Skocz do zawartości

Napęd pchający do delty


kaluzaaa

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dodam może jeszcze, że obliczenie konkretnych warunków w czasie lotu jest bardzo zawiłe.

Dlaczego - oto w miarę prosta pętla iteracyjna dla konkretnego przypadku - stała prędkość.

 

Dla konkretnej prędkości - samolot musi lecieć na konkretnym kącie natarcia alfa (to z biegunowej prędkości).

Dla tego kąta natarcia mamy odpowiedni współczynnik oporu Cx.

 

Dla tego współczynnika oporu mamy konkretny opór związany z prędkością

Drag = Cx x V^2 x ro/2 x S (S - powierzchnia odniesienia - najczęściej skrzydła)

 

I to musi sie równać ciągowi śmigła.

Drag = T = D ^ 4 x n ^ 2 x ro x Ct (lambda)

Przy czym lambda to:

lambda = V / (n x D)

 

Z tych dwóch powyższych wzorów metodą kolejnych przybliżeń prędkość obrotową śmigła n w obr/s.

 

Jak mamy obroty śmigła n to możemy obliczyć moc dostarczaną do śmigła (różni się ona od mocy pobieranej przez samolot do lotu - przemieszczania się z pewnym oporem z pewną prędkością - tym, że śmigło ma pewną sprawność i na rzeczywiste przesuwanie samolotu w powietrzu oddaje tylko część tej mocy):

P = D ^ 5 x n ^ 3 x ro x Cp(lambda)

 

Z ciekawości moc pobierana przez samolot to Psam = Drag x V

 

Dla uproszczenia można przyjąć, że największa sprawność śmigła występuje w okolicach 75 - 80% zakresu posuwu lambda.

 

Sprawność śmigła eta = Ct/Cp x lambda

 

Jak już mamy moc to znając rzeczywiste napięcie na pakiecie wynikające ze spadku napięcia na rezystancji ogniw pod pewnym obciążeniem, rezystancje własne elementów - regulatora, silnika, pakietu, kabli, znając Kv silnika (zaznaczam że kV silnika jest w obr/min/V, a nie obr/s - różnica jest w dzielniku 60) metodą iteracyjną można obliczyć pobierany prąd z pakietu i napięcie na pakiecie. W ten sposób można policzyć długotrwałość lotu :)

Opublikowano

Nie - tam nie ma płata śmigła.

Jest tylko średnica. Natomiast charakterystyki śmigła Ct(lambda) i CP(lambda) zależą od skoku, profilu i w ogóle geometrii śmigła.

W internecie można znaleźć inne wzory - które w pewien sposób próbują odwzorować coś takiego jak obciążenie dysku śmigła (wtedy występuje skok śmigła i jego średnica), ale to są bardziej wzory empiryczne, do obliczania ciągu statycznego.

Opublikowano

Bo widzisz, mnie tak na chłopski rozum frapuje to, że powierzchnia płata ma spore znaczenie. No bo weźmy na przykład, cytuję:

 

Wzór na moc dostarczaną do śmigła:

P = D ^ 5 x n ^ 3 x ro x Cp(lambda)

Gdzie:

D - średnica w m

n - obroty na sek

ro - gęstość powietrza

Cp - współczynnik mocy

lambda - posuw względny śmigła

 

Tu od razu mnie męczy wyczucie, że tę samą moc możemy dostarczać do śmigła o olbrzymim skoku, ale małej powierzchni płatów i na odwrót.

Ale zaznaczam, to tylko taka jakaś moja wrodzona dociekliwość czy cośtam, a na pewno i lenistwo, bo któryś z tych czynników, gdyby mu się lepiej przyjrzeć, prawdopodobnie tę powierzchnę jakoś tam uwzględnia. Musi.

No bo weźmy dane śmigło, dla którego wszystkie obliczenia się zgadzają... I teraz mu zmieńmy jakoś powierzchnie płatów (jakoś tam w zakresie profilu). Na pewno wszystko się zmieni, a przecież średnica i skok te same.

Opublikowano
Bo widzisz, mnie tak na chłopski rozum frapuje to, że powierzchnia płata ma spore znaczenie. No bo weźmy na przykład, cytuję:

 

Wzór na moc dostarczaną do śmigła:

P = D ^ 5 x n ^ 3 x ro x Cp(lambda)

Gdzie:

D - średnica w m

Cp - współczynnik mocy

 

Tu od razu mnie męczy wyczucie, że tę samą moc możemy dostarczać do śmigła o olbrzymim skoku, ale małej powierzchni płatów i na odwrót.

Ale zaznaczam, to tylko taka jakaś moja wrodzona dociekliwość czy cośtam, a na pewno i lenistwo, bo któryś z tych czynników, gdyby mu się lepiej przyjrzeć, prawdopodobnie tę powierzchnę jakoś tam uwzględnia. Musi.

No bo weźmy dane śmigło, dla którego wszystkie obliczenia się zgadzają... I teraz mu zmieńmy jakoś powierzchnie płatów (jakoś tam w zakresie profilu). Na pewno wszystko się zmieni, a przecież średnica i skok te same.

 

Wszystko się zgadza.

 

Pamiętaj, że zwiększając powierzchnię łopaty - np robiąc go szerszą zmieniamy czynnik Cp. I teraz śmigło o tej samej geometrii - skok i średnica bez zmian, ale o większych łopatach - np APC i APC W (wide - szerokie łopaty) będzie miało przy tych samych obrotach w tych samych warunkach moc i ciąg większą o zmianę współczynnika CP i CT (te wartości są wyznaczane indywidualnie dla każdego śmigła, a mój wykres jest tylko przykładowy). Możemy modyfikować np rozpiętość - średnicę śmigła i wtedy uwzględniając zmianę współczynnika lambda zależnego od średnicy i obrotów śmigła możemy zrobić taki przykład:

 

Jeżeli powiedzmy masz 100W, którą dostarczasz do śmigła 8x4 powiedzmy przy obrotach 10000 obr/min i prędkości 20 m/s to zmieniając śmigło na 10x5 (P/D zostaje to samo) to tą samą moc mamy przy ok 7500 obr/min.

 

Specjalnie liczę dla takiego samego śmigła w sensie o P/D (skok do średnicy) =0.5. Gdyby robić obliczenia zamiast śmigła 8x4 śmigło 7x6 - zmienia się P/D i potrzebuje drugi wykres, którego akurat nie mam nigdzie pod ręką.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.