Rafal B. Opublikowano 8 Lipca 2008 Opublikowano 8 Lipca 2008 A kąta nie miałem bo SW było za bardzo w gorze...mój błąd W sensie zaciągnięty?
Rekrut:) Opublikowano 8 Lipca 2008 Autor Opublikowano 8 Lipca 2008 Tak.Był nad skrzydłem tak jakby :?
Rafal B. Opublikowano 8 Lipca 2008 Opublikowano 8 Lipca 2008 Może zrób rysunek bo ja nadal nie wiem co chciałeś powiedzieć. Czy pod pojęciem zaciągnięty mamy rozumieć to ze dałeś za wysoko statecznik (np dałeś 3 cm od belki zamiast 1 cm) PS: SW - to ster wysokości nie statecznik poziomy.
Gość slawekmod Opublikowano 8 Lipca 2008 Opublikowano 8 Lipca 2008 Statecznik poziomy powinien mieć kąt zaklinowania 0 stopni, przynajmniej ja tak rozumuje i tak to robię w swoich modelach.Podczas budowy kadłuba rysuję jego rzut boczny , wyznaczam podłużną linię (oś) i względem tej osi wyznaczam kąty statecznika i skrzydła.
Rekrut:) Opublikowano 8 Lipca 2008 Autor Opublikowano 8 Lipca 2008 Mniejsza z tym już wiem jak naprawić i zrobić z tym kątem zaklinowania.A chodziło mi oto że jakbym zrobił rzut boczny i ta oś to statecznik poziomy był nad tą osią.
Gość slawekmod Opublikowano 8 Lipca 2008 Opublikowano 8 Lipca 2008 To że dałeś cały statecznik 1-2cm w górę czy w dół nie robi problemu, sprawdź tylko kąty zaklinowania, zapewne i tak nie unikniesz metody prób i błędów.Przy tych próbach wskazana wysoka trawa.Ja miałem taką około 1 metra Bardzo mi pomogła.Powodzenia w lotach.
Rekrut:) Opublikowano 8 Lipca 2008 Autor Opublikowano 8 Lipca 2008 Będę sprawdzać :wink: Trawa jest u mnie wysoka a i zboża nie brakuje Przy pierwszych oblotach bardzo pomogła
Rafal B. Opublikowano 8 Lipca 2008 Opublikowano 8 Lipca 2008 Ja i tak nadal nie czaje co chciałeś przekazać ale życzę powodzenia w próbach.
M.Ż. Opublikowano 9 Lipca 2008 Opublikowano 9 Lipca 2008 To może ja się wtrącę. Statecznik poziomy powinien mieć kąt zaklinowania 0 stopni, przynajmniej ja tak rozumuje Kąt zaklinowania statecznika (kąt między skrzydłem a statecznikiem) powinien wynosić w zależności od przeznaczenia ok 1-2 stopnie. Wydaje mi się że tu chodziło o kąt między statecznikiem a kadłubem. Ja i tak nadal nie czaje co chciałeś przekazać ale życzę powodzenia w próbach. Szymonowi chodziło chyba o to, że jak narysował dwie linie stanowiące osie profilu skrzydła i statecznika to nie chciały mu się przeciąć (czyli "nie było kąta") bo linia statecznika była za wysoko. Trzeba by było ciągnąć je bardzo daleko że by się przecięły. Przynajmniej ja tak to rozumiem.
Gość slawekmod Opublikowano 9 Lipca 2008 Opublikowano 9 Lipca 2008 Kąt zaklinowania 0 stopni dla mnie oznacza że statecznik jest równoległy do wyznaczonej osi podłużnej modelu (którą rysuje na rzucie bocznym kadłuba).Tą linię traktuje jako oś do wyznaczania kąta zaklinowania skrzydła ( w przypadku motoszybowców również do wyznaczenia osi ciągu).Jasną sprawą jest że kąt zaklinowania skrzydła względem statecznika nie będzie równy 0 tylko będzie większy ( w tym przypadku około 1,5 stopnia).Linia pomocnicza(oś) na planie czy wręcz na modelu przed oklejeniem bardzo ułatwia sprawę przy wklejaniu usterzenia poziomego. Zrobiłem zdjęcie kadłuba ToTo-2 wg.planów naszego kolegi.Samo zdjęcie żadna rewelacja ale zaznaczyłem na kadłubie oś podłużną, Widać na zdjęciu że statecznik ma 0 kąt zaklinowania statecznika a sam statecznik jest około 12 milimetrów nad tą osią.Zaznaczyłem też dwie pionowe linie pod skrzydłem.Kąt zaklinowania skrzydła wynosi około 1 stopień względem tej osi i zarazem względem statecznika. Oryginalne zdjęcie jest w bardzo dużej rozdzielczości i widać znacznie więcej niż na tym ale musiałem dostosować je do forum.
and Opublikowano 9 Lipca 2008 Opublikowano 9 Lipca 2008 To prawda, ale nie ma potrzeby kurczowego trzymania się równoległego położenia statecznika poziomego względem osi kadłuba. Ważne jest wzajemne położenie osi statecznika i cięciwy profilu płata, a co przyjmiesz sobie za odniesienie, nie ma większego znaczenia. Zwiększyć kąt możesz zarówno np. stosując podkładkę pod spływ statecznika, jak i pod natarcie skrzydła. Efekt będzie ten sam, chociaż kąty wględem kadłuba różne. and
Gość slawekmod Opublikowano 10 Lipca 2008 Opublikowano 10 Lipca 2008 And, nie mam zamiaru się z Tobą sprzeczać o takie rzeczy, masz rację że równie dobrze można zmienić kąt statecznika względem skrzydła-fakt powszechnie znany.Podpowiedziałem koledze jak można to zrobić w dość prosty sposób, żeby miał czarno na białym.Wysłałem do Rekruta fotkę w dużej rozdzielczości i odrazu wiedział co ma nie tak.Pozatym musi sobie zrobić jakiś punkt odniesienia przy wyznaczaniu kątów bo inaczej ich nie ustawi no chyba że kupi odpowiedni przyrząd do pomiarów.Podałem jeden z kilku sposobów ustawienia kątów, moim zdaniem dość prosty.
and Opublikowano 10 Lipca 2008 Opublikowano 10 Lipca 2008 Wiem, że to dla Ciebie oczywiste. Pisałem to do Rekruta (a nie zaznaczyłem tego wprost), którego stwierdzenie "w sumie w ogóle nie było kąta..." wskazywało, że nie do końca czuje temat. and
Rekrut:) Opublikowano 10 Lipca 2008 Autor Opublikowano 10 Lipca 2008 No nie czułem do końca ale już wszystko wiem co i jak i jak mam sobie ten kąt wymierzyć
kamil_rc Opublikowano 26 Lipca 2008 Opublikowano 26 Lipca 2008 I jak tam hol gumowy jest dobry? Bo jeszcze nie napisałes nic
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.