Skocz do zawartości

wytrzymałość skrzydła - pytanie o dźwigar


Artur z kołobrzegu

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć mam problem . Wyciełem rdzenie styropianowe do motoszybowca o przewidywanej wadze gotowego do lotu 900 gr . Rozpiętośc to 190 cm średnia cięciwa płata to 18 cm profil

hn1033 . Koncepcja skrzydła to styro oklejone papierem śniadaniowym z balsową krawędzią natarcia i sosnowymi dźwigarami od góry i od dołu płata . Pytanie brzmi jakie listewki chodzi o wymiar powinienem zastosować aby uzyskać wystarczającą wytrzymałość . tzn żeby skrzydła wytrzymały dynamiczne cholowanie jakieś pętle ewentualnie beczkę . Proszę o poradę i ewentualnie jak ktoś wie niech wytłumaczy jak to się oblicza

Opublikowano

ok wpisałem i nie wiem co jest co ? pas górny to co ? to listewka od góry płata ? a pas dolny to dźwigar od dołu tak ? Potrzebuje mieć całkowity wymiar listewki tzn jej grubośc i szerokość . W jaki sposób uzyskać te informacje z tego programu ??

Opublikowano
ok wpisałem i nie wiem co jest co ? pas górny to co ? to listewka od góry płata ? a pas dolny to dźwigar od dołu tak ? Potrzebuje mieć całkowity wymiar listewki tzn jej grubośc i szerokość . W jaki sposób uzyskać te informacje z tego programu ??

 

Pas górny dźwigar z góry pas z dołu dźwigar z dołu.

Masz wyliczone pole przekroju. Teraz trzeba tylko dopasować sobie listewki aby miały podobne przekroje i koniec całej filozofii doboru dźwigarów.

Gość tom_tom
Opublikowano

Przy tym modelu który opisujesz, tak pi razy drzwi wystarczą listewki sosnowe 5x3 mm drobnosłojowe - ale pod warunkiem, że dźwigar będzie zamknięty - czyli pomiędzy dolnym pasem a górnym np. będą wklejone odcinki balsy słojami skierowanymi pionowo

(chodzi o to żebyś miał konstrukcję dwuteową albo odwrócone H jak zwał tak zwał)

 

Listewki możesz nawet pocienić (zeszlifować lub zestrugać) do 5x1 mm na końcówkach

 

Tomek

Opublikowano

Przy takim cienkim profilu i proponowanej konstrukcji, dźwigar sosnowy jest bez sensu. Jego przekrój jest taki, że górna i dolna listwa niemal się będą stykały. Dla tej konstrukcji trzeba raczej zrobić dźwigar węglowy lub przynajmniej wzmacniany węglem. W tym skrzydle całą siłę będzie przenosił tylko dźwigar. Pokrycie papierowe wprawdzie usztywnia płat ale niewiele go wspomaga na zginanie.

Opublikowano

No więc idąc "tropem" Marka zrezygnuje z sosny na rzecz kompozytu . Wymyśliłem że zrobie dźwigar dając bezpośrednio na rdzeń styropianowy ( bez wcześniejszego żłobienia rowka na dźwigar w rdzeniu - chcę przykleić tak poprostu na płasko od góry i od dołu skrzydła - będzie to dźwigar podwójny ) paski tkaniny szklanej przesączonej rzywicą . Zamierzam ( jak kupie węgiel ) zrobić tak że dam pasek tkaniny na rdzeń kolejną warstwą będzie rozpłaszczony rowing węglowy i na to jeszcze jedna warstwa tkaniny szklanej . Co wy na to ? jaką szerokość powinien mieś pasek tkaniny szklanej i jakiej gramatury powinienem ją zastosować ( zakładając że na razie dźwigar będzie tylko z laminatu bez użycia węgla ) >?

 

jak źle kombinuje to mnie poprawcie :D

Może macie inne koncepcje dźwigara w skrzydle o cienkim profilu ?

 

 

Ps wie ktoś może przy jakich obciążeniach powierzchni nośnej najlepiej spisuje się hn1033 do jakich obciążeń jest ten profil stworzony ?

Opublikowano

Paczka rovingu 16TEX kosztuje ok. 5 zł. Nie ma sensu walić na skrzydło najpierw tkaniny, potem rovingu i znów tkaniny. Węgiel daje wystarczającą wytrzymałość. Przykład: w 2m modelu przeznaczonym do akrobacji dźwigar to 2 pasy rovingu 16TEX i nic poza tym. Skrzydło jest pancerne.

 

Wydaje mi się że profile są projektowane raczej pod konkretne prędkości i liczby Re, a nie obciążenia. Obciążenie nie ma tu znaczenia. Tak mi się wydaje, ale mogę się mylić.

Opublikowano
Wydaje mi się że profile są projektowane raczej pod konkretne prędkości i liczby Re, a nie obciążenia. Obciążenie nie ma tu znaczenia. Tak mi się wydaje, ale mogę się mylić.
Jedno z drugim jest ściśle powiązane. Oczywiście profil rozpatrujemy w odniesieniu do liczby Re, ale jej wielkość zależy również od obciążenia, które wpływa na prędkość lotu, a ta bezpośrednio decyduje o wielkości liczby Re.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.