Jump to content
Sign in to follow this  
adams38

Dworzec kolejowy

Recommended Posts

DWORZEC KOLEJOWY (duży)

To bardzo wdzięczny temat dla młodych konstruktorów. Tym bardziej, że wielu młodych ludzi interesuje się kolejnictwem i wielu ma modele kolejek wśród swoich zabawek.
A zastosowanie mikroprocesorów w modelach kolejowych daje nam niezwykłe możliwości podniesienia ich atrakcyjności.
Przedstawione  fotografie pokazują nam przykład takiego rozwiązania.
Dworzec jest przystosowany do połączenia z torami kolejki wielkości HO i posiada 4 odcinki takich torów – dwa na stałe – dwa dołączane - wraz z semaforami To dość kłopotliwe, bo trzeba również dołączać kabelki do zasilania semaforów, znajdujących się na tych odcinkach torowych i doprowadzać kontrolowane zasilanie w celu automatycznego odprawiania pociągów.

W celu łatwiejszego przechowywania zabawki w bardzo łatwy sposób daje się również odłączać wieża. Zegar wieżowy jest podświetlany ale niestety nie działa.

Na jednej ze ścianek budynku dworcowego znajdują się przyciski do sterowania jego pracą i regulatory prędkości (i kierunku) jazdy pociągów niezależnie na obu torach.

Druga część dworca – to budynek umownie nazywany budynkiem hotelowym. Teraz takich rozwiązań się już nie spotyka ale dawniej...   szczególnie w Ameryce na dzikim zachodzie...

Perony też są oświetlone.
Na dole większego budynku widać gniazdko dołączeniowe zasilania całego systemu (17 V napięcia zmiennego). Po dołączeniu dowolnej ilości dodatkowych torów nie trzeba korzystać  z dodatkowego zasilania.
                                              
Komentarze do fotografii:

1,2     - Dworzec był prezentem dla wnuczka i jego komplet przedstawiony jest właśnie na tych fotografiach. Nie mogło zabraknąć również   instrukcji obsługi - dość obszernej, bo działanie dworca jest dość skomplikowane.

            Po odpowiednich ustawieniach zapewnia on pewną  automatykę działania. Pociągi mogą same się zatrzymywać i same odjeżdżać - oczywiście zgodnie ze wskazaniami semaforów.
3,4,5   - Widok dworca z różnych stron
6         - Widok wnętrza, a na mim oświetlenie peronów. Widać również że dość duże wiązki przewodów nie zmieściły by się pod torami i  dlatego  poprowadzone są w belkach konstrukcji zadaszenia peronów.
7         - Widać na niej tablice do sterowania a na boku budynku hotelowego gniazdo do podłączenia zasalania.
8,9      - To fotografia dworca  z okresu wczesnej budowy. Tylko daty na zdjęciach są nieprawdziwe (był budowany około 12 lat wcześniej)  a jeden z pierwszych aparatów cyfrowych zamieszał na zdjęciach nieprawdziwe daty.
              Cała elektronika sterująca pracą dworca (a jest tego sporo) znajduje się:
               - w podstawach budynków,
              - w pomieszczeniach „technicznych” dworca – to te pomieszczenia zaopatrzone w mleczne szyby, widoczne na fotografiach 1 i 3.
              - pod dachami budynków.

 

 

DWORZEC KOLEJOWY (taki mniejszy)

Jak widać dworzec kolejowy wcale nie musi być taki wielki i „mądry” jak pokazano na poprzednim przykładzie. Może być wykonany z tekturki (w tym omawianym tylko podstawa jest ze sklejki). Jest mały i zasilany jedną płaską baterią.
Ale mądry to jest, bo ma sterowanie mikroprocesorem, potrafi zmieniać światła semaforów, zapalać i gasić oświetlenie pomieszczeń i grać jedna melodyjkę w czasie postoju pociągu na stacji. I jeszcze gwizdać jak to robią kolejarze.

 

Komentarze do fotografii:

1,2,3,4  - Widok dworca z różnych stron Na fotografii 4-tej widać przyciski do włączania i wyłączania dworca.
5           - To poddasze tuż przed przyklejeniem dachu. Widać tu diody świecące do oświetlenia pomieszczeń dworca i końcówki filarów.
               To oczywiście rury sklejone z wielu warstw papieru. Przez ich wnętrza przeprowadzone są przewody z podstawy dworca.
6           - To „strych” dworca, Jest tam głośniczek do  odtwarzania melodii i oświetlenie tego pomieszczenia.
7          - Jeszcze pusta podstawa. Po lewej stronie widać miejsce na baterię 3R12.
8          - Tu już widać nieco więcej a szczególnie mikroprocesor sterujący  pracą dworca. Oczywiście AT89C51.

 

 

 

Dworzec kolejowy 01.JPG

Dworzec kolejowy 02.JPG

Dworzec kolejowy 03.JPG

Dworzec kolejowy 04.JPG

Dworzec kolejowy 05.JPG

Dworzec kolejowy 06.JPG

Dworzec kolejowy 07.JPG

Dworzec kolejowy 08.JPG

Dworzec kolejowy 09.JPG

Dworzec mały_1.jpg

Dworzec mały_2.jpg

Dworzec mały_3.jpg

Dworzec mały_4.jpg

Dworzec mały_5.jpg

Dworzec mały_6.jpg

Dworzec mały_7.jpg

Dworzec mały_8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.