Skocz do zawartości

Mentor czy Cessna 182 Proszę o radę


dlmtb

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie szanowne grono ekspertów.

Jestem modelarzem, ale z innej beczki tj. tej, która unosi się na wodzie a konkretnie modelarstwo szkutnicze ze skrzywieniem na jachty żaglowe. W lotnictwie nie mam żadnego doświadczenia oprócz tego ze rozbiłem trzy wagony różnej maści modeli oczywiście na symulatorze i to koniec moich doświadczeń. :lol:

Po tak owocnych kraksach na ekranie komputera zapałałem nieodpartą chęcią polatania na żywo i w związku z tym proszę o radę, co do tych dwóch modeli.

Pierwszy to Mentor Multiplexa http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1062

A drugi to Cessna 182 Hypa http://www.hype-rc.de/?page=shop/flypage&product_id=16132&category_id=dae0453707ac080d8250806d3d86361f&ps_session=3a29a29b06e89c8dfda4ba491a459309&mod_title=product#

Oczywiście wiem, że Cessna to model RTF i zdecydowanie tańszy, ale i mniejszy. Przy wyborze nie kieruję się cena, ale własnościami lotu, czyli co będzie mi łatwiej okiełznać a później mieć frajdę z latania. :?

Oczywiście czytałem forum i wiem, że na początek polecacie motoszybowce i coś ala samoloty typu Nemo. Ja z racji zboczenia objawiającego się budową modeli maksymalnie przypominających ich prawdziwe pierwowzory nie trawie takich latadeł wiec proszę wybaczcie, ale te dwa samoloty, które wybrałem w miarę nieźle się prezentują. :wink: Odpada też budowa od podstaw ponieważ zakładam ze śmiertelne zajście modelu podczas nauki jest chyba nieuniknione wiec szkoda pracy lepiej kupić coś w miarę gotowego. :roll:

Czy dam rade nauczyć się na nich latać, który z nich polecacie?

Będę bardzo wdzięczny za pomoc w wyborze. :D

 

Pozdrawiam

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Multiplex to firma sprawdzona, model z Elaporu - latwy do naprawy, model wiekszy - bardziej stabilny w locie.

Ta cessna jest z hypoduru - cokolwiek to jest ;) - jak sam zauwazyles z radiem, ktore rozwojowe nie jest... i bedziesz mial kolejny wydatek jak sie juz wciagniesz.

Napisze tylko, ze sprobowalbym jednak szybowca EG z Multiplexa - na pewno sie nie zawiedziesz - nauczysz sie latac i bedziesz mial cos do rekreacji i bezstresowego latania.

A z tych dwoch podanych przez Ciebie to ja bym wzial Mentora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam się, że Mentor też mnie "kręci", ale w sklepie zrobili mi mętlik w głowie. :roll: Kiedy już wybrałem Mentora sprzedawca (rzekomo lata RC) powiedział ze Mentor jest za szybki w podejściu do lądowania i w ogóle to model dla lekko zaawansowanych modelarzy a do nauki latania się nie nadaje. Miedzy innym to właśnie on polecił mi Cessnę lub coś w tym stylu. :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy już wybrałem Mentora sprzedawca (rzekomo lata RC) powiedział ze Mentor jest za szybki w podejściu do lądowania i w ogóle to model dla lekko zaawansowanych modelarzy a do nauki latania się nie nadaje. Miedzy innym to właśnie on polecił mi Cessnę lub coś w tym stylu.

Szczerze watpie, aby ta cessna miala wolniejsze podejscie do ladowania...

Nie widac dokladnie profili w cessnie, ale dla mnie wydaje sie bardziej plaski...

Tak czy siak ladowanie na podwoziu latwe nie bedzie - dlatego polecam na poczatek szybowca - nauczysz sie podchodzic do ladowania, nabierzesz wprawy i wtedy wez trenerka - co nie oznacza, ze nie da sie nauczyc latac trenerkiem!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście czytałem forum i wiem, że na początek polecacie motoszybowce i coś ala samoloty typu Nemo. Ja z racji zboczenia objawiającego się budową modeli maksymalnie przypominających ich prawdziwe pierwowzory nie trawie takich latadeł wiec proszę wybaczcie, ale te dwa samoloty, które wybrałem w miarę nieźle się prezentują.

Jeżeli wygląd ma takie znaczenie, to z prostych do nauki motoszybowców najbardziej odpowiedni dla Ciebie byłby ASW15. Obszerny wątek na jego temat jest tu: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=4334 , do wyboru wersje kit oraz z wyposażeniem fabrycznym.

Jak sam piszesz w szkutnictwie preferujesz żaglowce, więc i szybowce powinny być Ci bliskie.

Ja sam przygotowuję właśnie żaglówkę: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8309&Product_Name=RC_Sailboat-Monsoon_ na sezon letni, kupiłem dla wnuka żeby wspólnie puszczać na spacerach imam nadzieję że posłuży mu kilka lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wygląd ma takie znaczenie, to z prostych do nauki motoszybowców najbardziej odpowiedni dla Ciebie byłby ASW15. Obszerny wątek na jego temat jest tu: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=4334 , do wyboru wersje kit oraz z wyposażeniem fabrycznym.

Hmmm… Nawet zacząłem się zastanawiać nad ASW15 i porównałem go z EG. Nie powiem ASW15 wygląda jak szybowiec nie żeby EG nim nie był, ale te końcówki skrzydeł i gruby płat nie dodają mu uroku. :?

Co do ASW15 to wygląda na konstrukcję lekko niedopracowaną. Mam na myśli ilość miejsca na wyposażenie i konieczność stosowania nietypowych serw do sterowania lotek. Kolejny problem, jaki zauważyłem po lekturze wątku to dość niska, jakość wykonania (zwichrowane skrzydła i kiepskie ich mocowanie). W sumie, ASW15 bardzo mi się podoba, ale nie chciałbym trafić na jakiś „krzywy” egzemplarz. :(

Wydaje mi się, że EG Multiplexa jest lepiej skonstruowany i bardziej odporny na katastrofy, ale może się mylę, bo żadnego z szybowców nie widziałem na żywo.

Co jeszcze mi zaświtało to wybranie takiego modelu szybowca, z którego wyposażenie (serwa, silnik i regulator), kiedy już opanują trudną sztukę latania będę mógł przełożyć do Mentora tak, aby zminimalizować koszty. Czy coś takiego może się udać? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sam przygotowuję właśnie żaglówkę: http://www.hobbycity.com/...ilboat-Monsoon_ na sezon letni, kupiłem dla wnuka żeby wspólnie puszczać na spacerach imam nadzieję że posłuży mu kilka lat.

Sam kiedyś brałem ten model pod uwagę, ale nie znalazłem żadnych filmików jak to pływa. Opisów nie biorę na poważnie, bo piszą je najczęściej ludzie, którzy nie mieli doświadczenia z innymi modelami, jako przykład szalenie widowiskowy model ETNZ http://www.modelemax.pl/product_info.php?products_id=1160 który na wodzie zachowuje się jak europaleta z żaglem. :lol:

W przypadku modeli jachtów jest tak samo jak z modelami samolotów nie każdy nadaje się do latania. Wiele ładnych łódek najlepiej prezentuje się nie na wodzie ale w salonie w eksponowanym miejscu na regale. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Cessnę, nad która sie zastanawiasz i mogę śmiało powiedzieć ze to bardzo stabilny model i nie trudny w pilotażu (nie ubliżając Mentorowi) , natomiast jeżeli chodzi o lądowania- są bardzo przyjemne z powodu klap, także polecam :)

Widziałem filmiki tej Cessny w locie i porównałem je z filmami pokazującymi Mentora. W zasadzie oba latają podobnie, ale Mentor jakby bardziej skory do akrobacji. Czy ta Cessna to twój pierwszy model, na którym uczyłeś się latać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem filmiki tej Cessny w locie i porównałem je z filmami pokazującymi Mentora. W zasadzie oba latają podobnie, ale Mentor jakby bardziej skory do akrobacji. Czy ta Cessna to twój pierwszy model, na którym uczyłeś się latać?

 

nie to nie był mój pierwszy model:)nad Mentorem tez sie zastanawiałem:)poza tym zależy jak kto lata:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku modeli jachtów jest tak samo jak z modelami samolotów nie każdy nadaje się do latania.

Nie mam jeszcze żadnego doświadczenia z łodziami żaglowymi RC, ale tu podobnie jak profil w samolotach, o osiągach decydują parametry żagla, a w komplecie dostałem żagiel raczej niewyszukanej konstrukcji szycia. Gdzie można poczytać na temat przygotowania żagli do modeli RC?

Mam jeszcze pytanie odnośnie balastu, w instrukcji nic na ten temat nie ma, w opisie na stronie sprzedawcy jest informacja o wypełnieniu balastu do wagi 1200g lub więcej. Czy z Twojego doświadczenia to odpowiednie założenie? I jak liczyć masę balastu, sam balast, czy w całości z kilem?

Przepraszam za odbieganie od tematu, ale sam zdradziłeś się ze swoimi zainteresowaniami, więc przy okazji korzystam. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam jeszcze żadnego doświadczenia z łodziami żaglowymi RC, ale tu podobnie jak profil w samolotach, o osiągach decydują parametry żagla, a w komplecie dostałem żagiel raczej niewyszukanej konstrukcji szycia.

Żeby nie zaśmiecać wątku info o jachcie daje na PW.

Co do modelu szybowca ASW15 mam pytanie. Jak demontować skrzydła do transportu i czy ciągły ich montaż i demontaż nie wpływa na ich stabilność mocowania do kadłuba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W odróżnieniu od EG, Juniora i podobnych, tu skrzydła są przykręcane do kadłuba, więc nie ma problemów jak w w/w konstrukcjach gdzie z czasem samo łączenie i otwór na montaż się rozluźniają. Chociaż nie jest tak znowu różowo, bo słabym elementem jest wypust stabilizujący na spływie, wchodzący w kadłub. Ja ten element wzmocniłem taśmą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W odróżnieniu od EG, Juniora i podobnych, tu skrzydła są przykręcane do kadłuba, więc nie ma problemów jak w w/w konstrukcjach gdzie z czasem samo łączenie i otwór na montaż się rozluźniają. Chociaż nie jest tak znowu różowo, bo słabym elementem jest wypust stabilizujący na spływie, wchodzący w kadłub. Ja ten element wzmocniłem taśmą.

 

A możesz zapodać fotki tego newralgicznego punktu no i tego usprawnienia?

A i jeszcze pytanie, co to są te czarne cienkie na spodniej i wierzchniej stronie skrzydeł? Jak wnioskuje to wzmocnienia? Z czego są zrobione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz nie mam czasu, ale znalazłem fotki robione, co prawda telefonem jak mocowałem aparat na skrzydle, coś tam jednak widać. Jest to oklejone wzmacnianą taśmą, dodatkowo po przykręceniu skrzydła, stosuję zawsze dwa kawałki taśmy, które po przekątnej przyklejam końcówkę spływu do kadłuba.

Foto-0054.jpg

Foto-0055.jpg

Czarne listwy wzmacniające są oczywiście z prętów węglowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz nie mam czasu, ale znalazłem fotki robione, co prawda telefonem jak mocowałem aparat na skrzydle, coś tam jednak widać. Jest to oklejone wzmacnianą taśmą, dodatkowo po przykręceniu skrzydła, stosuję zawsze dwa kawałki taśmy, które po przekątnej przyklejam końcówkę spływu do kadłuba.

Obrazek

Obrazek

Czarne listwy wzmacniające są oczywiście z prętów węglowych.

Mam jeszcze kilka pytań technicznych. Wyczytałem w sieci i na forum, że w ASW15 jest mało miejsca.

1. Chciałbym zmieścić w nim odbiornik Graupnera R700FM o wymiarach 47x25x16 mm. Wejdzie?

2. Kolejny dylemat to pakiet. Jaki wymiar i parametry? Może ten oferowany przez sklep Skorpion http://www.rcskorpion.pl/...roducts_id=4053

3. Co do pozostałego wyposażenia to wydaje mi się, że zakup modelu w wersji ART http://www.rcskorpion.pl/...roducts_id=3001 będzie chyba najlepszym wyjściem. Jak uważasz to sensowna kombinacja czy może jednak wszystko kupować oddzielnie tj. silnik, regulator, serwa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odbiornik spory, ale powinien się zmieścić.

Niestety podane linki się nie otwierają, ale jeżeli weźmiesz wersję z wyposażeniem to będziesz tam miał dość dobre serwomechanizmy i firmowe śmigło z kołpakiem, niestety pakiet dają małej pojemności. Dobierając wszystko oddzielnie można oczywiście zoptymalizować wyposażenie pod swoje potrzeby i na pewno zaoszczędzić trochę pieniędzy. Wszystkie informacje na ten temat są już opisane w jego wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.