Jump to content

Okręt wsparcia logistycznego ORP"X.Czernicki" 1:50


Recommended Posts

Witajcie

Taka troszkę przypadkowa relacja a to dlatego iż przy przeszukiwaniu czeluści internetu w tematach modelarskich natknąłem się przypadkiem na jednym z zagranicznych portali modelarskich na ogłoszenie sprzedaży zestawu (plany okrętu, setki zdjęć rzeczywistej jednostki i wycięty szkielet -PCV (chyba HIPS  i spienione PCV)  modelarskiego dla tego właśnie okrętu. Nie zbyt długo myśląc kupiłem:).Z tego co pomierzyłem szkielet to wychodzi skala 1:50.
Wieczorem odebrałem paczkę i wygląda to obiecująco. Ktoś się napracował żeby wyciąć ten szkielet ale przynajmniej ten etap jest z głowy i postanowiłem złożyć kawałek z ciekawości (i nawet fajnie pasuje). Spory wychodzi ale to fajnie bo zrobię zdalnie sterowany. Te tworzywa sztuczne to nowa technologia bo przyzwyczajony jestem do szkieletów ze sklejki i listewek.

Paczka po rozpakowaniu
20200210-205617.jpg
Fragment dziobu
20200211-053441.jpg

Wieczorem zacznę składać dalej i zobaczymy jak to wygląda. Chyba było wycinane frezem a nie laserem bo wewnętrzne kąty są zaokrąglone i elementy nie wchodzą w siebie na właściwą głębokość. Trzeba to poprawić bo nie będą pasowały.

Widzę że zaprojektowany z głową ponieważ posiada wpusty w pokładzie w które wchodzą odpowiednie wcięcia z wręg co zapewnia osiowość. Pokłady do HIPS 2mm a wzdłużnica to spienione PCV 6mm a wręgi spienione PCV 3mm.Tzw pióro/wpust. Dużo elementów ale to wręgi i pokłady. Wzdłużnica to 3 kawałki. Poza tym są tzw wodnice 3 poziomy też na wpust.
Część rufowa i śródokręcie. Póki co na sucho. Jutro kupię świeży CA i skleję w całość. Wszystko pasowało bez zarzutu.
Na dziobie jest błąd bo brak wpustów na między wręgi. To nie kłopot. Wytnę ręcznie.
20200211-211556.jpg
20200211-211617.jpg
Krótka historia wg Wikipedia.

Okręt powstał nieco z przypadku, w celu wykorzystania gotowego kadłuba pływającej stacji demagnetyzacyjnej projektu 130. Okręty projektu 130 (w kodzie NATO: Bereza) zostały zaprojektowane pod koniec lat 70. w biurze konstrukcyjnym Stoczni Północnej w Gdańsku we współpracy z ZSRR z przeznaczeniem dla marynarki ZSRR. W Stoczni Północnej następnie zbudowana została seria 18 jednostek tego typu, z czego 17 sprzedano w latach 1984-1991 do ZSRR, a jedną do Bułgarii.

Z uwagi na rozpad ZSRR i kłopoty finansowe marynarki rosyjskiej, będąca następcą ZSRR strona rosyjska nie odebrała ostatniego zamówionego okrętu projektu 130, o numerze stoczniowym 130/19, który wodowano 14 czerwca 1991 i wyposażono w 90%. Na skutek umowy między Rosją a Polską, Stocznia Północna stała się następnie właścicielem nieukończonego okrętu jako pokrycie rozliczeń. Przez kolejne lata stocznia próbowała bezskutecznie oferować go do sprzedaży do różnych zastosowań. Ostatecznie stocznia przekazała go nieodpłatnie polskiej Marynarce Wojennej pod warunkiem powierzenia Stoczni Północnej jego przebudowy. Zdecydowano wówczas przebudować nieukończony okręt na okręt wsparcia logistycznego i umowę o przebudowę podpisano w marcu 2000.

Projekt roboczy przebudowy opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni Północnej S.A. w Gdańsku, Zakładzie Projektowania Statków Centrum Techniki Okrętowej i w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni Remontowej S.A. Okręt otrzymał nowe oznaczenie projektu 890. Z dotychczasowego okrętu projektu 130 pozostawiono głównie większość kadłuba i siłownię. Kadłub zmodyfikowano i nieco przedłużono przez zmianę konstrukcji dziobu i dodanie gruszki dziobowej, co poprawiło własności morskie. Zdemontowano całość zbędnego w nowym zastosowaniu wyposażenia i zainstalowano nowe, przystosowując jednostkę do transportu zaopatrzenia i żołnierzy, których pomieszczenia znajdują się w części dziobowej. Dodano m.in. lądowisko dla śmigłowca.

Przebudowa kadłuba została dokonana w Stoczni Remontowej. Mimo że kadłub był już zbudowany, jako datę położenia stępki oficjalnie podano 16 sierpnia 2000. Okręt ponownie wodowano 16 listopada 2000, a polską banderę podniesiono na nim 1 września 2001, w obecności Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego[1].

Okręt otrzymał nazwę ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”, zapisywaną też w skrócie (m.in. na burcie) „Kontradmirał X. Czernicki”, na cześć kontradmirała Xawerego Czernickiego (awansowanego pośmiertnie na stopień wiceadmirała przez prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego w 2007). Matką chrzestną była Ewa Czernicka, bratanica patrona okrętu (zamordowanego w 1940 roku w Katyniu)[1].

Okręt „Kontradmirał Xawery Czernicki” przeznaczony jest do pełnienia roli okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej w narodowych oraz sojuszniczych zespołach okrętów. Możliwe jest to dzięki znacznemu rozbudowaniu systemów łączności i dowodzenia okrętu podczas przebudowy w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Kosztem pomieszczeń dla żołnierzy desantu stworzono m.in. pomieszczenia dla żołnierzy sztabu sił obrony przeciwminowej. Ponadto okręt podtrzymał zdolność zaopatrywania w morzu okrętów w żywność, paliwo i amunicję (spełniając funkcje okrętu zaopatrzeniowego), prowadzenia drobnych remontów i obsługi okrętów. Może także służyć jako okręt-baza, w tym dla żołnierzy jednostek specjalnych. Okręt ma dwa stanowiska dla samochodów ciężarowych na rufie, dostępne przez furty rufowe[2]. Posiada dwa burtowe stanowiska przeładunkowe, służące do przekazywania ładunków o masie do 250 kg na okręty płynące obok w odległości do 60 m, oraz rufowe stanowisko do przekazywania paliwa o wydajności 100 t/h[2]. Może przewieźć 10 standardowych kontenerów 20-stopowych[2]. Na rufie ma lądowisko dla śmigłowca o masie do 10 ton, o wymiarach 20×12 m[2]. W skład wyposażenia wchodzi też armatka wodna do gaszenia pożarów.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.