Skocz do zawartości

F2A - Modele Prędkie


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

Przepraszam za przestój, ale chyba padłem ofiarą zmęczenia wiosennego. Kiedyś takie coś mi się nie zdarzało, no cóż młodość nie wieczność... Ale do rzeczy.

Liczba chronometrażystów i sędziów

a) Czas musi być mierzony przez trzech chronometrażystów wyposażonych w stopery o dokładności 1/100 sekundy, z odczytem cyfrowym. Oprócz tego może byc stosowany elektroniczny system optyczny o dokładności równej lub wyższej.

Osobiście jestem miłośnikiem czasomierzy mechanicznych, ale ja już tak mam, natomiast co do tego elektronicznego pomiaru to spotkałem się z takim czymś parę razy, ale oparte toto było na zjawisku Dopplera (z optyką raczej za wiele wspólnego nie mającym). Co do chronometrażystów to siedzą zazwyczaj w jednej linii jeden nad drugim, śmiesznie to wygląda :D

B) Sędziowie (musi być ich minimum dwóch) są odpowiedzialni za obserwowanie zawodnika i jego zachowanie oraz wysokości lotu modelu. Tak napisali w przepisie ciekawe w jaki sposób sędziowie odpowiadają za zachowanioe zawodnika :D , (powinno być chyba zachowania) czepiam się literówek,wiem :D

c) na mistrzostwach świata i kontynentów, powoływany jest specjalny sędzia (senior judge), którego zadaniem jest nadzorowanie sędziów i chronometrażystów. Sędzia ten wybierany jest z osób zgłaszanych przez Aerokluby Narodowe na listę zatwierdzoną przez CIAM-FAI (międzynarodowa komisja modelarstwa lotniczego i kosmicznego). Zgłoszone osoby muszą posiadać znajomość przedmiotu i doświadczenie. Ładnie napisane, A.R. nigdy nie został takim sędzią choć sam tego bardzo chciał, nie wiem dlaczego czy to u nas coś poszło nie tak czy Ci goście z CIAM-u nie chcieli. Natomiast jedno jest pewne znajomość przedmiotu i doświadczenie miał olbrzymie...

Klasyfikacja

a) Czas zarejestrowany przez każdego z trzrech chronometrażystów powinien być zapisany i przekazany do sędziego nadzorującego lib innej wyznaczonej osoby. Powinien...

B) Czas lotu jest średnią pomiaru dokonaną przez trzech chronometrażystów, chyba że:

1 - Jeden z czasów zmierzonych przez trzech chronometrażystóe różni się od bliższego z dwóch pozostałych czasów o więcej niż 12/100 sekundy lub chronometrażysta stwierdza, że jego pomiar jest błędny. W takim przypadku czas oblicza się na podstawie pozostałych dwóch pomiarów.

Parę razy miałem tą przyjemność i byłem chronometrażystą 12/100 sekundy to czas którego zwykły śmiertelnik nawet nie jest w stanie zarejestrować, każdy kto bawił się stoperem wie, że percepcja ludzka oscyluje właśnie wokół tego. Również rzadko kiedy sędzia przyzna się, że skopał pomiar...

2 - Czas zmierzony przez dwóch chronometrażystów różni się o więcej niż 12/100 sekundy (jeden w górę, drugi w dół) od czasu trzeciego (środkowego) lub dwóch chronometrażystów stwierdza, że ich pomiary są błędne. Ten fakt należy natychmiast zameldować zawodnikowi lub kierownikowi ekipy. Zawodnik ma prawo wyboru: uznanie czasu środkowego za oficjalny lub uznanie lotu za próbę. Zawodnik niezwłocznie przedstawia swoją decyzję kierownikowi startów kl. F2A i jest ona nieodwołalna. Bawię się w to już ponad 12 lat i nie zdarzyło mi się być świadkiem podobnej sytuacji, znaczy się tak dobrze nas mierzą :D

3 - Jeżeli używany jest optyczny system elektroniczny do pomiaru czasu i czas odmierzony przy jego użyciu różni się od czasów zmierzonych przez chronometrażystów o nie więcej niż 12/100 sekundy (patrz punkty powyżej), wówczas ten czas przyjmuje się do obliczeń wyniku. Do obliczenia czasu średniego należy brać odczyt stopera (nie należy zaokrąglać dziesiątych części sekundy). W ten sposób uzyskany do obliczeń prędkości czas powinien być zarejestrowany.

c) Wynik - prędkość lotu w kilometrach na godzinę oblicza siędzieląć 3600 przez czas zarejestrowany zgodnie z pkt. b, a następnie sprowadzając w dół do najbliższej 1/10 km/h.

Czyli obrazowo 12 sekund (9 okrążeń) to 300 km/h, moje wymarzone...

d) Do klasyfikacji uwzględnia się najlepszy z czasów uzyskanych w trzech lotach. W przypadku remisu uwzględnia się drugi czas (i trzeci jeśli zajdzie taka potrzeba).

Na poważnych zawodach trzeba latać i robić dobre wyniki w trzech lotach, bo to może mieć znaczenie, w polsce jeden dobry wystarcza............

e) Modele zawodników sklasyfikowanych na miejscach 1-3 muszą być poddane ponownej kontroli technicznej. Podstawą zaufania jest kontrola :D ale o tym już było :D

Międzynarodowa klasyfikacja drużynowa międzynarodową kalsyfikację drużynową tworzy się sumując najlepsze prędkości uzyskane przez poszczególnych członków ekipy.

Dlatego warto wystawiać pełny skład i powalczyć o dobry wynik kolegi, ale to też już było.

Tym oto sposobem przebrnęliśmy przez gąszcz przepisów charakteryzujących tą piękną kategorię...

Polecam głębszej analizie książkę Pawła Włodarczyka pt.: "Zawody modeli lotniczych i kosmicznych" w niej to znajdziecie prawie wszystko na temat przepisów, regulaminów i organizacji zawodów prawie wszystkich klas modeli latających, UWAGA książka została wydana w 2001 roku, a od tego czasu było parę zmian w przepisach...

C.D.N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 65
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Gość Anonymous

W celu poprawienia atrakcyjności tego tematu wrzucę parę fotek, oto pierwsza z nich modele-bez skrzydeł, oraz parę motorków do mojej kategorii:

album_pic.php?pic_id=739

kto zgadnie jakie motorki są na fotce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Tablica wyników, niestety mój aparat nie radził sobie z odświeżaniem i dlatego napisy świetlne są nieczytelne:

album_pic.php?pic_id=1605

płukanie zbiornika:

album_pic.php?pic_id=1607

i ciąg dalszy płukania:

album_pic.php?pic_id=1606

ci panowie ubrani na czarno to sędziowie techniczni, niczego nie przeoczą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem na 4 różnych maszynach i są widoczne bezproblemowo....

Więc nie wiem w czym tkwi problem.

Czy ktoś jeszcze nie widzi zdjęć?

Proszę o potwierdzenie jeśli widzicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapraszam do mojej prywatnej galerii tam są wszystkie fotki, które zamieściłem w wątkach na tym forum.

Może tamte dadzą się obejrzeć, a jak nie to będziemy kombinować inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapraszam do mojej prywatnej galerii tam są wszystkie fotki, które zamieściłem w wątkach na tym forum.

Może tamte dadzą się obejrzeć, a jak nie to będziemy kombinować inaczej.

Dało rade, bejrzałem.

Paweł Praus, Bedziesz może w Wierzawicach 3-5.07.

Mam nadzieje ze uda mi sie tam przyjechać. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem znowu parę zdjęć i od razu wrzucam:

album_pic.php?pic_id=1659

moje modele, jeden ma rurę aluminiową, a drugi stalową co ciekawe stalowa jest lżejsza!

album_pic.php?pic_id=1660

na tym zdjęciu widoczny jest zespół orczyka, wyłącznik w pozycji otwartej, igła, rurka zbiornika, otworek do chłodzenia rury...

album_pic.php?pic_id=1662

przystępuję do otwarcia modelu, trzeba wykręcić dwie śrubki i...

album_pic.php?pic_id=1663

Zdjęta górna część owiewki, widoczne mocowanie rury, wyłącznik w pozycji zamkniętej, śrubka mocująca górną część owiewki.

album_pic.php?pic_id=1665

rura wyjęta..

album_pic.php?pic_id=1661

widok z dołu, widoczna płoza na której model ląduje...a startuje z wózka odpadającego po starcie.

album_pic.php?pic_id=1666

zdjęta cała owiewka, widoczny zbiornik z przewodem paliwowym przechodzącym przez wyłącznik, numery startowe wyryte na karterze silnika, na każdych zawodach po kontroli technicznej ryją i ryją , bez sensu mogliby przecież wpisać sobie w dokumentację te jużistniejące, a w przypadku powtarzających się (co może się zdarzyć) dodać jakiś szczegół odróżniający.... wkurza mnie to rycie po karterze, który tani w końcu nie jest a te hieroglify wcale go nie upiększają....

album_pic.php?pic_id=1664

rzut oka na statecznik, też opisany, oklejony po kontroli technicznej (ta mniejsza naklejka), widoczny ster wysokości, mocowanie rury i płozy statecznika...

album_pic.php?pic_id=1667

po wyjęciu zbiornika, widoczna jego podstawa...

album_pic.php?pic_id=1668

po wyjęciu podstawy zbiornika widoczny orczyk, popychacz, śrubki mocujące płat, wyłącznik w pozycji otwartej i cięgno wyłącznika....

album_pic.php?pic_id=1669

wydech, wyłącznik otwarty...

album_pic.php?pic_id=1671

i zamknięty, działa poprzez zaciśnięcie przewodu paliwowego...

album_pic.php?pic_id=1670

a tak wygląda zamknięty wyłącznik w złożonym modelu

album_pic.php?pic_id=1674

widok od spodu...

album_pic.php?pic_id=1672

popychacz...

album_pic.php?pic_id=1673

gardziel gaźnika - ma 9,5 mm!! (motorek 2,5 ccm)..

album_pic.php?pic_id=1675

świeca...

album_pic.php?pic_id=1676

i jej gniazdo...

w mojej prywatnej galerii znajdziecie jeszcze parę zdjęć, których tu nie zamieściłem, zapraszam do zadawania pytań, chętnie na nie odpowiem w miarę mojej wiedzy... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik jak to silnik, w środku ma tłok, korbowód, cylinder, wał i dwa łożyska :D

A teraz na poważnie, wrzucę jakieś fotki przy okazji wiosennego odkurzania sprzętu :D

Co do obrotów to na ziemii na śmigle do latania ma oka 22-24 tys. obr/min, a w powietrzu jak wejdzie w rezonans to ok 38-42 tys. obr/min, w zależności od egzemplarza silnika, śmigła, pogody, ustawień silnika itp...

O samych śmigłach już pisałem w innym wątku...do którego przeczytania serdecznie zapraszam.

 

i jakie ma obroty/śmigle?

myślę, że dobrze zrozumiałem pytanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.