kossimon Opublikowano 15 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Kwietnia 2018 Czołem, Odkąd zacząłem się bawić modelarstwem najbardziej podobał mi się ten samolocik: Jak szukałem to widziałem kilka laminatów, ale drewienko to drewienko Zakupiłem plany tutaj: http://www.hostetlersplans.com/Plans/LancairES/lanc-es.html Generalnie są dwie wersje: ES (większe skrzydła i stateczniki) i IV (mniejsze skrzydła i stateczniki + trochę cieńszy profil). Kadłub jest identyczny w obu wersjach, tylko mocowanie skrzydeł i statecznika ma inne. Nie chciałem budować kolosa 3m - w tej wielkości są oryginalne plany, bo do tego to by trzeba przyczepkę wozić. I przeskalowałem w dół do dwóch wymiarów. Chciałem mieć wersje około 1.5m i około 2m ale policzyłem 75cm i 100cm długości skrzydła a nie wziąłem pod uwagę kadłuba i całkowita rozpiętość wyszła 162cm (pow. 26,6dm2) i 228cm (pow. 52dm2). "Oryginał" waży 10,3-11,7kg i ma obciążenie powierzchni 103g/dm2 a lata tak (14,5kg): Znalazłem też wersję z GreatPlanes: https://www.greatplanes.com/discontinued/gpma1347.php Rozpiętość 2m, pow. 44,5 i waży około 4kg - 90g/dm2 Lata to tak: Czyli ten mniejszy (1,62m) powinien ważyć około 2,4kg a większy (2,28m) 4,7kg żeby obciążenie było w okolicach 90g/dm2. Powinno się udać. Nie mam jeszcze pomysłu na kolorystykę poszycia, ale trochę mnie korci, żeby spróbować z farbą zamiast folii. Zacząłem budowę od małego, a konkretnie od statecznika poziomego i steru wysokości: Wycinanki były naprawdę małe - żeberka i szkielet z balsy 1,5mm Przekrój ma wyglądać tak: I jestem na takim etapie: Zapowiada się długa budowa ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skippi66 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Jeżeli przeskalowałeś model na mniejszy rozmiar, także obciążenie powierzchni powinno być mniejsze i wcale nie proporcjonalnie. Zwyczajnie, duży może więcej. Trzeba policzyć tak zwany pojemnościowy wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej. Po angielsku to Cubic Wing Loading. Odnośny kalkulator wraz z objaśnieniem masz tutaj: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm Niestety po angielsku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kossimon Opublikowano 18 Kwietnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2018 Jeżeli przeskalowałeś model na mniejszy rozmiar, także obciążenie powierzchni powinno być mniejsze i wcale nie proporcjonalnie. Zwyczajnie, duży może więcej. Trzeba policzyć tak zwany pojemnościowy wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej. Po angielsku to Cubic Wing Loading. Odnośny kalkulator wraz z objaśnieniem masz tutaj: http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm Niestety po angielsku. Szukałem tego pojęcia jak przeskalowywałem tylko nie pamiętałem nazwy, dzięki! Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kossimon Opublikowano 4 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2018 Trochę to trwało i z dłuższymi przerwami (m.in. odbudowywałem dziób do Spitfire po krecie) ale skończyłem statecznik poziomy i ster wysokości. Rozpiętość około 56cm i 44g (z zawiasami i prętem łączącym płaty SW) 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi