Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czołem,

 

Odkąd zacząłem się bawić modelarstwem najbardziej podobał mi się ten samolocik:

post-17980-0-69111200-1523804415_thumb.jpg

 

Jak szukałem to widziałem kilka laminatów, ale drewienko to drewienko :)

Zakupiłem plany tutaj:

http://www.hostetlersplans.com/Plans/LancairES/lanc-es.html

 

Generalnie są dwie wersje: ES (większe skrzydła i stateczniki) i IV (mniejsze skrzydła i stateczniki + trochę cieńszy profil). Kadłub jest identyczny w obu wersjach, tylko mocowanie skrzydeł i statecznika ma inne.

Nie chciałem budować kolosa 3m - w tej wielkości są oryginalne plany, bo do tego to by trzeba przyczepkę wozić.

 

I przeskalowałem w dół do dwóch wymiarów.

Chciałem mieć wersje około 1.5m i około 2m ale policzyłem 75cm i 100cm długości skrzydła a nie wziąłem pod uwagę kadłuba ;) i całkowita rozpiętość wyszła 162cm (pow. 26,6dm2) i 228cm (pow. 52dm2).

 

"Oryginał" waży 10,3-11,7kg i ma obciążenie powierzchni 103g/dma lata tak (14,5kg):

 

Znalazłem też wersję z GreatPlanes: https://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1347.php

Rozpiętość 2m, pow. 44,5 i waży około 4kg - 90g/dm2

Lata to tak:

 

Czyli ten mniejszy (1,62m) powinien ważyć około 2,4kg a większy (2,28m) 4,7kg żeby obciążenie było w okolicach 90g/dm2.

Powinno się udać.

 

Nie mam jeszcze pomysłu na kolorystykę poszycia, ale trochę mnie korci, żeby spróbować z farbą zamiast folii.

 

Zacząłem budowę od małego, a konkretnie od statecznika poziomego i steru wysokości:

Wycinanki były naprawdę małe - żeberka i szkielet z balsy 1,5mm

post-17980-0-74938600-1523806330_thumb.jpg 

post-17980-0-45880000-1523806331_thumb.jpg

Przekrój ma wyglądać tak:

post-17980-0-12834000-1523806331_thumb.jpg

I jestem na takim etapie:

post-17980-0-85411800-1523806331_thumb.jpg

 

Zapowiada się długa budowa ...

Opublikowano

Jeżeli przeskalowałeś model na mniejszy rozmiar, także obciążenie powierzchni powinno być mniejsze i wcale nie proporcjonalnie. Zwyczajnie, duży może więcej. Trzeba policzyć tak zwany pojemnościowy wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej. Po angielsku to Cubic Wing Loading. Odnośny kalkulator wraz z objaśnieniem masz tutaj:

http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm

Niestety po angielsku.

Opublikowano

Jeżeli przeskalowałeś model na mniejszy rozmiar, także obciążenie powierzchni powinno być mniejsze i wcale nie proporcjonalnie. Zwyczajnie, duży może więcej. Trzeba policzyć tak zwany pojemnościowy wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej. Po angielsku to Cubic Wing Loading. Odnośny kalkulator wraz z objaśnieniem masz tutaj:

http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm

Niestety po angielsku.

Szukałem tego pojęcia jak przeskalowywałem tylko nie pamiętałem nazwy, dzięki!

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Trochę to trwało i z dłuższymi przerwami (m.in. odbudowywałem dziób do Spitfire po krecie) ale skończyłem statecznik poziomy i ster wysokości.

 

post-17980-0-14700100-1528147677_thumb.jpgpost-17980-0-56881700-1528147677_thumb.jpgpost-17980-0-79702800-1528147677_thumb.jpgpost-17980-0-08225500-1528147678_thumb.jpg

 

Rozpiętość około 56cm i 44g (z zawiasami i prętem łączącym płaty SW)

  • Lubię to 2
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.