Jump to content

Szybowce - gdzie latać - Żar, Ochodzita I NIE TYLKO :)


Guest tom_tom

Recommended Posts

Guest tom_tom

Cześć, ponieważ temet dotyczy głównie zatwardziałych miłośników latania

bez silnika, dodałem go do działu "Szybowce..." :)

 

Beskidzkie latanie: Żar, Ochodzita

 

Pragnę się z Wami podzielić pięknem latania w naszych ukochanych

Beskidach. Nie chcę opisywać technik latania, a skupić się na samych

górkach - pokazać zbocza nadające się do latania i dać wskazówki co do

kierunków wiatru, przy których można latać. Na pierwszy ogień idą moje

ulubione górki: Ochodzita oraz Żar.

 

Ochodzita

 

Piękna okolica, widok między innymi na Beskidy, Tatry, Małą Fatrę. Góra

ciekawa z tego względu, że można latać na większości kierunków wiatru

(szczyt odsłoniety). Najlepiej lata się przy kierunkach poł. i zach. Można

także przy kierunkach półn., ale trzeba uważac na rotory przy lądowaniu

(drzewa poniżej). Mi najgorzej się lata, gdy wieje "znad kapliczki", czyli

kierunek dokładnie poł.-zach (na pierwszym zdjęciu widać "kopkę" na

środku, pod kopką jest piękna kapliczka - patrz też mapka). Trzeba

trochę gimnastyki, aby przelecieć w rotorach i dostać się na właściwe

zbocze, za kapliczką. Nie da sie natomiast latać przy wschodnich kier.

wiatru.

 

Panoramka z Ochodzitej na E, S, W, N

 

ef3cf3707b1e42dd.jpg

63856c94ce54b437m.jpg

 

Panoramka z Ochodzitej na W, N, E

 

90787d8bebeccc1b.jpg

12f22e8de8637500m.jpg

 

Dojazd od Bielska Białej przez Żywiec, Milówkę, Laliki, w kierunku na Istebną,

Koniaków (droga płaska ale zakorkowana).

Albo z Bielska na Ustroń i Wisłę, a potem na Istebną, Koniaków

(droga górska, ale moim zdaniem szybsza i krótsza).

 

Poniżej jak dojechać na Ochodzitą:

 

206c3f6799100f29.jpg

 

Mapka jest jedynie wskazówką, jak korzystać z mapy Beskidów zawartej

na serwisie e-gory.pl:

 

http://www.e-gory.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=78&Itemid=161

 

Żar

 

Żar jest jedną z niewielu gór w Polsce, na których szczytach zbudowano

zbiorniki wody - sztuczne jeziora, które stanowią część eksperymentalnych

elektrowni szczytowo-pompowych. Kiedys latało się

na szczycie, ale dzis jest to "extreme". Parę lat temu powstała kolejka

szynowo-linowa i oświetlony stok narciarski - latanie na kierunku poł.-

zach. odpadło (duże ryzyko uderzenia w lampy lub budynki). Wciąż da się

latać ze szczytu na kier. półn. z odchyłką zach. Dostać się na szczyt

można kolejką, a wcześnie rano i późnym popołudniem także

samochodem (zakaz wjazdu w dzień). Zbocze północne jest bardzo ostre,

silny wydmuch. Trzeba uważać na paralotniarzy.

 

Zdecydowanie łatwiej i przyjemniej lata się przy Szkole Szybowcowej -

jesli wieje poł.-zach. W tym przypadku jednak nie ma co patrzeć na

ogólne prognozy pogody, ponieważ kotlina i jezioro bardzo wpływają na

kierunek wiatru. Najlepiej dzwonić i pytać, co wieje.

 

Panoramka ze szczytu Żaru na W-N-E

 

9bef721f678c6d3b.jpg

31b02a887a3ab5f3m.jpg

 

Panoramka ze szczytu Żaru na E, S, W

 

54db0ed4e7d61d1e.jpg

72310af3ca3730b2m.jpg

 

Panoramka spod Szkoły Szybowcowej na S-W, W

 

bf0c7ac8563773c1.jpg

1be77b48628b22a3m.jpg

 

Dojazd od Bielska Białej, trzeba dojechać do Straconki i potem przez

Przegibek do Międzybrodzia. Mozna też z Żywca - kierunek na

Miedzybrodzie.

 

Poniżej jak dojechać na Żar:

 

48fa0efe6d28e805.jpg

 

Mapka jest jedynie wskazówką, jak korzystać z mapy Beskidów zawartej

na serwisie e-gory.pl:

 

http://www.e-gory.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=78&Itemid=161

 

Pozdrawiam i zapraszam w Beskidy - Tomek

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 201
  • Created
  • Last Reply
Guest tom_tom

Dobrze myslałeś :)

 

dawno temu nie było na szczycie zbiornika, nie było budynków itd...

i szybowce startowały ze szczytu Żaru. Wyjeżdżały natomiast tam na

wózku po szynach (dziś szyny adaptowano właśnie do kolejki szynowo-linowej)

 

Dziś szybowce startują z lotniska, które widać w dole (na zdjęciu ze szkołą szybowcową). Całe lotnisko jest na zboczu góry, jego górna część

jest dosyć pochyła i normalnie nosi żagielek :) Na zdjęciu złudzenie

optyczne zmniejsza górkę, ale pomiedzy budynkami Szkoły Szybowcowej

a lotniskiem jest naprawdę duża różnica wysokości (zobacz na poziomice na mapce jak ich gęsto)

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

nie no stefanek widze profanacje urządzasz masz góry pod nosem i nielatasz szybowcami :!: :!: :!: :!: My z malinem żeby pośmigać na zboczu nieraz czekamy na pogode po kilka tygodni a jak już wiatr jest to często się zdaża że niemożna latać bo np na plaży leżą turyści ...

oj ile ja bym dał żeby mieszkać w górach :D

jak masz miejsca gdzie latac to je wykorzystaj :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

Cieszę się więc, że Ochodzita jest znana :)

 

Panowie, mówię Wam, latanie na zboczach górskich to jest to :)

 

A co do modelu to niestety nie jest to Sierra :( , jest to laminatowa konstrukcja

pochodząca z Krosna :) Jest bardzo szybki, typowa dzida, masa 2200 g,

profil MH-30, rozp. 2500 mm.

Link to comment
Share on other sites

Piękną robotę kolega wykonał 8)

 

Dodam, że latanie na zboczach wydmowych też to jest to.

 

Chętnie bym się zamienił choć na kilka lotów - wydmy na góry. Szkoda, że tak jednak nie idzie :cry:

 

Widze, że jak zbocza spore to i modele też 2,5m. U mnie zbocze niskie to i modelik mały - 1m :roll: Z tym , że moj model i na dużym zboczu polata, a ten przecinak 2,5 m u nas na wydmie nie ma szans.

 

Zadrosze tych widoków i będe sie usilnie starał kiedyś tam zawitać z modelami. Latanie to tam macie na każdy kierunek wiatru chyba.

 

Mi brakuje zbocza na południowo -zachodni, (często taki wieje niestety), wschodni.

Link to comment
Share on other sites

Decydyje nie decyduje ale wpływ ma jakiś.

Choćby z racji zwrotnośći. Nigdy model 2,5m niebedzie zwrotny jak 1m przykładowo. Uniemożliwi mu to ciasne nawroty choćby po to że jak słabo nosi trzeba szybko wracać do krawędzi zbocza inaczej trza lądować.

 

Waga - to chodziło chyba o obc.powierzchni bo może być model 2kg co ma 20g/dm2 i 2kg co ma 60g/dm2.

 

No i wiatr - z tym się zgadzam ale też nie dokońca bo latam swym 20g/dm2 przy wietrze 3m/s i przy 12m/s , ale niektóre szybole tak nie mogą.

 

Więc można chyba przyznać , że ważne są tu te 3 czynniki czy nadal się myle?

Link to comment
Share on other sites

U nas już projekt wdrożony. Stoi i kreci się ponad 30 szt. wiatraków a każdy po 2MW mocy. Piękny widok i czyta energia , coś fajnego.

Śmigiełka jak na moje koło 30m długie, to jest dopiero śmigiełko :lol: , a wiatraczek koło 100m ma wysokości 8)

 

Mam nadzieje, że jak postawią u was też, to nie tam gdzie można latać bo szkoda by było miejsca do latania.

 

Oto nasze cudo :

 

wiatrakaa5.jpg

Link to comment
Share on other sites

A to nasze Bielawskie wypaśne zbocze :D :

 

okolice006vq5.jpg

 

Widok na fotce jest z zachodu i taki wiatr wieje tu najczęściej ale niestety najładniejsza czysta strona zbocza jest z południa :(

 

100 m na północ od góry mamy lotnisko zbieramy się tam dosyc liczną grupą modelarzy jak na tak małe miasto co niedziele

Link to comment
Share on other sites

Chyba, że by stały na stoku i łapały ten wiatr :lol: czego się obawiałem. Jak nie to luzik - same dobro takie wiartaki.

 

Co do Bielaw to wypas jak kolega napisał istotnie .Widze nie tylko zbocze macie ale i termike do tego. Szczerze mówiąc nie wiem zbytnio gdzie te Bielawy są. Może mnie kolega oświeci , jak nie to bede szukał po mapach...KUJ-pomorskie? Jak tak to moje strony :wink:

 

Czy dolny śląsk?

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

Proponuję wogóle założyć kącik, gdzie umieszczalibyśmy zdjecia i wskazówki co do naszych miejsc do latania szybowcami. Np jedzie się gdzies z rodziną na parę dni, ciotki gadają o pierdołach a my model pod pachę i w nogi na jakąś górkę.

 

Ja sam bede aktualizował mój post o nowe górki: Matyska / Przybedza / Wapiennik, Brenna i górki w okolicy, Goleszów itd... Juz mam materiały na temat Matyski koło Żywca.

 

Co wy na To ?

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.