balcerseb88 Opublikowano 10 Marca 2007 Opublikowano 10 Marca 2007 Witam wszystki tak jak w temacie jakie macie obciazenia powierzchni w swoich szybowcach, motoszybowcach ??
TEQ Opublikowano 10 Marca 2007 Opublikowano 10 Marca 2007 Hej Ja w ToTo mam 20g/dm2 W bingo http://www.sau.civ.pl/plany/bingo.pdf konstruktor przewidział 15g/dm2 (bingo nie długo mam zamiar zrobić )
krzysiek w Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 ja w szybolku 1.25m mam obciazenie 13g/dm^
AndyW Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 Elektro-szybowiec Sweet 1,8m ok. 25g/dm2.
PXT Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 To ja mam takie pytanie. Jakie jest możliwie maksymalne obciążenie powierzhcni szybowca\motoszybowca?
czaja18 Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 Może byc dosyc spore bo są makiety szybowców z obciążeniami 60-80g/dm2
krzysiek w Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 to zalezy od profilu.Przy obciazeniu 40g/dm model na AG 04 spadnie lub bedzie pedzil do matki ziemi a profil sd 7037 swietnie pracuje przy takim obciazeniu.
PXT Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 Szczerze mówiąc nie znam się na profilach. Model mam ten sam co elektron http://www.szabatowski.com/forum/viewtopic.php?t=889 Przerabiam go na moto i obciążenie wychodzi mi narazie najwyżej 35g/dm^ ale myślę że będzie ok 33. Czy to dobrze czy źle dla tego modelu?
MarekJ Opublikowano 11 Marca 2007 Opublikowano 11 Marca 2007 Obciązenie powierzchni w dużym stopniu zależy od wielkości modelu. Im model jest większy, tym dopuszczalne obciążenie może (często wręcz powinno być) większe a właściwości lotne takie same lub lepsze. Dla przykładu, mój zelekryfikowany Promyk o rozpiętości 3 m ma obciążenie ok. 90g/dcm2 i radzi sobie znakomicie.
malinn Opublikowano 12 Marca 2007 Opublikowano 12 Marca 2007 Ja mam tak szybowce: 1,2m -21g/dm2 1,6m -20g/dm2 1,5m- 29g/dm2 elektroszybol 2m -42g/dm2 Waży też profil i jego grubość oraz oczywiscie wielkość modelu. Dodam że 1,2m z 21g/dm2 lata przy wietrze 2m/s jak i 15m/s i radzi sobie całkiem dobrze. Ma cieńki profil i radzi sobie dobrze w każdych warunkach - to wynik akurat jego konstrukcji ze ma takie wlaściwosci lotne. W modelach dlg im mniejsze obc.pow. to lepiej. Dobre dlg to 10-17g/dm2 wg.mnie.
balcerseb88 Opublikowano 12 Marca 2007 Autor Opublikowano 12 Marca 2007 dzieki wszystkim za pomoc moj motoszybowiec ma 2.5m obciazenie 29g/dm to chyba dobrze ?? Pytam dlatego ze chcialbym go troche przerobic znaczy odmalowac itp. wiec waga dojdze i chce wiedziec czy duzo gozej bedzie latal bo narazie to szybuje swietnie
malinn Opublikowano 13 Marca 2007 Opublikowano 13 Marca 2007 Maluj smiało maszyne śmiało bez obaw. Jednak i tak staraj się jak najmniej farby zuzyć :wink:
Gość Anonymous Opublikowano 10 Sierpnia 2007 Opublikowano 10 Sierpnia 2007 to zalezy od profilu.Przy obciazeniu 40g/dm model na AG 04 spadnie lub bedzie pedzil do matki ziemi a profil sd 7037 swietnie pracuje przy takim obciazeniu. Chwileczke o co tu chodzi? Profile sie klasyfikuje raczej kreslac krzywa Cz/Cx dla danej liczny Reynoldsa. Ja rozumiem ze niby niektore profile moga lubiec duze liczby Reynoldsa zeby czesc laminarna oplywu lepiej przylegala; te profile lubia duze cieciwy i/lub duze predkosci lotu. Skadinand wiadomo ze duze obciazenie powierzchni polaczane z wymaganym malym opadaniem implikuje duza szybkosc lotu. Tak wiec rozumiem ze niektore profile moga lubic duze obciazenie powierzchni (tak naprawde chodzi im jednak o duzego Reynoldsa). Dlaczego jednak jakies profile (AG 04) mialyby lubic male obciazenie powierzchni nie lubiac duzego (czyli lubic male predkosci postepowe nie lubiac duzych)? Wszystkie biegunowe profili (Cz/Cx) dostaja plasawicy i znieksztalcen dla odpowiednio malych Reynoldsow, sugerujac niestabilne/zlosliwe oplywy dla tychze malych Reynoldsow.
Mito Opublikowano 30 Lipca 2008 Opublikowano 30 Lipca 2008 Czy obciążenie powierzchni jest optymalne to chyba zależy od wszystkiego po trochu. W przedostatnim szybowcu miałem rozpiętość 3,1m powierzchnię 60 dm, profil MH32 i wagę 2kg. Obciążenie 33g/dm. I to było obciążenie za małe. Szybowiec latał powoli, jak był wiatr to był problem, w termikę też ciężko się było "wbić". A zwiększenie prędkości przez przetrymowanie na nos było okupione znacznym zwiększeniem opadania i nie powodowało poprawy parametrów. Z kolei w pierwszym swoim szybowcu miałem rozpiętość 1,8m, powierzchnię 28dm profil ClarckY i wagę 600g. Czyli 21,5 g/dm. I latał OK. Po dociążeniu do 800g też latał OK. Po zamontowaniu dodatkowych 200g parametry się gwałtownie pogorszyły. Czyli przy obciążeniu 36g/dm latanie było już wątpliwe. Wkrótce robię oblot Ventusa z CMPro który to ponoć lata niezgorzej a obciążenie ma 55g/dm. Dla porządku - rozpiętość 2,6m, powierzchnia 29dm, profil HX 83 Nase3, masa 1600g. Z tym że Ventus ma relatywnie małą cięciwę, przez co duże wydłużenie płata. Zatem na mój rozum zakres optymalnego obciążenia powierzchni danego modelu zależy przynajmniej od: powierzchni płata, rozpiętości, obrysu a zarazem wydłużenie płata, masy szybowca, zastosowanego profilu, jakości wykończenia powierzchni płata (gładkość). I każdy z tych elementów jest tu bardzo istotny. Prostej formuły na w miarę dokładne teoretyczne policzenie tego wszystkiego za bardzo nie ma, pozostaje metoda prób i szczęścia (żeby nie pisać błędów)
Gość Anonymous Opublikowano 30 Lipca 2008 Opublikowano 30 Lipca 2008 Moim zdaniem na swojej liscie powinienes przede wszystkim umiescic predkosc lotu. Jesli modelarz probuje latac przy podobnej predkosci (bo taka mu sie wydaje naturalana), do dowalajac masy do modelu, kompensuje to zwiekszaniem kata natarcia, trymujac ster wysokosci itd. przy pewnym kacie natarcia profil dostaje czkawki stad problemy. w noszeniach jest silna turbulencja wiec jesli model lata na 5stopniach natarcia a odrywa przy 8, w noszeniach bedzie mial takie momenty gdy bedzie odrywal 'nie widzac' noszenia. W prawdziwym szybownictwie dodajesz masy -> zwiekszasz predkosc lotu, doskonalosc pozostaje bez zmian, za to opadanie wzrasta dokladnie proporcjonalnie do wzrostu predkosci. Modelarze wydaja mi sie byc ciagle na bakier z predkoscia i kreca wszystkim innym, glownie dlatego ze predkosc trudno ocenic. Jednak fizyka sugeruje ze przy danym profilu optymalnie jest pomajstrowac z predkoscia lotu. Co do ventusa od CMpro, z racji cieciwy i wielokrotnie zalamanego natarcia, gwarantuje ze bedzie podly przy malej predkosci i bez turbulatora nie da sie nim latac tak dobrze jak prawdziwym. Wiem bo obserwowalem Monton 1600V o podobnej charakterystyce i wielokrotne zabawy modelarzy z Ventusami i turbulatorami, jeden Francuz nawet dmuchal w tunelu w Tuluzie by odkryc oczywiste ze z mala cieciwa nie nalezy przesadzac.
Gość Anonymous Opublikowano 30 Lipca 2008 Opublikowano 30 Lipca 2008 dzieki wszystkim za pomoc moj motoszybowiec ma 2.5m obciazenie 29g/dm to chyba dobrze ??Pytam dlatego ze chcialbym go troche przerobic znaczy odmalowac itp. wiec waga dojdze i chce wiedziec czy duzo gozej bedzie latal bo narazie to szybuje swietnie Mam Fournier RF-5, 3100g, rozp. 2,7m, pow. 63,4dm^2, obciazenie 49g/dm^2. profil HQ3.5/13 do 2.5/12. Ma duzo lepsze wlasnosci lotne niz wiekszosc szybowcow jakie mam, doskonalosc tego rzedu co wyczynowe deski wielkosci 1600mm, znacznie lepszy niz Monton 1600V ktory ma 23dm^2, 850g czyli 37g/dm^2, ktory tez na termike sie niezle nadaje. Sasiad ma cos w stylu ventusa wielkosci 3.2m, tez ok 50g/dm^2. czyli mozesz miec nawet duze obciazenie powierzchni, tylko zadbaj by byl duzy a wszystko bedzie bezpiecznie latac.
grabos65 Opublikowano 4 Stycznia 2010 Opublikowano 4 Stycznia 2010 Trochę odświeżę temat:) A co jeśli obciążenie płata jest zbyt małe? Jestem w trakcje budowy motoszybowca o rozpiętości 1.3m powierzchnia to 17.5dm? waga jaka szacuje to 150-200 gram i przy 150gram bd miał obciążenie 8.6g/dm?. Z tego co mi wiadomo to zbyt małe obciążenie nośne nie jest korzystne...[/code]
Czaro Opublikowano 4 Stycznia 2010 Opublikowano 4 Stycznia 2010 Małe obciążenie powierzchni - mała prędkość postępowa modelu - kiepskie warunki pracy profilu (niskie liczby Reynoldsa opływu skrzydła) - słabe, lub w krytycznych przypadkach bardzo słabe osiągi tzn. duże opory i co za tym idzie duże opadanie, co w połączeniu z małą prędkością postępową daje bardzo słabą doskonałość i totalny brak możliwości penetracji terenu. Robi się gazeta - pod wiatr stoi w miejscu i tylko opadać tym można. Ale myślę, że Twoje szacunki masy są zaniżone
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 4 Stycznia 2010 Opublikowano 4 Stycznia 2010 Pomijając sprawę szacunków masy (mam podobne przekonania jak Czaro) to nie spotkałem jeszcze zbyt małego obciążenia. Częściej spotykam źle dobrany profil do obciążenia jednostkowego. Z takim obciążeniem Naca 4408 poradzi sobie spokojnie, któryś z nowych profili Dreli pewnikiem też ale już zastosowanie RG czy E-205 czy S-3021 to delikatnie mówiąc - nieporozumienia. Z drugiej strony: nie podjął bym się zrobienia 1,3m motoszybowca z Nacą 4408 o masie 150-200g. Nie potrafię ! - Jurek
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.