Jump to content

SAITO FG-19R3


SiM
 Share

Recommended Posts

Witam

Na święta stałem się szczęśliwym posiadaczem silnika saito Fg-19r3, jest to moja pierwsza benzynka i nie bardzo wiem jaki olej stosować i z jakim paliwem go mieszać (95, 98 może jakiś v-power?)W instukcji pisze jedynie "commercial regular gasoline"  Przeczytałem temat o podobnym ale większym silniku saito fg-60r3 koledzy pisali tam o oleju Motul 800 jednak w necie znalazłem głównie negatywne opinie na jego temat i teraz sam już nie wiem.

Od około 4 lat posiadam żarowy saito 82 i nie ma z nim najmniejszych problemów myślę że i z tym nie będzie po odpowiednim dotarciu.

Zalecenia producenta to mieszanka na początek 1/15, śruba wolnych obrotów odkręcona 7-8 wysokich o 1 , po odpaleniu zwiększanie dawki i całkowite otwarcie przepustnicy, potem dalsze zwiększanie dawki paliwa aż silnik zdławi się do 4000 prm i tak dwa tankowania jednak nie napisali jaka pojemność baku żeby było śmieszniej. Śmigło  APC14x6

Myślę że sobie poradzę jednak najbardziej zależy mi na informacji jakie paliwo i olej

 

Pozdrawiam

SiM

Link to comment
Share on other sites

Witaj Sebastianie

Nie zgodzę się z tymi opiniami odnośnie Motula 800, 100% syntetyk, używany przeważnie w 2T motocyklach rajdowych. Uważam, że jest to jeden z najlepszych olejów dostępnych na naszym rynku. Używam go także w swoich Mvvsach 50. Oznaczenie benzyny "regular" oznacza naszą zwykłą 95 bezołowiową. I tak większość benzyny w Polsce jest z Orlenu czy Lotosa. Napisali "regular" ponieważ w wielu regionach świata np. w Ameryce Płd (Brazylia) używana jest powszechnie benzyna z 20% dodatkiem bioetanolu. A instrukcja drukowana jest jak wiadomo na cały świat.

Na dotarcie mieszanka 15:1 a nie 1/15, 50 ml oleju na 1000 ml benzyny, 1/15 to 67 ml w litrze.

Taka mieszanka jest na dotarciu później nie mniej jak 20:1. Jeśli nie jesteś pewien co do pojemności użyj zbiornika 750 ml, w 60 proponują 1 litrowy. Na dotarcie nie zaszkodzi.

Swoja drogą dość okrojona ta instrukcja, wspomóż się więc instrukcją od "większych braci" - za wyjątkiem oczywiście ustawień iglic.

Pozdrawiam

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Witaj Sebastian,

 

Może gdzieś się nawet spotkaliśmy na jednym z pikników w Raciborzu bo ja latam z chłopakami w Rybniku.

Na Motulu lata chyba większość w Rybniku i to głównie Ci, którzy w sezonie mają dziesiątki wylatanych godzin i z tego co wiem to sobie go chwalą.

Dodatkowo ja zdecydowałem się na niego, gdyż wg relacji z większości forów dotyczących czterosuwowych benzyn Saito był on w grupie olejów zostawiających najmniej nagaru i osadów w silniku, a to ma kolosalne znaczenie dla poprawnej pracy zaworów. Przy tak sporej zawartości oleju jaką zaleca Saito trzeba wybrać olej, który będzie zostawiał najczystsze wnętrze silnika, bo przecież nie będziesz co 5 godzin rozkręcał 3 cylindry aby wyczyścić gniazda zaworowe itp...

 

Jeśli jesteś zainteresowany to wykonuję tłumiki pierścieniowe do tych silników, które dają piękny dźwięk, poprawiają nieco parametry pracy i ułatwiają zagospodarowanie przestrzeni pod maską silnika, a dodatkowo nie ma problemu z urywającymi się z czasem od drgań wydechami jakie dodaje Saito w komplecie.

Pogadaj z Tomkiem z posta powyżej - w tym tygodniu otrzymał taki tłumik do swojego FG60R3.

Z FG19R3 musiał bym zdjąć wymiary, bo nie miałem go jeszcze u siebie, ale z Raciborza do mnie nie jest tak daleko, żebyś nie mógł wpaść na kawę w sobotę :-)

 

Pozdrawiam

 

Łukasz


Zapomniał bym o jeszcze jednej ważnej kwestii - Tomek ma rację - tylko bezołowiowa 95. Można na upartego 98, ale to niewiele zmienia.

 

O wynalazkach typu V-power i inne super paliwa zapomnij bo przedobrzysz. Tego typu benzyny posiadają część dodatków, które są w niej rozpuszczone a pierwotnie występują w postaci stałej.

W cienkich kanalikach gaźnika np. dysze rozpylacza itp. pozostaje po odparowaniu takiego paliwa cienki film, który w najlepszym przypadku po pewnym czasie zyskuje taką grubość, że utrudnia regulację silnika, w najgorszym powoduje konieczność naprawy silnika.

 

Pozdrawiam raz jeszcze

Link to comment
Share on other sites

Ponoć nie zaczyna się od więc.

A więc: jakość wykonania to rewelacja, dotyczy to każdego elementu, począwszy od nakrętek, bosych końcówek po luty i pasowanie. To co napisane i sfotografowane - to dostajesz. Chcesz Keleo kupuj, ale ja poleciłbym Tobie produkt Łukasza. 

I jeszcze jedno, drobna a jakże ważna rzecz - profesjonalna instrukcja - mówię poważnie.

Jedyny problem i przyczyna reklamacji to brak logo producenta  ;)

Serdecznie

T

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję panowie za zainteresowanie tematem.

Nad wydechem będę myślał choć na chwilę obecną oryginalne rurki wpasowały się wyśmienicie pod maską i to tylko przy wstępnym dopasowaniu. Silnik przymierzony też pasuje idealnie, troszkę się martwię czy nie będzie nieco za słaby do modelu o masie 5,6kg do lotu. Producent nie podał osiąganego ciągu statycznego przez ten silniczek ale jestem dobrej myśli. Mój żarowy saito 82 miał podane 3,3kg w maksie tym czasem model 3,8 kg targa pionowo w górę bez najmniejszych problemów.

Łukasz na kawę chętnie wpadnę a na pikniku musieliśmy się widzieć innej opcji nie ma.

 

Jeszcze jedno prytanie odnośnie benzynek czy one też tak paskudnie brudzą olejem z wydechu?

 

 

 

post-17332-0-27014400-1453391772_thumb.jpg

post-17332-0-60317200-1453391778_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sebastian,

 

Mam nadzieję że docierał będziesz mimo wszystko na stanowisku a nie w tym modelu.

Są ku temu przynajmniej 3 powody:

 

1) na stanowisku silnik będzie miał nieco lepszy opływ powietrza podczas docierania

2) podczas docierania sposobem podanym przez Saito silnik wypluje niemiłosiernie dużą ilość czarnej mazi z oleju, niespalonego paliwa itp. - będziesz miało go wszędzie.... (potem jak dojdziesz do finalnej regulacji będzie go znacznie mniej, ale nie tak mało jak w dwusuwach, gdzie proporce są 30:1 do nawet 50:1. Benzyny nie wypluwają tyle oleju, bo w mieszance jest go mniej ale olej za to jest czarny a nie taki czysty jak z "metanolowców"

 

3) trochę potrwa zanim ten silnik się ułoży - minimum 3 godziny, a to niepotrzebne obciążenie drganiami dla modelu, tym bardziej, że mocno przelany silnik będzie nim konkretnie telepotał

 

Pamiętaj , aby w modelu zamocować obejmę trzymającą rurki wydechu do kadłuba jakimś uchwytem z płaskownika aluminiowego. Jak to zostawisz "luzem": to więcej niż pewne, że bardzo szybko wydechy "odmaszerują". Te rurki lubią pękać od drgań.

 

Pozdrawiam

 

Łukasz

Link to comment
Share on other sites

Łukasz,

 

Tak silnik będzie docierany na stanowisku, nie ma mowy o robieniu tego w modelu choć jeszcze tydzień temu myślałem że tak właśnie zrobię. Planuję  że nastąpi to w przyszłym tygodniu. Oczywiście postaram się zamieścić filmik

Z rurkami i obejmą dostrzegłem problem i już się nad nim zastanawiałem, ale jeśli popękają to na pewno zgłoszę się do ciebie po nowy wydech  :D

Na chwilę obecną wszystko jest tylko lekko palcami poskręcane celem spasowania.

 

Pozdrawiam

Seba

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wreszcie nastał ten dzień że udało się odpalić, wstępnie dotrzeć i ustawić silnik. 

 

Ze spostrzeżeń to

1. Sinik odpalił dopiero jak śruba wolnych obrotów była wykręcona o 8,5 obrotu (producent zaleca 7-8) a śruba wysokich obrotów 1,4 obrotu (producent zaleca 1)

2.Po odpaleniu silnik należy wprowadzić na maksymalne obroty po czym zdławić paliwem do 4 tyś  nie udało się tego zrobić śróbą wysokich obrotów nawet jeśli była odkręcona na max silnik kręcił się w okolicach 7tyś dopiero odkręcenie śruby wolnych obrotów o kolejne 2 spowodowało odpowiednie przelanie ślinika.

3. Górny  cylinder nagrzewa się zdecydowanie bardziej od pozostałych po wypaleniu pierwszego baku sprawdzałem luzy na zaworach i na tych z górnego cylindra nie było śladów oleju wiec dałem tam kilka kropli skręciłem i tak już docierałem do końca jednak cylinder dalej nagrzewał się bardziej.

 

Jest i filmik, kiepskiej jakości i niewiele na nim widać, no ale jest.

 

Pozdrawiam

Seba

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wczoraj udało mi się przetestować silnik w modelu i niestety jest średnio, silniki wykazuje ledwo 4 kg ciągu statycznego na śmigle 14x8 na 15x8 ledwo 3  na 14x6 też koło 4 może minimalnie ponad 4, przy czym z oprzyrządowaniem i bateriami waży prawie 2 kg

 

Może po pierwszych kilku lotach jeszcze trochę się dotrze i będzie nieco  lepiej ale na razie jest jak jest, moc na poziomie Saito 82 który waży 3 razy mniej.

 

Są też pozytywne cechy, a mianowicie niesłychana kultura pracy zero drgań i relatywnie cichy bardzo przyjemy dla ucha dźwięk. A z drganiami to naprawdę mnie zaskoczyło, w modelu chodzi prawie jak elektryk, naprawdę super.

 

Pozdrawiam

Seba

Link to comment
Share on other sites

Wykonałem jedynie testy naziemne, musiałem sprawdzić jak to wszystko działa przed wyruszeniem na lotnisko, czy coś się nie rozkręca, czy nie będzie kłopotów z odpalaniem itp.

Nie robiłem żadnych kierownic do chłodzenia jednak po testach naziemnych to rozważam, mam wrażenie że silnik w modelu nagrzewa się zdecydowanie za bardzo a wcale jakoś wybitnie długo nie pracował. Druga sprawa że kratownica to pewnie kolejne 50g a model i tak już jest dość ciężki.

 

Pozdrawiam 

Seba

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.