Skocz do zawartości

Me 209 V5 - avatar Me 109?


RyżyKoń

Rekomendowane odpowiedzi

W roku 1943 podstawowy samolot Luftwaffe Me 109 starzał się i mimo że był dobrą maszyną , to zaczął ustępować chociażby Fw 190 D9  czy Fw Ta 152. Wówczas Willy Messerschmitt wpadł na pomysł skonstruowania lepszej wersji Me 109 , wykorzystując do tego specjalnie skonstruowany do bicia rekordów prędkości, samolot o nazwie Me 209 .

me209.jpeg.7221fbf36df5d49090cc01753848a3df.jpeg

 

1280px-Messerschmitt_Bf_209_1-2_Modell_38037457842.webp.3946e992c3c8ef07fb45114ff7a02709.webp

 

Sami widzicie że nie miał ten samolocik nic wspólnego z samolotem seryjnym Me 109 używanym podczas  działań wojennych. Wykorzystując wyśrubowany rekord prędkości wynoszący 755km/h propaganda nazistowska okłamywała wszystkich ,że Me 209 to kontynuacja starzejącego się Me 109. Ciekawostką jest to że rekord prędkości z 26.04.1939 r udało się pobić dopiero 16 sierpnia 1969 r przez Grummana F8F2 " Bearcat" oczywiście chodzi o samolot z silnikiem tłokowym.

W wyniku podjętych starań w listopadzie 1943 roku odbył swój pierwszy lot Me 209 V5 .

me209v5.jpg.a91649903c010383cf8185467c3c8033.jpg

 

Myśliwiec ten faktycznie był przygotowany do działań  wojennych , posiadał wiele nowinek technicznych , był zwrotny , łatwy w prowadzeniu   doskonale uzbrojony , ale miał zasadniczą wadę która jednoznacznie dyskwalifikowała go jako wiodącego myśliwca , mianowicie był o 50 km/h wolniejszy od Fw 190D . Dlatego wyprodukowano go w kilkunastu egzemplarzach . Nigdzie nie mogłem znaleźć czy brał udział  w walkach i z jakim skutkiem , ale przecież nie można marnować gotowego do walki samolotu. Byla tez wersja wysokogórska Me 209 5H, ale nie znalazłem właściwego zdjęcia. Później była wersja Me 309 z której wyrósł Me 409 dość oryginalny dwukadłubowy ciężki myśliwiec  , ale to juz przy okazji omawiania różnych planów Messerschmitta.

Tak więc postanowiłem zbudować niesławną podróbkę Me 209 , bo wydaje mi się że będzie to niezły wojownik ESA. 

Pianki które przysłał Marek wyszły bardzo obiecująco więc nie było kłopotów z utrzymaniem wagi.

IMG_20240920_1703276722.thumb.jpg.4bab5d873d53be7c2f7e657f8a57e6f2.jpg

 

Budowa przebiegała normalnie jak każdego kombata szybko, bo pianek nie musiałem poprawiać . Jedyna uwaga, jeżeli będziecie składali kombata z kadłubem rurowym , przyklejcie najpierw skrzydło do kadłuba , a dopiero potem odetnijcie górę w celu dostępu do baterii i całej elektroniki. Jeżeli uczynicie to wcześniej na skutek naprężeń  jakie występują przy tej czynności spowodują nieznaczne acz widoczne odstępy i magnesy neodymowe  tego nie skorygują.

IMG_20240925_152846236.thumb.jpg.2a84315ef5123e12ece138d41ea6ddd3.jpg

 

To tyle  uwag co do  do budowy modelu. Patrząc na mój samolot i Na Fw Ta 152 mogę stwierdzić ze to bardzo podobne samoloty. 

me209v5.jpg.a91649903c010383cf8185467c3c8033.jpg

Focke-Wulf_Ta-152_H_(15269691122).jpg.3ef4fb7a0f8517c5b71262e760c13ddc.jpg

 

No ale samoloty są  do siebie podobne , chyba że to samoloty Blohm & Voss , ale to już osobna bajka. Gotowy do walki mój Me 209 V5 waży 402 gram, rozpiętość 85 cm , kadłub 70 cm a wygląda tak:

 

1.thumb.jpg.eab0178f106c892ede80e0405fab4fbd.jpg

 

2.thumb.jpg.45354fda73e65d0b8629589fb2ffccd9.jpg

 

3.thumb.jpg.9ca6c883ab66494a30483b7dfcb51059.jpg

 

4.thumb.jpg.113aa6b379f53ba55d1e0cbd9fadf261.jpg

 

6.thumb.jpg.62786dc2992a60038fd8b21e746847f3.jpg

 

7.thumb.jpg.21622f61f8c7195a85ca46bcdf5dac6f.jpg

 

8.thumb.jpg.e63845b3521e0fc160c57feefd6169e1.jpg

 

9.thumb.jpg.24a45f4554bed0260dee8281ddd00903.jpg

 

5.thumb.jpg.2819ff5dd48f2971dde61b5d0870f5d4.jpg

 

posiada dużo miejsca na regulację SC za pomocą baterii.

 

10.thumb.jpg.4e7a6c31631f4d2ebd0b85162d8f3fa5.jpg

 

Chciałem jeszcze nadmienić ,że w Polsce po wojnie w Czerniakowie znaleziono na złomowisku kadłub Me 209 V1 .

Messerschmitt_Me_209_V1_Krakw(1).jpg.db6cb1b976363e977f0712010737ffc3.jpg

 

unnamed.jpg.523a017156159df0a9356b00b04f8bde.jpg

 

Obecnie można go zobaczyć  w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie , czyli wszystkie wersje V1, 2,3,4,5, latały , czy brały udział w walkach powietrznych nie jestem w stanie tego stwierdzić . Niemniej mój Me 209 V5 zanosi się na niezłego wojownika. 

Łatwy w budowie polecam. 

Pozdrawiam 

Marek

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Tytuł został zmieniony na Me 209 V5 - avatar Me 109?

Marek, jak zawsze wyszukałeś ciekawy samolot a ten na dodatek ma wszelkie znamiona dobrego kombata ESA 😃

 

Prosty w budowie, duży statecznik pionowy, proste w obrysie skrzydło a rurowy kadłub gwarantuje niska wagę, łatwość rozmieszczenia wyposażenia i raczej dużą zdolność przetrwania.

Ciekaw jestem jak zachowa się w locie stosunkowo smukłe skrzydło ... to, że powinien byc szybki nie budzi moich wątpliwości ale czy nie będzie zwalał się na skrzydło przed przyziemieniem. Na szczęście lotka krótka (nie cięta do końca skrzydła) i zostawiłeś sporo mięsa na końcówce skrzydła co powinno zapewnić spokojne lądowanie. Wąskie skrzydło jest mniej nośne i trzeba się do tego przyzwyczaić a mniejsza grubość profilu zmniejsza jego trwałość gdy wykona się duże otwory na leżące serwa lotek.

Zobaczymy jak to się sprawdzi w walce. Moim zdaniem to bardzo ciekawy model dla tych co dobrze zapanują nad jego możliwościami i potrafią je wykorzystać.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.