Skocz do zawartości

Projekt EDGE 1,6m pod saito 100


Rekomendowane odpowiedzi

Projekt Edge to bardzo ambitny plan budowy modelu zbudowanego z myślą o tym, aby na każdym etapie budowy uwzględnić nowoczesne rozwiązania. Konstrukcja ma być maksymalnie lekka i mocna ! takie są założenia. Zupełne przeciwieństwo bezmyślnego budowania modeli cegieł z planów osób które nie koniecznie chcą lub być może nie umieją budowac lekko modeli.

Ten Edge powstaje od zera, praktycznie z rzutów zdjęć, jakiś szczątkowych planów... cel jest jasny, model ma latać 3D więc musi mieć duże stery i być lekki. Rozpiętośc zakładana to 160cm a waga około 3kg do lotu ! ambitny plan i wykonalny.

Silnik który będzie napędzał to małe cudeńko to Saito 100 a serwa część cyfrowych HD i Hitec.

 

Zdjecia będę na bieżąco uzupełniał jak tylko konstruktor tego modelu Maciek Olechnowicz będzie mi je podsyłał w miarę postępu prac ;-)

 

Przednia wręga

01.JPG

 

Mocowanie podwozia

02.JPG

 

Komponenty węglowe do wykonania łoża pod silnik, wręga mocująca to kilka warstw tkaniny węglowej która została wygrzana podczas schnięcia dla wzmocnienia, oszczędnośc takiego rozwiązania z węglem to około minus 70g oszczędnośc w stosunku do tradycynej budowy drewnianej.

04.JPG

 

I po wstępnym złożeniu... kąty są już ustawione chwilę później wszystko zostało zabezpieczone rowingiem węglowym

05.JPG

 

Wstępnie wykonana 'rama' kadłuba.

03.JPG

 

Teraz czas na pokrycie boków, tutaj znajdzie się balsa o średniej wadze 3mm zabezpieczona rowingiem.

06.JPG

 

Czy te patyczki węglowe nie wyglądają ślicznie ? ;p lekko i wystarczająco mocno niestety zajmuje to dużo więcej czasu ;-(

07.JPG

08.JPG

09.JPG

10.JPG

 

Ster kierunku, decyzja zapadła ma być profil i do tego bezszczelinowo ! na dokładkę statecznik ma być demontowalny ale system demontażu nie może obciążac modelu. Cel jak widać na zdjęciach został osiągnięty. W tak małych modelach nikt nie robi demontowalnych stateczników a w tym modelu będzie to kierunek i stat poziomy! o ile na cotygodniowe wyjazdy nie jest to problemem, o tyle jak jedziesz małym samochodem 600km na taki Żar to takie rozwiązanie rozwiązuje wiekszośc problemów transportowych

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

 

Teraz czas na tyłek kadłuba i system mocowania demontowalnego statecznika poziomego

17.JPG

18.JPG

 

Model nie ma byc kanciaty to i trzeba czasami pogiąć balsę ;-) zamiast robić konstrukcję pod wygięcie garba zostanie wygięty depron termicznie, szybko odpornie na urazy/przypadkowe zgniecenia i lekko

19.JPG

20.JPG

21.JPG

22.JPG

23.JPG

 

Na razie chwilowo rura mocująca skrzydła będzie aluminiowa, docelowo węglowa ale kieszenie już są wykonywane. Tkanina została nasączona na szkle i wywalcowana wałkiem a na końcu odsączono żywicę papierowymi ręcznikami aby pozbyć się zbędnej żywicy.

24.JPG

25.JPG

26.JPG

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda zaj..., tylko jedna uwaga.

Kratownice tylko z pasów (tutaj rolę ich pełnią boczki kadłuba) oraz krzyżulców XXX nie są prawidłowe, powinno się wstawić element poprzeczny czyli XIXIX , to I będzie przenosić składową poprzeczną do osi pasa. W przypadku jak masz na zdjęciu, nie ma elementu który tę siłę może przenosić (znaczy niby jest- drugi ukos od sąsiedniej rurki, ale on jest za wiotki by przejmować siły ściskające [edit]).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za uwagę, sprawa jest nam znana i od dołu będa zapewnie takie elementy kratownicy, jeśli chodzi o górę to już nie gdyż ograniczałoby to dostep do środka a model jest tak stabilny mały i lekki że wytrzymałośc jest i tak z dużym zapasem, szczególnie jeśli chodzi o tyłek. Gdyby to był model pod benzynkę (nawet małą) bez elementów poprzecznych nie ma mowy o budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radku, oba rozwiązania zastrzałów są prawidłowe. Zarówno skratowanie /|/|/| jak i /\/\/\ jest prawidłowe, może któreś tam będzie lżejsze.

Natomiast skratowanie kadłuba /|\|/|\ jest przewymiarowane, bo pręty pionowe oznaczone ||| są to tzw. pręty zerowe czyli w nich nie pojawia się siła, przynajmniej w teorii. W praktyce zmniejszają one długośc wyboczeniową górnego pasa ale trudno powiedzieć czy w tym wypadku to poptrzebne, na pewno usztywniają trochę podstawę garbika. Taki offtop ale pytałeś się a wydaje mi się że w tym modelu konstrukcja nie przewiduje dużych zapasów nośności ;) bo autorzy pochylają się nad każdym gramem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedą może dostępne plany w wersji elektronicznej?

Skrzydła styro czy konstrukcja?

Nie będzie planów elektronicznych ponieważ plany narysowane są odręcznie na bristolu, może kiedyś ktoś wykaże trud wykonania takich planów ale na dzień dzisiejszy nie ma szans.

Skrzydła to połączenie styroduru z balsą, coś takiego jak to:

styrodur_balsa_skrzydlo.jpg

Tyle że zamiast całe pokrywac balsą, będzie standardowa konstrukcja tylko z kesonem.

 

A czy takie łoże silnika z rurek jest wystarczająco sztywne i mocne pod trzęsącego się 4-suwa??

Gdzieś na nie polskim forum widziałem coś takiego pod saito 82 jak się nie mylę i model miał się dobrze, to łoże w edku jest naprawdę solidnie zrobione i chyba sztywniejsze niz z drzewa... jedynym problemem mogą być drgania ale nie sądze aby to się rozleciało, czas pokaże ;-)

 

Robraf, błagam pisz na temat...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o styrodur balsa to waga wyjdzie identyczna jak przy konstrukcji całobalsowej na lekkiej balsie, czyli lżej niz sklejka wycinana laserowo i laminat.

Jaka korzyśc z tego jest ? niższe koszty bo styrodur jest tańszy i dużo dużo szybszy czas pracy gdyż wszystkie żeberka można wyciąć naraz na CNC. Dostęp do maszyny jest więc nie ma problemu ;-)

 

Na a waga tak na razie to ster kierunku 26g, kadłub 480g, podwozie 65g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się zdaje Radku patrząc na zdjęcia że SU ma mniejszy kadłub, mniej pękaty natomiast ten edge jest mocno powiększony w stosunku do konkurencji raczej to konstrukcja proporcjami nie spotykalna... Jest jeszcze bardzo istotna sprawa, każde 5cm rozpiętości to gigantycznie duże różnice w objętości materiału co pociąga za sobą wagę modelu i tak jeżeli model jest 2x wiekszy to objetosc wzrasta 8x!!!

Objętośc rośnie z trzecią potęgą [2do 3=8] ale ciężar już tak jak objętośc

nie rośnie Poniewaz wytrzymałość wszelkich przekrojów rośnie z czwartą potęgą.

moment bezwładności zwykłej listewki to szerokośc x wysokośc do trzeciej dzielone

na 12 [bxH^3/12]. dla przekrojów typu rura [kwadrat też] to jeszcze lepiej wychodzi

[zwiększasz odległośc od środka ]

 

Dlatego taki model 1,5m zadowoli się 4 taktem 15ccm / 1,6m 17ccm / 1,7-1,75m 20-23ccm niby pare centymetrów a tak duże różnice.

Tak to wygląda skalując dokładnie model, a nie oszukując jak to niektórzy producenci robią kadłub 125cm a skrzydła 160cm i mamy niby super wiekszy model a wiadomo jak to już będzie się sprawować w locie akrobacyjnym.

Tak więc najmniejsza zmiana to duża zmiana...

Mam nadzieję, że za dużo nie namieszałem :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to prawda jest duzo mniejszy i na bank zmiesci sie w Edgu z duzym zapasem moze nie na wysokosc ale na szerokosc na pewno.Jaka jest dłogosc kadłuba w tym Edgu?? z tego co mi wiadomo Edge nie jest w kwadracie i przy 160cm rozpietosci kadłub powinien być w okolicach 135-140cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Trochę późno się odzywam ale.... Dla wiadomości BartekSz ja jestem twórcą tego modelu a nie DJDIT :D Darek jest twórcą tematu.

 

Co do wymiarów, kadłub ma 150cm długości od końca steru do piasty śmigła, z kołpakiem będzie 155-157cm czyli praktycznie model w "kwadracie" chyba nie muszę mówić dlaczego kwadrat a nie prawdziwe proporcje :P

 

Kratownica kadłuba jest z precików węglowych 2mm, a ostatni segment tam gdzie kadłub jest wąski wegiel 1,5mm

 

Pozdrawiam i cieszę się ze model zdobywa uznanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz wytrzymałość wszelkich przekrojów rośnie z czwartą potęgą.

moment bezwładności zwykłej listewki to szerokośc x wysokośc do trzeciej dzielone

na 12 [bxH^3/12]. dla przekrojów typu rura [kwadrat też] to jeszcze lepiej wychodzi

[zwiększasz odległośc od środka ]

 

Oj Darku - przekombinowałeś z tą czwartą potęgą przy wytrzymałości.

 

Przy powiększeniu modeli o skalę 2 wytrzymałość na rozciąganie wzrasta tylko 4 krotnie (bo zwiększasz tylko pole przekroju).

Wytrzymałość na zginanie niestety ale zwiększa się tylko 8 krotnie...,

 

bo wskaźnik wytrzymałości owszem składa się z modułu bezwładności który jest w czwartej potędze (x 16 przy skali 2), ale naprężenia dopuszczalne określa się w sklajnym włóknie odległym o "z" (pierwsza potęga). Czyli suma sumarum:

 

Naprężenia od zginania = Moment gnący / Wskaźnik wytrzymałości

Wskaźnik wytrzymałości = Moment bezwładności (4 potęga) / odległość skrajnego włókna od osi obojętnej (pierwsza potęga) - a więc wskaźnik wytrzymałości ma tylko 3 potęgę i wytrzymałość rośnie 8 krotnie.

 

Co innego jest z wytrzymałością na ściskanie i długościami wyboczeniowymi...

 

Sorry za OT. ale to trzeba wyklarować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to od dzisiaj cię mianujemy forumowym expertem od spraw obliczeniowych :devil:

A tak na poważnie to już nie ma co się wdawać w wytrzymałości (w ogóle niepotrzebnie o tym pisałem) bo chodziło głównie o objętość=więcej materiału=wieksza waga ale chętnie skorzystałbym z twojej wiedzy przy obliczeniu dzwigarów do zupelnie innego modelu ale to już zupełnie inny temat :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.