DJDIT Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Projekt Edge to bardzo ambitny plan budowy modelu zbudowanego z myślą o tym, aby na każdym etapie budowy uwzględnić nowoczesne rozwiązania. Konstrukcja ma być maksymalnie lekka i mocna ! takie są założenia. Zupełne przeciwieństwo bezmyślnego budowania modeli cegieł z planów osób które nie koniecznie chcą lub być może nie umieją budowac lekko modeli. Ten Edge powstaje od zera, praktycznie z rzutów zdjęć, jakiś szczątkowych planów... cel jest jasny, model ma latać 3D więc musi mieć duże stery i być lekki. Rozpiętośc zakładana to 160cm a waga około 3kg do lotu ! ambitny plan i wykonalny. Silnik który będzie napędzał to małe cudeńko to Saito 100 a serwa część cyfrowych HD i Hitec. Zdjecia będę na bieżąco uzupełniał jak tylko konstruktor tego modelu Maciek Olechnowicz będzie mi je podsyłał w miarę postępu prac ;-) Przednia wręga Mocowanie podwozia Komponenty węglowe do wykonania łoża pod silnik, wręga mocująca to kilka warstw tkaniny węglowej która została wygrzana podczas schnięcia dla wzmocnienia, oszczędnośc takiego rozwiązania z węglem to około minus 70g oszczędnośc w stosunku do tradycynej budowy drewnianej. I po wstępnym złożeniu... kąty są już ustawione chwilę później wszystko zostało zabezpieczone rowingiem węglowym Wstępnie wykonana 'rama' kadłuba. Teraz czas na pokrycie boków, tutaj znajdzie się balsa o średniej wadze 3mm zabezpieczona rowingiem. Czy te patyczki węglowe nie wyglądają ślicznie ? ;p lekko i wystarczająco mocno niestety zajmuje to dużo więcej czasu ;-( Ster kierunku, decyzja zapadła ma być profil i do tego bezszczelinowo ! na dokładkę statecznik ma być demontowalny ale system demontażu nie może obciążac modelu. Cel jak widać na zdjęciach został osiągnięty. W tak małych modelach nikt nie robi demontowalnych stateczników a w tym modelu będzie to kierunek i stat poziomy! o ile na cotygodniowe wyjazdy nie jest to problemem, o tyle jak jedziesz małym samochodem 600km na taki Żar to takie rozwiązanie rozwiązuje wiekszośc problemów transportowych Teraz czas na tyłek kadłuba i system mocowania demontowalnego statecznika poziomego Model nie ma byc kanciaty to i trzeba czasami pogiąć balsę ;-) zamiast robić konstrukcję pod wygięcie garba zostanie wygięty depron termicznie, szybko odpornie na urazy/przypadkowe zgniecenia i lekko Na razie chwilowo rura mocująca skrzydła będzie aluminiowa, docelowo węglowa ale kieszenie już są wykonywane. Tkanina została nasączona na szkle i wywalcowana wałkiem a na końcu odsączono żywicę papierowymi ręcznikami aby pozbyć się zbędnej żywicy. CDN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Wygląda zaj..., tylko jedna uwaga. Kratownice tylko z pasów (tutaj rolę ich pełnią boczki kadłuba) oraz krzyżulców XXX nie są prawidłowe, powinno się wstawić element poprzeczny czyli XIXIX , to I będzie przenosić składową poprzeczną do osi pasa. W przypadku jak masz na zdjęciu, nie ma elementu który tę siłę może przenosić (znaczy niby jest- drugi ukos od sąsiedniej rurki, ale on jest za wiotki by przejmować siły ściskające [edit]). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DJDIT Opublikowano 23 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Dziękuję za uwagę, sprawa jest nam znana i od dołu będa zapewnie takie elementy kratownicy, jeśli chodzi o górę to już nie gdyż ograniczałoby to dostep do środka a model jest tak stabilny mały i lekki że wytrzymałośc jest i tak z dużym zapasem, szczególnie jeśli chodzi o tyłek. Gdyby to był model pod benzynkę (nawet małą) bez elementów poprzecznych nie ma mowy o budowie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek872 Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Szacun za pomyslowosc i wykonanie co jak co, ale tutaj bede najczesciej teraz zaglądać Czy te zastrzały w sterze kierunku nie powinny być naprzemiennie tak jak tutaj ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotrZ Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Bedą może dostępne plany w wersji elektronicznej? Skrzydła styro czy konstrukcja? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Radku, oba rozwiązania zastrzałów są prawidłowe. Zarówno skratowanie /|/|/| jak i /\/\/\ jest prawidłowe, może któreś tam będzie lżejsze. Natomiast skratowanie kadłuba /|\|/|\ jest przewymiarowane, bo pręty pionowe oznaczone ||| są to tzw. pręty zerowe czyli w nich nie pojawia się siła, przynajmniej w teorii. W praktyce zmniejszają one długośc wyboczeniową górnego pasa ale trudno powiedzieć czy w tym wypadku to poptrzebne, na pewno usztywniają trochę podstawę garbika. Taki offtop ale pytałeś się a wydaje mi się że w tym modelu konstrukcja nie przewiduje dużych zapasów nośności bo autorzy pochylają się nad każdym gramem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robraf Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 modelik piękny , niosłem sie z zamiarem zbudowania jakiegos fun fly 1,7m pod silnik asp 12,5ccm ale jak to zobaczylem to poczekam do konca budowy. Myśle ze zbuduje podobny ( jak tylko balsa stanieje) ale 1,7m rozp. bądz su-26MX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alansiu123 Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 A czy takie łoże silnika z rurek jest wystarczająco sztywne i mocne pod trzęsącego się 4-suwa?? :ble: Zawsze widziałem coś takiego tylko w elektrykach, więc nie jestem pewien czy wytrzyma, ale za to wygląda zawodowo. 8) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DJDIT Opublikowano 23 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Bedą może dostępne plany w wersji elektronicznej? Skrzydła styro czy konstrukcja? Nie będzie planów elektronicznych ponieważ plany narysowane są odręcznie na bristolu, może kiedyś ktoś wykaże trud wykonania takich planów ale na dzień dzisiejszy nie ma szans. Skrzydła to połączenie styroduru z balsą, coś takiego jak to: Tyle że zamiast całe pokrywac balsą, będzie standardowa konstrukcja tylko z kesonem. A czy takie łoże silnika z rurek jest wystarczająco sztywne i mocne pod trzęsącego się 4-suwa?? Gdzieś na nie polskim forum widziałem coś takiego pod saito 82 jak się nie mylę i model miał się dobrze, to łoże w edku jest naprawdę solidnie zrobione i chyba sztywniejsze niz z drzewa... jedynym problemem mogą być drgania ale nie sądze aby to się rozleciało, czas pokaże ;-) Robraf, błagam pisz na temat... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiotrZ Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 A będzie można załapać sie na jakieś podstawowe wymiary? 8) Jestem ciekawy ile gram można zaoszczędzić na skrzydle styrodur-balsa. Żeby nie odbiło się to na wytrzymałości. Jaką średnicę ma rura łącząca skrzydło? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Darku jako jest aktualnie waga ? :shock: Bo że wygląda odlotowo , to już napisali wszyscy, więc co będę pisał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DJDIT Opublikowano 23 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Jeśli chodzi o styrodur balsa to waga wyjdzie identyczna jak przy konstrukcji całobalsowej na lekkiej balsie, czyli lżej niz sklejka wycinana laserowo i laminat. Jaka korzyśc z tego jest ? niższe koszty bo styrodur jest tańszy i dużo dużo szybszy czas pracy gdyż wszystkie żeberka można wyciąć naraz na CNC. Dostęp do maszyny jest więc nie ma problemu ;-) Na a waga tak na razie to ster kierunku 26g, kadłub 480g, podwozie 65g Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BartekSz Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Czyli jednak zdecydowałeś się na spaline bo z tego co pamiętam pisałeś że nigdy spaliny bo brudzi Rozumiem że tutaj głównym priorytetem jednak jest waga zestawu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek872 Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Mój kadłub z Su 29 1.55m firmy sebart waży dokładnie 485g i jest w 80% sklejkowy cięty CNC Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DJDIT Opublikowano 23 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Coś mi się zdaje Radku patrząc na zdjęcia że SU ma mniejszy kadłub, mniej pękaty natomiast ten edge jest mocno powiększony w stosunku do konkurencji raczej to konstrukcja proporcjami nie spotykalna... Jest jeszcze bardzo istotna sprawa, każde 5cm rozpiętości to gigantycznie duże różnice w objętości materiału co pociąga za sobą wagę modelu i tak jeżeli model jest 2x wiekszy to objetosc wzrasta 8x!!! Objętośc rośnie z trzecią potęgą [2do 3=8] ale ciężar już tak jak objętośc nie rośnie Poniewaz wytrzymałość wszelkich przekrojów rośnie z czwartą potęgą. moment bezwładności zwykłej listewki to szerokośc x wysokośc do trzeciej dzielone na 12 [bxH^3/12]. dla przekrojów typu rura [kwadrat też] to jeszcze lepiej wychodzi [zwiększasz odległośc od środka ] Dlatego taki model 1,5m zadowoli się 4 taktem 15ccm / 1,6m 17ccm / 1,7-1,75m 20-23ccm niby pare centymetrów a tak duże różnice. Tak to wygląda skalując dokładnie model, a nie oszukując jak to niektórzy producenci robią kadłub 125cm a skrzydła 160cm i mamy niby super wiekszy model a wiadomo jak to już będzie się sprawować w locie akrobacyjnym. Tak więc najmniejsza zmiana to duża zmiana... Mam nadzieję, że za dużo nie namieszałem :devil: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek872 Opublikowano 23 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2009 Tak to prawda jest duzo mniejszy i na bank zmiesci sie w Edgu z duzym zapasem moze nie na wysokosc ale na szerokosc na pewno.Jaka jest dłogosc kadłuba w tym Edgu?? z tego co mi wiadomo Edge nie jest w kwadracie i przy 160cm rozpietosci kadłub powinien być w okolicach 135-140cm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
20mateusz20 Opublikowano 24 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2009 Z jakich rurek (prętów?) węglowych została wykonana kratownica kadłuba? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maciek89 Opublikowano 24 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2009 Witam Trochę późno się odzywam ale.... Dla wiadomości BartekSz ja jestem twórcą tego modelu a nie DJDIT Darek jest twórcą tematu. Co do wymiarów, kadłub ma 150cm długości od końca steru do piasty śmigła, z kołpakiem będzie 155-157cm czyli praktycznie model w "kwadracie" chyba nie muszę mówić dlaczego kwadrat a nie prawdziwe proporcje Kratownica kadłuba jest z precików węglowych 2mm, a ostatni segment tam gdzie kadłub jest wąski wegiel 1,5mm Pozdrawiam i cieszę się ze model zdobywa uznanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 25 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2009 Poniewaz wytrzymałość wszelkich przekrojów rośnie z czwartą potęgą. moment bezwładności zwykłej listewki to szerokośc x wysokośc do trzeciej dzielone na 12 [bxH^3/12]. dla przekrojów typu rura [kwadrat też] to jeszcze lepiej wychodzi [zwiększasz odległośc od środka ] Oj Darku - przekombinowałeś z tą czwartą potęgą przy wytrzymałości. Przy powiększeniu modeli o skalę 2 wytrzymałość na rozciąganie wzrasta tylko 4 krotnie (bo zwiększasz tylko pole przekroju). Wytrzymałość na zginanie niestety ale zwiększa się tylko 8 krotnie..., bo wskaźnik wytrzymałości owszem składa się z modułu bezwładności który jest w czwartej potędze (x 16 przy skali 2), ale naprężenia dopuszczalne określa się w sklajnym włóknie odległym o "z" (pierwsza potęga). Czyli suma sumarum: Naprężenia od zginania = Moment gnący / Wskaźnik wytrzymałości Wskaźnik wytrzymałości = Moment bezwładności (4 potęga) / odległość skrajnego włókna od osi obojętnej (pierwsza potęga) - a więc wskaźnik wytrzymałości ma tylko 3 potęgę i wytrzymałość rośnie 8 krotnie. Co innego jest z wytrzymałością na ściskanie i długościami wyboczeniowymi... Sorry za OT. ale to trzeba wyklarować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DJDIT Opublikowano 25 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2009 No to od dzisiaj cię mianujemy forumowym expertem od spraw obliczeniowych :devil: A tak na poważnie to już nie ma co się wdawać w wytrzymałości (w ogóle niepotrzebnie o tym pisałem) bo chodziło głównie o objętość=więcej materiału=wieksza waga ale chętnie skorzystałbym z twojej wiedzy przy obliczeniu dzwigarów do zupelnie innego modelu ale to już zupełnie inny temat :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.