyjemnie się czyta i dobrze rozumuje. Gratulacje
ac_schnitzer Opublikowano 23 Maja 2008 Opublikowano 23 Maja 2008 witam przeczytalem artykul i jestem bagatszy o jakies tam doswiadczenie, ale mam kolejna prosbe, czy ktos z was, doswiadczonych modelarzy, moze napisac po kolei z czego sklada sie kazdy model tak lopatologicznie, zeby kazdy mlody mogl to zrozumiec ? chodzi mi dokladnie o wyposazenie modelu w sprzet RC. Najlepiej z jakimis obrazkami, ze to jest serwo, to odbiornik itd. troszke wiem jak co wyglada, ale nie mam pojecia jak to sie podlacza do siebie, ile musi byc akumulatorow i takie tam proste pytania. z gory dziekuje Przemek
Grzechu Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Mogę pomóc, doświadczony nie jestem, bo niedawno oblatałem pierwszy model, ale wiem co i jak Opiszę napęd trójfazowy (bezszczotkowy, bo w silniki szczotkowe nie warto już inwestować) (Zdjęcia z modele.sklep, rcsklep i UH) Na początku potrzebujesz nadajnika, najlepiej na 35mhz lub gdy masz fundusze na 2,4ghz nie mniej niż 4 kanały, nie więcej niż... Cię stać Ta na zdjęciu to kombajn, zawiera mixery, komputer, takie są zalecane, choć jak nie wiesz czy Cię modelarstwo wkręci to można kupić prostą 4-kanałową Mamy nadajnik, to potrzebujemy odbiornika, na takiej samej częstotliwości (np. 35mhz) jak nadajnik. Ten na zdjęciu ma 5 kanałów, czyli możemy sterować obrotami silnika, wysokością, kierunkiem, lotkami + coś jeszcze (podwozie, światła, dym i inne bajery) Aby połączyć nadajnik z odbiornikiem konieczne są kwarce, w zależności od tego jak mamy odbiornik z pojedyńczą lub podwójną przemianą, częstotliwość taka sama, np. 35mhz Teraz model, potrzebny silnik (najlepiej bezszczotkowy), na zdjęciu taki najtańszy "dzwonek", jak widać ma 3 kabelki Kolejny element to regulator do bezszczotek Pakiet, najlepiej Li-pol, dla początkujących polecane są 2 rodzaje, 2s i 3s (czyli 2 cele i 3 cele). pakiet oprócz 2 grubych kabli do zasilania (o czym niżej) ma też wtyczkę z 3 lub 4 cienkimi kabelkami, to do ładowarki/balancera Oto pakiet z 2 celami A to 3 cele pakiet 2s ma 7,4V, zaś 3s ma 11,1V, moim zdaniem lepiej inwestować w 3s Teraz Serwa, czyli to dzięki czemu sterujemy modelem Serwa mini, o wadze około 10g, można je kupić od 15zł w górę za sztukę, do małych modeli, trenerków, niedużych akrobatów itp A to standardowe, ciężkie, około 30- 40g i więcej, np. do spalin i dużych akrobatów Są też serwa cyfrowe, ale po co w głowie mieszać Na koniec ładowarka do lipoli Najtańsza, polecana przez innych to E-sky, zasilana z akumulatora samochodowego bądź z zasilacza sieciowego. Ma ona 2 wejścia, pod 2s i 3s To wszystko by pierwszy model uruchomić Zamiast bawić się w składanki nadajnika, odbiornika, kwarców, serw, można kupić zestaw, np. http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=206 (ten akurat ma standardowe serwa, trzeba szukać z mini serwami) A teraz jak to połączyć... 1. Od regla idą 3 kabelki i od silnika 3 kabelki, więc je łączymy ze sobą (złączami Gold 2mm lub 3,5mm), obojętnie jak, w razie gdyby silnik kręcił w drugą stronę wystarczy 2 obojętnie które kabelki ze sobą zamienić 2. Od regla idą z drugiej strony 2 kabelki, od pakietu idą też 2 kabelki, te grubsze (nieraz fabrycznie z wtyczką, nieraz gołe), więc te kabelki ze sobą łączymy (tylko uwaga na + i -) 3. Od regla idzie też wtyczka z cienkimi kabelkami, takie same idą z serw także. Je podpinamy do odbiornika, na rysunku niżej masz zaznaczone numery kanałów, może być tak, może być odwrotnie, ale najczęściej podpisane jest na odbiorniku) Regulator koniecznie(!) podpinamy pod 3 kanał, Lotki pod 1, wysokość pod 2, a kierunek pod 4 Załączam rysunek: No to z grubsza opisane, pytaj w razie czego
profesorek92 Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Noo.. gratulacje Grzechu ! To się nazywa dobrze opisać. Moim zdaniem Twój post powinien (po ewentualnych poprawkach) zostać przyklejony. Miałem taki sam problem na początku - co gdzie podłączyć. Proszę o rozpatrzenie wniosku przed moda
Adam P. Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Pierwsza poprawka: Regulator koniecznie(!) podpinamy pod 3 kanał To zależy od producenta nadajnika Przykładowo w graupnerze jest to kanał 1.
ac_schnitzer Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 noooo ladnie pieknie, dziekuej w imieniu wszystkich mlodych modelarzy ktorzy zaczynaja dopiero zabawe. ale mam 1 pytanie, jak jest zasilany odbiornik ??
Adam P. Opublikowano 24 Maja 2008 Opublikowano 24 Maja 2008 Opcja 1: Poprzez BEC regulatora(z baterii napędowej-elektryki) opcja 2: Oddzielna bateria(szybowce, modele spalinowe)
mati1988k Opublikowano 25 Maja 2008 Autor Opublikowano 25 Maja 2008 Właśnie przymierzam sie do napisania właśnie podobnego artykułu ale bardziej rozwiniętego jak napisze dam znać
Marcus Opublikowano 25 Maja 2008 Opublikowano 25 Maja 2008 I ja chciałbym pytanko jedno zadać. Jeśli aparatura jest w Mode 2 to podłączenia są takie same jak w Mode 1? Jeśli nie, to w jakim Mode jest ten rysunek? :?: :oops:
Marcus Opublikowano 25 Maja 2008 Opublikowano 25 Maja 2008 Rozumiem, i przepraszam za to pytanie :mrgreen:
throd Opublikowano 30 Maja 2008 Opublikowano 30 Maja 2008 Mati fajnie to wszystko rozpisales. Dobrze oddales zasade sterowania platowcem tylko jedna uwaga. Nalezalo by jeszcze opisac zaleznosci miedzy tymi elementami sterowania bo przeciez nie dzialaja praktycznie w odosobnieniu. Co mam na mysli? A no to ze dodenie gazu wplywa ni etylko na przedkosc ale i na wznoszenie a ster wyskosci na malej mocy moze niw wprowadzic samolotu we wznoszenie a tylko zmniejszyc predkosc i nadac wiekszy kont natarcia itd. ale to juz wyzszy poziom wiedzy. Chodzi mi o to aby zdac sprawe poczatkujacym ktorzy nie znaja sie na fizyce lotu iz dzialanie jednym elementem powoduje takie zmiany w pzebiegu lotu ktore wymagaja rownoczesnej ingerencji innych elementow.
mati1988k Opublikowano 30 Maja 2008 Autor Opublikowano 30 Maja 2008 No dobry pomysł Chwilowo nie mam czasu bo mam sesje i jeszcze robie kurs na szybowce (w końcu !! Jupi ) ale myślę że napiszę jakiś artykulik osobny o lataniu i tych wszystkich rzeczach o których pisałeś.
areczek93 Opublikowano 8 Czerwca 2008 Opublikowano 8 Czerwca 2008 Grzechu - w swoim artykule nie napisałeś jeszcze o popychaczach i o tym jak to sie dzieje że serwo porusza sterami lotkami itp - ja z tym kiedyś miałem problem...
Grzechu Opublikowano 9 Czerwca 2008 Opublikowano 9 Czerwca 2008 ja nie pisałem artykułu.. kolega nie wiedział z czym się je ELEKTRONIKA to mu pomogłem
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.