kossimon Opublikowano 15 Kwietnia 2018 Opublikowano 15 Kwietnia 2018 Czołem, Odkąd zacząłem się bawić modelarstwem najbardziej podobał mi się ten samolocik: Jak szukałem to widziałem kilka laminatów, ale drewienko to drewienko Zakupiłem plany tutaj: http://www.hostetlersplans.com/Plans/LancairES/lanc-es.html Generalnie są dwie wersje: ES (większe skrzydła i stateczniki) i IV (mniejsze skrzydła i stateczniki + trochę cieńszy profil). Kadłub jest identyczny w obu wersjach, tylko mocowanie skrzydeł i statecznika ma inne. Nie chciałem budować kolosa 3m - w tej wielkości są oryginalne plany, bo do tego to by trzeba przyczepkę wozić. I przeskalowałem w dół do dwóch wymiarów. Chciałem mieć wersje około 1.5m i około 2m ale policzyłem 75cm i 100cm długości skrzydła a nie wziąłem pod uwagę kadłuba i całkowita rozpiętość wyszła 162cm (pow. 26,6dm2) i 228cm (pow. 52dm2). "Oryginał" waży 10,3-11,7kg i ma obciążenie powierzchni 103g/dm2 a lata tak (14,5kg): Znalazłem też wersję z GreatPlanes: https://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1347.php Rozpiętość 2m, pow. 44,5 i waży około 4kg - 90g/dm2 Lata to tak: Czyli ten mniejszy (1,62m) powinien ważyć około 2,4kg a większy (2,28m) 4,7kg żeby obciążenie było w okolicach 90g/dm2. Powinno się udać. Nie mam jeszcze pomysłu na kolorystykę poszycia, ale trochę mnie korci, żeby spróbować z farbą zamiast folii. Zacząłem budowę od małego, a konkretnie od statecznika poziomego i steru wysokości: Wycinanki były naprawdę małe - żeberka i szkielet z balsy 1,5mm Przekrój ma wyglądać tak: I jestem na takim etapie: Zapowiada się długa budowa ...
skippi66 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Jeżeli przeskalowałeś model na mniejszy rozmiar, także obciążenie powierzchni powinno być mniejsze i wcale nie proporcjonalnie. Zwyczajnie, duży może więcej. Trzeba policzyć tak zwany pojemnościowy wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej. Po angielsku to Cubic Wing Loading. Odnośny kalkulator wraz z objaśnieniem masz tutaj: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm Niestety po angielsku.
kossimon Opublikowano 18 Kwietnia 2018 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2018 Jeżeli przeskalowałeś model na mniejszy rozmiar, także obciążenie powierzchni powinno być mniejsze i wcale nie proporcjonalnie. Zwyczajnie, duży może więcej. Trzeba policzyć tak zwany pojemnościowy wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej. Po angielsku to Cubic Wing Loading. Odnośny kalkulator wraz z objaśnieniem masz tutaj: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm Niestety po angielsku. Szukałem tego pojęcia jak przeskalowywałem tylko nie pamiętałem nazwy, dzięki! Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
kossimon Opublikowano 4 Czerwca 2018 Autor Opublikowano 4 Czerwca 2018 Trochę to trwało i z dłuższymi przerwami (m.in. odbudowywałem dziób do Spitfire po krecie) ale skończyłem statecznik poziomy i ster wysokości. Rozpiętość około 56cm i 44g (z zawiasami i prętem łączącym płaty SW) 2
Rekomendowane odpowiedzi