Jump to content

Pierwszy deproniacz- Zefirek


Maybach

Recommended Posts

Witam!

 

Od jakiegoś czasu buduję pierwszy mój samolot RC.

 

Ostatnio jakoś mam kilka wolnych chwil, które poświęcam na modelarstwo.

 

Zrobiony jest narazie całkowicie z 6mm izo-flooru, a wzmocnienia z 4mm balsy (musiałem zastosować taką gruba ponieważ innej nie miałem w domu) :(

 

Napęd jaki chce zastosować to speed400 6V (bezpośredni na śmigle 6x3)

 

Kilka fotek:

 

19c4a9596c3f8238.jpg

 

824206ac585071e4.jpg

 

caa8a8d518141c4f.jpg

 

e91c8d592324be49.jpg

 

Mam pewien problem:

nie wiem jakim sposobem mam zamontować silnik nie posiadając łoża

ze skrzydłami to jakoś się pomęczę i może wyjdzie coś :wink:

 

Przepraszam za jakość zdjęć, ale robiłem je przez kamerkę internetową. :)

 

EDIT: Nie wiem czemu taka duża przerwa się zrobiła??!!

 

MOTYL: wstaw fotki 640x480 to powinna zniknąć :D

Link to comment
Share on other sites

Napęd jaki chce zastosować to speed400 6V (bezpośredni na śmigle 6x3)

O matulu, nie projektowałem tego modelu pod tak silny i ciężki napęd!! No, ale życzę by wszystko było OK. Opisz jak chcesz wykonać skrzydła.

 

nie wiem jakim sposobem mam zamontować silnik nie posiadając łoża

ze skrzydłami to jakoś się pomęczę i może wyjdzie coś

Nie rozumiem tego zdania, ale może chodzi Ci o takie rozwiązanie:

mocowanie.jpg

Wykonane z blaszki aluminiowej - lekkie i odbiera ciepło. Wycięcia chłodzące są niezbędne! Warto tez wykonać dodatkowe nawiewy z boków - wprost na szczotki:

chodzenie.jpg

Nie widać tego na fotce, ale z jednej strony mam nawiew, a z drugiej wywiew powietrza na szczotki (na otwory w silniku wentylacyjne).

Więcej info tu: http://www.modelarski.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=73&page=view&catid=91&PageNo=1&key=5&hit=1

PS Jeszcze coś - prostokątne otwory we wręgach to gwałt na wytrzymałości!!! Zauważ, że ja mam zaokrąglone rogi.

Link to comment
Share on other sites

Poprostu chodzi mi o zamocowanie silnika w kadlubie nie mając łoza (jakimis domowymi sposobami)

 

Jak przymierzałem się z 400 to wchodzi prawie, że na styk.

 

Skrzydła chciałem wykonac tak jak piasałeś albo z żeberek tylko nie mam wzoru na tą drugą opcję ;(

 

Jakby ktoś miał wzór żebra w skali 1:1 to poprosze o podesłanie go na mojego meila. :)

 

Dziekuję co do tych wręg (nie zauważyłem tego)

Link to comment
Share on other sites

Poprostu chodzi mi o zamocowanie silnika w kadlubie nie mając łoza (jakimis domowymi sposobami)

No to najlepiej właśnie z płytki aluminiowej, albo blaszki jakowejś.

 

Jak przymierzałem się z 400 to wchodzi prawie, że na styk.

Wiesz, że silnik od czołgu T72 wchodzi na styk do Malucha? :)To że silnik wchodzi w kadłub to nie jest kryterium doboru napędu!!!! Model był konstruowany do wagi brutto do 350g. Jak chcesz to osiągnąć z silnikiem 400? Nie zejdziesz poniżej 600 gram (bo musisz mocno wzmocnić płat, dać większy pakiet, silnik swoje waży). Powierzchnia skrzydła to 14dm?. Daje to obciązenie powyżej 40g/dm? dla modelu z cienkim profilem depro-Yedersky. Ja bym nie ryzykował, ale jeśli chcesz wkładać silnik z F-16 do Wilgi, to ja bardzo chętnie zobaczę co z tego wyniknie - a może Ci się powiedzie i wyjdzie niezły przecinak. Pamiętaj jednak o wzmocnieniu skrzydła i chłodzeniu silnika.

 

Skrzydła chciałem wykonac tak jak piasałeś albo z żeberek tylko nie mam wzoru na tą drugą opcję ;(

Jakby ktoś miał wzór żebra w skali 1:1 to poprosze o podesłanie go na mojego meila. :)

Masz na myśli profil ClarkY? Jesli tak, to źle zbudowałeś kadłub i będziesz miał absurdalny kąt natarcia. Patrz http://www.alexrc.com/zefirek_1.htm szczególnie zwróć uwagę na fotkę zatytułowaną "Wersja kadłuba ze skrzydłem styropianowym o profilu ClarkY"

PS Wzory profili znajdziesz w świetnym programie PROFILI, który znajdziesz w sieci.

Link to comment
Share on other sites

Ja również zrobiłem ten model jako swój pierwszy, zastosowałem w nim silnik 3f o ciągu około 500g, silnik ważył 50g, do tego pakiet li-pol 2200mAh 11.1V ważący 160g, model wyszedł mi ciężko bo około 500g. skrzydło miałem styro pokryte taśmą, natarcie i spływ oklejone papierem. Obciążenie wyszło w granicach 40g/dm2, skrzydło bez wzniosu z lotkami, model latał dobrze, potrafił być szybki jak również latać w miarę wolno, kręciłem nim beczki i pętle i wytrzymał to bez problemu. Więc model wcale nie musi zmieścić się w 350g.

Link to comment
Share on other sites

Pisząc, że silnik wchodzi prawie na styk mialem na mysli złe znaczenie tego słowa.

 

Co do skrzydeł to zrobię takie jak Ty, a z silnikiem juz sam nie wiem co robić... kupić 280 z przekładnia czy wsadzic ten?

 

Oczywiście nie poprawiam mistrza tylko pytam sie o inne mozliwości :)

Link to comment
Share on other sites

Więc model wcale nie musi zmieścić się w 350g.

Ale mówisz o skrzydle styro i profilu ClarkY, a ja (że zacytuję sam siebie): "Powierzchnia skrzydła to 14dm?. Daje to obciązenie powyżej 40g/dm? dla modelu z cienkim profilem depro-Yedersky."

Dobrze jest przeczytać ze zrozumieniem tekst przed komentarzem. :)

 

Co do skrzydeł to zrobię takie jak Ty, a z silnikiem juz sam nie wiem co robić... kupić 280 z przekładnia czy wsadzic ten?

Trudna rada. :( Możesz albo zaryzykować z wersją ze skrzydłem Yederskowatym albo nastawić się na 280-tkę. Jest jeszcze jedna opcja - pożyczę Ci mój napęd 280+przekładnia+smigło i po jego wypróbowaniu na coś się zdecydujesz. Co Ty na to?

PS Jaki masz pakiet?

 

Oczywiście nie poprawiam mistrza tylko pytam sie o inne mozliwości

No no, tylko nie miszcza. ;) Wciąż muszę się wiele nauczyć, tyle że ten model trochę znam. :)

Link to comment
Share on other sites

Akkusy mam ale są to 1500 ni-cd nienadające się do samolotów :(

Kupiłem je przez pomyłke a raczej głupote (naszczęscie kosztowały 29 zł)

 

Mam najblizszych planach (jak skończe całkowicie model) zakupic KANy 1050 sztuk 7

 

Co do wymiany to bardzo chętnie, ale nie chce nic zniszczyć (ten model będzie do nauki latnia więc na 100% będę miał krakse)

Link to comment
Share on other sites

z kad wiesz ze bedziesz mial krakse :) moze uda sie bez choc to molo prawdo podobne ja skrzydlo od zefirka mam do tej pory kadlub juz poszedl z dymem ale mozna by bylo od biedy na nim polatac a zefirek mozna powiedziec ze to byl pierwszy model na ktorym sam zaczolem latac wczesniej mialem szybowca torego tata zucal mi z reki i nie wiem czy mozna to nazwac lataniem a co do depronu to jesli posiadasz wycinarke do styro to mozesz sobie zrobic 3mm przeciac na pol ja nie kupuje 3mm depronu tylko 6mm arkusz przecinam na pol i wychodzi tak ok 3mm poniewaz troche topi drut od wycinarki

Pozdrawiam Sebek zycze udanego oblotu :)

Link to comment
Share on other sites

Jak kupię 8 sztuk KAN 1050mAh i włożę do Zefirka z silnikiem 280 z przekładnia 4:1 to nie będzie zbyt ciężki?

 

Nie chce kupować o mniejszej pojemności bo nie wykorzystałbym ich do innych modeli...

 

Dzisiaj kleiłem skrzydła i poprzestałem na I fazie :) - jutro będę doginał :D

 

Czekać tylko na przesyłkę od KOJOTA (dziękuje jeszcze raz) z silnikiem 280 i przekładnią, która mi ofiarował :) i w przyszłym tygodniu postaram sie o oblot.

 

Aha i jeszcze jedno pytanie: Czy Zefir może szybować jeśli nie będzie CHWILOWO posiadał silnika?

Link to comment
Share on other sites

Jak kupię 8 sztuk KAN 1050mAh i włożę do Zefirka z silnikiem 280 z przekładnia 4:1 to nie będzie zbyt ciężki?

Latałem na takim zestawie, ale na początek przydałby Ci się lżejszy pakiet.

 

w przyszłym tygodniu postaram sie o oblot.

Sam będziesz oblatywał? Masz już jakieś doświadczenie w tej materii?

Aha i jeszcze jedno pytanie: Czy Zefir może szybować jeśli nie będzie CHWILOWO posiadał silnika?
Jak każdy niemal samolot, gorzej niż szybowiec, ale lepiej niż cegła. :)
Link to comment
Share on other sites

Sam będziesz oblatywał? Masz już jakieś doświadczenie w tej materii?

 

Niestety nie latałem jeszcze nigdy... :( A z tymi KANami będzie ciężko polecieć czy jak?

 

Wiesz Mateuszu, ja mieszkam w Chełmnie, 45km od Ciebie. Czasami jeżdżę do Torunia połazić na ściance wspinaczkowej na ulicy Bema. Jeśli chcesz, to mogę przy okazji pomóc Ci ulotnić ten model. Wezmę też jakiś swój. Co Ty na to?

Link to comment
Share on other sites

O bardzo chętnie bym z Panem polatał... jak tylko skończę model :)

 

A to postępy w pracy:

 

Zrobiłem skrzydła przy których sie trochę denerwowałem, bo klej nie chciał trzymać. Nie obyło się bez nadłamania części skrzydła... na szczęście mała i już zaklejona polimerem.

 

d8d66d8dd1eed074.jpg

 

d04f4d6c9c8e99c0.jpg

 

I ta część nadłamana...

 

6c8b76a497ddf426.jpg

 

Martwi mnie tylko jedno na razie... mianowicie skrzydła u podstawy powinny być prosta linia a nie są... może to wpłynąć na właściwości aerodynamiczne?

 

Druga sprawa dotyczy kadłuba... czy wręga silnika jak i wzmocnienie dziobu mogą być zrobione z 4mm balsy (prawdopodobnie miękkiej... bo ma jasny kolor)?

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem skrzydła przy których sie trochę denerwowałem, bo klej nie chciał trzymać.

A pisałem wyraźnie w opisie budowy - kleić POLIMEREM!!!!!

Inna rzecz, że ten zielony "depron" jest okropnie sztywny. A fuj. Świetny był stary dobry biały depron 5mm.

 

 

Martwi mnie tylko jedno na razie... mianowicie skrzydła u podstawy powinny być prosta linia a nie są... może to wpłynąć na właściwości aerodynamiczne?

Może. Ale czy będzie latał lepiej czy gorzej, to okaże się na łące. :)

 

Druga sprawa dotyczy kadłuba... czy wręga silnika jak i wzmocnienie dziobu mogą być zrobione z 4mm balsy (prawdopodobnie miękkiej... bo ma jasny kolor)?

Na wręgę silnika balsa jest za miękka, lepiej dać cienką sklejeczkę. Na wzmocnienia jest za gruba i za ciężka, lepiej dać balsę 2mm. Nie rób ciężkiego, pancernego modelu, bo ów nie ma być taki.

Link to comment
Share on other sites

Cześć Mateusz :D Jestem z Torunia :) Jak bedziesz pierwszy raz oblatywał swój model to daj znac to przyjade z moją extra 300 3d EPP to razem sobie polatamy :D a tak w ogóle w Toruniu jest modelarnia ..niemyśłałeś nigdy żeby się do niej zapisać>:)?? jeśli byś chciał jakies dokładniejsze info to daj znac :)

Link to comment
Share on other sites

No wiec prace idą ku końcowi już :)

 

Panie Piotrze napisałem posta o wzmocnieniu kadłuba ale nikt nie odpowiadał (nie mam nic za złe) i zrobiłem tak jak napisałem, tyle, że przednia wręga z miękkiej balsy została obustronnie wysmarowana polimerem i jest twarda jak szkło :) (przynajmniej z zewnątrz)

 

Aaaa i nie wiem jaka mam przekładnie z 280 ale myślę ze to 4:1 więc jakie mam dać śmigło? (napisał Pan w opisie budowy FSK245X170, ale nie wiem jakie to :oops: )

 

Kilka fotek:

 

8df9eb994b6d279e.jpg

 

d70d879a4d8645cf.jpg

 

d325f4eb83381d91.jpg

 

ee8c381ef9063863.jpg

 

4576a546b37d6178.jpg

 

4f17671859f0ac08.jpg

 

No i musiałem przymierzyć jak to wygląda bo już nie mogłem wytrzymać ;p :

 

d05be175bd13f056.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Coś długo czekam na odpowiedź... :P

 

Jeszcze raz: Mam silnik klasy 280 z przekładnią 4:1 i nie wiem jakie śmigło zakupić... tzn myślę nad 9x3 ale to nie za duże?

 

Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.