Fiflet Opublikowano 21 Czerwca Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca Cześć, będę chciał zbudować model samolotu PZL 37 Łoś w rozpiętości >2m. Ma to być model piankowy (na końcu pokryty tkaniną) który projektowany będzie w SketchUp nie jako makieta tylko model do polatania który będzie dobrze prezentował się w powietrzu. Potrzebuję pomocy przy doborze profilu skrzydła i statecznika, kątów zaklinowania oraz przy wyjaśnieniu kilku kwestii w przejściu kadłub-skrzydło. Zacznijmy od profilu skrzydła, myślałem o Clark-Y - mam w dwóch modelach piankowych (w A10 o rozpiętości 170cm i w trenerku 130cm rozpiętości), Łoś ma być trochę większy więc nie wiem czy jest to odpowiedni profil. Ogólnie w profilach mam bardzo mało doświadczenia na razie w swoich modelach używam Clark-Y i KFm czyli tych ze stopniami. Chyba żaden z nich się do tak dużego Łosia nie nadaje. Myślę żeby skopiować profil skrzydła i statecznika oraz ich zaklinowanie z mniejszego modelu. Jest kilka planów na internecie. Może wy macie jakieś doświadczenia z podobnych modeli? Kolejną rzeczą której nie rozumiem to przejście z tego "rozciągniętego" profilu przy kadłubie w węższy im dalej od kadłuba, wysokość profilu pozostaje taka sama więc piszę że jest on rozciągnięty. Gdyby profil się proporcjonalnie powiększał to grubość płata przy kadłubie powinna być większa (chyba). Potrzebuję żeby mi ktoś to wyjaśnił.🙂 Z góry dziękuję za podpowiedzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 22 Czerwca Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca Hmmm skąd u Ciebie przekonanie (fałszywe), że Clark nie nadaje się do dużych modeli? Przecież większość profili wywodzi się z prawdziwego lotnictwa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 22 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca Jakoś tak pomyślałem (brak wiedzy), przecież Clark-Y jest też w prawdziwym lotnictwie. 🙂 No to załóżmy że będzie to Clark-Y, kąt zaklinowania 1,5-2,2 stopnia (dał bym 2,2 stopnia). Do tego statecznik na 0 stopni. Powinno być dobrze prawda? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 22 Czerwca Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca Akurat kąty zaklinowania to już inna sprawa. Ja akurat zaprojektowałem Łosia na Naca 2415. Środkowy profil tam gdzie jest przejście w kadlub to zrobiłem jakąś kombinację alpejska. Dalem profil jak dla obrysu trapezowego, ale: zostawilem 1/3 tak aby pasowała krawędź natarcia, 1/3 kkrawędzi spływy przesunalem do tylu (aby pasowała do reszty splywu) i środek jest rozciągnięty. W ten sposób zachowane są grubość skrzydla oraz krawędź natarcia i spływu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 22 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca Myślę nad czymś innym niż Clark-Y, nawet żeby zdobyć więcej doświadczenia, tylko nie wiem jaki profil się nadaje - są ich setki a ja nie wiem jak się to wszystko dobiera. Czy może iść w sprawdzone ustawienie na Clark-Y? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 23 Czerwca Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca Jak chcesz zdobyć doświadczenie to zasiądź do nauki programu https://www.xflr5.tech/xflr5.htm Budowa na profilu A i B nie różni się między sobą niczym. Latanie na profilu B zamiast A będzie odczuwalne gdybyś zbudował 2 identyczne modele i będziesz miał dziesiątki godzin nalotu aby przetestować skrajne - tak skrajne - punkty obwiedni (maksymalne katy natarcia/ loty z klapami/ loty w zakrętach itd). W środkowym zakresie profile zachowują się podobnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 23 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca Czyli oznacza to że Clark-Y do tego żeby sobie po prostu polatać spokojnie wystarczy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 24 Czerwca Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca A nie możesz wziąć sprawdzonych planów i sobie je ciut powiększyć? Tomek na forum wrzucał pliki pod laser. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 24 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca Myślę że chodzi o te plany z tego tematu: W jednym z postów (na stronie nr. 2) Tomek napisał: O ile skalowanie w przedziale wskazanym przez Roberta to mały problem , to od razu uprzedzam, że zrobienie z tych planów 2,5m modelu to porażka. Do 3m trzeba było siąść i narysować od nowa plany, niestety samo skalowanie jakiś planów nie rozwiązuje tematu przy dużej zmianie skali. I jak mam to rozumieć? Że powiększenie tych planów z 1,5m rozpiętości do np. 2,5m zepsuje takie elementy jak wpusty pod listewki i popsuje dokładność elementów? Czy chodzi o to że profil skrzydła itp. się nie nadaje? Będę rysował Łosia w SketchUp więc z tych planów skorzystał bym tylko do profilu skrzydła i statecznika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 24 Czerwca Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca Chodzi o samą konstrukcję przy próbie zachowania grubości materiałów. Wszystkie wpusty będą luźne. Możliwe że trzeba będzie dodać wzmocnienia. Aerodynamicznie jest OK. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Fiflet Opublikowano 27 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca Cześć, jest ktoś w stanie zidentyfikować profil z planów Tomka, nie znalazłem informacji co to za profil a odrysowanie z planów jest mocno nie dokładne? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi