Skocz do zawartości

UFO - pytanie o najlepszy rodzaj śmigła


aethersis

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, zainspirowany konstrukcjami takimi jak Avro Car oraz Hiller VZ-1 Pawnee wpadłem ostatnio na pomysł budowy - e... no właśnie, czego? - nazwijmy to drona UFO z koaksjalnym wirnkiem na środku. Jest to całkowicie eksperymentalna konstrukcja - wymiary i parametry opieram na intuicji, ale jeśli ją skończę, to będę miał dalszą bazę do usprawnień. Całość ma być wyposażona w 2 silniki DT750 - z testów sprawności tych silników wynika, że najlepiej pracują z 2-łopatowym propellerem 11x4.7 cala. Całość jednak będzie pracować wewnątrz tunelu, więc zastanawiam się, czy nie dałoby się uzyskać jeszcze lepszej sprawności przy większej ilości łopat? 

Poniżej zamieszczam rendery samej koncepcji - rzeczywiste wymiary ramy nieco się różnią. Rama jest wykonana ze sklejki brzozowej 3mm, a "lotki" są wykonane z XPS. Obudowa również będzie z XPS, ale na razie jej nie robię, bo szkoda na to czasu jeśli się okaże, że np cała rama wpadnie mi w takie drgania, że nie będzie co zbierać. Boję się przede wszystkim o wytrzymałość ramy na wibracje - jeśli będzie drgała zbyt mocno, to nie obejdzie się chyba bez wyeliminowania górnego "krzyżaka" i puszczenia wału dolnego silnika przez górny na łożysku. Ta półka na dole jest przeznaczona na mocowanie baterii od dołu, a na górze będą ESC 20A oraz odbiornik. Na razie zbieram fundusze na budowę, ale myślę że pod koniec roku całość bez obudowy powinna być zrobiona

post-18872-0-75348700-1475960344_thumb.png

post-18872-0-26473100-1475960345_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ta konstrukcja nie działa w oparciu o efekt Coandy, tylko o zwykły EDF. Spróbuję na początek dać tylko połowę klosza - tak żeby wyglądało jak lampa - wtedy być może przyklei się ładnie struga i wytworzy dodatkową siłę nośną. Zrobiłem obliczenia i prezentują się one dość kiepsko - zwykły edf bez profilu oraz przeciwbieżne śmigła dają 50% strat względem swobodnie oraz niezależnie pracujących 2 oddzielnych śmigieł 11x4,7. W przypadku samego układu koaksjalnego straty wynoszą ok. 25% - EDF tylko pogarsza sprawność. Wynika to z tego, że śmigła w EDF wpadają we własne turbulencje i problem mógłby rozwiązać typowy wentylator z kilkunastoma łopatkami, ale nigdzie nie widziałem czegoś takiego o rozmiarze 11 cali (nie mówiąc już o tym jak olbrzymiej mocy by to wymagało).

Jeśli ktoś się zna, to pozwolę sobie na mały off-topic - czy są jakieś kontrolery lotu, które potrafiłyby sterować tymi klapkami na dole żeby stabilizować lot?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Chyba każdy kontroler sobie poradzi najlepiej ogarnij kk.2.0 da się programować bez problemu plus ustawisz wszystko bez kompa na polu ,a softu jest full do tego ... zajrzyj na abcrc w dział wyprzedaży tam widziałem kiedyś modułowe śmigła 4-8 łopat z wymiennymi pojedynczymi lopatkami może podpisują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.