Guest tom_tom Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Cześć, ponieważ temet dotyczy głównie zatwardziałych miłośników latania bez silnika, dodałem go do działu "Szybowce..." Beskidzkie latanie: Żar, Ochodzita Pragnę się z Wami podzielić pięknem latania w naszych ukochanych Beskidach. Nie chcę opisywać technik latania, a skupić się na samych górkach - pokazać zbocza nadające się do latania i dać wskazówki co do kierunków wiatru, przy których można latać. Na pierwszy ogień idą moje ulubione górki: Ochodzita oraz Żar. Ochodzita Piękna okolica, widok między innymi na Beskidy, Tatry, Małą Fatrę. Góra ciekawa z tego względu, że można latać na większości kierunków wiatru (szczyt odsłoniety). Najlepiej lata się przy kierunkach poł. i zach. Można także przy kierunkach półn., ale trzeba uważac na rotory przy lądowaniu (drzewa poniżej). Mi najgorzej się lata, gdy wieje "znad kapliczki", czyli kierunek dokładnie poł.-zach (na pierwszym zdjęciu widać "kopkę" na środku, pod kopką jest piękna kapliczka - patrz też mapka). Trzeba trochę gimnastyki, aby przelecieć w rotorach i dostać się na właściwe zbocze, za kapliczką. Nie da sie natomiast latać przy wschodnich kier. wiatru. Panoramka z Ochodzitej na E, S, W, N Panoramka z Ochodzitej na W, N, E Dojazd od Bielska Białej przez Żywiec, Milówkę, Laliki, w kierunku na Istebną, Koniaków (droga płaska ale zakorkowana). Albo z Bielska na Ustroń i Wisłę, a potem na Istebną, Koniaków (droga górska, ale moim zdaniem szybsza i krótsza). Poniżej jak dojechać na Ochodzitą: Mapka jest jedynie wskazówką, jak korzystać z mapy Beskidów zawartej na serwisie e-gory.pl: http://www.e-gory.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=78&Itemid=161 Żar Żar jest jedną z niewielu gór w Polsce, na których szczytach zbudowano zbiorniki wody - sztuczne jeziora, które stanowią część eksperymentalnych elektrowni szczytowo-pompowych. Kiedys latało się na szczycie, ale dzis jest to "extreme". Parę lat temu powstała kolejka szynowo-linowa i oświetlony stok narciarski - latanie na kierunku poł.- zach. odpadło (duże ryzyko uderzenia w lampy lub budynki). Wciąż da się latać ze szczytu na kier. półn. z odchyłką zach. Dostać się na szczyt można kolejką, a wcześnie rano i późnym popołudniem także samochodem (zakaz wjazdu w dzień). Zbocze północne jest bardzo ostre, silny wydmuch. Trzeba uważać na paralotniarzy. Zdecydowanie łatwiej i przyjemniej lata się przy Szkole Szybowcowej - jesli wieje poł.-zach. W tym przypadku jednak nie ma co patrzeć na ogólne prognozy pogody, ponieważ kotlina i jezioro bardzo wpływają na kierunek wiatru. Najlepiej dzwonić i pytać, co wieje. Panoramka ze szczytu Żaru na W-N-E Panoramka ze szczytu Żaru na E, S, W Panoramka spod Szkoły Szybowcowej na S-W, W Dojazd od Bielska Białej, trzeba dojechać do Straconki i potem przez Przegibek do Międzybrodzia. Mozna też z Żywca - kierunek na Miedzybrodzie. Poniżej jak dojechać na Żar: Mapka jest jedynie wskazówką, jak korzystać z mapy Beskidów zawartej na serwisie e-gory.pl: http://www.e-gory.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=78&Itemid=161 Pozdrawiam i zapraszam w Beskidy - Tomek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur z kołobrzegu Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 hehe ja myślałem że ta sławna szkoła szybowcowa miała ogromną górę z której startowały szybowce a tu tylko kawałek górki... szybowce startowały z tego miejsca z którego cyknięto ta panoramę czy może z innej strony ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tom_tom Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Dobrze myslałeś dawno temu nie było na szczycie zbiornika, nie było budynków itd... i szybowce startowały ze szczytu Żaru. Wyjeżdżały natomiast tam na wózku po szynach (dziś szyny adaptowano właśnie do kolejki szynowo-linowej) Dziś szybowce startują z lotniska, które widać w dole (na zdjęciu ze szkołą szybowcową). Całe lotnisko jest na zboczu góry, jego górna część jest dosyć pochyła i normalnie nosi żagielek Na zdjęciu złudzenie optyczne zmniejsza górkę, ale pomiedzy budynkami Szkoły Szybowcowej a lotniskiem jest naprawdę duża różnica wysokości (zobacz na poziomice na mapce jak ich gęsto) Tomek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanek0910 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Wstyd się przyznać bo mieszkam w górach ale jakoś mnie nie ciągnie do szyboli :oops: Ale z biegeim czasu to sie chyba zmieni. Guppy mnie troche zauroczył :wink: Aż ciężko byłoby się zdecydować z którego wzniesienia wystartować Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur z kołobrzegu Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 nie no stefanek widze profanacje urządzasz masz góry pod nosem i nielatasz szybowcami :!: :!: :!: :!: My z malinem żeby pośmigać na zboczu nieraz czekamy na pogode po kilka tygodni a jak już wiatr jest to często się zdaża że niemożna latać bo np na plaży leżą turyści ... oj ile ja bym dał żeby mieszkać w górach jak masz miejsca gdzie latac to je wykorzystaj :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
motyl Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 A co do ochodzity to zdjęcie robiłeś chyba w trakcie mojego latanie Widać normalnie moja ŚP. Sierre To tam latałem właśnie pierwszy raz na zboczu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tom_tom Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Cieszę się więc, że Ochodzita jest znana Panowie, mówię Wam, latanie na zboczach górskich to jest to A co do modelu to niestety nie jest to Sierra , jest to laminatowa konstrukcja pochodząca z Krosna Jest bardzo szybki, typowa dzida, masa 2200 g, profil MH-30, rozp. 2500 mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinn Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Piękną robotę kolega wykonał 8) Dodam, że latanie na zboczach wydmowych też to jest to. Chętnie bym się zamienił choć na kilka lotów - wydmy na góry. Szkoda, że tak jednak nie idzie :cry: Widze, że jak zbocza spore to i modele też 2,5m. U mnie zbocze niskie to i modelik mały - 1m :roll: Z tym , że moj model i na dużym zboczu polata, a ten przecinak 2,5 m u nas na wydmie nie ma szans. Zadrosze tych widoków i będe sie usilnie starał kiedyś tam zawitać z modelami. Latanie to tam macie na każdy kierunek wiatru chyba. Mi brakuje zbocza na południowo -zachodni, (często taki wieje niestety), wschodni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
motyl Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 malinn wielkość górki nei decyduje o wielkości modelu, tylko jego waga i prędkość wiatru Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinn Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Decydyje nie decyduje ale wpływ ma jakiś. Choćby z racji zwrotnośći. Nigdy model 2,5m niebedzie zwrotny jak 1m przykładowo. Uniemożliwi mu to ciasne nawroty choćby po to że jak słabo nosi trzeba szybko wracać do krawędzi zbocza inaczej trza lądować. Waga - to chodziło chyba o obc.powierzchni bo może być model 2kg co ma 20g/dm2 i 2kg co ma 60g/dm2. No i wiatr - z tym się zgadzam ale też nie dokońca bo latam swym 20g/dm2 przy wietrze 3m/s i przy 12m/s , ale niektóre szybole tak nie mogą. Więc można chyba przyznać , że ważne są tu te 3 czynniki czy nadal się myle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alchemique Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Bardzo ciekawy i przydatny przewodnik. Zacheciles mnie do tego, aby w wakacje wybrac sie w Twoje rejony, co jest wielce prawdopodobne. Jak na razie niestety nie mam z czym ale mam nadzieje ze to juz niedlugo sie zmieni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanek0910 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 To przyjeżdżajcie do Kotliny Kłodzkiej. A wiatru u nas jak lodu Nawet dodam że jest projekt psotawinie w mojej okolicy elektrowni wiatrowych 8) Narazie stoi wieża do pomiarów i analiz wiatrów. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinn Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 U nas już projekt wdrożony. Stoi i kreci się ponad 30 szt. wiatraków a każdy po 2MW mocy. Piękny widok i czyta energia , coś fajnego. Śmigiełka jak na moje koło 30m długie, to jest dopiero śmigiełko , a wiatraczek koło 100m ma wysokości 8) Mam nadzieje, że jak postawią u was też, to nie tam gdzie można latać bo szkoda by było miejsca do latania. Oto nasze cudo : Link to comment Share on other sites More sharing options...
czaja18 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 A to nasze Bielawskie wypaśne zbocze : Widok na fotce jest z zachodu i taki wiatr wieje tu najczęściej ale niestety najładniejsza czysta strona zbocza jest z południa 100 m na północ od góry mamy lotnisko zbieramy się tam dosyc liczną grupą modelarzy jak na tak małe miasto co niedziele Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanek0910 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Nie no, w pobliżu planowanego miejsca nie ma wzniesień boprzecież wyhamowywały by wiatr :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinn Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Chyba, że by stały na stoku i łapały ten wiatr czego się obawiałem. Jak nie to luzik - same dobro takie wiartaki. Co do Bielaw to wypas jak kolega napisał istotnie .Widze nie tylko zbocze macie ale i termike do tego. Szczerze mówiąc nie wiem zbytnio gdzie te Bielawy są. Może mnie kolega oświeci , jak nie to bede szukał po mapach...KUJ-pomorskie? Jak tak to moje strony :wink: Czy dolny śląsk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
czaja18 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 No niestety Dolnośląskie ok. 50km od Wrocławia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tom_tom Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Proponuję wogóle założyć kącik, gdzie umieszczalibyśmy zdjecia i wskazówki co do naszych miejsc do latania szybowcami. Np jedzie się gdzies z rodziną na parę dni, ciotki gadają o pierdołach a my model pod pachę i w nogi na jakąś górkę. Ja sam bede aktualizował mój post o nowe górki: Matyska / Przybedza / Wapiennik, Brenna i górki w okolicy, Goleszów itd... Juz mam materiały na temat Matyski koło Żywca. Co wy na To ? Tomek Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinn Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Ja jestem za. Znam wydmy, rewal, unisław koło bydzi , myślecinek w bydzi , fordon w bydgoszczy i to chyba tyle Link to comment Share on other sites More sharing options...
instruktor Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Malinin w myśl zasady duży więcej może .Duży i ciężki model naprawdę moze śmigać że ledwo go widać na zboczu. Ale jak pokazujecie "swoje"zbocza to proszę, oto moje. http://img291.imageshack.us/my.php?image=loty0111od3.jpg Wasze mają jedną ale bardzo ważną WADĘ - 300 km !!! Ten typ z modelem to ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.