Norbert Opublikowano 24 Września 2008 Opublikowano 24 Września 2008 Przykładowo , mam w Nemo śmigło 9x7 jak fabryka przykazała. Co siuę stanie jeśli założę do niego śmigło 10x6 , albo 9x5 itd. Proszę o wytłumaczenie bo chciałbym wreszcie wiedzieć jakie są zależności i co daje zakładanie różnych wymiarów śmigła.
mammuth Opublikowano 24 Września 2008 Opublikowano 24 Września 2008 ehh Norbert - to juz bylo Pierwsza cyferka to srednica druga to skok Srednica odpowiada z grubsza za ciag statyczny - skok za predkosc strumienia zasmiglowego. Zmiany rozmiaru sa dopuszczalne jak najbardziej np wieksza srednica mniejszy skok da Ci latwiejszy start z reki ale mniejsza predkosc max. Zas mniejsza srednica i wiekszy skok - dadza Ci mniejsze "przyspieszenie/ciag" w momencie startu ale wieksza predkosc max. Pamietaj aby nie przesadzac ze zmiana rozmiaru za bardzo zmiana rozmiaru +-1 nie bedzie problemem ale +-2 moze zakonczyc sie upaleniem silnika i/lub regla - kontroluj pobor pradu !!!
Norbert Opublikowano 24 Września 2008 Autor Opublikowano 24 Września 2008 mammuth, średnica i skok to już mam opanowane :-) Nie kumałem tylko zależności A jak mam kontrolować pobór prądu? Regler będę miał 30A Do tego karta do programowania.
mammuth Opublikowano 24 Września 2008 Opublikowano 24 Września 2008 pobor pradu najlepiej sprawdzac przy uzyciu jakiegos wattmetera - w UH sa 2 do wyboru, albo - jezeli masz dostep - to mozesz uzyc miernika pradu stalego - ale to juz raczej drozej wyjdzie Mozesz tez wrzucic dane do motocalca - ladnie i ze spora dokladnoscia Ci wszystko wyliczy.
Leda_g Opublikowano 24 Września 2008 Opublikowano 24 Września 2008 Do szybkich wyliczań polecam prosty program Drive Calculator. Tutaj masz namiary i opis http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=8184&highlight=programy+dla+modelarzy
Norbert Opublikowano 24 Września 2008 Autor Opublikowano 24 Września 2008 Leda_g, dzieki, sporo ciekawego softu, na pewno część się przyda.
meteor Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Srednica odpowiada z grubsza za ciag statyczny - skok za predkosc strumienia zasmiglowego.Zmiany rozmiaru sa dopuszczalne jak najbardziej np wieksza srednica mniejszy skok da Ci latwiejszy start z reki ale mniejsza predkosc max. Zas mniejsza srednica i wiekszy skok - dadza Ci mniejsze "przyspieszenie/ciag" w momencie startu ale wieksza predkosc max. A z tym się nie zgodzę, bo np. są silniki które dobrze ciągną na małych śmigłach i dużym skoku a jak założymy śmigło 1 cal większe o mniejszym skoku to są problemy z ciągiem... wszystko zależy od silnika, czy jest wysoko czy nisko obrotowy.
and Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 A z tym się nie zgodzę, bo np. są silniki które dobrze ciągną na małych śmigłach i dużym skoku a jak założymy śmigło 1 cal większe o mniejszym skoku to są problemy z ciągiem... wszystko zależy od silnika, czy jest wysoko czy nisko obrotowy. Jakie problemy? I z jakim ciągiem? I przy jakim silniku w takim razie można? Przy wysoko-, czy niskoobrotowym? A jak róznica będzie o 0,5 cala? and
meteor Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 u mnie to było z Emaxem 2812, ze śmigłem 7x6 ciąg był większy niż na 8x4, silnik był wysoko obrotowy
Leda_g Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Te zależności rozmiar śmigła, skok, ciąg, sprawność, prędkośc zaśmigłowa, prędkość obrotowa jest trochę nardziej skomplikowana i aby to trochę zrozumieć warto pobawić się jakimś programem do obliczań parametrów pracy śmigła. Ja polecam ten http://translate.google.pl/translate?u=http%3A//www.drivecalc.de/&hl=pl&langpair=auto Warto trochę się nim pobawić i zobaczyć jak to jest ze sprawnością śmigła (przy jakiej prędkości) ciągiem statycznym itp.
mammuth Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Tak jak pisze Mirek jest to skomplikowane - dlatego napisalem Z GRUBSZA .... aby jakies wyobrazenie miec. Generalnie kazdy silnik ma jakis zakres smigiel ktore mozemy zastosowac aby cos polepszyc czesto kosztem innego parametru - ktory nie jest dla nas istotny w danym modelu ...
Andych Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Norbert, jak chcesz zrozumieć jak dobierać śmigła to zbuduj sobie najprostszą hamownie, z możliwością mierzenia ciągu. Potem weź kilka różnych silniczków i pakietów 3S1P, 2S1P itd. do tego śmigła o kilku rozmiarach, a wówczas najlepiej nauczysz się dobierać odpowiednie podzespoły, do określonych zadań. Kalkulatory owszem podają osiągi fizyczne, ale nie uwzględniają charakteru modelu, gdzie ta sama konstrukcja, lecz o różnej wadze zachowuje się już inaczej. Jednym słowem, doświadczenie, trzeba eksperymentować, aby osiągnąć swoje założenia.
Wojtass_nt Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Ja to się przekonałem na własnej skórze co to znaczy wielkość śmigła Do mojego dzwonka preferowane jest 10x4.7 Swego czasu po złamaniu 10x4.7 zostało mi 8x4.3 i tego używałem przez kilka dni. W efekcie stało się to co się miało stać- ugotowałem pakiet bo na tym mniejszym śmigiełku nawet na 100% model dla mnie latał zbyt wolno. A jak wiadomo- nie wolno nadużywać pełnej mocy. Mając śmigiełko 10x4.7 z ręki wypuszczam model na 60% mocy a w powietrzu latam na 50% co i tak jest już szybko. 100% używam tylko do zabawy w sztuczki hehe. Nauczkę mam taką- lepiej używać zalecanego śmigła niż później z braku wiedzy fundować sobie nowy silnik lub pakiet. :roll:
Leda_g Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Do mojego dzwonka preferowane jest 10x4.7 Swego czasu po złamaniu 10x4.7 zostało mi 8x4.3 i tego używałem przez kilka dni. W efekcie stało się to co się miało stać- ugotowałem pakiet bo na tym mniejszym śmigiełku nawet na 100% model dla mnie latał zbyt wolno. A jak wiadomo- nie wolno nadużywać pełnej mocy. Mając śmigiełko 10x4.7 z ręki wypuszczam model na 60% mocy a w powietrzu latam na 50% co i tak jest już szybko. 100% używam tylko do zabawy w sztuczki hehe. Naprawdę bardzo dziwnę dla śmigła 8x4,3 - max prąd przy silniku Tower Pro 2410-08 to 5,8A przy ciągu 428g i predkości 8430rpm a dla śmigła 10x4,7 przy 6000rpm to jest prąd 12,1A Jak udało ci się mniejszym śmigłem uszkodzić pakiet?
Wojtass_nt Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 Po rozmowach tutaj na forum i opisie tego co robiłem wyszło na to, że za długo latałem na pełnym gazie mając aku 20C. I rzeczywiście- latałem.
instruktor Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 W/g moich doswiadczeń ,jeżeli uzyje zbyt małego śmigła to pobór pradu równiez bedzie mały i co za tym idzie nic nie powinno sie dziać. Inna sprawa ze zbyt dużym smigłem ,w tym wypadku silnik jest nocno obciązony i wzrasta pobór pradu .Przy okazji równiez spadaja obroty i rośnie temperatura a dalej to już mogą pojawić się "siwe dymy"
Wojtass_nt Opublikowano 25 Września 2008 Opublikowano 25 Września 2008 No to już nie wiem. Używam śmigła takiego jak zalecają. Jak coś to będę wiedział na kogo zwalić. Szkoda bo rozebrałem pakiet z ciekawości i już go nie mogę odesłać na gwarancję
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.