adams38 Opublikowano 12 Września 2020 Opublikowano 12 Września 2020 DWORZEC KOLEJOWY (duży) To bardzo wdzięczny temat dla młodych konstruktorów. Tym bardziej, że wielu młodych ludzi interesuje się kolejnictwem i wielu ma modele kolejek wśród swoich zabawek. A zastosowanie mikroprocesorów w modelach kolejowych daje nam niezwykłe możliwości podniesienia ich atrakcyjności. Przedstawione fotografie pokazują nam przykład takiego rozwiązania. Dworzec jest przystosowany do połączenia z torami kolejki wielkości HO i posiada 4 odcinki takich torów – dwa na stałe – dwa dołączane - wraz z semaforami To dość kłopotliwe, bo trzeba również dołączać kabelki do zasilania semaforów, znajdujących się na tych odcinkach torowych i doprowadzać kontrolowane zasilanie w celu automatycznego odprawiania pociągów. W celu łatwiejszego przechowywania zabawki w bardzo łatwy sposób daje się również odłączać wieża. Zegar wieżowy jest podświetlany ale niestety nie działa. Na jednej ze ścianek budynku dworcowego znajdują się przyciski do sterowania jego pracą i regulatory prędkości (i kierunku) jazdy pociągów niezależnie na obu torach. Druga część dworca – to budynek umownie nazywany budynkiem hotelowym. Teraz takich rozwiązań się już nie spotyka ale dawniej... szczególnie w Ameryce na dzikim zachodzie... Perony też są oświetlone. Na dole większego budynku widać gniazdko dołączeniowe zasilania całego systemu (17 V napięcia zmiennego). Po dołączeniu dowolnej ilości dodatkowych torów nie trzeba korzystać z dodatkowego zasilania. Komentarze do fotografii: 1,2 - Dworzec był prezentem dla wnuczka i jego komplet przedstawiony jest właśnie na tych fotografiach. Nie mogło zabraknąć również instrukcji obsługi - dość obszernej, bo działanie dworca jest dość skomplikowane. Po odpowiednich ustawieniach zapewnia on pewną automatykę działania. Pociągi mogą same się zatrzymywać i same odjeżdżać - oczywiście zgodnie ze wskazaniami semaforów. 3,4,5 - Widok dworca z różnych stron 6 - Widok wnętrza, a na mim oświetlenie peronów. Widać również że dość duże wiązki przewodów nie zmieściły by się pod torami i dlatego poprowadzone są w belkach konstrukcji zadaszenia peronów. 7 - Widać na niej tablice do sterowania a na boku budynku hotelowego gniazdo do podłączenia zasalania. 8,9 - To fotografia dworca z okresu wczesnej budowy. Tylko daty na zdjęciach są nieprawdziwe (był budowany około 12 lat wcześniej) a jeden z pierwszych aparatów cyfrowych zamieszał na zdjęciach nieprawdziwe daty. Cała elektronika sterująca pracą dworca (a jest tego sporo) znajduje się: - w podstawach budynków, - w pomieszczeniach „technicznych” dworca – to te pomieszczenia zaopatrzone w mleczne szyby, widoczne na fotografiach 1 i 3. - pod dachami budynków. DWORZEC KOLEJOWY (taki mniejszy) Jak widać dworzec kolejowy wcale nie musi być taki wielki i „mądry” jak pokazano na poprzednim przykładzie. Może być wykonany z tekturki (w tym omawianym tylko podstawa jest ze sklejki). Jest mały i zasilany jedną płaską baterią. Ale mądry to jest, bo ma sterowanie mikroprocesorem, potrafi zmieniać światła semaforów, zapalać i gasić oświetlenie pomieszczeń i grać jedna melodyjkę w czasie postoju pociągu na stacji. I jeszcze gwizdać jak to robią kolejarze. Komentarze do fotografii: 1,2,3,4 - Widok dworca z różnych stron Na fotografii 4-tej widać przyciski do włączania i wyłączania dworca. 5 - To poddasze tuż przed przyklejeniem dachu. Widać tu diody świecące do oświetlenia pomieszczeń dworca i końcówki filarów. To oczywiście rury sklejone z wielu warstw papieru. Przez ich wnętrza przeprowadzone są przewody z podstawy dworca. 6 - To „strych” dworca, Jest tam głośniczek do odtwarzania melodii i oświetlenie tego pomieszczenia. 7 - Jeszcze pusta podstawa. Po lewej stronie widać miejsce na baterię 3R12. 8 - Tu już widać nieco więcej a szczególnie mikroprocesor sterujący pracą dworca. Oczywiście AT89C51.
Rekomendowane odpowiedzi