Skocz do zawartości

Skrzydło styro do górnopłata 2m


Tosiek_123

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałbym prosić o pomoc, głównie chodzi mi o skrzydło. Planuję budowę modelu górnopłata o napędzie elektrycznym. Model docelowo ma być używany jako platforma do aparatu/kamerki. Powinien być w miarę wolny i mieć spory udźwig. Loty będą spokojne, wykonywane przy bezwietrznej pogodzie.

 

Rozpiętość: 2 m, długość: 1,40 m; profil ClarkY, cięciwa 320mm na całym płacie. Skrzydło bez wzniosu, wykonane ze styropianu, pokryte balsą 1mm i oklejone folią. Wyposażone w lotki i klapy. Wzmocnione dwoma listwami sosnowymi w 1/3 profilu oraz dwoma listwami przy lotkach/klapach.

 

Pytanie brzmi: czy moje założenia konstrukcyjne są dobre? Czy pokrycie całego skrzydła balsą i folią nie będzie za ciężkie, jakie zastosować przekroje listew?

 

 

1.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu bez wzniosu, skoro zależy ci na zwiększonej stabilności?

A gdzie przewidujesz kamerę? Może warto to przewidzieć w konstrukcji kadłuba?

Hmm - obstawiam pasy dźwigara z sosny przy tych założeniach..hmm..8x4?

Na krawędź spływu - imo balsa zgodnie z wymiarami profilu w tym miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro w skrzydle przewidziano lotki to wznios nie za bardzo potrzebny i to przy takiej rozpiętości. Moje skrzydło styro pokryte balsą 2,5mm i oklejone folią łącznie z przewodami i dwoma serwami standard na lotki waży 1300g. To tak z grubsza dla porównania wagi. Moje skrzydło ma rozp. 189cm cięciwy: 310 - 210mm. Balsa 2,5mm by był zapas na doszlifowanie nierówności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fokker napisał/a:

Skoro w skrzydle przewidziano lotki to wznios nie za bardzo potrzebny

 

Nie widzę związku, za to dostrzegam silne korelacje wzniosu ze stabilnością.

 

Ładziak - wykonałeś nie jeden model więc wiesz, a ja przekonałem się nie raz, iż w skrzydle z lotkami wznios nie musi występować. Stabilnosć osiągniesz trymerem lotek. Za to ze zbyt dużym wzniosem - no własnie - co to znaczy zbyt duży? - często reakcja na lotki jest nieprzewidywalna łącznie ze skręcaniem modelu przeciwnie do zadanego kierunku lotkami. Pisaliśmy już na ten temat. Na dwa modele, bez wzniosu skrzydła ale z lotkami oba latają bardzo stabilnie.

Nie mniej to są moje obserwacje i preferencje, a każdy ma prawo do własnego zdania :D

 

Również i to powinieneś zauważyć iż każdy "duży " model lata stabilniej od "małego" modelu. Dla mnie model o rozp 200cm jest już dużym modelem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu bez wzniosu...

Nie lubię latać modelami ze wzniosem, wydają mi się nienaturalne w pilotowaniu, jakbym miał model zaczepiony do chmurki gumką od majtek w środku skrzydła (czy tylko ja mam takie odczucia).

 

A gdzie przewidujesz kamerę? Może warto to przewidzieć w konstrukcji kadłuba?

Dokładnie taki mam zamiar ale o tym później.

 

Hmm - obstawiam pasy dźwigara z sosny przy tych założeniach..hmm..8x4?

Szczerze mówiąc to te listwy dość grube (ciężkie). Może lepiej zrobić mniejsze przekroje i dać wsporniki od kadłuba do płata.

 

Moje skrzydło styro pokryte balsą 2,5mm i oklejone folią łącznie z przewodami i dwoma serwami standard na lotki waży 1300g. To tak z grubsza dla porównania wagi. Moje skrzydło ma rozp. 189cm cięciwy: 310 - 210mm. Balsa 2,5mm by był zapas na doszlifowanie nierówności.

Dzięki za konkrety, po cichu liczyłem że może uda mi się zmieścić w 1000 g ale to chyba raczej nie realne :cry: Czym przykleiłeś balsę do styro i jakie przekroje dźwigarów zastosowałeś?

 

Może uporządkuję trochę:

1. Skrzydło bez wzniosu.

2. Skrzydło nie musi być łączone z dwóch połówek, z transportem sobie poradzę, a jako monolit powinno wyjść lżej.

3. Czy długość cięciwy jest dobrze dobrana do całokształtu modelu?

4. Przy tej długości cięciwy profil w najgrubszym miejscu ma około 38 mm, czy to nie za mało?

5. Czy dobrze dobrałem wymiary lotek i klap?

 

Na razie tyle pytań, z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz się zmieścić w planowanej wadze. W tym celu gdybym robił skrzydło jeszcze raz to ażurowałbym rdzeń. Do tego taka ilosć balsy (na poktycie) 1mm jest lżejsza niż 2,5mm. Kleiłem Soudalem D4/B4 - tym którym klei sie "na wilgoć" Co do dżwigara to nie pamiętam w tej chwili o jakim przekroju i czy był tylko w centropłacie czy na większej długości :?: Jako, że rdzeń oklejony balsą czy fornirem już sam w sobie jest "pancerną" konstrukcją więc dźwigar nie był porażających rozmiarów :lol2: 5x8 czy jakoś tak.

W moim modelu - a mówię o Fokker D.VIII przy cięciwie max. 310mm profil ma też 38mm lub nawet 40 przekroczył po oklejeniu. Czy dobrze dobrałeś profił - są ogólne zasady projektowania gdzie podane są proporcje główne czyli rozp; długosc modelu , cięciwa, ramię statecznika, wielkosc lotek i takie tam. Jesli potrzebujesz to znajdę to. Możesz prawie to samo ustalić za pomocą programu do ustalania SC - schwere... coś tam. Projektując w nim cięciwę, ramię statecznika oraz sam statecznik poziomy - program wskaże prawidłowe wyważenie. Gdy już będziesz miał oklejony rdzeń wtedy wytniesz odpow. wielkosc lotek. Moje skrzydło też jest jednolite - nie łączone - dlatego i wytrzymałosc chyba wieksza niż dwóch polówek..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ażurowanie między krawędzią natarcia a głównym dźwigarem to raczej rzadko spotykane rozwiązanie :D

Czyli odpuścić? Zależy mi na niskiej wadze. Zostawiłem tam zapas natarcia co by folia nie zniekształciła zbytnio profilu (tak mi się wydaje).

 

Lotki i klapy zrobiłby chyba takiej samej długości.

Aha, ja tak na czuja wymiary ustaliłem. Na lotkach chciałem serwo standard a na klapy jakieś mniejsze.

 

Jakie masz radio?Jeżeli z komputerem i masz zapas kanałów to można kombinować takim skrzydłem.

MPX Evo9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No EVO9 można poszaleć i zrobić coś jeszcze niż proste klapy w dół.

Te ażury tym miejscu osłabią odporność na skręcanie.

Listew dźwigara głównego nie musisz dawać do końca skrzydła i możesz go zrobić jako stopniowany.

Serwa wszędzie takie same std. lub mocne 20 gramowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o ażurowaniu miałem na myśli sam rdzeń - więc "otwory " zasłonięte są balsą. Można też w już pokrytym balsą wyciąc je ale wtedy musisz dokładnie pozaznaczać ścieszki dxwigara czy przewodów na serwa by nie pociac ich. Oczywiście miałem na myśli powierzchnię umownie między kesonem natarcia a spływu. Wklejam te dane dotyczace projektowania;

 

wzory0031ho0.jpg

w800.png

 

wzr2sv1.jpg

w800.png

 

A tak z ciekawości - czemu chcesz akurat takie skrzydło, a nie konstrukcyjne? Moje miało jak dla mnie zbyt złożene kształty ale twoje to proste w konstrukcji. Ewentualnie zaoszczędzona masa poszła by na użyteczny udźwig. Mam też gdzieś w zbiorach zasadę powiększania pow. skrzydła celem zwiększenia udźwigu ale musiałbyś znać podstawowe dane modelu - wymiary , masa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za skany, przydadzą się. Czemu takie skrzydło, wydawało mi się proste, szybkie i lekkie w wykonaniu. Wprowadzę kilka poprawek i zobaczymy co z tego wyjdzie. Aha, z obliczeń wynika, że rdzeń, listwy, balsa, folia i 4 serwa to waga poniżej 1000g. Ciekawe jak mocno rozczaruje mnie klej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek próbowałeś kiedyś policzyć model w takim arkuszu Excela

http://www.rcrevue.cz/ke-stazeni/download/?download=17&file=17%2Fkonstruujemeii.zip

To po czesku ale ma sporo możliwości ,wstaw dane swojego modelu w kolumnę E jeżeli się zdecydujesz sprawdzić jak to działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem powiedzieć, że skrzydło rdzeniowe faktycznie łatwiej i szybciej wykonać. Natomiast czy jest ono dużo cięższe od identycznych rozmiarów konstrukcyjnego tego już nie jestem pewien. Dla przykładu:

skrzydo1op1.jpg

w365.png

To dkrzydło ma ok 202cm długości i cięciwa 305mm ale tylko do lotki. Nioe wiem czy jest masywnie zrobione czy nie ale waży tak jak na fotce - z dwiema lotkami 680g. Jego pow. to ok 65dm2. W moim przypadku uzyję cieżkiej folii 100g/m2 czyli ok 130g. Do tego same serwa z 90g. Powiedzmy, że do 680g dodać muszę jakieś 250g co daje ok 930g. mniejsze rdzeniowe skrzyd.ło waży 1300g więc jakas oszczędnosc istotna chyba jednak jest...

 

EDITT: skoro jeszcze modelu nie rozpocząłeś - moze interesowałby Cię taki układ silnik kamera? 10 funtów GB kosztuje plan tego modelu o rozpiętości coś ponad 2m;

seye2uq4.jpg

w320.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tez zastanawiam sie nad budowa nosnika kamery. poprzedni mial wlasnie 2m rozpietosci i byl nieco za wielki... jestem rowniez w trakcie prac nad koncepcja takiego modelu i mam kilka przemyslen.

doszedlem, na podstawie doswiadczen z modelami easy glider, oraz RWD by skazo w wersji standard oraz 2 metrowej do nastepujacych wnioskow.

Rozpietosc 1600-1700mm

skrzydla styropianowe, z dwoma dzwigarami sosnowymi o przekroju 3x6mm, natarcie bukowe, splyw sosna.

naped elektryczny, silnik pchajacy

kadlub, no wlasnie nie wiem do konca, mam kilka impresji na ten temat. na pewno krztalt zblizony do EG, lub "przasniczki"

1) kadlub konstrukcyjny sosnowy

2) depron wzmacniany listwami i sklejka.

3) kadlub z plyty styropianowej 5mm, oblozony obustronnie w natarciu sklejka (az do zregi silnikowej i kolkow mocujacych gume skrzydel), ogon wzmocniony weglem lub listwami sosnowymi. Stateczniki depron 6mm wzmocniony listwami 3x6.

 

Widzialem tez ciekawy model typowo przeznaczony do mocowania aparatu fotograficznego. byl zrobiony wlasnie ze styropianu, badz pianki 5 lub 6 cm grubosci i pod skrzydlem mial wyciecie na mocowanie aparatu i stosownej obrotnicy sterowanej serwami.. jak znajde w necie to podesle linka.

Silnik jaki przewidzialem do tego modelu to

Turnigy 3248 lipol 2200mAh.

 

baxter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki model prawie pasujący do tego o czym tu piszemy widziałem na Zlocie Wicherków w tym roku i miał zamontowaną kamerkę.

Nie wiem kto go przywiózł ale może ktoś mu zrobił fotki i po przeczytaniu tego posta je wstawi.

Z tego co ja pamiętam to miał rozpiętość tak do 2 m,ze styro,miał normalne podwozie,napęd elektryczny ciągnący a kamerka pod kadłubem przed goleniami podwozia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.