musty Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 Witam Od pewnego czasu zgłębiam tajniki sklejania żagli. Czytam i czytam, ale wciąż czuję się zagubiony w tej dziedzinie. Znalazłem bardzo fajne opracowanie, jest tylko jeden problem - jest po włosku. Korzystam z translatora, który wiadomo jak tłumaczy. FORMA PER VELE-2.pdf FORMA PER VELE-3.pdf Opracowanie pochodzi z tej strony: http://www.nonsolovele.com/2013Tecniche.shtml Jest też inne opracowanie po angielsku: http://www.stirling.saradioyachting.org.au/saildesign/sailshape.htm A może ktoś, obeznany z tematem stworzył by polską wersję poradnika ?? pzdr Marcin Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 To może po kolei. Opisz z czym masz problem, moje maleńkie doświadczenie z małych żagli uzupelnione tym co wiem z trochę większych może się przyda. Trzy poteżne tematy: - krój żagli - technologia: materiały i sposoby ich łączenia i wykończenia - ułożenie tego na drzewcach czyli trymowanie To tematy na niezbyt cienką książkę. Jeszcze nie zrobiłem żagli które bym ocenił na 4. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ostry_gl Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 Wiedziałem Andrzeju, że będziesz pierwszy w tym temacie:) Pozdrawiam, Łukasz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 To przypadek, oglądalem mecz Chemika i po odpaliłem liczydełko. Jutro będę kleił kolejnego grota, to może coś więcej o tym napiszę. Dziś za to pogruntowałem dwa balsowe kadłuby. Wietrzą się w piwnicy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musty Opublikowano 21 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 Żagiel ma być wymieniony w Victorii z Thunder Tiger z której właściwie oryginalny zostanie tylko kadłub. Planuje zrobić opisany w w/w linkach przyrząd do klejenia żagli. Żagle będą klejone z Mylaru lub Icarexu. Chciałbym uzyskać 10-11 % grubość profilu w okolicach 35% cięciwy. Zastanawiam się np. czy szerokość przyrządu powinna odpowiadać likowi dolnemu żagla, czy może być szersza. Skąd wziąć profil odpowiadający założeniom. Jak szeroko powinny być rozchylone połówki przyrządu i jak to wpływa na wybrzuszenie żagla. I wiele, wiele innych ...... Na początku muszę znaleźć profil. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mushroom Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 Polecam tytułem wstępu artykuł nieżyjącego już Kazimierza Dzięcielskiego w "Modelarzu" z 1998 r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 Tak na szybko, lepiej zrobić większy szablon,ale bez przesady, wtedy możesz wybrać odpoowiedni fragment krzywizny szablonu. Łatwiej się klei. Kąty rozchylenia zależą od np. ilości brytów z których chcesz skleić żagiel. Profil, tu w zasadzie punktem wyjścia może być któryś z profili np. coś od Epplera czy Goetingena: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e376-il (szkieletowa profilu) Jutro zrobię jakiś szkic co i jak się zmienia w żaglu gdy odpowiednio wybierze się odpowiednią linkę. Na zdjęciu ten sam grot: głęboki - to widać po pasach trymujących i otwarty na górze, i zarefowany (II ref) bardzo płaski. I jeszcze jedno zdjęcie na którym bardzo ładnie widac zamknietego grota, pasy trymujące są prawie równoległe do siebie. To tylko kwestia zawiązania odpowiednich supełków. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musty Opublikowano 22 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2017 Polecam tytułem wstępu artykuł nieżyjącego już Kazimierza Dzięcielskiego w "Modelarzu" z 1998 r. Już czytałem, dzięki. Tak na szybko, lepiej zrobić większy szablon,ale bez przesady, wtedy możesz wybrać odpoowiedni fragment krzywizny szablonu. Łatwiej się klei. Kąty rozchylenia zależą od np. ilości brytów z których chcesz skleić żagiel. Profil, tu w zasadzie punktem wyjścia może być któryś z profili np. coś od Epplera czy Goetingena: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=e376-il (szkieletowa profilu) Jutro zrobię jakiś szkic co i jak się zmienia w żaglu gdy odpowiednio wybierze się odpowiednią linkę. Na zdjęciu ten sam grot: głęboki - to widać po pasach trymujących i otwarty na górze, i zarefowany (II ref) bardzo płaski. I jeszcze jedno zdjęcie na którym bardzo ładnie widac zamknietego grota, pasy trymujące są prawie równoległe do siebie. To tylko kwestia zawiązania odpowiednich supełków. Biorę się do robienia szablonu. Przetestuje klejenie żagla z folii z kwiaciarni. Taśmę znalazłem tu: http://e-samoprzylepne.pl/pl/p/Tasma-BEZBARWNA-dwustronna-SUPERMOCNA-do-tworzyw-bannerowa-HA-40312/168?gclid=COHpyKGDotICFQpfGQodTu0NWQ pzdr Marcin Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi