Hincek Opublikowano 20 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2016 Dzięki uprzejmości sklepu gearbest.com otrzymałem do testów zestaw mini quadrokoptera wyścigowego, Dubai 210mm Mini Carbon Racing Quadcopter i w poniższym artykule przedstawię Wam relację z jego budowy. Poniżej znajdziecie unboxing i opis poszczególnych elementów zestawu http://pfmrc.eu/index.php?/topic/63557-dubai-210mm-mini-carbon-racing-quadcopter/ Link do zestawu w sklepie gearbest.com http://www.gearbest.com/rc-quadcopters/pp_362846.html?wid=21 Zachęcam do obejrzenia widea z budowy. Niestety muszę zacząć od niedoróbek. Śrubki z zestawu są zbyt krótkie i pozostawiają zbyt mało gwintu by bezpiecznie skręcić ramę z filarami dlatego zamiast nich użyłem długich śrub które były dołączone w zestawie z silnikami. W kontrolerze lotu znalazłem dwa standardowe problemy które pojawiają się w klonach SP Racing F3. Pierwszy to brak wbudowanej pamięci na logi, drugi to źle podłączone gniazdo buzzera, które trzeba usunąć i przylutować buzzer bezpośrednio do płytki kontrolera. W budowie użyję możliwie jak najmniej dodatkowych elementów pochodzących spoza zestawu, ale FPV być musi Potrzebne narzędzia i akcesoria: lutownica cyna nóż imbus 2,0 szczypce boczne pęseta trzecia ręka buzzer kable silikonowe o dużej średnicy złącze XT60 odbiornik RC LiPo 3S, 4s na własną odpowiedzialność opaska z rzepem rzep, taśma piankowa lub silikonowa pod baterię rurki termokurczliwe w kilku rozmiarach nylonowe śrubki, podkładki, odstępniki i nakrętki FPV kamera, nadajnik, antena Przymierzam silnik i regulator do ramienia, skracam kabelki i ściągam z nich izolację. Usuwam rurkę termokurczliwą z regulatora i kabelki zasilające od strony silnika. Następnie nakładam świeżą cynę na odkryte pady regulatora. Lutuję kabelki silnika z regulatorem nie przejmując się kolejnością, ponieważ kierunek obrotów silnika ustawię w oprogramowaniu BLHeli. Aby zabezpieczyć regulator zakładam na niego rurkę termokurczliwą. Podobnie przygotowuję pozostałe silniki i regulatory. Nakładam cynę na wszystkie pady płyty dystrybucji zasilania, zwieram ze sobą pady odpowiadające za zasilanie kamery oraz nadajnika FPV i montuję płytę dystrybucji zasilania do ramy za pomocą nylonowych śrubek. Między ramę a PDB wkładam nylonowe podkładki jako izolację. Do ramy mocuję silniki zgodnie z oznaczeniami kierunku obrotu, używając krótkich śrubek dołączonych do zestawu wraz z silnikami. Przygotowuję doprowadzenie zasilania do płyty dystrybucji. Do złącza XT60 lutuję kable silikonowe i zabezpieczam miejsce połączenia za pomocą rurek termokurczliwych. Do kontrolera lotu przylutowałem buzzer i piny sygnałowe dla regulatorów silników, które skierowałem w tył. Kabelki sygnałowe można oczywiście przylutować bezpośrednio do FC. Odbiornik RC to FRSKY XSR do którego przylutowałem kabelki zasilające oraz S-bus i S-port Dociąłem kable zasilające regulatorów do odpowiedniej długości usunąłem izolację i przylutowałem do PDB. Następnie przylutowałem główne kable zasilające, wyprowadzenie czujnika napięcia, zasilanie kontrolera lotu, nadajnika FPV i kamery. Podczas instalacji kontrolera zwracam uwagę na jego właściwą orientację, kolejność i polaryzację podłączeń silników, spinam też zbyt długie kable sygnałowe. Jak zaznaczyłem na początku filary mocuję za pomocą długich śrub które były w zestawie z silnikami. Kamerę Foxeer HS1177 można zamocować bezpośrednio do bocznych elementów ramy. Instaluję również odbiornik RC i podłączam pod kontroler lotu do portu IO2. W górnej płycie ramy przygotowane są wycięcia ułatwiające montaż mini nadajnika FPV, znalazło się tez wycięcie ułatwiające zmianę częstotliwości pracy nadajnika. Opaski zaciskowe stanowią podporę dla anten odbiornika. Mocuję kable zasilające i regulatory za pomocą opasek zaciskowych. Gotowe Waga koptera gotowego do lotu z bateria 3S 1400mAh wyniosła 440g. W kolejnym artykule - Cleanflight setup. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tymonidas Opublikowano 21 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2016 Ładnie Tobie to wychodzi. Schludnie i lekko. Pytania mam dwa: 1. co to za antena FPV? 2. dlaczego cleanflight a nie betaflight (airmode)? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 21 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2016 Fajny manual Czy dobrze widze ze na nadajnik TS5828 zalozyles jakis radiator? Czy silnikow nie powinienes skrecic z uzyciem jakiegos kleju do gwintow? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hincek Opublikowano 21 Września 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Września 2016 Dzięki Antena wykonana przez forumowicza o ksywce Bartwaw. Szukam czegoś innego bo jestem średnio zadowolony, a może zbyt wiele wymagam, okaże się po zmianie. Cleanflight z powodu przyzwyczajenia i większego ogarnięcia, ale Betaflight również spróbuję. Takie porównanie to dobry pomysł na artykuł. Nadajnik jest wklejony dwustronną taśmą termoprzewodzącą w ceownik aluminiowy. Prawda, zaleca się stosowanie średniej mocy np, Loctite. W prawdziwym życiu jeszcze nie miałem nigdy problemu z samoczynnym odkręcaniem śrub, bo i tak wychodzę z założenia, że co jakiś czas trzeba sprawdzać wszystkie mocowania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 21 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2016 Nadajnik jest wklejony dwustronną taśmą termoprzewodzącą w ceownik aluminiowy. Prawda, zaleca się stosowanie średniej mocy np, Loctite. W prawdziwym życiu jeszcze nie miałem nigdy problemu z samoczynnym odkręcaniem śrub, bo i tak wychodzę z założenia, że co jakiś czas trzeba sprawdzać wszystkie mocowania. Ja mialem wlasnie 2 nadajniki TS5828 z Surveilzone i obydwa padly w ciagu tygodnia uzywania. Teraz stosuje ET200 od Eachine. Odnosnie Locktite - to przerobilem odkrecajace sie sruby w kopterach i dlatego wlasnie o to pytam. Zaczelo sie od poczciwego X525 gdzie od drgan rozkrecilo sie i rozpadlo w locie podwozie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hincek Opublikowano 21 Września 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Września 2016 Faktycznie nadajnik TS5828 rozgrzewa się niemiłosiernie dlatego zastosowałem taki patent i póki co jest ok, a używam go ok 4 miesiące. Jeden z kolegów używa taki sam nadajnik bez radiatora i nic się na razie nie dzieje. Tak czy inaczej, w trakcie instalacji należy pamiętać o dobrej nadajnika wentylacji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PioDabro Opublikowano 21 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2016 Heh, widzę pierwszy niezadowolony z anten od Bartwaw. tymonidas: Ty pytałeś o producenta anteny czy w ogóle dlaczego taka dziwna? Ja zakupiłem TS832 (chińskie 600mW). Jest z niego mały piekarnik, ale daje radę bez radiatorków.Wygrzewałem go na stole przez paręnaście minut i był gorący, ale w ręku można było go utrzymać bez bólu więc znośnie.Koniczynki sam będę robił, czekam na części, a pierwsze zdjęcia listków i szablonów w moim wątku o F450 z Chin.Gratuluję samozaparcia w robieniu fotek, ja jakoś jak się zabiorę za robotę, to nie potrafię się oderwać żeby kolejne etapy fotografować Fotografuję dopiero jak nie mogę z jakiegoś względu robić dalej (np. nie mam dalej części, trzeba iść spać, itd.) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hincek Opublikowano 22 Września 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Września 2016 Anteny są zbyt delikatne jak na mój gust, jedno złe lądowanie i antena cała pogięta W zestawie była osłonka ale kto by tam używał Dzięki, będę jednak musiał zainwestować w jakiś softbox bo WB różnie wychodzi a poprawianie tego później to kolejne godziny zabawy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tymonidas Opublikowano 22 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Września 2016 tymonidas: Ty pytałeś o producenta anteny czy w ogóle dlaczego taka dziwna? (...) Gratuluję samozaparcia w robieniu fotek, ja jakoś jak się zabiorę za robotę, to nie potrafię się oderwać żeby kolejne etapy fotografować tak, ogólnie o "producenta", bo też noszę się z zamiarem gięcia druta (oraz zrobienia spiralki), ale to raczej na wieczne nigdy, bo czasu przy dzieciakach na nic nie ma Natomiast zdjęcia - dokładnie tak jak piszesz. Odłożyć narzędzia, chwycić za aparat, cyknąć kilka fotek, odłożyć foto, z powrotem narzędzia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MrOwA Opublikowano 22 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Września 2016 Fajna relacja. Czekam teraz na konfigurację. Też powoli przymierzam siędo złożenia czegoś podobnego. Czekam już na kilka części Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PioDabro Opublikowano 22 Września 2016 Udostępnij Opublikowano 22 Września 2016 Cóż, żadna nie będzie pancerna. Zamontować tak, żeby nie miała szans być zgnieciona, albo osłonka.Osłonka niestety ma wpływ na antenę (zmienia jej właściwości promieniowania).Chyba że bartwaw stroił je razem z osłonką, to wtedy nie ma co jej nie zakładać bo będzie gorzej pracować bez osłonki Po pogięciu już raczej nie będzie tak samo dobra ta antena. Niestety przy tej częstotliwości jakakolwiek zmiana geometrii i antena zupełnie inaczej się zachowuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hincek Opublikowano 28 Września 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Września 2016 Miało być o konfiguracji Cleanflight, ale zanim do tego przejdę muszę ustawić właściwy kierunek obrotu silników. BLHeli czyli ESC setup manual. Zdaję sobie sprawę, że tematy konfiguracji jakiegokolwiek sprzętu wzbudzają kontrowersje dlatego w poniższym artykule przedstawię to co znam i co działa dla mnie. Potrzebuję następujący software: sterownik interfejsu USB UART http://www.silabs.com/products/mcu/pages/usbtouartbridgevcpdrivers.aspx Cleanflight https://chrome.google.com/webstore/detail/cleanflight-configurator/enacoimjcgeinfnnnpajinjgmkahmfgb?hl=pl BLHeli Suite https://blhelisuite.wordpress.com/ Po podłączeniu kontrolera lotu za pomocą kabla micro USB i instalacji sterownika w menedżerze urządzeń pojawia się nowy port COM. Rozłączam kontroler. Uruchamiam Cleanflight. Zwieram pady oznaczone jako boot na FC za pomocą spinacza i podłączam kontroler (dioda powinna świecić światłem ciągłym). Wgrywam nowy firmware do kontrolera lotu. Ten etap potrafi być frustrujący, różne FC mają różne kaprysy i jeśli z jakiegoś powodu nie udaje się wgrać nowego firmware to kombinujcie z opcjami, zmniejszcie baud rate, spróbujcie bez zwierania boot, spróbujcie na innym kompie. W menu Firmware Flasher wybieram rodzaj FC, firmware który chcę wgrać, pozostałe opcje jak na zdjęciu > Load firmware online > Flash firmware. Po skończeniu flashowania rozłączam kontroler i usuwam zworkę boot. Usuń śmigła z silników Uruchamiam BLHeli Suite. Podłączam LiPo. Podłączam FC pod USB. Wybieram interfejs Atmel BLHeli / SK Bootloader (Cleanflight) Wybieram właściwy port COM > Connect > Read setup Następuje odczyt ustawień i dowiaduję się, że 20A OCDAY ESC to AFRO 12A ale mniejsza o to. Na dole mogę przełączać się między poszczególnymi regulatorami. Aktualizuję BLHeli na ESC. Flash BLHeli > wybieram firmware i zatwierdzam oddzielnie dla każdego ESC. Rozłączam kontroler przez Disconnect, rozłączam USB, rozłączam LiPo Ustawienia ESC. Podłączam LiPo, podłączam FC pod USB > Connect > Read setup. Motor Direction Reversed - najważniejsza opcja, która dotyczy ESC 2 i 3 (jeśli gdzieś zamienione były kabelki na połączeniu motor-esc ta opcja może być wymagana na innych ESC, lub w ogóle niepotrzebna). Po każdej zmianie zapisuję ustawienia. I na tym można by zakończyć konfigurację BLHeli i przejść do Cleanflight, ale jest jest jeszcze kilka rzeczy, które warto sprawdzić. Poniższe opcje dotyczą wszystkich ESC. Motor Timing Medium lub Medium High - medium spokojnie wystarczy, zależy na jakim ustawieniu silniki będą pracowały lepiej. PWM frequency/Damped Dampedlight - odpowiada za aktywne hamownie silników. PPM Min i PPM Max - zakres pracy ESC, po dokładny opis odsyłam do Temperature Protection Off - nie wyłączaj ESC w przypadku przegrzania, zależy czy ESC ma wbudowany termistor (wolę tę opcję niż odcięcie w złym momencie) Low RPM Power Protect On - wyłącz ESC w przypadku zablokowania silnika. Beacon Delay 5 minutes - po 5 minutach bezczynności silniki zaczną brzęczeć, jeśli nie masz buzzera to jest ostatnia deska ratunku na znalezienie quada w polu. To wszystko, rozłączam kontroler przez Disconnect, rozłączam USB, rozłączam LiPo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hincek Opublikowano 2 Października 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Października 2016 Testy na 4S Kilka danych z wattmetera (wynik dotyczy jednego silnika) 3S Ocday 5045bn - 17,5A KingKong 5045bn - 18,5A DAL 3x5045 - 17,5A 4S Ocday 5045bn - 27A KingKong 5045bn - 29A DAL 3x5045 - 27A 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 2 Października 2016 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2016 To wszystko, rozłączam kontroler przez Disconnect, rozłączam USB, rozłączam LiPo. Super zestaw informacji dla potomnych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi