Artur z kołobrzegu Opublikowano 9 Marca 2007 Opublikowano 9 Marca 2007 Cześć mam problem . Wyciełem rdzenie styropianowe do motoszybowca o przewidywanej wadze gotowego do lotu 900 gr . Rozpiętośc to 190 cm średnia cięciwa płata to 18 cm profil hn1033 . Koncepcja skrzydła to styro oklejone papierem śniadaniowym z balsową krawędzią natarcia i sosnowymi dźwigarami od góry i od dołu płata . Pytanie brzmi jakie listewki chodzi o wymiar powinienem zastosować aby uzyskać wystarczającą wytrzymałość . tzn żeby skrzydła wytrzymały dynamiczne cholowanie jakieś pętle ewentualnie beczkę . Proszę o poradę i ewentualnie jak ktoś wie niech wytłumaczy jak to się oblicza
Rafal B. Opublikowano 9 Marca 2007 Opublikowano 9 Marca 2007 http://www.szybowce.cba.pl/przekroje_pasa.xls Jak najedziesz na L, F itp to pojawi się legenda co te literki oznaczają. Siła jest chyba ustawiona na wystrzały z gumy.
Artur z kołobrzegu Opublikowano 9 Marca 2007 Autor Opublikowano 9 Marca 2007 ok wpisałem i nie wiem co jest co ? pas górny to co ? to listewka od góry płata ? a pas dolny to dźwigar od dołu tak ? Potrzebuje mieć całkowity wymiar listewki tzn jej grubośc i szerokość . W jaki sposób uzyskać te informacje z tego programu ??
Rafal B. Opublikowano 9 Marca 2007 Opublikowano 9 Marca 2007 ok wpisałem i nie wiem co jest co ? pas górny to co ? to listewka od góry płata ? a pas dolny to dźwigar od dołu tak ? Potrzebuje mieć całkowity wymiar listewki tzn jej grubośc i szerokość . W jaki sposób uzyskać te informacje z tego programu ?? Pas górny dźwigar z góry pas z dołu dźwigar z dołu. Masz wyliczone pole przekroju. Teraz trzeba tylko dopasować sobie listewki aby miały podobne przekroje i koniec całej filozofii doboru dźwigarów.
Gość tom_tom Opublikowano 9 Marca 2007 Opublikowano 9 Marca 2007 Przy tym modelu który opisujesz, tak pi razy drzwi wystarczą listewki sosnowe 5x3 mm drobnosłojowe - ale pod warunkiem, że dźwigar będzie zamknięty - czyli pomiędzy dolnym pasem a górnym np. będą wklejone odcinki balsy słojami skierowanymi pionowo (chodzi o to żebyś miał konstrukcję dwuteową albo odwrócone H jak zwał tak zwał) Listewki możesz nawet pocienić (zeszlifować lub zestrugać) do 5x1 mm na końcówkach Tomek
MarekJ Opublikowano 9 Marca 2007 Opublikowano 9 Marca 2007 Przy takim cienkim profilu i proponowanej konstrukcji, dźwigar sosnowy jest bez sensu. Jego przekrój jest taki, że górna i dolna listwa niemal się będą stykały. Dla tej konstrukcji trzeba raczej zrobić dźwigar węglowy lub przynajmniej wzmacniany węglem. W tym skrzydle całą siłę będzie przenosił tylko dźwigar. Pokrycie papierowe wprawdzie usztywnia płat ale niewiele go wspomaga na zginanie.
Artur z kołobrzegu Opublikowano 12 Marca 2007 Autor Opublikowano 12 Marca 2007 No więc idąc "tropem" Marka zrezygnuje z sosny na rzecz kompozytu . Wymyśliłem że zrobie dźwigar dając bezpośrednio na rdzeń styropianowy ( bez wcześniejszego żłobienia rowka na dźwigar w rdzeniu - chcę przykleić tak poprostu na płasko od góry i od dołu skrzydła - będzie to dźwigar podwójny ) paski tkaniny szklanej przesączonej rzywicą . Zamierzam ( jak kupie węgiel ) zrobić tak że dam pasek tkaniny na rdzeń kolejną warstwą będzie rozpłaszczony rowing węglowy i na to jeszcze jedna warstwa tkaniny szklanej . Co wy na to ? jaką szerokość powinien mieś pasek tkaniny szklanej i jakiej gramatury powinienem ją zastosować ( zakładając że na razie dźwigar będzie tylko z laminatu bez użycia węgla ) >? jak źle kombinuje to mnie poprawcie Może macie inne koncepcje dźwigara w skrzydle o cienkim profilu ? Ps wie ktoś może przy jakich obciążeniach powierzchni nośnej najlepiej spisuje się hn1033 do jakich obciążeń jest ten profil stworzony ?
malinn Opublikowano 13 Marca 2007 Opublikowano 13 Marca 2007 zobacz sobie jakie obc.pow. mają hn 10033 z arthobby i odpowiedz sobie sam na pytanie
Pawel_W Opublikowano 15 Marca 2007 Opublikowano 15 Marca 2007 Paczka rovingu 16TEX kosztuje ok. 5 zł. Nie ma sensu walić na skrzydło najpierw tkaniny, potem rovingu i znów tkaniny. Węgiel daje wystarczającą wytrzymałość. Przykład: w 2m modelu przeznaczonym do akrobacji dźwigar to 2 pasy rovingu 16TEX i nic poza tym. Skrzydło jest pancerne. Wydaje mi się że profile są projektowane raczej pod konkretne prędkości i liczby Re, a nie obciążenia. Obciążenie nie ma tu znaczenia. Tak mi się wydaje, ale mogę się mylić.
MarekJ Opublikowano 16 Marca 2007 Opublikowano 16 Marca 2007 Wydaje mi się że profile są projektowane raczej pod konkretne prędkości i liczby Re, a nie obciążenia. Obciążenie nie ma tu znaczenia. Tak mi się wydaje, ale mogę się mylić.Jedno z drugim jest ściśle powiązane. Oczywiście profil rozpatrujemy w odniesieniu do liczby Re, ale jej wielkość zależy również od obciążenia, które wpływa na prędkość lotu, a ta bezpośrednio decyduje o wielkości liczby Re.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.