Skocz do zawartości

[U] Speed 400 Aero - dwg


arek1989
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu szukałem planów Speeda 400 Aero w innej wersji niż pdf. Dużo wygodniejsze dla mnie jest wydrukowanie planów na ploterze, niż sklejanie wielu kartek A4. Do tego potrzebowałem wersji dwg. Znalazłem chyba oryginalny projekt stworzony w TurboCadzie. Przekonwertowałem do do AutoCada i wprowadziłem kilka poprawek. Oryginał rysowany był w jednostkach imperialnych, dlatego na początek przeskalowałem go do systemu metrycznego. Wiązało się to z kosmetycznymi zmianami. Np. 1/8" cala po przeliczeniu daje 3.175mm. Rysunek był dla mnie bardziej estetyczny, gdy zmieniałem 3.175mm na 3mm.Są to pomijalne różnice, ale nawet sprawnie udało mi się je wyczyścić.

Skorygowałem także odległość między lewym i prawym skrzydłem. W oryginale jest błąd i zostaje spora szczelina między kadłubem i skrzydłami.

Poprawiłem także wnękę w kadłubie przewidzianą na skrzydło. Autor do czoła dźwigarów (w części znajdującej się w kadłubie) zaleca przyklejenie sklejki 2.5mm. Na rysunku pojawia się jednak wymiar 1.5mm. Usunąłem tę rozbieżność, aby uniknąć dodatkowego szlifowania w celu spasowania elementów.

Czytając relacje zdecydowałem się na żeberka z balsy 1.5mm zamiast 0.8mm. Aby je trochę odchudzić i zbliżyć się wagowo do oryginału, zakładam ich ażurowanie.

Są to plany wykonawcze. Jeśli w czasie budowy zauważę potrzebę modyfikacji, naniosę je na wersję powykonawczą.

 

Przeglądając różne relacje spotkałem się z kilkoma uwagami do Speeda. Może uda je się tu wyjaśnić czy warto je uwzględniać.

1. Wzmocnienie kadłuba w miejscu mocowania skrzydła i tuż za krawędzią spływu. W jaki sposób najlepiej wykonać takie wzmocnienie?

2. Wydłużenie przedniej części kadłuba w celu łatwiejszego wyważenia.

3. Wzmocnienie stateczników.

 

Ostanie pytanie dotyczy materiału na żeberka. Waham się między średnio-twardą balsą firmy Panama i średnio-miękką balsą firmy Graupner Andino. Co jest lepszym wyborem?

Ponadto byłbym wdzięczny za wszelkie zdjęcia z budowy tego modelu. Niestety ale większość relacji zawiera już nieaktywne linki do zdjęć. Mocno interesują mnie różne sposoby wklejania zawiasów/łączenia powierzchni ruchomych.

 

Wszelkie uwagi mile widziane.

Speed 400 Aero.dwg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.